Gå til innhold

Hva gjør dere når småbarn kaster maten på gulvet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du lese, TS. Og så gjøre det motsatte. Ja, jeg mener det.

Anonymkode: c85ce...8c0

Nei, man må for all del ikke vise barna god oppførsel fra begynnelsen av. Det kan de jo risikere å lære noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Million skrev:

Nei, man må for all del ikke vise barna god oppførsel fra begynnelsen av. Det kan de jo risikere å lære noe av.

Det er ikke god oppførsel overfor et lite barn å gjøre som du beskriver.

Anonymkode: c85ce...8c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Million skrev:

Nei, man må for all del ikke vise barna god oppførsel fra begynnelsen av. Det kan de jo risikere å lære noe av.

Der er ikke snakk om at man ikke skal vise barna god oppførsel. Poenget er at å gi matkastingen så mye fokus og oppmerksomhet som du gjør garantert vil gjøre at barnet gjør det igjen. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger vårt barn på snart 2 har kastet mat på gulvet. De få gangene det skjedde ble det bare ignorert, og så skjedde det ikke mer. Derimot trenger jeg 20 hender ekstra for å telle hvor mange ganger han har gjort de tingene vi sier nei til. 

Anonymkode: ab4ad...ea0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på unger, også når de er små. Har litt erfaring. Bruker gi barnet egen skje, som det kan røre litt med, og mate med en annen skje. Litt søl kan det bli, men har ikke fokus på søl. Nå tenker jeg på barn i den alderen ts skisserer. Ingen ros for å spise mat. 

Noen barn spiser selv, med litt hjelp og søler ikke stort. Andre barn kaster grøten i taket. I siste tilfelle ville jeg matet og latt barnet hatt en brødskorpe å tygge på og engasjere seg med. 

Er barnet eldre og forstår mer, ber jeg barnet forlate bordet hvis det begynner å tøyse og søle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

og har hun bestemt seg for å kaste maten på gulvet, så skal den på gulvet.

Dette er kanskje litt på siden av temaet, men de prøver ikke å treffe gulvet. Det havner på gulvet pga gravitasjonskreftene. De prøver å treffe veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. 

Mynona, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Der er ikke snakk om at man ikke skal vise barna god oppførsel. Poenget er at å gi matkastingen så mye fokus og oppmerksomhet som du gjør garantert vil gjøre at barnet gjør det igjen. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger vårt barn på snart 2 har kastet mat på gulvet. De få gangene det skjedde ble det bare ignorert, og så skjedde det ikke mer. Derimot trenger jeg 20 hender ekstra for å telle hvor mange ganger han har gjort de tingene vi sier nei til. 

Anonymkode: ab4ad...ea0

Sier du ikke ifra så kommer ungen til å tenke at det er helt greit å kaste mat på gulvet, og vil begynne å leke med maten. Hvis du ikke har noe problemer, så er det bare på grunn av flaks.

Mange gjør feilen at de bare sier "Nei", og da er det bare morsomt. Det viktigste er at barnet må forstå at dårlige handlinger har konsekvenser. Kaster ungen min mat på gulvet, så tar jeg henne ut av stolen og plasserer henne på gulvet. Hun prøvde å kaste mat på gulvet i en periode, spesielt når noen andre enn meg passet på henne, men nå har hun sluttet med det.

Anonymkode: a55a3...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...