Gå til innhold

.


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl

Oj! Faren har nok jævlig dårlig samvittighet og er fryktelig lei seg. Men vi lever i det 21. århundre vi vet bedre enn å sette fra oss barn og dyr i en bil om sommeren. Faktisk fortjener han straff, selv om det også selvsagt er forferdelig trist at han mistet sine barn. 

Han "glemte" ungene. Hvordan er det mulig? 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
6 minutter siden, #Rasshøl said:

Oj! Faren har nok jævlig dårlig samvittighet og er fryktelig lei seg. Men vi lever i det 21. århundre vi vet bedre enn å sette fra oss barn og dyr i en bil om sommeren. Faktisk fortjener han straff, selv om det også selvsagt er forferdelig trist at han mistet sine barn. 

Han "glemte" ungene. Hvordan er det mulig? 

Det er dessverre "veldig mulig" når det er snakk om rutiner. NRK viste en dokumentar om dette i fjor eller noe, og psykologer der sa at dette for hjernen var veldig "lett" å gjøre. Når noe er en rutine skal det bare små forstyrrelser til (for eksempel at telefonen ringer) før man glemmer å gjøre noe i rutinen, mens hjernen samtidig husker at man HAR gjort det. I denne dokumentaren var det flere foreldre som hadde gjort nøyaktig det samme - dratt på jobb, fullstendig overbevist om at barnet var levert i barnehagen. Det ene paret hadde til og med reist tilbake til barnehagen for å hente barnet før de innså det fatale... Slike ulykker ble vanligere når det ble standard å ha baby i baksetet. 

Det er så grusomt at jeg ikke har ord... Stakkars, stakkars mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
2 minutter siden, Albbas skrev:

Det er dessverre "veldig mulig" når det er snakk om rutiner. NRK viste en dokumentar om dette i fjor eller noe, og psykologer der sa at dette for hjernen var veldig "lett" å gjøre. Når noe er en rutine skal det bare små forstyrrelser til (for eksempel at telefonen ringer) før man glemmer å gjøre noe i rutinen, mens hjernen samtidig husker at man HAR gjort det. I denne dokumentaren var det flere foreldre som hadde gjort nøyaktig det samme - dratt på jobb, fullstendig overbevist om at barnet var levert i barnehagen. Det ene paret hadde til og med reist tilbake til barnehagen for å hente barnet før de innså det fatale... Slike ulykker ble vanligere når det ble standard å ha baby i baksetet. 

Det er så grusomt at jeg ikke har ord... Stakkars, stakkars mann. 

Jeg har hørt om noe som heter falsk hukommelse, det er ikke det dette dreier seg om men... Jeg forstår ikke at det er mulig. Vi er programmert til å ikke skvise babyene, hvis de sover i samme seng. Hvordan kan det da være mulig for en mor (ikke i dette tilfellet) å glemme ungen sin i en varm bil? 

Det er merkelig. 

Huff, jeg får vondt av de. Jeg vet at dette skjer i Norge også. Det er forferdelig. Man blir ordfattig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Albbas skrev:

Det er dessverre "veldig mulig" når det er snakk om rutiner. NRK viste en dokumentar om dette i fjor eller noe, og psykologer der sa at dette for hjernen var veldig "lett" å gjøre. Når noe er en rutine skal det bare små forstyrrelser til (for eksempel at telefonen ringer) før man glemmer å gjøre noe i rutinen, mens hjernen samtidig husker at man HAR gjort det. I denne dokumentaren var det flere foreldre som hadde gjort nøyaktig det samme - dratt på jobb, fullstendig overbevist om at barnet var levert i barnehagen. Det ene paret hadde til og med reist tilbake til barnehagen for å hente barnet før de innså det fatale... Slike ulykker ble vanligere når det ble standard å ha baby i baksetet. 

Det er så grusomt at jeg ikke har ord... Stakkars, stakkars mann. 

