Gå til innhold

Er jeg sær som reagerer på høyttalerbruk i offentlig rom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pendler med tog og opplever omtrent daglig folk som sitter å ser på film, hører på musikk eller har samtaler og bruker høyttalerfunksjonen på mobilen. I min verden er dette særdeles uhøflig oppførsel. Hva er galt med ørepropper eller hodetelefoner? Er jeg den eneste som reagerer på dette?

Anonymkode: d6947...318

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åneida, vi er flere 👍

Anonymkode: dea5b...8d0

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er utrolig sært. Prøver å være raus, og stenge lydene ute and be all zen... Det er søren ikke lett... 

Anonymkode: 7b235...872

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Man skal ta hensyn til andre. Jeg tar ofte tog, og opplever aldri at folk hører på musikk eller ser på film uten headset, men det er noen som snakker i telefonen og har på høyttaler 🙄 Dette gjelder kun veldig unge folk, jeg har ingen interesse av å høre på samtalen deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir forbanna av det. Jeg sitter ikke og lakker neglene eller bruker hårspray i det offentlige rom, for å ikke plage andre. Det er en selvfølge. Men de som bryker høy lyd forstår åpenbart ikke at eller hvordan dette er sammenlignbart. 

Anonymkode: dc9f4...73f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at man skal ta hensyn. 

Men jeg må bare si at ofte er det eldre eller tunghørte som bruker mobil med høytaler. Så det bryr jeg meg ikke om og prøver å ikke høre på samtalen. 

Men folk som bare ikke gidder holde mobilen inntil øret er ikke greit. 

Anonymkode: 84b28...58c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Optimo

Ja, det er helt håpløst. Fatter ikke hva sånne folk tenker på. Som regel er det tenåringer jeg ser (hører!) gjøre dette, så det er vel svaret. De tenker ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillevogn? Det er litt merkelig fenomen ja. Tror mange lever i sin egen verden og ikke tenker rett og slett. Nå er jeg også vant med det i perioder. Får helt fnatt ( heter det vel...)av folk som spiller musikk jeg ikke liker. Har heldigvis øreproppene tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk tør, jeg!? Tenk om den de prater med, plutselig plumper ut med noe veldig sensitivt eller hemmelig, veldig personlig info? Alle rundt hører det jo. Hadde aldri pratet i mobilen med høyttalerfunksjonen noe annet sted enn hjemme hos meg selv.

Det er overraskende vanlig blant folk å gå på fortauet eller kjøpesenteret med telefonen i hånda og prate over høyttaler, eller sitte på t-banen og bable i vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene om å reagere på dette.

Det er som regel ungdom som hører på musikk eller ser på film med høyttaler, men her om dagen opplevde jeg en far som reiste med to gutter på 12-13 år satt og så på film på den ene sønnens telefon med lyden på høyttaler. Den andre sønnen satt å spilte et spill med lyden på høyttaler. 

Stillevogn er et fint konsept. I teorien. Dessverre er det mange som ikke respekterer at de sitter i stillevogn og som bare blir sure og frekke om de blir snakket til. Det virker ikke som konduktørene bryr seg nevneverdig, for jeg har flere ganger opplevd at de går gjennom stillevogna og ikke sier noe til folk som snakker i mobil, hører på musikk e.l. De bare overser det.

TS

Anonymkode: d6947...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at jeg ikke er alene om å reagere på dette.

Det er som regel ungdom som hører på musikk eller ser på film med høyttaler, men her om dagen opplevde jeg en far som reiste med to gutter på 12-13 år satt og så på film på den ene sønnens telefon med lyden på høyttaler. Den andre sønnen satt å spilte et spill med lyden på høyttaler. 

Stillevogn er et fint konsept. I teorien. Dessverre er det mange som ikke respekterer at de sitter i stillevogn og som bare blir sure og frekke om de blir snakket til. Det virker ikke som konduktørene bryr seg nevneverdig, for jeg har flere ganger opplevd at de går gjennom stillevogna og ikke sier noe til folk som snakker i mobil, hører på musikk e.l. De bare overser det.

TS

Anonymkode: d6947...318

Fikk ikke med meg at det var i stillevognen du satt i. Da hadde jeg poengtert det ganske greit hvor de har plassert seg hen. 

