Gå til innhold

Hvilke reaksjoner er vanlige etter samvær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal nå prøve delt bosted(omtrent) på barn 2,5. Vi samarbeider bra, men barnet er mest vant til å være med meg. Så jeg er litt delt i følelsene i forhold til dette og vil for all del ikke gjøre noe som ikke er til det beste for barnet. 

Hva er «greit» og forventet av reaksjoner og hva er mulige tegn på at det ikke fungerer? Altså at det blir for mye samvær? Far er topp far, så ingen bekymringer der heldigvis.

Blir gla for erfaringer og kunnskap om dette!

Anonymkode: 3510c...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følsom, gråt lett, irritabel. Den første tiden savnet han meg og klagde på det. Da vi valgte å flytte overgangen på mandager til fredagene ble alt mye bedre.. Da hadde vi masse kos på fredagskveld og en helg sammen etter samvær. 

Anonymkode: 137cb...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hvor gammel var han når dere begynte med det?

Anonymkode: 3510c...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Hvor gammel var han når dere begynte med det?

Anonymkode: 3510c...ec3

3 år. Startet med vanlig samvær da han var 1,5 år. 

Anonymkode: 137cb...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange intervaller skal dere ha? Far og jeg er sammen, men jeg er borte på jobb mandag-torsdag hver uke. Før vi begynte med dette var hun definitivt mest sammen med meg i hverdagen. Hos oss har det gått over all forventning, ingen spesielle reaksjoner. Mitt barn er 2 år. Virker ikke som hun er gammel nok til å skjønne tidsbegreper helt, hun koser seg i nuet med pappaen sin disse dagene. Og når jeg kommer hjem er det gjensynsglede, men ingen seperasjonsangst når jeg forlater henne. 

Anonymkode: e060d...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lange intervaller skal dere ha? Far og jeg er sammen, men jeg er borte på jobb mandag-torsdag hver uke. Før vi begynte med dette var hun definitivt mest sammen med meg i hverdagen. Hos oss har det gått over all forventning, ingen spesielle reaksjoner. Mitt barn er 2 år. Virker ikke som hun er gammel nok til å skjønne tidsbegreper helt, hun koser seg i nuet med pappaen sin disse dagene. Og når jeg kommer hjem er det gjensynsglede, men ingen seperasjonsangst når jeg forlater henne. 

Anonymkode: e060d...741

Hei!

Vi tenker mandag til mandag. Jeg er også usikker på hvor godt tidsbegrep barnet mitt har per nå. ...Da han var yngre så var han av og til litt avvisende mot meg etter samvær. Ikke noe slikt nå, men er spent og litt redd for hvordan det blir med hele uker av gangen.

Anonymkode: 3510c...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi tenker mandag til mandag. Jeg er også usikker på hvor godt tidsbegrep barnet mitt har per nå. ...Da han var yngre så var han av og til litt avvisende mot meg etter samvær. Ikke noe slikt nå, men er spent og litt redd for hvordan det blir med hele uker av gangen.

Anonymkode: 3510c...ec3

Om mandag til mandag ikke funker så funket fredag til fredag for oss meget bra, som jeg nevnte. Hel helg med kos etter samværet. Merket at sperasjonsangsten var større etter bare noen timer før legging på mandagen etter å ha hentet i bhg og så rett i bhg igjen før noen timer til sammen og så legging igjen. 

Anonymkode: 137cb...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om mandag til mandag ikke funker så funket fredag til fredag for oss meget bra, som jeg nevnte. Hel helg med kos etter samværet. Merket at sperasjonsangsten var større etter bare noen timer før legging på mandagen etter å ha hentet i bhg og så rett i bhg igjen før noen timer til sammen og så legging igjen. 

Anonymkode: 137cb...f09

Det høres absolutt som en bedre løsning for barnet. Kanskje vi heller bør prøve fredag til fredag først...Har noen rundt dere reagert på at dere har delt bosted når barnet var «så lite» forresten? Vet at flere i min krets ikke er for den løsningen, så gruer meg idiotisk nok til mulige reaksjoner.

Anonymkode: 3510c...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres absolutt som en bedre løsning for barnet. Kanskje vi heller bør prøve fredag til fredag først...Har noen rundt dere reagert på at dere har delt bosted når barnet var «så lite» forresten? Vet at flere i min krets ikke er for den løsningen, så gruer meg idiotisk nok til mulige reaksjoner.

Anonymkode: 3510c...ec3

Skjønner at du tenker på det, men det er bare du som kjenner barnet ditt og vet om det er noe som fungere for dere !

har lest mange steder at delt boforhold kan være like bra for barnet om alt fungerer mellom foreldrene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Smileforjoy skrev:

Skjønner at du tenker på det, men det er bare du som kjenner barnet ditt og vet om det er noe som fungere for dere !

har lest mange steder at delt boforhold kan være like bra for barnet om alt fungerer mellom foreldrene. 

