Gå til innhold

Hund biter barn... Avlives?

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en hund blir aggressiv og biter et barn...hva synes dere burde skje da? At hunden skal avlives?

Jeg personlig mener at dette ikke er hundens feil. Jeg mener det er eieren og barnet/foreldrene. Men jeg skjønner samtidig at hunden må bli avlivet.

Har selv verdens snilleste hund på 4 kg.  Men når jeg møter på andre barn som vil klappe sier jeg alltid nei! Hunden min er rett og slett ikke vandt med barn, og jeg vet aldri hva som kan skje. Vil ikke risikere at hunden min må avlives.

Anonymkode: 0d4d9...a1d

Ja, hunden burde avlives, uansett hvem den biter.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns hunder som biter folk eller andre dyr, bør kunne avlives på stedet. 

Anonymkode: eed4d...82c

• Liker 1
Skrevet

Mange hunder blir dessverre skremt eller plaget slik at det slår ut i aggresjon og bitt, og mange offer er raske å rope ut om avliving uten å tenke over hva de selv gjorde som forårsaket atferden. Vi mennesker sier ifra verbalt, noen ganger fysisk også. En hund har en begrenset kommunikasjonsform, og mennesker som ikke kjenner hunden vil ha vanskeligheter med å tolke hundens signaler i forkant av bittet. 

• Liker 3
Skrevet

Hva er foranledningen/situasjonen forutfor bittet?

Skrevet

Hvis en hund biter et barn uprovosert, ville jeg absolutt vært bekymret for om denne hunden er trygg å ha. En hund skal ikke bite et barn, eller noen for den saks skyld. Men vi vet alle at selv om hunder blir brukt som kjæledyr, så er de dyr. Og barn MÅ lære fra foreldre og andre, at å gå bort til fremmende hunder er strengt forbudt. Når det er sagt, så burde heller ikke en hund som kan være utrygg, stå bundet alene noe sted. Vi har sett eksempler gang på gang nå, om hunder som biter fordi et barn går bort til en hund som står bundet. Jeg er i mot det, fordi en hund må kunne få komme seg unna en situasjon den er usikker i. Og kan det den det, skal den IKKE angripe, men heller gå bort. Står den fast, så har den ikke den muligheten. 

Blir et barn bitt ved en mer uheldig situasjon, hvor det er i lek eller lignende, så skal selvfølgelig IKKE hunden bøte med sitt liv. 

Uansett, hvems "feil" det er, så er det trist at et barn må bli bitt, og det er trist at en hund må bøte med sitt liv pga det. 

Så mitt beste råd oppi det, la hundene bli vant med barn fra de er små, om man har den muligheten. Og, ikke minst, oppdra barna til å ALDRI gå bort å klappe fremmede hunder uten lov. 

Skrevet

Det spørs helt på situasjonen. Er det uprovosert? Eller har hunden gitt klare signaler om at den ikke liker situasjonen, som barn og foreldre bare har oversett? 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange forskjellige typer bitt, da hunder faktisk bruker bitt som kommunikasjon. Mange hunder blir nok avlivet fordi de sier "hold deg på avstand" på hundespråk.

Noen jeg kjenner hadde en hund som bet barnet deres - fordi barnet deres slo hunden i hodet med en vedkubbe... - hunden fikk leve selvsagt, og bet hverken før eller etter denne episoden.

Anonymkode: e206c...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2019 at 8:23 PM, AnonymBruker said:

Hva mener du egentlig med dette? Jeg opplevde en gang at en eier ble bitt av sin egen hund fordi hun gikk mellom da min hund og hennes hund sloss, syns du hun burde avlive hunden sin på stedet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2019 at 8:23 PM, AnonymBruker said:

Det sier vi ikke om mennesker. Sier mye om deg som bare kan lire av deg noe slikt. 