Du setter deg jo der fordi du tar ansvar for at du vil ha det stille. Da hadde jeg sagt tydelig ifra. 

Anonymkode: 7b235...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk ikke med meg at det var i stillevognen du satt i. Da hadde jeg poengtert det ganske greit hvor de har plassert seg hen. 

Du setter deg jo der fordi du tar ansvar for at du vil ha det stille. Da hadde jeg sagt tydelig ifra. 

Anonymkode: 7b235...872

Har gitt opp stillevogn pga at det ikke fungerer i praksis. På fulle tog setter folk seg der det er ledig plass og gir tilsynelatende beng i om det er stillevogna de ha havnet i. 

Jeg synes dessuten høyttalerbruk er en uting også utenfor stillevogna. Vil folk se på film, høre på musikk osv. så er det i min verden normal folkeskikk å bruke hodetelefoner så man ikke tvinger "underholdningen" på alle rundt seg.

TS

Anonymkode: d6947...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Det plager meg også at noen hører på musikk med høyttalere i bus. Det er respektløst for andre, ingen er interessert i å vite hva andre hører, men det er problematisk å snakke med den personen. Mange ganger ga jeg min mening og folk ignorerte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører som regel på mine greier. Verste jeg vet er å sitte på bussen og høre folks samtaler generelt. Da gjør jeg min del med å stenge det ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig at man skal ta hensyn. 

Men jeg må bare si at ofte er det eldre eller tunghørte som bruker mobil med høytaler. Så det bryr jeg meg ikke om og prøver å ikke høre på samtalen. 

Men folk som bare ikke gidder holde mobilen inntil øret er ikke greit. 

Anonymkode: 84b28...58c

Enig i at det er masete,men noen har høytaler på fordi de reagerer på stråling fra mobilen.De får trykk i hodet/øret,kvalme,hodepine osv hvis de holder mobilen inntil hodet,men de er jo ikke så mange da.

Anonymkode: a9f51...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på toget i sommer, ved siden av en godt voksen dame, som facetimet i 1,5time... på høyttaler...

Anonymkode: ab308...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og sønnen min var tok buss her en dag og da satt det en mann i 40 minutter å så på video,  noe jalling med skikkelig høy lyd, vi satt fremme og han bak... En dame prøvde å gi beskjed om at han burde skru ned lyden litt i det minste men da "forsto" han ikke hva hun sa, liksom... Så kom en fyr inn som han kjente og da forsto han plutselig språket, men da ble de to som satt og så.

Og sist vi tok toget da satt det en eldre dame dagen derpå i telefonen og brukte skikkelig vulgære uttrykk på å beskrive natta hun hadde hatt... Mens jeg sitte og babler hull i hodet på sønnen min for at han ikke skal få med seg hva hun prater om😄

Det jeg skulle frem til var at du er overhodet ikke sær, folk burde være flinkere til å ta hensyn når det går rundt i det offentlige rom, men det virker som om det ikke går an lenger.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er masete,men noen har høytaler på fordi de reagerer på stråling fra mobilen.De får trykk i hodet/øret,kvalme,hodepine osv hvis de holder mobilen inntil hodet,men de er jo ikke så mange da.

Anonymkode: a9f51...c14

Da får de bruke ørepropp da. Eller i det minste holde snakkingen til et minimum i det offentlige rom. Korte beskjeder osv. er jo greit nok, men det er unødvendig og uhøflig å utsette medpassasjerer på buss, tog e.l. for en halvtimes prat om vær, vind og hva tante Gunda har bedrevet den siste uka. Det er ikke akkurat en samtale som må tas der og da, det går fint å si at man ringer tilbake når man er hjemme og det passer bedre.

TS

Anonymkode: d6947...318

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er masete,men noen har høytaler på fordi de reagerer på stråling fra mobilen.De får trykk i hodet/øret,kvalme,hodepine osv hvis de holder mobilen inntil hodet,men de er jo ikke så mange da.

Anonymkode: a9f51...c14

Selv om de har glemt tinnfoliehatten hjemme så kan de jo ikke plage alle rundt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst på stranden. Det spilles musikk for full pupp, og for å toppe det hele skal man prøve å overdøve hverandre. Og gjerne skrike mest mulig.

Det virker som om folk blir mer og mer tankeløse og hensynsløse. Jeg er lei folk.

Anonymkode: 18508...207

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...