Gå til innhold

Telefonen er i veien for alt jeg gjør!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en flittig leser, eller var for en stund tilbake, helt til jeg fikk meg en sånn en smart telefon, og nå har jeg blitt avhengig av denne smart telefonen, fordi nå har jeg både nyheter, meldinger, varsler, epost, mailer og alt som er.

Det er veldig vanskelig å legge fra seg telefonen og jeg savner å lese bøker, men det er blitt så vanskelig fordi denne telefonen er "i veien" for så mye jeg vil gjøre. 

Kan omtrent ikke pusse tenner uten å være på telefonen, spise mat? Telefon, se på tv? Telefon, gå på do? Telefon!!!

Hvordan kan jeg løse dette problemet?

Anonymkode: 2ccaa...4a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner problemet. Noen ganger sitter jeg å tenker på om jeg skulle skaffet meg en gammel telefon hvor sms og ringing er eneste mulighet. 

Anonymkode: ec66a...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå av ALT av varsler. Jeg ble skikkelig avhengig av min telefon en periode og satt på den konstant! Til slutt slo jeg av alt av varsler utenom SMS og vanlige samtaler og nå som den ikke piper konstant er det også mye enklere å ikke sjekke den hele tiden :) Om folk må ha tak i meg så får de ringe eller sende sms, alle som kjenner meg vet at å skulle gi meg en beskjed på snap ikke funker. Sjekker det maks en gang om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nettopp kjøpt smarttelefon? Har hatt det siden det kom jeg og er ikke mer avhengig enn jeg var da jeg hadde gammeldags telefon. Det blir hva du gjør det til. Og ta med telefonen på do og bruke den når du spiser er bare ekkelt. 

Anonymkode: a287f...d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner til problemet. Du må rett og slett skru av lyden og/eller legge bort telefonen. Velg å bruk tiden din på en bok istedenfor mobilen. 

Anonymkode: 01d44...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har til dags dato aldri hatt med meg mobilen inn på do hjemme. Og jeg har hatt mobil siden 1996!

 Skjønner ikke at folk overhodet plukker den opp og tar den med seg når de vet de har tenkt seg inn på do? Det eneste er at telefonen er med i vesken hvis jeg er på et kjøpesenter eller noe og må på do der. Men da ligger den i veska, jeg tar den aldri opp når jeg sitter på do.

Må vel være vanene man legger seg til. Kan ikke skjønne annet enn at det er ren og skjær viljestyrke som er det som må til om man vil forandre på telefonbruken. Si til seg selv at "nå skal jeg lese en bok i to timer, uten å ta opp telefonen for å sjekke noe". Og så overholde det. Kun hvis den ringer skal den løftes opp. For eksempel.

Lydløs er også fint. Jeg har ofte min på lydløs, rett og slett fordi jeg glemmer å skru på lyden igjen om morgenen (har den alltid på lydløs om natten, for jeg hater å bli vekket av meldinger til merkelige tider på døgnet!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 22.7.2019 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Jeg er en flittig leser, eller var for en stund tilbake, helt til jeg fikk meg en sånn en smart telefon, og nå har jeg blitt avhengig av denne smart telefonen, fordi nå har jeg både nyheter, meldinger, varsler, epost, mailer og alt som er.

Det er veldig vanskelig å legge fra seg telefonen og jeg savner å lese bøker, men det er blitt så vanskelig fordi denne telefonen er "i veien" for så mye jeg vil gjøre. 

Kan omtrent ikke pusse tenner uten å være på telefonen, spise mat? Telefon, se på tv? Telefon, gå på do? Telefon!!!

Hvordan kan jeg løse dette problemet?

Anonymkode: 2ccaa...4a4

Google "smartphone addiction" - se litt foredrag, les litt, tenk litt. Les deg også opp på hva de ulike selskapene gjør for å skape avhengighet hos deg. Sosiale medier og apper er konstruert for at du skal bruke mest mulig tid på dem. Ingenting er tilfeldig med hvordan telefonen din virker eller hvordan en app er laget.  Jo mer kunnskap du får jo mer vil du bli kritisk til hva du holder på med. 

Se rundt deg når du er ute. Barn som blir oversett av foreldre med smarttelefon ser man over alt. Kjærester på date som sitter og trykker på hver sin telefon og egentlig ikke er sammen. Det er veldig trist.

Av rent praktiske tips vil jeg anbefale å fjerne varsler og apper, legge telefonen på en fast plass når du er hjemme og bestem deg for at telefonen ikke skal inn på soverommet. Kjøp vekkerklokke og ikke la telefonen din være det første du griper etter om morgenen og det siste du bruker om kvelden. 

Bruk telefonen som et praktisk moderne verktøy og sikke som et leketøy.

 

 

 

phonewall1.jpg

phonewall2.jpg

phonewall3.jpg

Uten navn.png

Endret av DEN NAKNE GARTNER
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...