Gå til innhold

Kan du leve greit med over 40 i BMI?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et helt seriøst spørsmål, og jeg er ikke interessert i å høre om alt som er galt ved det. Det vet jeg, og det forstår de fleste. Men la oss si du er midt i 20-årene, og veier rundt 150kg - er det egentlig det verste som kan skje? Er det andre som lever fint selv om de er veldig overvektige?

Anonymkode: 87d07...bf4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har bmi på 38 og hun lever definitivt ikke greit med det. Hun sliter med å bevege seg, blir andpusten av å gå selv korte avstander og har vondt i knær og hofter. 

Anonymkode: 6d68e...db9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rett over 30 på BMI, ned fra ca 35. Liker det overhodet ikke og merker godt at det begrenser meg i hverdagen. Er heldigvis på vei nedover. Ett par kg til, så er jeg 'kun' overvektig og ikke lenger feit.

Det verste som kan skje med en så høy BMI som 40 er vel en for tidlig (plutselig) død. Eller at man får livsstilsykdommer. 20-årene er jo en ting, da er kroppen langt sterkere og kan rette opp i mye, men med årene vil det merkes. Slitne knær som vil ha problemer med å holde kroppen over i lengre perioder, blodtrykk, diabets osv osv. Noen skader er uopprettelige.

Anonymkode: f448c...fd5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke. Du må svare for det selv og snakke evt med legen din. 

Jeg er 50år og født 3 barn. Er i full jobb og går tur med hunden, det er all trening jeg har . Jeg er 163 høy og veier 75 kg. Det er så alt for mye for meg. Jeg må ned. Helt klart.

Om du er 20 år og veier 150 kg og feks er 175 høy, ville jeg tenkt du hadde det bedre om du gikk litt ned. Men det må du jo kjenne på selv.

Anonymkode: 97ff4...d1c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rett over 30 på BMI, ned fra ca 35. Liker det overhodet ikke og merker godt at det begrenser meg i hverdagen. Er heldigvis på vei nedover. Ett par kg til, så er jeg 'kun' overvektig og ikke lenger feit.

Det verste som kan skje med en så høy BMI som 40 er vel en for tidlig (plutselig) død. Eller at man får livsstilsykdommer. 20-årene er jo en ting, da er kroppen langt sterkere og kan rette opp i mye, men med årene vil det merkes. Slitne knær som vil ha problemer med å holde kroppen over i lengre perioder, blodtrykk, diabets osv osv. Noen skader er uopprettelige.

Anonymkode: f448c...fd5

Jeg har BMI på 31 men har ikke problemer med å røre på meg, jogger 2 ganger i uken og trener styrke. Så lurer på hvordan du sliter?

Anonymkode: ae467...16c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det verste som kan skje? Diabetes med påfølgende amputasjoner av diverse dårlig sirkulere kroppsdeler. Sårinfeksjoner etter amputasjon. 

Kronisk intertrigo. Slitasjegikt før man er 40. Et lite infarkt eller to før man er 50. Økt risiko for kreft.

Ellers er kombinasjonen av søvnapné, pickwicks syndrom og lungebetennelse alltid spennende for de som jobber på intensiven. 

Anonymkode: 3dcc6...dd3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det  er forhåpentligvis noen som lever fint, men tror jo fraværende livskvalitet/livsglede skaper overvekt, og det samme andre veien.Høna/egget.

Jeg er overvektig og det er fordi jeg har 20 ting jeg ønsker mer enn å gå ned i vekt, trives ikke med det eller aksepterer det av den grunn. Holder tritt med barnet mitt og det er egentlig min eneste påminnelse om at jeg har en kropp.

All overvekt er en enorm påkjenning for helsa. De sier det er bare 2 valg du kan gjøre for å ikke dø fortere og det er å gå ned i vekt og slutte å røyke, jo tidligere jo bedre. Så, det er strengt tatt det verste som kan skje. Samfunnsøkonomisk er det kanskje verre å være normalvektig men ute av stand til å jobbe. Men hvis du tenker personlig lykke og langt liv, så vil overvekt stå i veien for det.

Anonymkode: 5922a...1f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal være veldig høy før 150 kg "bare" tilsvarer omtrent 40 i BMI. Jeg hadde ca 40 i BMI da jeg veide 120 kg og jeg er 174 cm. 

Jeg hadde det ikke fint da jeg var så overvektig. Ingen alvorlige sykdommer eller problemer med knær og vonde ledd, men det var jo bare et spm om tid.. Det jeg slet med var søvn, dårlig form, lite energi, og mest av alt dårlig selvtillit. Jeg er fortsatt overvektig, men har til nå gått ned 20 kg, og det merkes godt. Vil aldri tilbake til det livet og jobber med å gå ned mer. Tror de fleste har det mye bedre med en lavere BMI enn 40+.