Det programmet du skriver om her ble vist på TV for 1-2 uker siden også. I følge psykolog så var det veldig lett å linne glemme ting som ikke var rutine når du egentlig utførte noe som var rutine. Det ene eksemplet var jo denne mannen som plutselig en morgen måtte ta seg av barnet, noe moren gjorde hver morgen vanligvis. Han satte barnet i bilen og reiste til jobben og barnet sovnet i bilen. Alt gikk på autopilot og siden barnet sov og ikke ga lyd fra seg så var det ingenting som fikk han ut av rutinen som en påminnelse om at han hadde med barnet. Dette barnet døde også dessverre.

Han nevnte også andre eksempler som ikke inngår i en rutine, som feks at du glemmer å ha satt noe på biltaket da du skal lete etter bilnøklene og du har armene fulle av andre ting. Så fort du finner nøkkelen og låser opp er du straks inn i rutinen igjen og du glemmer fort det som står på biltaket.

Jeg synes så synd på disse foreldrene som opplever dette, de vil for evig og alltid slite med skyldfølelse.

En kollega sv meg glemte sitt eget barn i butikken. Da var barnet bare en baby. Hun skulle ta din daglige tur for å kjøpe ferske rundstykker. Babyen sov i babysete i handlevogna. Hun skjøv handlevogna litt vekk fra deg og pakket ned noen få varer. Da hun kom til bilen så oppdaget hun andre babyting i bilen og først da husket hun den gjenglemte babyen. Skal nevnes at hun var en ganske fersk mor også, så her var det ammetåke inne i bildet også. 

Å si st det aldri kunne skjedd meg holder jeg meg for god til å si, for jeg har også rutiner som går på autopilot.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Det programmet du skriver om her ble vist på TV for 1-2 uker siden også. I følge psykolog så var det veldig lett å linne glemme ting som ikke var rutine når du egentlig utførte noe som var rutine. Det ene eksemplet var jo denne mannen som plutselig en morgen måtte ta seg av barnet, noe moren gjorde hver morgen vanligvis. Han satte barnet i bilen og reiste til jobben og barnet sovnet i bilen. Alt gikk på autopilot og siden barnet sov og ikke ga lyd fra seg så var det ingenting som fikk han ut av rutinen som en påminnelse om at han hadde med barnet. Dette barnet døde også dessverre.

Han nevnte også andre eksempler som ikke inngår i en rutine, som feks at du glemmer å ha satt noe på biltaket da du skal lete etter bilnøklene og du har armene fulle av andre ting. Så fort du finner nøkkelen og låser opp er du straks inn i rutinen igjen og du glemmer fort det som står på biltaket.

Jeg synes så synd på disse foreldrene som opplever dette, de vil for evig og alltid slite med skyldfølelse.

En kollega sv meg glemte sitt eget barn i butikken. Da var barnet bare en baby. Hun skulle ta din daglige tur for å kjøpe ferske rundstykker. Babyen sov i babysete i handlevogna. Hun skjøv handlevogna litt vekk fra deg og pakket ned noen få varer. Da hun kom til bilen så oppdaget hun andre babyting i bilen og først da husket hun den gjenglemte babyen. Skal nevnes at hun var en ganske fersk mor også, så her var det ammetåke inne i bildet også. 

Å si st det aldri kunne skjedd meg holder jeg meg for god til å si, for jeg har også rutiner som går på autopilot.

Det er det ingen her som har skrevet. Men har man ikke opplevd å være så distré “glemsk" («på autopilot»), er det litt vanskelig å forstå/fatte at det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars barn og stakkars mann 😢

Jeg skjønner godt at det kan skje. Jeg glemte selv å ta inn hunden min for kvelden en gang, det var på vinteren og ikke så lenge etter jeg hadde fått henne. Når man ikke er vant til å slippe inn en hund som en del av en rutine så kan det altså glippe. Jeg våknet av at "noe" gikk i snøen utenfor vinduet. Herregud, stakkars hvis hun hadde måttet være ute hele den natten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist historie. Jeg tipper det er folk som glemmer igjen sine verdisaker overalt er også folk som har høyere risiko for å glemme igjen sin egen unge. 

Jeg er også glemsk,  men på grunn av det så er jeg flink til å se rundt meg etter ting jeg glemt. Det er helt utenkelig at jeg glemt en unge i baksetet fordi jeg kommer garantert til å se i baksetet før jeg går ut av bilen og jeg vil se inn i bilen før jeg lukker den. Det verste jeg kunne gjort var å glemme å hente ungen fra barnehagen. 

