Gå til innhold

Utskraping etter SA/MA


Deseo

Anbefalte innlegg

Mistet dessverre for noen uker siden (var 6+5)  og etter to runder med cytotec er det fortsatt noen rester igjen.  

Det blir da en utskraping på meg om ikle så lenge. 🙄 

Er det noen som har gått gjennom det og kan dele sine erfaringer? 

Hadde du mye vondt i ettertid? Hvor lenge blødde du? Eventuelle komplikasjoner? 

 

Takk for svar ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg var utskraping helt ukomplisert. Kan ikke huske at jeg hadde noe vondt etterpå, om noe var det kanskje litt ømt fordi de hadde romstert oppi der, men det er nesten ikke nevneverdig altså. Blødningene var minimale, litt som siste dag av mensen.

Har du blitt operert før? Det gjør ikke vondt å få narkose, men kan være vondt å sette veneflon. Jeg ba om å få den i armen i stedet for hånda, for der har jeg skikkelig gode blodårer og da gjør det ikke så vondt😊 

Prøv å ikke grue deg, for det er fort gjort og mye enklere enn den teite Cytotec-prosessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt utskraping over cytotec any day.... :) veldig «lett» overstått i forhold. Eneste for meg personlig er at jeg alltid gråter sånn av narkosen, men hadde ingen andre fysiske plager fra livmoren i etterkant. Glad de får ordnet det :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnugg

Du har jo allerede gjennomgått de verste psykiske tingene, så jeg tenker at dette vil føles «enkelt» for deg - eller; mye bedre enn kurene.

Jeg hadde MA etter IVF, og gikk rett på kirurgisk. Uten kur i forkant tok det ca 5 minutter - 15 min totalt på operasjonsstua. 

Det som all annen ordinær dagkirurgi om du har hatt det:

Faste 6 timer før, ingen drikke 2timer før. Du får smertestillende (og kvalmestillende om du ber om det, anbefaler det) i forkant - og så setter de også NSAIDs når det er abortinngrep.

Om du allerede har blødd ut en del og bare skal ta rester er det ikke sikkert du opplever så mye blødninger.

Du drar hjem 1-2 timer etterpå, og må ha noen hos deg resten av dagen/døgnet. 

Jeg blødde i 2 uker, og hadde vondt i magen i økende grad ei uke etterpå - men det var nok mest pga slimhinnerester som etterhvert kom ut. 

Jeg blødde såpass mye da og ved første mens (blør rikelig ved hver mens) at jeg tror jeg har fått skikkelig jernmangel, formen er helt elendig nå og har vært det i noen uker - så med mindre du blør lite anbefaler jeg at du tar Niferex også en periode. Er faktisk dårligere av jernmangelen (eller hva det er) enn av selve aborten sånn fysisk. 

Men selve inngrepet er uproblematisk, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar damer 😊 

Ble litt litt lettet over det jeg leste. Var redd for at jeg hadde tatt "feil valg" da jeg fikk mulighet til å velge mellom ny runde cytotec eller utskraping. 

Cytotec var et helvete de to rundene jeg har tatt det og vil gjøre alt for å unngå det igjen. 

Heldigvis har jeg ikke såå mye rester igjen så krysser fingrene for at dette går helt fint. 

Har hatt operasjon tidligere så selve narkosen/beroligende og sånt er jeg ikke så redd for, kun bekymret over om jeg klmmer til å merke selve utskrapingen da jeg hadde helt forferdelig opplevelse med egguttaket 🙈  og om det er mye smerter og blødninger i ettertid. 

Denne spontanaborten har vært en helt annen opplevelse enn den første. Føles som en utrolig lang, never ending nightmare så nå vil jeg bare bli ferdig 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å gi streng beskjed om at de ikke får bruke deg som teste dukke for gynokolog studenter, det gjøres.  Så fort du har sovnet kommer det 8-10 unge legerinn i rommet og romsterer i underlivet ditt. 

Du får aldri vite noe....

Anonymkode: ea34e...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare pass på å gi streng beskjed om at de ikke får bruke deg som teste dukke for gynokolog studenter, det gjøres.  Så fort du har sovnet kommer det 8-10 unge legerinn i rommet og romsterer i underlivet ditt. 

Du får aldri vite noe....

