Gå til innhold

Hvordan er det å være farmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn egentlig..? 

Nå er gutta mine små, men jeg har tenkt over det når vi har vært på ferie. Overalt er det damenes mor som har vært med på ferien. Så det både i Dyreparken og i syden. Mormor er med. 

Så det fikk meg til å tenke på at det kan være meg om 20 år.. Barna er på ferie med kjærestene sine familier. Mens vi bare sitter der alene.. 

Anonymkode: 77faa...773

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår familie er det definitivt fars foreldre som er mest engasjert i ungene våre og har tettest forhold til dem. Mine foreldre gir egentlig totalt blanke. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for det. Hvis du har et nært og godt forhold til sønnene dine, så har du et veldig godt grunnlag for å få det samme til dine barnebarn om du ønsker det. Det handler om innsats. 

Endret av Lorieen
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge moren har godt forhold til egen mor blir hun alltid foretrukket. Farmor har bare sjanse hvis mormor har dårlig forhold til sin datter eller hvis mormor bor langt unna.

De fleste nekter det men det rare er at det er alltid svigermor som er problemet. Og menn holder med kona uansett (selv om de vet at hun er på bærtur) fordi de ikke vil risikere husfreden. Menn er veldig opportunistiske.

Mange har skjønt at døtre er mer lojal og derfor ønsker jenter.

Anonymkode: b05e5...c23

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge moren har godt forhold til egen mor blir hun alltid foretrukket. Farmor har bare sjanse hvis mormor har dårlig forhold til sin datter eller hvis mormor bor langt unna.

De fleste nekter det men det rare er at det er alltid svigermor som er problemet. Og menn holder med kona uansett (selv om de vet at hun er på bærtur) fordi de ikke vil risikere husfreden. Menn er veldig opportunistiske.

Mange har skjønt at døtre er mer lojal og derfor ønsker jenter.

Anonymkode: b05e5...c23

For noe vrøvl!

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi det sånn, men det er strengt talt fordi farmor aldri prøver å invitere eller lage avtaler. Forsøker vi å avtale noe har hun alltid andre planer, uten å gi alternative datoer som kunne passet. Etter 3 år hvor det har vært sånn hele veien, har vi sluttet å regne med henne. 

Mormor og Moffa viser meg hele seg at de elsker å tilbringe tid med oss og barnebarna. De spør og planlegger ferier og helger sammen med oss. 

Jeg vet farmor syns det er dumt at barnebarnet ser mommo og moffa oftere. Vi kan ikke akkurat droppe å tilbringe tid med Mommo og Moffa fordi Farmor ikke tar initiativ. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnfolk i forhold er svært eiesyke. Min unge vokser heldigvis opp i en storfamilie der begge gir F i ekteskap osv. Vi er ikke sammen og farmor og mormor har barna like mye. Her er det hvert sitt år i jula og ungen får ferie med begge sider uten den andre forelderen til å blande seg inn. Se bare på alle trådene som er opprettet av kvinner som misliker svigers og deres innblanding. Ergo er vi mer likestilte som delt familie. Jeg vet farmor ønsker det beste for barna, og når jeg er ute av bildet kan jeg ikke kritisere henne for å gjøre ting på en annen måte enn meg. Det er en gode å ha rod og fred for barna. Ikke oppdra sønnene dine til at ekteskap, partner og samliv er det viktigste. Det som er viktig er at folk har det bra.

Anonymkode: 345a0...c4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker mest av farmor og farfar da jeg var liten. Vi bodde ikke i samme land som mormor, men tror uansett at farmor hadde vært like mye inkludert. 

Vi var hos dem noen uker hver sommer, dro på båttur og til dyreparken f.eks. Når jeg ble litt eldre lærte farmor meg å strikke. 

Jeg synes det er litt trist at jeg ikke har de samme minnene med mormor. Hun kom ofte på besøk til oss, og hun og mamma hadde et godt forhold, jeg bare husker det ikke. Men jeg får ofte høre historiene da:-) 

Anonymkode: c90c5...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor ville ikke ha noe med oss å gjøre, så jeg blir trist av ordet farmor. 

Anonymkode: 42df4...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre reiser veldig mye, men passer veldig på å tilbringe mye tid med barnebarna. De orker ikke så lenge av gangen, men er veldig veldig flinke med barna 😍 De har adoptert min/vår tilknytningbaserte oppdragelsesmetode, og koser og klemmer og forstår ungene ihjel! ELSKER DET! 