Faren har hele ansvaret for dette, men denne saken viser også at det er viktig for barnehagen å ha gode kontrollrutiner. Barnehagen kunne ha forhindret denne situasjonen om de hadde bedt foreldrene kontakte dem om barnet ikke kan møte opp, og prøvd å ringe foreldrene som ikke sier ifra. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Har ikke ord for det. 

Det skjedde med mannen min en gang. Han glemte vår 6 mnds i bilen. Dette er nå 21 år siden. 

Vi (vi tre pluss, min mor og svigermor) kjørte til en liten senter med noen få butikker. Svigermor var dårlig til bens, så han kjører oss rett til døra, og ber oss gå inn, mens han parkerer og tar med frøkna. Vi var vel inne i 10-15 min, fant "ingenting" og bestemte oss for å dra til et større shoppingsenter i nærheten. Så vi kom ut til bilen og har i mellomtiden fortsatt ikke sett mannen eller jentungen. Vi går litt rundt og finner bilen med frøkna plassert trygt i bilsete i baksete. Hun ser oss gjennom bilvinduet og smiler og sparker med bena. Jeg kjenner at jeg ble irritert for at han lot henne være alene i bilen. I mellomtiden så leter han etter oss på senteret og møter på min mor på vei ut. Hun blir forundret over å se han tomhendt, og spurte hvor frøkna var. Han banna høyt og løp ut av senteret, i retning bilen. Vi sto der med frøkna og viste tydelig vår irritasjon. 

Det viste seg at han hadde rygget inn i parkeringen, og gikk ut og fram. Han gikk ikke forbi (noe han hadde gjort hvis han hadde frontparkert bilen. Han ble helt forstyrret av hva han hadde gjort og bar rundt på frøkna resten av dagen, omtrent. 

Han er til normal en oppegående man, ikke en type som kan være diskré fra tid til annen. Så dette kan skje hvem som helst faktisk. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskehjernen kan naturligvis finne på mye rart, men det er likevel mulig å gjøre visse situasjoner så spesielle at man både dobbelt- og trippelsjekker dem for å være definitivt sikker på at man har gjort dette.

Selv har jeg det slik når jeg går ut, og uansett hvor mye hastverk jeg enn har og hvor sliten jeg enn måtte være, sjekker jeg om jeg faktisk har vridd nøklene og låst døren når jeg går ut - til jeg er absolutt, absolutt sikker på at døren faktisk er låst, og at nøklene er lagt på rett sted. Har derimot opplevd flere ganger at andre har klart å glemme nøklene sine i dørlåsen etter å ha låst seg inn. En sjelden gang har det også forekommet at jeg har klart å legge nøklene fra meg på et uventet sted etter å ha kommet inn døren, men da er det straks full alarm, og iherdig leting etter nøkler helt til de kommer til rette.

Nå er jo barn noe annet enn nøkler, men skal man unngå at noe tilsvarende skjer igjen, kunne løsningen være å lære foreldre å alltid, alltid stille seg spørsmålet "Hvor er barnet mitt nå?" når man går ut av bilen - og gi dette en liten tenkepause som et avbrekk i rutinen; det er bedre å være litt paranoid og tenke etter en gang for mye enn at det skal skje en ny tragedie.

Ja, hjernen kan finne på mye rart, men den kan også programmeres til å være spesielt oppmerksom på visse situasjoner der den blir satt i alarmberedskap uavhengig av fysisk form eller stress - greit å være klar over i en masete hverdag der det er mange andre ting å tenke på.

Endret av Bix
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
11 hours ago, Bix said:

 

Nå er jo barn noe annet enn nøkler, men skal man unngå at noe tilsvarende skjer igjen, kunne løsningen være å lære foreldre å alltid, alltid stille seg spørsmålet "Hvor er barnet mitt nå?" når man går ut av bilen - og gi dette en liten tenkepause som et avbrekk i rutinen; det er bedre å være litt paranoid og tenke etter en gang for mye enn at det skal skje en ny tragedie.