Anonymkode: ea34e...7e6

Har du noe belegg for å skrive noe sånt, at sånt skjer? Man skal spørres på forhånd!

 

jeg blødde omtrent som en vanlig menstruasjon etterpå forresten. Jeg måtte også ha to kurer cytotec uten at noe kom, DET var jævlig det og det ble heller ikke bedre av at sykepleieren mente det var min egen feil fordi jeg «bare låg der og latet meg» og fikk beskjed om å komme meg opp og gå i trappene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ganger. Begge gangene fordi jeg plutselig begynte å blø helt ukontrollert i store mengder, ca 1 uke etter SA/MA. 

Utskrapingen var uproblematisk. Det gikk fort og jeg hadde ingen smerter etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Neutral90 skrev:

Har du noe belegg for å skrive noe sånt, at sånt skjer? Man skal spørres på forhånd!

 

jeg blødde omtrent som en vanlig menstruasjon etterpå forresten. Jeg måtte også ha to kurer cytotec uten at noe kom, DET var jævlig det og det ble heller ikke bedre av at sykepleieren mente det var min egen feil fordi jeg «bare låg der og latet meg» og fikk beskjed om å komme meg opp og gå i trappene. 

Det finnes mange artikler om det

https://www.aftenposten.no/norge/i/WRMnr/Trener-gynekologi-pa-pasienter-i-narkose

Man blir IKKE spurt på forhånd! 

Anonymkode: ea34e...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 19.19, Deseo skrev:

Tusen takk for svar damer 😊 

Ble litt litt lettet over det jeg leste. Var redd for at jeg hadde tatt "feil valg" da jeg fikk mulighet til å velge mellom ny runde cytotec eller utskraping. 

Cytotec var et helvete de to rundene jeg har tatt det og vil gjøre alt for å unngå det igjen. 

Heldigvis har jeg ikke såå mye rester igjen så krysser fingrene for at dette går helt fint. 

Har hatt operasjon tidligere så selve narkosen/beroligende og sånt er jeg ikke så redd for, kun bekymret over om jeg klmmer til å merke selve utskrapingen da jeg hadde helt forferdelig opplevelse med egguttaket 🙈  og om det er mye smerter og blødninger i ettertid. 

Denne spontanaborten har vært en helt annen opplevelse enn den første. Føles som en utrolig lang, never ending nightmare så nå vil jeg bare bli ferdig 🤞

Du sover av narkosen og merker ikke det eneste kvekk :) Egguttak er på ingen måte det samme der og da. Uttak kjenner du GODT (iallefall jeg). 

Jeg tipper det som blir mest stress for deg er fastingen - blødningene etterpå har ikke vært store når jeg har fjernet polypper osv. Det var bare når jeg hadde abort i svangerskap det blødde mye, og jeg har endometriose og blør masse alltid ved mens osv.

Jeg valgte kirurgisk ved første runde nettopp for å unngå cytotec - det virker mye verre for min del. Alt må jo blø ut uansett, og det blir ikke spesielt mindre av cytotec tror jeg. 

Det verste for meg var helt uten tvil det psykiske, de smertene jeg hadde tok jeg litt paracet for et par dager som hjalp. Hadde NSAIDs liggende i tilfelle - men trengte det ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 19.35, Neutral90 skrev:

Har du noe belegg for å skrive noe sånt, at sånt skjer? Man skal spørres på forhånd!

 

jeg blødde omtrent som en vanlig menstruasjon etterpå forresten. Jeg måtte også ha to kurer cytotec uten at noe kom, DET var jævlig det og det ble heller ikke bedre av at sykepleieren mente det var min egen feil fordi jeg «bare låg der og latet meg» og fikk beskjed om å komme meg opp og gå i trappene. 

Herregud....DET håper jeg virkelig du klaget inn. Det er jo helt begredelig behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fnugg skrev:

Herregud....DET håper jeg virkelig du klaget inn. Det er jo helt begredelig behandling. 

Jada det gjorde jeg, fikk et langt møte med ansvarlig sykepleier og overlege. Overlege la seg flat og beklaget på vegne av avdelingen. Sykepleier var veldig tilbakeholden på en unnskyldning, mente at jeg misforstod det hele. Satt igjen med følelsen av at hun var en sur, gammel dame som mente hun hadde rett. 

