Gå til innhold

Hva om man glemmer om veien er forskjørsvei eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva om man glemmer om man kjører på en forskjørsvei eller ikke, eller om man kommer på en vei der man ikke har sett skilt, hva gjør man da?

Anonymkode: 67b81...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kikker du etter om det er vikepliktskilt på veiene til høyre. 

Anonymkode: 26203...494

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da holder man vikeplikten i tilfelle man har den.

Anonymkode: 783ed...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter vikepliktsskilt og/eller sånne hvite trekanter på bakken på sideveier.

Anonymkode: dd232...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter merking i veien, skilt om vikeplikt og er du usikker så holder du høyreregel og kjører aktsomt, spesielt i kryss der du skal av eller innpå en ny vei. 

Kjørte et par uker i England i sommer og refleksene mine var ikke trygge på venstrekjøring, så jeg slapp heller folk frem selv om de hadde vikeplikt og tok det rolig. Det var også etter tips fra bilutleier. 

Anonymkode: 6aeba...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også se etter markeringer på veien til høyre når du kommer til et kryss. Altså sånne hvite trekanter. :) Jeg kan også glemme ut om det er forkjørsvei eller ikke, og kikker etter de hvite trekantene. Hvis jeg er skikkelig usikker så bremser jeg ned uansett.

0151.jpg 

Anonymkode: f6b98...c32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og hvis det ikke er vikeplikt skilt til høyre så er det høyreregelen som gjelder sant?

Anonymkode: 67b81...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også se etter markeringer på veien til høyre når du kommer til et kryss. Altså sånne hvite trekanter. :) Jeg kan også glemme ut om det er forkjørsvei eller ikke, og kikker etter de hvite trekantene. Hvis jeg er skikkelig usikker så bremser jeg ned uansett.

0151.jpg 

Anonymkode: f6b98...c32

Dette, og sikkerhetsmessig kan du velge å holde vikeplikten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Oddy said:

Dette, og sikkerhetsmessig kan du velge å holde vikeplikten

men om det ikke er vikeplikt skilter på høyre side, så betyr at jeg har må stoppe for høyre sant?

Anonymkode: 67b81...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men om det ikke er vikeplikt skilter på høyre side, så betyr at jeg har må stoppe for høyre sant?

Anonymkode: 67b81...476

Da må du se på bakken om det er hvite trekanter, er det ingenting overhodet så har du vikeplikt. Som regel er det en av to, eller begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BQ7VBwF.jpg

her da: Jeg er den svarte pilen, jeg har vikeplikt ut her fordi jeg kommer ut ifra en parkerings plass, eller tar jeg feil nå?

Anonymkode: 67b81...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

BQ7VBwF.jpg

her da: Jeg er den svarte pilen, jeg har vikeplikt ut her fordi jeg kommer ut ifra en parkerings plass, eller tar jeg feil nå?

Anonymkode: 67b81...476

Du har alltid vikeplikt ut fra parkeringsplass, inne på parkeringsområde gjelder høyregelen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg stoppet bilen og ringt taxi.

Anonymkode: f2970...34b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.7.2019 den 13.23, AnonymBruker skrev:

Hva om man glemmer om man kjører på en forskjørsvei eller ikke, eller om man kommer på en vei der man ikke har sett skilt, hva gjør man da?

Anonymkode: 67b81...476

Er man gjevnt så glrmsk, så parkerer man bilen og blir fotgjenger. 

Opptrer forglemmelsen sporadisk en skjelden gang, så kan fprglemmelsen kompenseres med å de på første innkjørselsvei fra høyre, høyreregelen gjelder der det ikke er forkjørsvei. Står der da ett karakteristisk trekantskilt med spissen ned i krysset med fargen vendt bort fra din vei, og eller er malt hvite trekanter i veibanen for utkjørende bil, så er det klart at du er på forkjørsvei, innkjørende fra høyre har vikeplikt grunnet skilt og veimaling.

Vær obs på at forkjørsveier og vikepliktsveier kan endre seg særlig ved årsskifter når eierforhold til veier kan endres mellom fylke, stat og kommune. Noen tor at noe som alltid har vært sånn alltid forblir slik. 

Anonymkode: a795d...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...