Ja, hjernen kan finne på mye rart, men den kan også programmeres til å være spesielt oppmerksom på visse situasjoner der den blir satt i alarmberedskap uavhengig av fysisk form eller stress - greit å være klar over i en masete hverdag der det er mange andre ting å tenke på.

Lurt innspill. 

En annen ting man kan gjøre i tillegg, hvertfall hvis man har god kontakt med den andre forelderen, er å alltid ha for vane å spørre hvordan levering i barnehagen har gått. Jeg og mannen spør alltid hverandre (på messenger) , ikke for å ha kontroll, men fordi vi oppriktig lurer på hvordan morgenen har vært for barnet. Vi kjører heldigvis ikke til barnehagen, men hadde vi gjort det hadde jeg nok vært ekstra obs på å spørre. 

I USA har det jo vært en del slike tilfeller, så det burde fokuseres mer på. Ikke i bare i form av advarsler, men råd mot hvordan unngå å gå på autopilot og glemme barn i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli

Jeg tror alle kan gjøre feil. Denne faren har gjort en stor feil.

Dette var en tragisk ulykke. Man ser det på hele ansiktet hans og kona støtter han. Jeg har ingen tvil om at det var et uhell.

Om man skal få straff? Kanskje litt? Men hvis han blir straffet for ugjerningene i USA vil han tilbringe resten av livet i fengsel, han er tiltalt for dobbelt mord. Dét blir feil for meg.

Men slike saker er vanskelige. Andre som ønsker å drepe barna sine vil få en måte å gjøre det på uten konsekvenser hvis denne faren slipper unna. Huff... Glad jeg ikke er dommer i slike saker, å måtte ta hensyn både til tiltalte og hvilke konsekvenser hans straff/ikke straff får videre. Får han ingen straff vil det kunne føre til at flere uskyldige barn dør på samme grusomme måte i fremtiden. Men faren gjorde bare en feil...

Grusom sak!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Ingen medfølelse fra meg, alle vet hvor jævlig varmt det kan bli i en bil, dette blir og opplyst om hver sommer. Så jeg lurer mer på hva slags idiot denne faren er som klarer å glemme at barna hans var i bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Var noen som tipset om at man alltid burde ha en bamse etc i framsete som man bytter ut med barnet ved levering i barnehage osv, på den måten blir det en rutine å ta bamsen bak i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes jo alkolås på biler, kanskje det gikk an å finne opp en "alarm" eller noe som varsler om at barnesetet ikke er utløst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min og jeg glemte lillebroren min på bil en gang. 

Heldigvis kom vi på det i tidet! 

Han var gjennomvåt og gråt mye. Han var bare 4-5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saltomortale
3 minutter siden, Luna Llena skrev:

Ingen medfølelse fra meg, alle vet hvor jævlig varmt det kan bli i en bil, dette blir og opplyst om hver sommer. Så jeg lurer mer på hva slags idiot denne faren er som klarer å glemme at barna hans var i bilen.

 

Stygt skrevet. Han visste sikkert også dette og har garantert ikke etterlatt barna sine med vilje. Og nå må han leve med det resten av livet, om han da ikke tar livet av seg på grunn av skyldfølelse.

Jeg har aldri glemt verken barn eller dyr i bilen, men jeg sitter likevel ikke på min høye hest og føler meg som et verdensgeni av den grunn. Som flere her nevner, kan hjernen «lure» oss, og det er uendelig tragisk når det får et utfall som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
4 minutter siden, Saltomortale skrev:

Stygt skrevet. Han visste sikkert også dette og har garantert ikke etterlatt barna sine med vilje. Og nå må han leve med det resten av livet, om han da ikke tar livet av seg på grunn av skyldfølelse.

Jeg har aldri glemt verken barn eller dyr i bilen, men jeg sitter likevel ikke på min høye hest og føler meg som et verdensgeni av den grunn. Som flere her nevner, kan hjernen «lure» oss, og det er uendelig tragisk når det får et utfall som dette.

Jeg skrev kun min ærlige mening, om du mener det er stygt, så får du bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...