Gå til innhold

Hvor slitsomt er det egentlig å ha barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan jo ta en titt på Nanny Jo Frost å se hva som skjer i de ganske hjem. Ikke alltid like ille, men noen folk kan klandre seg selv...skulle ønske flere fikk mere hjelp med omsorgen av barn, så de ikke gjør samme feil om og om igjen. 

Jeg har sett mye på hennes shows, både før og etter jeg fikk barn. Og teknikkene virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Man får ikke gått ut begge to samtidig uten barnevakt nei. Men man kan jo fint dra ut innimellom. Man bare bytter på.

Anonymkode: 0300b...078

Joda det kan man, men det blir jo ikke så man «drar ut» på byn i syden når vi tre er på ferie 😛 Men når vi er hjemme kan en av oss gå ut hvis den andre er hjemme ja. 

Anonymkode: ffc19...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare slik det er. De er en del av livet ditt, og du kan ikke gjøre noe med det. I de fleste tilfeller klarer man heller ikke se for seg et liv uten de heller. Jeg var alenemor, student og ung. Nå er jeg mor, er utdannet, nytt hus, ny bil osv. Jeg er den som sa jeg ALDRI skulle ha barn. Etter jeg fikk min egen ser jeg hvor fantastiske de er. 

 

Før var lørdag byen eller gaming. Den beste lørdagen nå er god og sen middag, godteri og film med ungen. Vi to har det helt supert og med romslig økonomi.

Jeg sier ikke at det gjelder alle. Jeg "hatet" barn men når jeg da sto der uten et valg så ble det enkelt. Han er tross alt mitt favorittmenneske på denne jord. Tror ikke jeg har ofret noe. Kunne lett ha dumpet han hos far, besteforeldre bv osv. Menn gjør det hele tiden, og vi kvinner har samme mulighet😊

Anonymkode: 311e0...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aleine, og har vært der hele tiden. Ungen er 14 mnd. Syntes ikke det er slitsomt. Hen er veldig lett å ha med å gjøre og vi har det bra sammen. Spiser alt hen får og hen sover hele natten. Frem til nå har det gått veldig bra. Eneste jeg har å klage på er at jeg er 100% aleine og har aldri aleine tid utenom når hen sover. Familie bor ikke i samme by. Venner har sagt hen kan sove der når hen er litt større så vil få den avlastningen snart. Men utenom det; ingen stress med unge :) 

Anonymkode: 4e1fb...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer selvfølgelig helt an på bæde ungen, deg, og din livssitiasjon.

Kolikkbabyer, klistremerkebabyer, unger med adhd eller andre diagnoser, er noe helt annet enn sovebabyer og rolige, medgjørlige unger.

Introverte, personer med stort behov for alenetid, fred og ro, sliter nok mer enn ekstroverte, folk som elsker liv og røre, ikke trenger alenetid.

De som er alene og/eller har lite nettverk, har det gjerne tyngre enn de som er to, har stort nettverk som stiller opp, osv.

Vi er to introverter med behov for ro og alenetid, har ett besteforelderpar som stiller opp, har en ettåring som hadde kolikk, var klistremerke, gulpet og gulpet, sover dårlig, våkner kl 5 hver dag, og vi synes det er så tungt at vi ikke orker tanken på en til.

Anonymkode: 9d560...6ee

Har dere fått utredet om barnet kan ha refluks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt og fantastisk givande.

Vi hadde ganske tøff start, prematur baby med vekstavvik. Men nå som ungen er litt eldre byrjar ting å løsne litt for oss. Du blir også godt kjent med barnet ditt, familien vokser i lag. Skulle eigentlig ønskja at mannen var litt meir autonom, ingenting kjem av seg sjølv. For oss har det vore lite tid til andre ting, det er heilt greitt. Når barnet sover er det alt mulig anna som skal skje, rydding, preparering, kontorarbeid.

Vi er i aktivitet frå 06.40 - 23.00 + kvar dag.

Anonymkode: 7b904...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da har dere vel ikke opplevd krevende barn og barn med spesielle behov? 

Anonymkode: adb55...c84

Har ikke det, men det er jo en helt annen skål enn om det er generelt slitsomt å ha barn. 

Hatten av for aleneforeldre, foreldre med barn med alvorlig sykdom, funksjonsnedsettelser etc. Det er en helt annen situasjon enn å være to mennesker med friske barn. 

Anonymkode: 0300b...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde ett barn var det plankekjøring. Det var ikke stressende eller slitsomt på noen måte, bare veldig hyggelig. Nå har vi to, og det er kaos. Krangling, trass, hyl, skrik, ulike behov, mas, ingen alenetid, lite søvn og mye jobb. Jeg ville ikke vært foruten første- eller andremann, men jeg vil råde alle til å vurdere om en kanskje er nok. Når de bikker 3-4 år er det plankekjøring igjen. 

Anonymkode: 8ef69...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt slitsomt før tenårene.

Da begynner jobben!

Anonymkode: f9ef0...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, no-no-noir skrev:

Ikke så ille som å ha hund! 😄

:ler: 

Anonymkode: a5129...f46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på deg. Liker du å være med barn, og er ektrovert er nok barn kjempe gøy. For meg som ikke er veldig glad i barn og introvert er det ganske slitsomt. Allikevel glad vi fikk et barn, livet fikk plutselig mening for meg. 

Anonymkode: d0fd1...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Kommer helt an på, og det er så store forskjeller. 