 

Takk, jeg håper det! Blir brutalt å ikke se han på en uke, men så lenge det er best for han samlet sett så klarer vel jeg å venne meg til det også. Har jo den frykten for at det blir for mye for han med to sidestilte hjem, men håper det skal gå bra

Anonymkode: 3510c...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter snart at jeg må gjennom det samme selv. Der kommer nok til å bli grise tøft, og savnet kommer nok til å bli uutholdelig ! Men dere vil finne deres rytme Til slutt 

Lykke til ! Håper det får bra for dere alle ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, jeg håper det! Blir brutalt å ikke se han på en uke, men så lenge det er best for han samlet sett så klarer vel jeg å venne meg til det også. Har jo den frykten for at det blir for mye for han med to sidestilte hjem, men håper det skal gå bra

Anonymkode: 3510c...ec3

Ikke mange på den alderen det er best for med 50/50, ville vært forberedt på reaksjoner av ulik grad. Mine barn har 80/20 ordning men at de kan besøke pappa når de vil når som helst. 

 

Eldste var fem da vi gikk fra hverandre, han reagerte gjerne med å krangle med bestevennen sin på byttedag, for han var egentlig så giret på å komme hjem for å kunne leke med han, men så ble det vondt og vanskelig å bytte hjem og dermed ble humøret der etter.

vi hadde en lang periode der skole og barnehage ble den beste bytteplassen. At han leverte og jeg hentet, eller motsatt.

Anonymkode: a64fd...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint! Blir kjempe glad for å se pappa, og løper bort til han. Gråter en liten skvett akkurat idet jeg skal gå, men det går over så fort jeg er ute av syne.. heldigvis går samvær kjempe bra begge steder, og levering er som oftest veldig lett:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres absolutt som en bedre løsning for barnet. Kanskje vi heller bør prøve fredag til fredag først...Har noen rundt dere reagert på at dere har delt bosted når barnet var «så lite» forresten? Vet at flere i min krets ikke er for den løsningen, så gruer meg idiotisk nok til mulige reaksjoner.

Anonymkode: 3510c...ec3

Ja, alltid vil noen reagere. Men her er det blitt mye mer vanlig. Noen ser på det som status. At de er så gode venner osv. Og flere mødrer har karrierer eller større stillinger som gjør det enklere å tenke delt fordeling 

Anonymkode: 137cb...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mange på den alderen det er best for med 50/50, ville vært forberedt på reaksjoner av ulik grad. Mine barn har 80/20 ordning men at de kan besøke pappa når de vil når som helst. 

 

Eldste var fem da vi gikk fra hverandre, han reagerte gjerne med å krangle med bestevennen sin på byttedag, for han var egentlig så giret på å komme hjem for å kunne leke med han, men så ble det vondt og vanskelig å bytte hjem og dermed ble humøret der etter.

vi hadde en lang periode der skole og barnehage ble den beste bytteplassen. At han leverte og jeg hentet, eller motsatt.

Anonymkode: a64fd...515

Slikt kan prøves med å ha besøk med seg hjem på byttedag. Samboer sine barn hadde alltid med seg venner da de kom torsdagen 

Anonymkode: 137cb...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Vi skal nå prøve delt bosted(omtrent) på barn 2,5. Vi samarbeider bra, men barnet er mest vant til å være med meg. Så jeg er litt delt i følelsene i forhold til dette og vil for all del ikke gjøre noe som ikke er til det beste for barnet. 

Hva er «greit» og forventet av reaksjoner og hva er mulige tegn på at det ikke fungerer? Altså at det blir for mye samvær? Far er topp far, så ingen bekymringer der heldigvis.

Blir gla for erfaringer og kunnskap om dette!

Anonymkode: 3510c...ec3

Dere bør ihvertfall øke samvær gradvis. Hvis det lengste barnet har vært med far uten deg er feks. tre netter, så øker dere til fire netter først, og bruker det en måned eller to. Så øker dere til fem. Og så seks. Tenk at dere skal bruke et halvt år på å komme opp i 50/50. Dette er for barnets beste, slik at det blir en gradvis tilvenning, og ikke plutselig en hel uke uten deg. 

Anonymkode: 01aad...d9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke i samme situasjon selv, men jobber i barnehage og det vi ofte ser der er at i begynnelsen er det vanskelig om de møter den andre forelderen når de har samvær med den andre. Feks mor kommer på besøk under fars samvær, far kommer på julefrokosten når mor har samvær osv. Dette gjelder i begynnelsen etter et brudd og barna får delt bosted, etterhvert takler de fleste det fint.

Anonymkode: fa970...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...