Anonymkode: c5486...eb9

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det verste som kan skje? Diabetes med påfølgende amputasjoner av diverse dårlig sirkulere kroppsdeler. Sårinfeksjoner etter amputasjon. 

Kronisk intertrigo. Slitasjegikt før man er 40. Et lite infarkt eller to før man er 50. Økt risiko for kreft.

Ellers er kombinasjonen av søvnapné, pickwicks syndrom og lungebetennelse alltid spennende for de som jobber på intensiven. 

Anonymkode: 3dcc6...dd3

Ikke glem dia 2, aller som er så overvektige får det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være veldig høy før 150 kg "bare" tilsvarer omtrent 40 i BMI. Jeg hadde ca 40 i BMI da jeg veide 120 kg og jeg er 174 cm. 

Jeg hadde det ikke fint da jeg var så overvektig. Ingen alvorlige sykdommer eller problemer med knær og vonde ledd, men det var jo bare et spm om tid.. Det jeg slet med var søvn, dårlig form, lite energi, og mest av alt dårlig selvtillit. Jeg er fortsatt overvektig, men har til nå gått ned 20 kg, og det merkes godt. Vil aldri tilbake til det livet og jobber med å gå ned mer. Tror de fleste har det mye bedre med en lavere BMI enn 40+.

Jeg er mye over 40, men det er grensen for sykelig overvekt. Jeg ligger på rundt 47-48.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Alle faktisk?

Jeg datet faktisk en fyr med dia en gang. Han var ikke mye overvektig i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er mye over 40, men det er grensen for sykelig overvekt. Jeg ligger på rundt 47-48.

Ok, skjønner. Hvordan har du det selv med det da? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. Hvordan har du det selv med det da? 

Jeg har det så bra at jeg lurer på om det er noe galt med meg? Jeg eier ikke pcos, høyt stofskifte, høyt blodtrykk, eller noe sånt. Jeg er bare alt for glad i mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Vel, det viktigste er jo at du har det bra selv :) 

Men jeg ville alikevel vurdert å gå ned til en sunnere vekt mtp sykdommer og plager du kan få senere i livet. Du forblir jo ikke i 20-årene for alltid. Hvis du ønsker deg barn om noen år kan vekten din alene gjøre det vanskelig. Og helseplagene du kan få senere kan jo også potensielt være livstruende. For å sette det litt på spissen; har du det så bra nå at du er villig til å dø tidligere for det?

Jeg mener det ikke slemt. Jeg bare syns det er verdt å tenke på fremtiden, og da også helseaspektet ved fremtiden din, selv om du har det bra nå (som jeg syns er bra) :) 

Jeg er forøvrig også for glad i mat, men det er ikke bra når det tipper over i det usunne og helsefarlige. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SupaWoman skrev:

Man må vel være arvelig disponert for dia2 også 

Anonymkode: c5497...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg tung i kroppen selv om jeg bare har 23.8 i bmi. Hilsen mann.

Anonymkode: 51447...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg spesielt godt trent og blir varm og andpusten de fire etasjene jeg ofte må gå opp på skolen, men jeg kan ikke se for meg hvordan det hadde vært med en dobbelt så høy BMI. Det er jo de psykiske og fysiske begrensningene i hverdagen flest kjenner til, ikke de alvorlige følgesykdommene som er forbundet med overvekt/fedme. De kommer snikende. 

Anonymkode: 6baea...4fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det så bra at jeg lurer på om det er noe galt med meg? Jeg eier ikke pcos, høyt stofskifte, høyt blodtrykk, eller noe sånt. Jeg er bare alt for glad i mat.

Er du dame? Har du tenkt på lipødem? 

Anonymkode: 26d4f...b1d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bare 10kg overvektig og bare å miste det gjorde ekstrem forskjell i hvordan kroppen føles å være i. Føler meg mye lettere nå, og selv om jeg ikke trente kondisjon, så klarer jeg gå lengre og lettere nå fordi jeg har mindre å bære på. Det føles bedre å ha lite fett på kroppen. Vanskelig å forklare. Det er litt som om du har gått med en tung ryggsekk du tar av, eller en stor, tung og tykk dress og tar den av fordi det har blitt sommer og varmt. Føles herlig. 

Anonymkode: 17b59...c5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min døde av det. Han ble bare 49 år.

Anonymkode: 676e2...c4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...