Min første hadde kraftig refluks, kolikk og melkeproteinallergi. Han sov max 15 minutter av gangen i over 6 mnd, og det ga meg 1-2 timer søvn i døgnet. Mannen måtte bli hjemme for å avlaste sånn at jeg fikk sovet litt. Man overlever ikke lenge på 1-2 timer usammenhengende søvn. Baby gråt hele tiden, og alt var stort sett et mareritt før han ble mot 10 mnd. Da fikk vi riktig hjelp, medisinering osv. Babytida har for min del vært skikkelig skikkelig slitsom. Etter at barna blir rundt året opplever jeg det mye enklere. Toårs trass og vilje er utfordrende, men mye mer glede og kjærlighet. 

Jeg kunne gjerne hatt 5 barn, men orker ikke babytid en gang til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo på barnet, søvn, aktivitetsnivå PG foreldrenes forutsetninger.

Spørs også på arbeidssituasjonen og tilgang på avlastning.

Jeg har opplevd det som helseskadelig utmattende i en periode, og givende i en annen periode.

Det er forskjell på om man har god helse, greit økonomi, barnevakt innimellom eller må ta seg av syk partner/foreldre uten avlastning/stress på jobb og barn som eksempelvis ikke sover særlig osv.

Anonymkode: 712a8...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at så mange spør om noe sånt, og uttaler seg om noe sånt, som om det et universalt riktig svar.

Det er som å spørre om snickers er godt, eller om det er slitsomt å løpe en mil.

Det kommer jo helt an på en rekke faktorer!! 

JEG liker snickers, men det betyr jo ikke at alle andre også må like det, og at jeg har rett til å himle med øynene når noen ikke liker det.

En mil er ikke en mil. Er det en mil oppover et bratt fjell, eller en mil på asfaltert flatmark? Er du vant til å løpe, eller klarer du knapt småjogge femti meter av gangen? 

Jeg løper en mil med 200 høydemeter stigning flere ganger i uken for å komme meg hjem fra jobb, og det er ikke slitsomt for meg. Skal jeg da fnyse og kalle alle som ville syntes det var hardt for late løgnere? Eller? 

For MEG, med min personlighet, mitt barn og min livssituasjon, har det vært slitsomt. For venninnen min, som har en helt annen personlighet og andre barn, har det i følge henne selv ikke vært ille.

Anonymkode: 9d560...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse: Slitsomt det første året, og deretter gradvis bedre, til signifikant gøy når de er rundt 4. Deretter er det for det meste fantastisk!  Men man oppdager liksom ikke hvor slitsom forrige periode var før etter man har nådd  en ny milepæl i utviklingen, hehe.

uansett; man går i pluss. Jeg syns det var slitsomt, begge barna hadde kolikk og det var to harde fødsler(en vaginal og et KS) som preget den fysiske formen sterkt i begynnelsen. Førstemann hadde vi ingen familie i samme by og jeg hadde ikke lappen. Da vi ble gravide med nr to, flyttet vi til min manns hjemby og jeg tok lappen. Nå er livet en drøm, og til vanlig har jeg rent glemt hvor slitsomt det var i begynnelsen. 

Men besteforeldre har gjort det enklere x 1000. 

Anonymkode: 00cc5...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spesielt slitsomt før tenårene.

Da begynner jobben!

Anonymkode: f9ef0...ef6

Dette er min frykt. 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å tenke på noe helt plutselig. Hvor slitsomt er det egentlig å ha barn? Får høre at alle muligheter blir tatt fra deg med en gang man får barn. Eller er det mer koselig og gøy enn det er slitsomt? Og hvordan er det å dra til syden med en baby/liten unge? Må man ikke legge seg kjempetidlig hver kveld da og får nesten ikke dratt ut??? 

Bare begynte å lure fryktelig på akkurat dette av alle ting:ler:

Anonymkode: 252c1...acb

Helt greit om du har en frisk baby. 
Hvis du har to eller tre små under 3-4år på en gang så er det veldig travelt men det går hvis alle er friske.
Dersom det er en syk baby eller en syk blant 2-3 tette så kan det være svinaktig tøft.
Likevel så er det jo mye kjærlighet og selv om det er hektisk så blir det jo mer og mer kos ettersom de blir mer selvstendige. 
Så stresset er jo midlertidig. 
Skjønt jeg kjenner at når jeg har 3 tette under 4år og ene kaster opp hver dag siden fødsel i 16mnd og hadde melkeallergi, forsinket motorikk, hørselproblem, vann i ørene, problemer å få i mat og drikke og klarer ikke suge flaske og bryst. Pluss en liten etter denne og en større som krever sitt.. 
Ja da er det jammen meg HEKTISK og det er godt å være to som er like behjelpelige for man blir tom for energi i blant.
Men masse kos og kjærlighet er det jo likevel.
Vi som par derimot har ikke tid til å se på hverandre for øyeblikket nesten.

Anonymkode: a4cb5...0aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns primært det er slitsomt å ha barn når de sover dårlig om natta, og når de er i den mest utforskende alderen rundt 1 år (selv om mine har vært rolige i forhold til mange). Jeg blir sjelden sliten av å være sammen med barna mine. Men klart man ikke kan leve livet som før, det sier seg selv. Og ja, jeg syns det er mye mer gøy og kos enn slitsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er veldig slitsomt til tider med to små, men ikke alltid.

Men det blir slitsomt med barn hvis man ikke tilpasser livet sitt etter dem. Hvis du drasser med deg småbarn til syden, på ikke barnevennlige hoteller, i steikende varme og tror du skal kunne gå ut å spise hver kveld og slappe av på stranda på dagtid, da kommer barnet til å være slitsomt. Hvis man derimot legger opp ferien etter barna, så deres behov blir satt først, er det mulig å få noen timer med avslapning selv innimellom. 

Å ha barn gir meg en mening med livet, og jeg føler meg «hel» etter at jeg fikk de to barna mine. 

Anonymkode: 9dad2...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...