Mine foreldre er ikke like tilgjengelige, men det handler mye om at min mor ikke var en spesielt god omsorgsperson da jeg vokste opp, i tillegg til at hun prioriterer alt annet enn ungene mine. Jeg gidder ikke ta initiativet en gang,  fordi hun ikke gidder. Når vi er på besøk så sitter hun på ræva og ser på paden og snakker om hvor kjipe alle er eller hvor fantastisk mine søsken er og at jeg burde vært mer som dem. Ungene får vær så god se på TV. 

Anonymkode: b7468...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre observert riktig, ts.  Dersom både mormor og farmor bor rimelig nær, blir alltid mormor foretrukket.  Det gjelder som barnevakt, som medhjelper ved bursdager, rundvask i hjemmet osv.  En mormor kan komme å gå som hun vil i hjemmet til datter og svigersønn.  Hun kan til og med gjøre husarbeid der uten å ha blitt spurt.  DET kan ikke en svigermor!.....

Jeg er en farmor som har nær og daglig kontakt med mine barnebarn.  Vet godt at det er fordi mine sønner ble enslige fedre.  Den ene med 50/50 fordeling og den andre med 100% foreldreansvar alene.  Barnas mormor(er) har liten kontakt med dem i forhold til meg og mannen min. 

Hvorfor er det slik?  Jeg vet heller ikke.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge moren har godt forhold til egen mor blir hun alltid foretrukket. Farmor har bare sjanse hvis mormor har dårlig forhold til sin datter eller hvis mormor bor langt unna.

De fleste nekter det men det rare er at det er alltid svigermor som er problemet. Og menn holder med kona uansett (selv om de vet at hun er på bærtur) fordi de ikke vil risikere husfreden. Menn er veldig opportunistiske.

Mange har skjønt at døtre er mer lojal og derfor ønsker jenter.

Anonymkode: b05e5...c23

Faktisk enig her. Om ikke farmor klikker godt nok med svigerdatter så påvirker dette mye. Jeg er nær min mor og jeg gjør alt jeg kan for å balansere fordi jeg ikke ønsker at svigermor skal føle på forskjellsbehandling. Svigermor er gull, men jeg trekkes mer mot min mor for det ligger dypere, men begge er like engasjerte i barna. Veldig takknemlig for det. 

Anonymkode: 30385...964

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor rett ved siden av foreldrene til samboer, og de er med oss på ferie hvert år. Vi var i mai i syden, og reiser en uke til dyreparken og danmark fra lørdag av. Farmor er en av de store i livet til ungene våre, og mine foreldrene kan ikke måle seg med dem. Hun er engasjert i hverdagen deres, hun setter dem høyt på sin prioriteringsliste og hun gir så mye av seg selv når hun er med dem! Det gjør at hun er i barnas øyne mye høyere i verdi enn mine foreldre, noe som er helt forståelig. Når hun investerer så mye i dem er det ikke rart at de foretrekker henne. Mine foreldre syter innimellom om det, men det er deres valg hvordan forhold de ønsker med sine barnebarn.  Jeg har et bra forhold med mine foreldre, ikke bitter eller sur på dem. Fin barndom. Men de har mye egne prosjekter gående, er sjeldent barnevakt og ikke like dedikert. Noe som er greit det :)

Så TS, engasjer deg og vær en støttende, god trygg voksen så går det nok fint i fremtiden.

Endret av Infinitum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stort sett mormor som er med på ferier, fordi farmor får hverdagene :) Pga avstander ser ungene farmoren sin flere ganger i uka og ofte i helgene, mens mormor er forbeholdt lengre ferier. Ungene har et supert forhold til farmoren, og det er nok henne de kjenner best av de to.

Anonymkode: 9a390...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk enig her. Om ikke farmor klikker godt nok med svigerdatter så påvirker dette mye. Jeg er nær min mor og jeg gjør alt jeg kan for å balansere fordi jeg ikke ønsker at svigermor skal føle på forskjellsbehandling. Svigermor er gull, men jeg trekkes mer mot min mor for det ligger dypere, men begge er like engasjerte i barna. Veldig takknemlig for det. 

Anonymkode: 30385...964

Har virkelig ikke barnas far noe å si? Hvorfor er det moren som bestemmer?  Og hvorfor finner sønnene våre seg i det??....

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Zienna skrev:

Har virkelig ikke barnas far noe å si? Hvorfor er det moren som bestemmer?  Og hvorfor finner sønnene våre seg i det??....

