Gå til innhold

"Hvite niggere" av Ambjørnsen i 2019


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er denne boktittelen egentlig akseptabel i 2019? Noen forslag til alternative, mer tidsriktige, titler?

Anonymkode: e7d29...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tittelen var da ment å provosere. Kanskje lykkes den bedre i dag? 

Eller er det egentlig noen som blir provosert? Eller er det bare noen som later som de er provosert på noen andres vegne? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er akseptabelt i 2019.

Anonymkode: 9bc88...eb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans beste bok, og tittelen er helt innanefor, også i 2019. Leser du boka, og forstår konteksten, så forstår man at  tittelen er svært god.

 

Endret av artigmedsex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg personlig ikke er av afrikansk opprinnelse, så syns jeg at bruken av N-ordet er unødvendig og respektløs. Denne biten vil jeg ikke diskutere. Ligger syk her, så orker bare ikke, får vente med til en annen gang. 

DET jeg derimot vil si er at jeg også er imot endring av tidligere litteratur til dagens oppfattelse av hva som er respektløs eller ikke. Tidligere litteratur er et bilde av tidligere års system og hverdagsliv. Den tid da bruk av ordet ikke ble oppfattet som respektløs og heller ikke var det. 

Dette gjelder både den du nevner og ikke minst N-kongen i Pippibøkene for å ta et eksempel. 

Anonymkode: 552d2...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

bruken av N-ordet er unødvendig og respektløs

Likevel er det ofte brukt av svarte musikere. Riktignok på engelsk. Så på engelsk virker det å være helt greit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordet nigger har vel knapt vært brukt i Norge. Jeg har i alle fall aldri hørt noen si det, og jeg er godt voksen.

Anonymkode: 3eb2c...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg personlig ikke er av afrikansk opprinnelse, så syns jeg at bruken av N-ordet er unødvendig og respektløs. Denne biten vil jeg ikke diskutere. Ligger syk her, så orker bare ikke, får vente med til en annen gang. 

DET jeg derimot vil si er at jeg også er imot endring av tidligere litteratur til dagens oppfattelse av hva som er respektløs eller ikke. Tidligere litteratur er et bilde av tidligere års system og hverdagsliv. Den tid da bruk av ordet ikke ble oppfattet som respektløs og heller ikke var det. 

Dette gjelder både den du nevner og ikke minst N-kongen i Pippibøkene for å ta et eksempel. 

Anonymkode: 552d2...6b0

I den aktuelle boken var det meningen at det skulle lyde respektløst :)

På ingen måte unødvendig å bruke ordene neger/nigger, dersom konteksten er den rette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er denne boktittelen egentlig akseptabel i 2019? Noen forslag til alternative, mer tidsriktige, titler?

Anonymkode: e7d29...24d

Mener du at man skal forandre titler etterhvert som tiden går?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, VinterRose said:

Mener du at man skal forandre titler etterhvert som tiden går?? 

Ja. Hva med "Hvite sydhavskonge-slasker"?

Anonymkode: e7d29...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...