Gå til innhold

Hund biter barn... Avlives?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en hund blir aggressiv og biter et barn...hva synes dere burde skje da? At hunden skal avlives?

Jeg personlig mener at dette ikke er hundens feil. Jeg mener det er eieren og barnet/foreldrene. Men jeg skjønner samtidig at hunden må bli avlivet.

Har selv verdens snilleste hund på 4 kg.  Men når jeg møter på andre barn som vil klappe sier jeg alltid nei! Hunden min er rett og slett ikke vandt med barn, og jeg vet aldri hva som kan skje. Vil ikke risikere at hunden min må avlives.

Anonymkode: 0d4d9...a1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på situasjonen, og om det er bitt eller det enkelte kaller bitt men ikke er i nærheten, som i den andre tråden 

Anonymkode: 7ff33...77f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lettvint å bare avlive hunden. La hunden leve, og oppdra dem heller skikkelig.

Anonymkode: f3915...23d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er et bitt fra en hund et tegn på at de rundt ikke har lest hundens signaler lenge før den har bitt, altså språket til hunden har ikke blitt respektert. Jeg vil dermed si at forelderen til barnet eller hundeeier stort sett har skylda dersom hunden biter. 

Personlig lar jeg aldri fremmede barn få hilse på min hund, selv om han er en kjempesnill golden retriever, men enkelte barn bør rett og slett holdes unna dyr, da de ikke er dressert like godt som hunden min, hvis vi kan si det sånn. Hunder  har så lite rettigheter i rettssystemet at jeg ikke gidder å ta sjansen. 

Anonymkode: 831d0...43d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv verdens snilleste hund på 4 kg.  Men når jeg møter på andre barn som vil klappe sier jeg alltid nei! Hunden min er rett og slett ikke vandt med barn, og jeg vet aldri hva som kan skje. Vil ikke risikere at hunden min må avlives.

Anonymkode: 0d4d9...a1d

Det skjønner jeg veldig godt. Samtidig skjer det noe skummelt nå, med at færre og færre unger får klappe/hilse på hunder, nettopp fordi at eier er redd for avliving ved den minste lille hendelse. 

Men som sagt; jeg forstår deg godt.

Anonymkode: 3bc9a...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at det kommer an på situasjonen. Om et barn går bort å plager/slår/sparker en hund, skjønner jeg godt at hunden beskytter seg. Da var ungen fremprovosere noe som ikke hadde skjedd ellers. Da syns jeg ikke hunden skal bøte med livet, for å si i fra. 

Om en hund helt uprovosert biter derimot, blir saken en annen. Da kommer det litt an på bittet/situasjonen osv, men om det er noe som er helt uprovosert, så gjør jo eier noe galt i oppdragelsen, eller det er noe galt med hunden (feks svulst i hjernen som forstyrrer). Da hsdde jrg nok vurdert avlivning.  Om det hadde gjentatt seg, hadde jeg nok følt at jeg ikke hadde hatt et valg. 

Anonymkode: 03541...3f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett er et bitt fra en hund et tegn på at de rundt ikke har lest hundens signaler lenge før den har bitt, altså språket til hunden har ikke blitt respektert. Jeg vil dermed si at forelderen til barnet eller hundeeier stort sett har skylda dersom hunden biter. 

Personlig lar jeg aldri fremmede barn få hilse på min hund, selv om han er en kjempesnill golden retriever, men enkelte barn bør rett og slett holdes unna dyr, da de ikke er dressert like godt som hunden min, hvis vi kan si det sånn. Hunder  har så lite rettigheter i rettssystemet at jeg ikke gidder å ta sjansen. 

Anonymkode: 831d0...43d

Jeg har heller aldri latt andre, fremmede hilse på min hund. Ikke fordi jeg er utrygg på hunden, men jeg tar ikke sjansen på at (spesielt barn) skal herje å hause opp hunden, så hunden leker/biter, så kommer det en hysterisk forelder på banen, å krever avlivning. 

Anonymkode: 03541...3f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden blir gammel og glemmer, skifter atferd og sliter, da kan en avlive. Men hvis hunden tidligere har vi tegn til at han ikke vil bli klappet og trukket seg tilbake, bare for å ha bli tvunget noe som resulterte i et lite bitt, da nei. 

