Gå til innhold

Hvordan håndterer man dette da? Venninne av min datter som oppfører seg rart.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei datter på 8 år som har ei venninne som er like gammel. De har vært mye sammen siden 1. klasse. 

Jeg blir ikke klok på denne venninna. Hun oppfører seg alltid som om at hun skal være bedre enn min datter i absolutt alt. Det virker som om hun er sjalu på min datter, uten at jeg vet hvorfor. Hun prøver liksom hele tiden å måle seg opp mot henne og skal alltid være best, finest og flinkest. Hun tar ofte kontakt med min datter og vil gjerne være med henne. Men, i periode, så "bytter" hun ut min datter med en annen. Så er hun veldig fokusert på den jenta en periode, før hun bytter til en ny jente osv. Plutselig så er min datter mest interessant å være sammen med igjen. Hun kan også være litt ufin, men skjuler det godt. Hun er også veldig opptatt av å sende mld om at hun har besøk/overnatting av andre.

Jeg ser at min datter syns dette er veldig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.  Hun blir usikker på seg selv også.

Hvordan håndterer jeg dette? 

Anonymkode: 9f42e...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den andre jenta høres usikker ut, og vil trolig konkurrere fordi hun ser opp til din datter. Å bytte venner fram og tilbake er også et typisk tegn. Hun søker aksept.

Se henne. Anerkjenn henne. Gi henne respons.  

Anonymkode: dc651...43b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter på 8 år som har ei venninne som er like gammel. De har vært mye sammen siden 1. klasse. 

Jeg blir ikke klok på denne venninna. Hun oppfører seg alltid som om at hun skal være bedre enn min datter i absolutt alt. Det virker som om hun er sjalu på min datter, uten at jeg vet hvorfor. Hun prøver liksom hele tiden å måle seg opp mot henne og skal alltid være best, finest og flinkest. Hun tar ofte kontakt med min datter og vil gjerne være med henne. Men, i periode, så "bytter" hun ut min datter med en annen. Så er hun veldig fokusert på den jenta en periode, før hun bytter til en ny jente osv. Plutselig så er min datter mest interessant å være sammen med igjen. Hun kan også være litt ufin, men skjuler det godt. Hun er også veldig opptatt av å sende mld om at hun har besøk/overnatting av andre.

Jeg ser at min datter syns dette er veldig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.  Hun blir usikker på seg selv også.

Hvordan håndterer jeg dette? 

Anonymkode: 9f42e...edd

Belkommen til virkelighetens verden, og dagligdagse jenteproblemer.

Hjelp datteren din med å finne andre venninner slik at hun ikke har bare denne ene. 

Anonymkode: 39f4e...d6b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Belkommen til virkelighetens verden, og dagligdagse jenteproblemer.

Hjelp datteren din med å finne andre venninner slik at hun ikke har bare denne ene. 

Anonymkode: 39f4e...d6b

Eller bedre. Foreslå å bytte ut denne «venninnen» med bedre venninner.

Anonymkode: be257...ccc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette ganske normalt? Ikke nødvendigvis å måtte være bedre hele tiden, men at jenter ofte bytter litt på hvem de er sammen med i perioder? 

Så lenge de ikke baksnakker hverandre og er stygge med hverandre gjør man ingenting siden dette er normalt. Men hjelp jenta di til å få flere å spille på

Anonymkode: a2ae2...995

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter på 8 år som har ei venninne som er like gammel. De har vært mye sammen siden 1. klasse. 

Jeg blir ikke klok på denne venninna. Hun oppfører seg alltid som om at hun skal være bedre enn min datter i absolutt alt. Det virker som om hun er sjalu på min datter, uten at jeg vet hvorfor. Hun prøver liksom hele tiden å måle seg opp mot henne og skal alltid være best, finest og flinkest. Hun tar ofte kontakt med min datter og vil gjerne være med henne. Men, i periode, så "bytter" hun ut min datter med en annen. Så er hun veldig fokusert på den jenta en periode, før hun bytter til en ny jente osv. Plutselig så er min datter mest interessant å være sammen med igjen. Hun kan også være litt ufin, men skjuler det godt. Hun er også veldig opptatt av å sende mld om at hun har besøk/overnatting av andre.