Dette er 5 år siden, og det er samme ansvarlig sykepleier og overlege som jeg har å gjøre med i ivf prosessen - overlegen husker meg godt sa han og tar godt vare på meg. Sykepleieren er jeg sikker på husker meg ikke og helt ærlig, hun kan være skikkelig snerpete og ekkel fortsatt 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.7.2019 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Bare pass på å gi streng beskjed om at de ikke får bruke deg som teste dukke for gynokolog studenter, det gjøres.  Så fort du har sovnet kommer det 8-10 unge legerinn i rommet og romsterer i underlivet ditt. 

Du får aldri vite noe....

Anonymkode: ea34e...7e6

Det er bare tull. Det er en overlege og en lis i rommet. 

Anonymkode: a89d8...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to MA. Første gang ble jeg lagt inn med en gang til utskrapning. Dette pga fosteret hadde vært dødt en stund.  Var innlagt over natten pga det var ikke prioritet på operasjonssalen, akutte ting kom. Men det gikk fint. Andre graviditet som endte i MA måtte jeg ha to runder med cytotec og endte opp med utskrapning.  Jeg holdt på i over 1 uke uten det skjedde noe særlig. På kontrollen var de ikke fornøyd og pga faren for blodforgiftning hos meg siden jeg holdt på så lenge, jeg var rimelig forbanna. For jeg ba etter første runde om å få utskrapning så jeg slapp og være borte fra jobb så lenge. Vel det endte med mye smerter i flere måneder etterpå og inn og ut av sykehuset for sjekk før det roet seg. Jeg fikk unnskyldning fra sykehuset. Jeg har endometriose så de trodde det var derfor jeg var dårlig siste gangen noe som ikke stemte. Jeg fikk aldri barn, men dette var og pga alderen min at jeg ikke kunne prøve igjen. Det var helt greit det. 

Anonymkode: ecf5a...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 12.52, Deseo skrev:

Mistet dessverre for noen uker siden (var 6+5)  og etter to runder med cytotec er det fortsatt noen rester igjen.  

Det blir da en utskraping på meg om ikle så lenge. 🙄 

Er det noen som har gått gjennom det og kan dele sine erfaringer? 

Hadde du mye vondt i ettertid? Hvor lenge blødde du? Eventuelle komplikasjoner? 

 

Takk for svar ❤

Har vært gjennom akkurat det samme. To runder cytotec, og utskraping. Blødde 1.5 døgn etter utskraping. Ingen komplikasjonser. 

Fikk en sterk psykisk reaksjon i ettertid. Håper på ny graviditet. Det er 5 nndr siden nå. 

Anonymkode: 8d10a...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for all informasjon ❤ 

Har slått meg til ro med at alt går bra utifra deres innlegg. 

Om det skulle dukke opp en del studenter mens jeg er i narkose kommer jeg nok ikke til å legge merke til uansett eller vite så det går bra 😂👌 

Nå er jeg på vei til sykehuset og gleder meg til dette er over. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sibirstjerne
9 timer siden, Deseo skrev:

Takk for all informasjon ❤ 

Har slått meg til ro med at alt går bra utifra deres innlegg. 

Om det skulle dukke opp en del studenter mens jeg er i narkose kommer jeg nok ikke til å legge merke til uansett eller vite så det går bra 😂👌 

Nå er jeg på vei til sykehuset og gleder meg til dette er over. 😊

Håper det gikk bra med deg i dag🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig fint😊❤ 

Eneste nedturen var at jeg måtte vente i nesten 9 timer før det ble min tur. Flere akuttsaker, men godt å få det overstått. Formen er veldig fin 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Deseo skrev:

Det gikk veldig fint😊❤ 

Eneste nedturen var at jeg måtte vente i nesten 9 timer før det ble min tur. Flere akuttsaker, men godt å få det overstått. Formen er veldig fin 😁

Lei meg for å høre at du mistet, men bra at det etter forholdene går fint ❤ Jeg har selv vært gjennom utskrapning tre ganger, etter ma. Cytotek virket ikke på meg. Husker det var godt å bli ferdig med det, da kan man lettere se videre. Ønsker deg lykke til videre i prosessen. Vi kvinner er tøffe! 👊

Anonymkode: c115f...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...