Gå til innhold

Hvor slitsomt er det egentlig å ha barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å tenke på noe helt plutselig. Hvor slitsomt er det egentlig å ha barn? Får høre at alle muligheter blir tatt fra deg med en gang man får barn. Eller er det mer koselig og gøy enn det er slitsomt? Og hvordan er det å dra til syden med en baby/liten unge? Må man ikke legge seg kjempetidlig hver kveld da og får nesten ikke dratt ut??? 

Bare begynte å lure fryktelig på akkurat dette av alle ting:ler:

Anonymkode: 252c1...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på alderen. Null stress å ha et barn som er 30. 

Anonymkode: dc2d9...0ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syden drar du vel ikke så ofte (og i alle fall ikke før babyen er vaksinert mot meslinger ved 15 måneder) så da kan du bare sette h*n i ei trille og ta h*n med deg ut for å spise osv. mens h*n sover. Evt. holde deg på verandaen.

Anonymkode: c5f1e...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt, og gøy. Man må tilpasse seg det mye livet, ha med bleier, noen leker og mat/drikke, men vi har tatt med barna på det meste. Når vi har vært i syden har vi tatt de med ut for å spise om kvelden, i seng i nitiden. Da slapper vi voksne av på balkongen. 

Anonymkode: 40289...6ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å tenke på noe helt plutselig. Hvor slitsomt er det egentlig å ha barn? Får høre at alle muligheter blir tatt fra deg med en gang man får barn. Eller er det mer koselig og gøy enn det er slitsomt? Og hvordan er det å dra til syden med en baby/liten unge? Må man ikke legge seg kjempetidlig hver kveld da og får nesten ikke dratt ut??? 

Bare begynte å lure fryktelig på akkurat dette av alle ting:ler:

Anonymkode: 252c1...acb

Mener du ut på byn? I så fall, selvfølgelig får man ikke gjort det

Anonymkode: f249b...30e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så slitsomt. Men har skjønt at det er kontroversielt her inne. 

Anonymkode: 0300b...078

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt utmattende, og likevel det beste som finnes :) 

Men vi får ikke «gått ut» Noe sted på kveldstid nei, ungen må i seng (og må jo passes på?). Vi legger oss tidlig fordi poden står opp kl 6 om morgenen. Vi kunne selvsagt sittet oppe til 02, men da blir det alt for lite søvn. Ungen står opp kl 06 og tar null hensyn til når vi la oss 😛 Så vi må tilpasse oss han. 

Anonymkode: ffc19...7f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du ut på byn? I så fall, selvfølgelig får man ikke gjort det

Anonymkode: f249b...30e

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er totalt utmattende, og likevel det beste som finnes :) 

Men vi får ikke «gått ut» Noe sted på kveldstid nei, ungen må i seng (og må jo passes på?). Vi legger oss tidlig fordi poden står opp kl 6 om morgenen. Vi kunne selvsagt sittet oppe til 02, men da blir det alt for lite søvn. Ungen står opp kl 06 og tar null hensyn til når vi la oss 😛 Så vi må tilpasse oss han. 

Anonymkode: ffc19...7f5

Man får ikke gått ut begge to samtidig uten barnevakt nei. Men man kan jo fint dra ut innimellom. Man bare bytter på.

Anonymkode: 0300b...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så veldig slitsomt. Så lenge mor og far har god kommunikasjon og bra samarbeid, er det fult mulig å fortsette med hobbyer, og ha egentid (innenfor rimelige grenser såklart). Å dra på ferie med barn kan være begge deler. Noen sover like fint i vogn, og kan bli lagt i sengen når man kommer hjem. Andre må sove i sengen på omtrent nøyaktig samme klokkeslett, ellers blir det full krise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt og avhenger av både barnet og forelderen. 

Anonymkode: 74a1b...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig helt an på bæde ungen, deg, og din livssitiasjon.

Kolikkbabyer, klistremerkebabyer, unger med adhd eller andre diagnoser, er noe helt annet enn sovebabyer og rolige, medgjørlige unger.

Introverte, personer med stort behov for alenetid, fred og ro, sliter nok mer enn ekstroverte, folk som elsker liv og røre, ikke trenger alenetid.

De som er alene og/eller har lite nettverk, har det gjerne tyngre enn de som er to, har stort nettverk som stiller opp, osv.

Vi er to introverter med behov for ro og alenetid, har ett besteforelderpar som stiller opp, har en ettåring som hadde kolikk, var klistremerke, gulpet og gulpet, sover dårlig, våkner kl 5 hver dag, og vi synes det er så tungt at vi ikke orker tanken på en til.