Jeg ser at min datter syns dette er veldig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.  Hun blir usikker på seg selv også.

Hvordan håndterer jeg dette? 

Anonymkode: 9f42e...edd

Mitt barn har også venner som er manipulerende og egoistiske. Han vil feks ha lekene til barnet mitt og sier at de ikke er venner om han ikke får.. han er 6. Barnet mitt vil gjerne være med gutten i lek, men og jeg observerer, og kommenterer oppførsel enten når jeg ser den, eller når feks når vi er alene. Da sier jeg  "husk at det er din leke og den skal du ha selv. om de sier at "dere ikke er venner" fordi du ikke vil gi den bort, så er det veldig dum og tøysete oppførsel. Men de kan få lov å låne den. " Så vet barnet at det gutten sa er feil, feks..

 

Om det bare er en eneste jente som er uoppdragen ovenfor din datter, så kan du kansje prøve å få til lek med andre jenter. Det er sikkert massevis av andre jenter i deres krets hun kan leke med?

Anonymkode: 1d116...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkjent problem. Sikkert usikker venninne. Hvis hun blir for sjalu, ville jeg byttet henne ut. Men det kan også gå seg til. Høres ut som Ts har fått nok av denne jenta.., ganske normal problemstilling det også. Blir nok ikke den første venninnen. Jeg har ei sjalu venninne som jeg driver å kutter ut.., og vi er 40 år! 

Anonymkode: 1c67a...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter på 8 år som har ei venninne som er like gammel. De har vært mye sammen siden 1. klasse. 

Jeg blir ikke klok på denne venninna. Hun oppfører seg alltid som om at hun skal være bedre enn min datter i absolutt alt. Det virker som om hun er sjalu på min datter, uten at jeg vet hvorfor. Hun prøver liksom hele tiden å måle seg opp mot henne og skal alltid være best, finest og flinkest. Hun tar ofte kontakt med min datter og vil gjerne være med henne. Men, i periode, så "bytter" hun ut min datter med en annen. Så er hun veldig fokusert på den jenta en periode, før hun bytter til en ny jente osv. Plutselig så er min datter mest interessant å være sammen med igjen. Hun kan også være litt ufin, men skjuler det godt. Hun er også veldig opptatt av å sende mld om at hun har besøk/overnatting av andre.

Jeg ser at min datter syns dette er veldig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.  Hun blir usikker på seg selv også.

Hvordan håndterer jeg dette? 

Anonymkode: 9f42e...edd

Som å beskrive både mor og datter til venninnen til datteren min (7 år). Pågått siden barnehagen, barna kom gudskjelov ikke i samme klasse og det tror jeg har vært sunt for alle parter. Utrolig slitsomt. Opplever det enda, dog i mindre omfang. Skill de litt, få datteren din til å leke m andre barn. 

Anonymkode: 869db...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg skulle skrevet det selv, bare at det er to gutter det er snakk om. Det er fælt å si det, men jeg blir  skikkelig dårlig humør hver gang vennen til sønnen min er på besøk. Ikke lett å skille barn heller.. 

Anonymkode: 0857b...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det ikke litt i menneskers natur og skulle være bedre? Denne jenta er sikkert bare i en fase og vil lære før eller siden at det ikke er gunstig å holde på sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en sånn venninne som barn. Hun drev og bytta mellom 4-5 venninner og prøvde hele tiden å sette oss opp mot hverandre. Var utrolig forvirrende og slitsomt og jeg husker jeg var mye trist etter å ha vært med henne. Mye baksnakking og tull, og gjorde jeg en liten feil så ville hun ikke være med meg i noen uker, før vi plutselig skulle være bestiser igjen.

Husker mamma sa at «det er lov å ikke være venner hvis du bare blir trist av å være med henne».