Anonymkode: 401f0...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på situasjonen. Hunder som biter uprovosert bør avlives. Eller hunder med "traumer" som er ustabile.

Små hunder bør taes like alvorlig som store. Små hunder er generelt mer hissige enn store

Anonymkode: 6dc58...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på situasjonen. Hunder som biter uprovosert bør avlives. Eller hunder med "traumer" som er ustabile.

Små hunder bør taes like alvorlig som store. Små hunder er generelt mer hissige enn store

Anonymkode: 6dc58...955

Leste om det for en stund siden, men husker ikke helt hvor. Det stod hvertfall noe sånt som at små hunder oftere biter "uprovosert" fordi de fra de er valper lærer at det ikke er noen vits i å bruke språket sitt, for det blir uansett ikke respektert. De blir bare dyttet hit og dit, plukket opp, tvangskost med, selv om de prøver å si ifra at de ikke ønsker det. Så da ender det med at de biter for å forsvare seg, også er alle sjokkerte, for det var jo "helt uprovosert". 

Samme skjer ofte med golden retrievere og andre raser som skal "tåle alt" og være så snille, folk tar det for gitt at de er snille og tolererer alt. Og de tåler ofte mye, men når barn setter seg på dyrene og gjør hva som helst, og foreldrene bare syns det er søtt - også biter hunden "uprovosert", og alle blir sjokkerte. Og så må den stakkars hunden avlives. Det er helt tragisk. 

Anonymkode: 831d0...43d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste om det for en stund siden, men husker ikke helt hvor. Det stod hvertfall noe sånt som at små hunder oftere biter "uprovosert" fordi de fra de er valper lærer at det ikke er noen vits i å bruke språket sitt, for det blir uansett ikke respektert. De blir bare dyttet hit og dit, plukket opp, tvangskost med, selv om de prøver å si ifra at de ikke ønsker det. Så da ender det med at de biter for å forsvare seg, også er alle sjokkerte, for det var jo "helt uprovosert". 

Samme skjer ofte med golden retrievere og andre raser som skal "tåle alt" og være så snille, folk tar det for gitt at de er snille og tolererer alt. Og de tåler ofte mye, men når barn setter seg på dyrene og gjør hva som helst, og foreldrene bare syns det er søtt - også biter hunden "uprovosert", og alle blir sjokkerte. Og så må den stakkars hunden avlives. Det er helt tragisk. 

Anonymkode: 831d0...43d

Her er et eksempel på det jeg snakker om. 

 

Anonymkode: 831d0...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller aldri latt andre, fremmede hilse på min hund. Ikke fordi jeg er utrygg på hunden, men jeg tar ikke sjansen på at (spesielt barn) skal herje å hause opp hunden, så hunden leker/biter, så kommer det en hysterisk forelder på banen, å krever avlivning. 

Anonymkode: 03541...3f9

Samme her og for meg gjelder det også andre hunder. Hunden min elsker barn og andre hunder, men han er en stor hannhund av en rase mange er skeptiske til og jeg vil ikke at det skal bli noen misforståelser. 

Anonymkode: b491a...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Naboens ene hund, som barnebarnet (4 år) hadde lekt masse med, gikk til angrep og bet henne i halsen. 1 cm fra hovedpulsåren. Hun havnet på sykehus, hunden ble avlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Peanut skrev:

Naboens ene hund, som barnebarnet (4 år) hadde lekt masse med, gikk til angrep og bet henne i halsen. 1 cm fra hovedpulsåren. Hun havnet på sykehus, hunden ble avlivet. 

Enda godt den ble avlivd. Hørtes ustabil ut. 

Anonymkode: f69ba...270

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på situasjonen, men jeg ville ikke likt å ha en hund som biter barn. Jeg hadde aldri klart å slappe av. 

Anonymkode: bee1d...8c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på situasjonen. Hadde et barn kommet løpende til meg uten at jeg hadde sagt ja, kastet seg over hunden min i "kos" og min hadde bitt barnet, så hadde jeg ikke klandret hunden. Uprovosert derimot...

Anonymkode: 8c998...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...