Gå til innhold

Selge bil til forhandler eller legge ut på finn..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg skal selge 10 år gammel Yaris, pent brukt. Men jeg gruer meg faktisk til å legge den ut på finn. Jeg ser for meg useriøse kjøpere, ufine folk og masse pruting og tull.

Hvis jeg selger til forhandleren så taper jeg nok litt penger, men kanskje det er verdt det for å slippe styret på finn?

Anonymkode: 90c27...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg skal selge 10 år gammel Yaris, pent brukt. Men jeg gruer meg faktisk til å legge den ut på finn. Jeg ser for meg useriøse kjøpere, ufine folk og masse pruting og tull.

Hvis jeg selger til forhandleren så taper jeg nok litt penger, men kanskje det er verdt det for å slippe styret på finn?

Anonymkode: 90c27...b23

Hvilket styr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært heldig de to gangene jeg har lagt ut bil på finn, jeg har bare fått seriøse telefoner og fått det jeg har bedt om. Nå er jeg litt ydmyk av meg, begge gangene var det tydelig at jeg kunne ha bedt om mer. Men så lenge jeg fikk det jeg ba om så fikk jeg økonomien til å gå rundt, så jeg var uansett fornøyd.

Poenget mitt er... Det kan gå bra også. Jeg har mest dårlig erfaring med å selge vanlige ting på torget. Men bil har gått greit de ganger jeg har solgt.

Anonymkode: 04b9a...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har blitt alt for risikabelt å selge bil privat, kjøper kan klage i opp til to år etter bilen er solgt. Det nytter heller ikke å avtale seg vekk fra eventuelle reklamasjoner.

Før så kunne man selge som delebil og skrive i kontrakten at selger fraskriver seg alt ansvar, dette går ikke lengre.

Skal du selge privat så må du ihvertfall opplyse om absolutt alle feil du vet om. 

Anonymkode: ecf01...f63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri solgt bil via Finn selv, men den forrige bilen vi hadde fikk vi 95 000,- for hos forhandler. Så dukket den opp på Finn for 165 000,-. De hadde byttet dekk, men ikke stort annet 😶

 

Anonymkode: 9631c...024

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det har blitt alt for risikabelt å selge bil privat, kjøper kan klage i opp til to år etter bilen er solgt. Det nytter heller ikke å avtale seg vekk fra eventuelle reklamasjoner.

Før så kunne man selge som delebil og skrive i kontrakten at selger fraskriver seg alt ansvar, dette går ikke lengre.

Skal du selge privat så må du ihvertfall opplyse om absolutt alle feil du vet om. 

Anonymkode: ecf01...f63

Det med klage gjelder ikke alltid. Jeg har solgt bilene selv to ganger. Fant en standard kontrakt på nettet. I tillegg ble det skrevet at kjøper var informert om de feil som bilen hadde, alt ble skrevet ned. Jeg skrev og at ny eier har fått EU kontroll dokumentene samt all informasjon og utskrift om service på bilene. I tillegg skrev jeg at ny eier har akseptert og overta bilen i nåværende stand og at den var inneforstått med eventuelle mangler.  De ble visst ganske overrasket hvor nøye jeg hadde gjort det. Har ikke peiling på bil. Ingen pruta på prisene heller selv om jeg hadde lagt på litt i forhold til listepris/verdi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Hvis du ikke vil selge selv kan jeg sterkt anbefale nettbil.no! Da får forskjellige forhandlere legge inn bud på bilen din, så du er sikker på å få best mulig pris fra forhandler. 

Å selge selv er jo selvsagt mest lønnsomt. Bilen vår ble solgt for 50 000 mer enn forhandler ga oss. Men det er ikke sikkert vi hadde fått solgt bilen for samme pris (kjøpere har større betalingsvillighet mot forhandler), og vi hadde behov for å aldri tenke på den bilen igjen. 

Svogeren min har solgt mange biler, aldri hatt problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn, selvsagt. Kjøpe/selge hos forhandler i Norge er ubeskrivelig dyrt.

Anonymkode: 58494...4d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Albbas skrev:

Hvis du ikke vil selge selv kan jeg sterkt anbefale nettbil.no! Da får forskjellige forhandlere legge inn bud på bilen din, så du er sikker på å få best mulig pris fra forhandler. 

Å selge selv er jo selvsagt mest lønnsomt. Bilen vår ble solgt for 50 000 mer enn forhandler ga oss. Men det er ikke sikkert vi hadde fått solgt bilen for samme pris (kjøpere har større betalingsvillighet mot forhandler), og vi hadde behov for å aldri tenke på den bilen igjen. 

Svogeren min har solgt mange biler, aldri hatt problemer. 

Henger meg på denne. Solgte min bil på nettbil.no. Er veldig fornøyd. God pris og ingen ansvar.

 

Anonymkode: 89462...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe verdt det. Pruting er en regel ved bruktbilsalg, så man setter alltid prisen litt over det man er villig til å selge for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 20.17, Mokkilokki skrev:

Det med klage gjelder ikke alltid. Jeg har solgt bilene selv to ganger. Fant en standard kontrakt på nettet. I tillegg ble det skrevet at kjøper var informert om de feil som bilen hadde, alt ble skrevet ned. Jeg skrev og at ny eier har fått EU kontroll dokumentene samt all informasjon og utskrift om service på bilene. I tillegg skrev jeg at ny eier har akseptert og overta bilen i nåværende stand og at den var inneforstått med eventuelle mangler.  De ble visst ganske overrasket hvor nøye jeg hadde gjort det. Har ikke peiling på bil. Ingen pruta på prisene heller selv om jeg hadde lagt på litt i forhold til listepris/verdi. 

Jeg ville brukt sånn salgstest fra NAF. Da har man dokumentert feilene, og da kan kjøper naturligvis ikke reklamere på dem.

En generell liste over alt annet som måtte være galt er jo også gull verdt. Da har selger blitt informert og kan ikke klage på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...