 

Jeg tenker der har noe med mors dominans i familielivet mot barna. En ser det samme ved samlivsbrudd. Her blir mor foretrukket i konfliktsaker og slik er det ved feriesamvær der mor vinner frem. Jeg tror far godtar det mye for å unngå krangler og ufred i samlivet. 

Der er selvsakt unntak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok hakket mer sammen med farmor enn mormor. Mest fordi farmor bor nærmere og dermed lettere å treffe i hverdagen, og i tillegg har en jobb hvor hun har fri helger, fast ferie hver sommer osv. Mormor har en jobb som krever henne og morfar døgnet rundt, de har få fridager i året. I ferier prøver vi så godt vi kan å tilbringe ei uke hos/med hver av dem, tilbringer frihelger i større grad hos mormor og morfar siden farmor kan stikke innom «når som helst». Prøver så godt vi kan å fordele jul, påske og slikt jevnt, men siden jeg selv jobber turnus er vi mye hjemme og inviterer de som kan hjem til oss.

Jeg har et svært godt forhold til både min mor og min svigermor, kanskje fordi jeg og mannen ble sammen allerede når jeg var 15. Håper og tror at verken mormor eller farmor føler seg tilsidesatt eller nedprioritert. De kan begge «komme og gå» som de vil når de er her. Både i hverdagen, når jeg var høygravid, når jeg var hjemme med nyfødt osv. Jeg vil nok alltid foretrekke mammaen min om jeg MÅ velge, men jeg verdsetter de begge og er så vanvittig takknemlig for at barna mine har to engasjerte og interesserte bestemødre som begge bidrar på hver sin kant når de kan med det de kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk enig her. Om ikke farmor klikker godt nok med svigerdatter så påvirker dette mye. Jeg er nær min mor og jeg gjør alt jeg kan for å balansere fordi jeg ikke ønsker at svigermor skal føle på forskjellsbehandling. Svigermor er gull, men jeg trekkes mer mot min mor for det ligger dypere, men begge er like engasjerte i barna. Veldig takknemlig for det. 

Anonymkode: 30385...964

Slik er det absolutt ikke for alle! Har alltid hatt et dårlig forhold til min svigermor, men så fort jeg ble gravid så ble hun skikkelig engasjert i barnet. Og vet du hva? Det er jeg så utrolig glad for! Jeg ser at hun elsker det lille barnet så høyt, og jeg håper av hele mitt hjerte at de to vil få et godt forhold. Nå er barnet født og jeg ser hvordan de koser seg sammen. Selv om jeg og svigermor aldri blir bestevenner så vil jeg aldri stå i veien for noe som helst. Tenk så heldig min datter er som har to bestemødre som er så glade i henne :)

Anonymkode: 912fe...3df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Zienna skrev:

Har virkelig ikke barnas far noe å si? Hvorfor er det moren som bestemmer?  Og hvorfor finner sønnene våre seg i det??....

 

Trenger det være at mor bestemmer da? Det er like gjerne mennene som ikke tar initiativ til noe som helst og kvinnene som må organisere kontakt og styre. Her prater jeg mer med svigermor og sender bilder og oppdateringer om ungene enn hva min mann gjør for å si det sånn. Hvorfor er det ikke flere menn som tar initiativ til kontakt med sin familie, lurer jeg på. Betyr ikke at de går rundt og er kuet hjemme, de bare løfter ikke en finger for å holde båndet mellom farmor og barnebarn. 

Anonymkode: 5dad9...bef

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Zienna skrev:

Har virkelig ikke barnas far noe å si? Hvorfor er det moren som bestemmer?  Og hvorfor finner sønnene våre seg i det??....

 

Min opplevelse er at det er far som ikke interesserer seg. Da blir det moren som vedlikeholder forholdet til besteforeldre, og hun foretrekker gjerne sin egen mor.

Mor får skyld og ansvar, men hvis far gidder å investere litt får de et godt forhold til hans mor også. 

Anonymkode: fa9bc...b94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn er det fordi det er mor som tar hovedansvar for familien og det sosiale nettverket til familien. I mange familier er det sånn at det er mor som for eksempel handler inn gaver, husker på bursdager, organiserer besøk osv. 

Hvis du oppdrar dine sønner til å ta like mye ansvar på hjemmebane som kvinner (generelt) gjør blir det nok ikke slik.

Snakker av erfaring da jeg er gift med en super mann, med en strålende mor som har oppdratt han til å ta ansvar hjemme. Hun er en selvsagt og stor del av vårt liv. :)  

Anonymkode: ef714...01e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...