Anonymkode: d4156...b5a

AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2019 at 11:44 AM, Chantielle said:

Jeg ville antageligvis avlivet hunden. Leste en stygg sak i dag,linker under her. Jeg lar heller ikke fremmede barn klappe min hund,dersom jeg kan forhindre det.

https://www.tv2.no/nyheter/10748087/

Å fytti grisen! Denne eieren er jo helt på bærtur! Denne hunden var helt klart ukomfortabel med å bli klappet mens den stod i bånd, og så bet den "plutselig" fordi ingen leste signalene dens. Jamfør hvordan Cesar Millan fikk en hund som aldri hadde bitt før til å bite. Han gikk for nær innpå hennes private rom, hun så ut til å godta det men så plutselig angriper hun, fordi det rant over for henne. For et utrent øye er hennes ubehag veldig lite synlig.  Når ikke Cesar som har "jobbet" så mye med hunder kan hundespråk, så kan man tenke seg hvor få som egentlig kan det. Altfor mange hunder blir avlivet på grunn av dette. 

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på situasjonen. Hvis hunden fullstendig uprovosert faktisk angriper og biter til, er svaret mitt ja. Hvis det dreier seg om lekegnafsing fra en valp eller noe, barnet går bort til en hund i bånd eller plager den, da blir det noe annet. 

Jeg er fullt klar over at det finnes farlige hunder som bør avlives, men det er dessverre altfor mange situasjoner der folk som ikke forstår seg på hunder blir hysteriske og overreagerer, enten fordi de har framprovosert en reaksjon hos den eller fordi de ikke kan lese hunden og se at den bare leker.

Skrevet
På 3.8.2019 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Hvis en hund blir aggressiv og biter et barn...hva synes dere burde skje da? At hunden skal avlives?

Jeg personlig mener at dette ikke er hundens feil. Jeg mener det er eieren og barnet/foreldrene. Men jeg skjønner samtidig at hunden må bli avlivet.

Har selv verdens snilleste hund på 4 kg.  Men når jeg møter på andre barn som vil klappe sier jeg alltid nei! Hunden min er rett og slett ikke vandt med barn, og jeg vet aldri hva som kan skje. Vil ikke risikere at hunden min må avlives.

Hvordan kan du mene at det er eieren og barnet eller barnets foreldre som har skylden hvis en hund biter et barn? Dette vil jo være helt avhengig av hvordan situasjonen er! Det kan jo være hundens skyld også. Hvordan kan du på generelt grunnlag mene at det ikke er hundens feil? Utrolig spesielt! 

Anonymkode: cb7f0...a9c

Skrevet

Det høres ut som en hund som er så ustabil at den bør avlives, eller i det minste aldri tas med ut blant folk. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan du mene at det er eieren og barnet eller barnets foreldre som har skylden hvis en hund biter et barn? Dette vil jo være helt avhengig av hvordan situasjonen er! Det kan jo være hundens skyld også. Hvordan kan du på generelt grunnlag mene at det ikke er hundens feil? Utrolig spesielt! 

Det er uhyre sjeldent at det er hundens feil, det er som oftest mennesker som forårsaker at hunder biter.
Eksempel:
- Hunden er usikker på barn men eieren slipper barn i nærheten av den uansett.
- Eieren har barn og vet at hunden og barnet går dårlig overens men tar ikke forholdsregler.
- Barnet klapper en hund som står i bånd, og både eier og foreldre lar dette skje på tross av at alle vet dette er en risikosituasjon.

Dette er som å si at det er hestens feil om man går bak den og den skvetter og sparker. Vi forventer altfor mye av hunder, det er som vi tror de er små mennesker og skjønner mye mer enn de gjør.

• Liker 1
Skrevet
På 10.8.2019 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Det er uhyre sjeldent at det er hundens feil, det er som oftest mennesker som forårsaker at hunder biter.
Eksempel:
- Hunden er usikker på barn men eieren slipper barn i nærheten av den uansett.
- Eieren har barn og vet at hunden og barnet går dårlig overens men tar ikke forholdsregler.
- Barnet klapper en hund som står i bånd, og både eier og foreldre lar dette skje på tross av at alle vet dette er en risikosituasjon.

Dette er som å si at det er hestens feil om man går bak den og den skvetter og sparker. Vi forventer altfor mye av hunder, det er som vi tror de er små mennesker og skjønner mye mer enn de gjør.

Hvis hunden er så ustabil at den kan finne på å bite barn som kommer i nærheten, da er den jo ikke trygg..? 