Anonymkode: 9d560...6ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og selvsagt kan du ikke reke på byen og la ungen være aleine på hotellet i syden...

Anonymkode: 9d560...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å tenke på noe helt plutselig. Hvor slitsomt er det egentlig å ha barn? Får høre at alle muligheter blir tatt fra deg med en gang man får barn. Eller er det mer koselig og gøy enn det er slitsomt? Og hvordan er det å dra til syden med en baby/liten unge? Må man ikke legge seg kjempetidlig hver kveld da og får nesten ikke dratt ut??? 

Bare begynte å lure fryktelig på akkurat dette av alle ting:ler:

Anonymkode: 252c1...acb

Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var!! Når babyen var født sov hun ca 18t døgnet. Så ble det gradvis mindre søvn. Ingen kolikk. I dag er mini 3,5 år, sover 12t om natten. Mini er morsom, kosete, skjønn og snill. Savner henne når hun ikke er hos meg, hehe. Hvis du ikke liker mye slit ville jeg anbefalt ett barn. Det har vi, og vi har et harmonisk hjem. Selvfølgelig kan mini være irritert innimellom, men ikke noe problematisk. Jeg blir fort sliten av mye støy og hyling, og er utslitt når vi er på besøk hos familier med søsken som krangler, sloss om foreldrenes oppmerksomhet.. én ting til som er positivt med ett barn er at vi foreldrene har mye tid til hverandre, og i tillegg er det lett å få barnevakt en gang i blant 👍

Anonymkode: 9b825...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å tenke på noe helt plutselig. Hvor slitsomt er det egentlig å ha barn? Får høre at alle muligheter blir tatt fra deg med en gang man får barn. Eller er det mer koselig og gøy enn det er slitsomt? Og hvordan er det å dra til syden med en baby/liten unge? Må man ikke legge seg kjempetidlig hver kveld da og får nesten ikke dratt ut??? 

Bare begynte å lure fryktelig på akkurat dette av alle ting:ler:

Anonymkode: 252c1...acb

Og ps, vi har vært i syden osv maaange ganger med mini! Bare husk å bestille terrasse på bakkenivå, gjerne ved bassenget, så dere kan nyte livet på terrassen mens mini sover inne 👍

Anonymkode: 9b825...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er introvert og trenger alenetid for å lade energi, og har to småbarn. Det er slitsomt, men har en partner som er like deltagende som meg, vi er flinke til å dele på nattevåk og gi hverandre pauser. 

Det er slitsomt, men det blir litt en vane. Tror jeg hadde "dødd" om jeg gikk fra ingen barn til en på ett år og en på tre år. Men babyer er enkle (selv de slitsomme, bruksanvisningen er som regel å bysse, mate, stelle, kose, bære, sove, amme, kose, bære, bysse, stelle, bysse, bære.. Så det var et mammasjokk, men det var noe jeg mestret. Og er selvsagt uendelig glad i, og glad for begge mine planlagte barn. 

Og nå er det deilig når barna er hos besteforeldre en lørdag formiddag, men jaggu er det rart også, og utrolig deilig når de kommer hjem. Det er virkelig noe som mangler uten dem bråkende i hus. 

Men jeg har begynt å lese svært mye på senga og legger meg ofte en time før jeg har tenkt å slå av lyset, for å få være helt alene og ikke se, høre eller snakke med noen. Den tiden er hellig, og gråt og sutring da kan gjøre meg stresset, søvnløs og sur. Men det er mitt problem som jeg må håndtere. 

Så slitsomt... Absolutt. Verdt det om det er noe du har lyst til. 

Anonymkode: 358d0...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er så slitsomt. Men har skjønt at det er kontroversielt her inne. 

Anonymkode: 0300b...078

Enig med deg og ja, det er kontroversielt her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, asterix skrev:

Enig med deg og ja, det er kontroversielt her inne.

Men da har dere vel ikke opplevd krevende barn og barn med spesielle behov? 

Anonymkode: adb55...c84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til syden drar du vel ikke så ofte (og i alle fall ikke før babyen er vaksinert mot meslinger ved 15 måneder) så da kan du bare sette h*n i ei trille og ta h*n med deg ut for å spise osv. mens h*n sover. Evt. holde deg på verandaen.

Anonymkode: c5f1e...6a1

Mange drar til Syden når babyen er fra 3 måneder og oppover , har tantebarn og de søstrene sier at det er enkleste tiden .  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...