Gå til innhold

bunadskjorte


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest VeroSykepleier

Er det veldig mye "pes" å stryke en bunadskjorte ? Har en til Tromsbunad og har fått høre av flere at det er så mye styr å stryke den skjorta, eller bunadskjorter genrellt...

Var derfor innom renseri for å høre hva de tok for å stryke den.... Og de tok den nette sum av 500 NOK :o

Dette begrunnet han med at det var så tidkrevende og mye arbeid med å stryke

Det er i meste laget for meg !

Noen tips å komme med i forhold til å stryke bunadskjorta?

PS:Hei Kathrine :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at skjorta di er av lin, siden "alle" synes det er så stress å stryke den :wink:

Vask den på 30 grader, og stryk den når den er halvtørr. Stryk akkurat som du ville ha strøket andre klær. Lin blir fort krøllet så mitt tips er å være nøye med hvordan du legger skjorta etterhvert som du stryker. Det er heller ingen krise om den er litt skrukkete nederst, det skal være under skjørtet uansett. Verre er det med skrukkete ermer..

Bruk stivelsesmiddel på skjorta det pleier også å gjøre seg, og gjøre det hele noe enklere :wink:

Bunadskjorta mi er i bomull, da trenger jeg ikke bekymre meg så mye for skrukker som kommer bare jeg ser på skjorta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VeroSykepleier

Den er i lin ja!

Takker for råd. Får prøve ut det eller så blir vel det en krisetlf til bestemor i løpet av helga :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så vanskelig jeg, da. Selvfølgelig mer pes å stryke enn andre plagg, men så lenge en er tålmodig og setter av nok tid er det ikke noe problem (jeg pleier å sette av en time). Synes du har fått gode tips over her, har også hørt om noen som legger skjorta i fryseren en stund før den skal strykes.

Hvis ikke skjorta er nyvasket (og det er den jo som regel ikke siden det sikkert er en stund siden du brukte den), så kan du bare dynke den godt med vann. Jeg bruker strykespray på krage, mansjetter og ermer (+ forkleet som jeg har til min bunad). En nystrøket skjorte skal visstnok ikke henge i skapet for lenge, da den kan gulne av det. Det beste er derfor å vaske den med en gang den har vært brukt, henge den bort ustrøket og stryke den like før du skal bruke den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarties - ikke innlogget

Jeg syns heller ikke det er noe særlig pes å stryke bunadskjorte.. (Heldigvis, hehe..) Vil også anbefale å ta den når den er halvtørr / bløte den og så stryke den. Et lite tilleggstips er (litt utenom tema) er å legge skjorten i et putetrekk når du ikke bruker den - da falmer den ikke.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hva alle bærer seg over. Litt fuktig så går det bra. (bare ikke ha den for våt...)

Og den blir krøllete når du tar på bunaden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den bør ikke henge lenge i skapet strøket nei..

Det du kan gjøre kvelden før du skal stryke den så det blir lettere er å dynke den med vann og legge den i en plastpose i kjøleskap natten over. Da er det mye lettere å stryke den. Så er det bare å sette av god tid og ikke bruke for høy temperatur på strykejernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...