Du har sikkert rett, men jeg mener likevel at man ikke på generelt grunnlag kan si at hunden alltid er uskyldig. Det vil avhenge helt av situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis en hund eller katt er så ustabil psykisk at han ikke greier å reagere på annen måte enn vold, så har dyret ingenting blant folk, og spesielt små barn, å gjøre. Opplever dyret noe ubehagelig så bør det reagere med å gå og fjerne seg selv ifra situasjonen isteden for å reagere med fysisk skade på individer som er svakere enn seg selv. Skjønner det ikke funker å snakke et dyr til fornuft men han han tendenser til voldelig oppførsel bør han holdes vekk fra folk. Både for alle andres og sin egen skyld. 

Anonymkode: b4e6e...476

Skrevet
På 3.8.2019 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke avlives i alle tilfeller men omplasseres til et hjem med kun voksne og erfarne folk hvor han ikke trenger omgang med barn. Hadde ihvertfall ikke turt å hatt en hund i hus som biter 

Skrevet
På 8.8.2019 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Å fytti grisen! Denne eieren er jo helt på bærtur! Denne hunden var helt klart ukomfortabel med å bli klappet mens den stod i bånd, og så bet den "plutselig" fordi ingen leste signalene dens. Jamfør hvordan Cesar Millan fikk en hund som aldri hadde bitt før til å bite. Han gikk for nær innpå hennes private rom, hun så ut til å godta det men så plutselig angriper hun, fordi det rant over for henne. For et utrent øye er hennes ubehag veldig lite synlig.  Når ikke Cesar som har "jobbet" så mye med hunder kan hundespråk, så kan man tenke seg hvor få som egentlig kan det. Altfor mange hunder blir avlivet på grunn av dette. 

Uff, den videoen der var bare utrolig trist. Som det konkluderes med, det legges opp til at hunden skal feile. Hundespråk og hvordan man skal te seg rundt hunder bør være en del av naturfagpensum i barneskolen. Det hadde forhindret så mange unødvendig farlige situasjoner. Og det skulle vært obligatorisk for alle hundeeiere å gå kurs med hunden og i det minste lære seg å kjenne igjen språket til sin egen hund. 
Det er utrolig sjelden at en hund ER aggressiv. Enkelte situasjoner kan trigge en aggressiv reaksjon, ja, men som regel har hunden vist veldig mange andre tegn først. Det finnes utrolig mange merkelige forventninger til hunder. En hund er først og fremst en hund, og reagerer som det dyret det er.

Anonymkode: 8e889...def

• Liker 1
Skrevet

Som regel biter hunden av en grunn. Barn som ikke vet hvordan de oppfører seg mot hunder, kommer løpende, drar i halen osv. Del vil forsvare seg på en eller annen måte.  

Min hund har glefset etter babyer/småbarn. (Skjedd to ganger, holdt avstand da hun aldri hadde hilst på babyer før så var veldig obs). Ikke vært vant til barn. Aldri glefset mot små barn ute på tur da. Jeg vet om dette og unngår kontakt med barn. Øver oss litt på å takle barn, men da med folk vi kjenner som vet om situasjonen, barn som ikke er redd hund og foreldrene holder barnet/sørger for at ikke barnet ikke styrter/kryper bort. Og vi holder god avstand. 

Jeg synes eier/hund bør bli dømt til hjelp hos atferdsterapeut og dressur/andre relevante kurs. Og ellers etter vurdering fra instruktører/veterinær/atferdsterapeut bli dømt til evt andre tiltak. Som å unngå barn, holde avstand, alltid ha bånd/kun la hunden være i inngjerdet område/ikke bo i typiske strøk med masse barn, munnkurv under trening. Og selvsagt kun avlivning om hunden faktisk er veldig aggressiv, alt er prøvd og den faktisk er til fare. 

Anonymkode: 7bef6...92c

• Liker 1
Skrevet
På 3.8.2019 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg veldig godt. Samtidig skjer det noe skummelt nå, med at færre og færre unger får klappe/hilse på hunder, nettopp fordi at eier er redd for avliving ved den minste lille hendelse. 

Men som sagt; jeg forstår deg godt.

Anonymkode: 3bc9a...0e4

Veldig dumt ja! Hunder blir ikke like godt vant til barn nå. Jeg har sluttet å la barn hilse da en liten jente løp bort til faren sin og sa «hunden bet meg». Det gjorde han ikke! Fikk helt skrekken. Faren var hyggelig da og forstod. Han hadde sett mens hun klappet på avstand. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...