Endte med å kutte henne ut mot slutten av barneskolen. Vi gikk i samme klasse, men holdt oss til ulike venner og bare unngikk hverandre. Kom i forskjellige klasser på ungdomsskolen og videregående, men møttes igjen under høyere utdannelse. 

Vi sier alltid hei når vi møtes, men har ikke hatt en samtale med henne siden jeg var 9-10 år. Det funker for oss. Tror vi skjønte godt begge to at vi var en dårlig match, så det var ikke snakk om at noen av oss har stengt den andre ute e.l.

Anonymkode: 10d8a...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er også sånn, vil være best, ha opplevd noe gøyere, bedre, større - min pappa er sterkere en din-oppførsel kaller jeg det. Når jeg er til stede korrigerer jeg henne med at sånn svarer man ikke når noen forteller noe; man sier «å så fint, fortell mer!», og så kan man fortelle om sine egne opplevelser/klær/hår/annet etterpå. Det er først nå dette er begynt å synke inn og hun klarer å stoppe seg selv. Hun er definitivt ute etter aksept fra de andre jentene og skjønner bare ikke helt hvordan man får den.

Hjelp gjerne venninnen til datteren din du også, det er lov å snakke til andres barn. Jeg gjør det også, der jeg ser at det er nødvendig og naturlig.

Anonymkode: f3bd3...2f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun der skal bli snasen å ha med å gjøre om noen år 🕸

Anonymkode: 23a14...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎07‎.‎2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

til virkelighetens verden, og dagligdagse jenteproblemer.

Jepp, slik er jenter!

Anonymkode: 91a43...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Min datter er også sånn, vil være best, ha opplevd noe gøyere, bedre, større - min pappa er sterkere en din-oppførsel kaller jeg det. Når jeg er til stede korrigerer jeg henne med at sånn svarer man ikke når noen forteller noe; man sier «å så fint, fortell mer!», og så kan man fortelle om sine egne opplevelser/klær/hår/annet etterpå. Det er først nå dette er begynt å synke inn og hun klarer å stoppe seg selv. Hun er definitivt ute etter aksept fra de andre jentene og skjønner bare ikke helt hvordan man får den.

Hjelp gjerne venninnen til datteren din du også, det er lov å snakke til andres barn. Jeg gjør det også, der jeg ser at det er nødvendig og naturlig.

Anonymkode: f3bd3...2f4

Bra du er på ballen og følger opp datteren din på dette. Barn som holder på slik TS beskriver er utrolig slitsomme, og vil ofte fortsette med slik oppførsel som voksne om de ikke får korreks i oppveksten. Akkurat det med å skulle være bedre, ha noe finere etc. har jeg sett hos begge kjønn, mens det sosiale spillet TS beskriver er nok mye vanligere med jenter.

Anonymkode: d2b82...2eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎26‎.‎07‎.‎2019 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Har ei datter på 8 år som har ei venninne som er like gammel. De har vært mye sammen siden 1. klasse. 

Jeg blir ikke klok på denne venninna. Hun oppfører seg alltid som om at hun skal være bedre enn min datter i absolutt alt. Det virker som om hun er sjalu på min datter, uten at jeg vet hvorfor. Hun prøver liksom hele tiden å måle seg opp mot henne og skal alltid være best, finest og flinkest. Hun tar ofte kontakt med min datter og vil gjerne være med henne. Men, i periode, så "bytter" hun ut min datter med en annen. Så er hun veldig fokusert på den jenta en periode, før hun bytter til en ny jente osv. Plutselig så er min datter mest interessant å være sammen med igjen. Hun kan også være litt ufin, men skjuler det godt. Hun er også veldig opptatt av å sende mld om at hun har besøk/overnatting av andre.

Jeg ser at min datter syns dette er veldig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.  Hun blir usikker på seg selv også.

Hvordan håndterer jeg dette? 

Anonymkode: 9f42e...edd

Starter de i 3. klasse nå etter sommerferien?

Anonymkode: 83478...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...