Gå til innhold

Venninne legger seg oppi økonomien min og hvordan jeg bor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som har venner som legger seg oppi økonomien deres? Hva gjør dere med det? Venninne mener jeg bør kjøpe leilighet nå for ellers kaster jeg vist bort pengene, jeg har planer om å kjøpe senere men ikke nå. Jeg leier. Skjønner ikke helt hvordan jeg kaster bort penger på det men. Jeg mener hun kan drite i om jeg leier eller kjøper, det er min sak, men hun gir seg ikke. 

Anonymkode: b32cc...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd det samme!

Fordrar ikke folk som skal prakke sin egen sannhet på andre. Gjør som du vil selv!

Anonymkode: 503b6...f56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier det mest sannsynlig for å hjelpe deg. Likevel må du gi tydelig beskjed om at du ønsker å ta deg av din økonomiske situasjon alene. Da bør hun ikke blande seg mer.

Endret av Supernova17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del parvenner som tror at enslige har det som en dans på roser økonomisk, fordi vi "bare har oss selv å tenke på". Den setningen har jeg hørt en del ganger. At man da også er alene om alle regninger tenker de visst ikke på. Og når jeg likevel klarer meg fint økonomisk og feks reiser utenlands, så kommer den med at jeg har "r**** full av penger", visstnok. Selv om jeg må nedprioritere blant annet bil og uteliv for å klare det. En annen ting som kommer opp iblant er at jeg må klippe istykker kredittkortet mitt, og ikke bruke "penger jeg ikke har". At jeg betaler regningen på forfall og ikke en krone i renter, er nytteløst å forklare om. Folk bryr seg generelt litt for mye om ting de ikke har noe med. 

Anonymkode: 19c50...383

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. vi er bare i 20 åra, og svigers syntes vi "kaster penger ut av vinduet" fordi vi leier, og mener vi burde kjøpe oss en liten leilighet istedet. Vi leier kjempebillig (hybel-leil) for å spare penger, og vi har flyttet nok og vil vente med å kjøpe noe til vi faktisk har råd til et sted vi kan bo en stund, få barn osv. Stive boligpriser her, og vi er overhodet ikke gira på å kjøpe en leilighet på samme strl som vi har nå, til 3 mill og ha null å rutte med i mnd. Vi vil vente til begge er helt ferdig i utdannelse og har stabil økonomi og god nok egenkapital til å kjøpe oss 4 roms/bolig med plass til å utvide familien.

 

Det er ditt liv, dine penger - du bestemmer. Må bare  si det rett ut at det har de faktsik ingenting med

Anonymkode: ede70...a85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare forklare henne høflig at du ikke ser det på samme måte som henne? Da lærer hun kanskje noe hun også.

Ingen grunn til å svare frekt til folk som bare vil en vel:)

Anonymkode: 468f5...bbc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har venner som legger seg oppi økonomien deres? Hva gjør dere med det? Venninne mener jeg bør kjøpe leilighet nå for ellers kaster jeg vist bort pengene, jeg har planer om å kjøpe senere men ikke nå. Jeg leier. Skjønner ikke helt hvordan jeg kaster bort penger på det men. Jeg mener hun kan drite i om jeg leier eller kjøper, det er min sak, men hun gir seg ikke. 

Anonymkode: b32cc...b52

For å svare på det siste spm ditt; du «kaster bort» pengene ved å betale ned noen annens huslån (din husleie) fremfor å nedbetale ditt eget. Du kunne kjøpt leilighet og betalt tilsvarende beløp til deg selv— det er nok dette din venninne forsøker å få deg til å innse. Jeg er forøvrig enig med din venninne.  

Anonymkode: ac2f1...4aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si "jeg bestemmer over hvor jeg vil bo, du kan le av meg hvis det viser seg at du hadde rett likevel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ei venninne som er slik. Vi har reist sammen til storbyer i Europa, og da har hun kjøpt haugevis med klær og sko til seg og sine. Så påpeker hun at jeg ikke kan kjøpe DE skoa fordi jeg ikke har råd til dem(400kr) eller at jeg ikke trenger mer en ettpar bukser fordi jeg har dårlig råd. Altså jeg har flere hundre tusen på bok, hun mener jeg må spare for å komme meg inn på boligmarkedet.  Hun påpeker at jeg går på kafé altfor ofte (kanskje 1 gang per måned) og ber meg om å passe ungene hennes for da kan jeg spise gratis hos dem og spare penger. 🙄  Jeg har mindre og mindre kontakt med henne for å si det sånn    .

 

Anonymkode: 954bb...af5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på det siste spm ditt; du «kaster bort» pengene ved å betale ned noen annens huslån (din husleie) fremfor å nedbetale ditt eget. Du kunne kjøpt leilighet og betalt tilsvarende beløp til deg selv— det er nok dette din venninne forsøker å få deg til å innse. Jeg er forøvrig enig med din venninne.  

Anonymkode: ac2f1...4aa

Så det er riktig at hun skal presse meg til å kjøpe en leilighet bare fordi hun syns det er det riktige? Jeg presser ikke henne til å leie selv om det det er det riktige for meg nå. Jeg bryr meg heller ikke om hvordan andre bruker pengene sine. Greit å ha forskjellige meninger, men å presse andre til å gjøre det man selv synes er det riktige er ikke greit.

Anonymkode: b32cc...b52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare forklare henne høflig at du ikke ser det på samme måte som henne? Da lærer hun kanskje noe hun også.

Ingen grunn til å svare frekt til folk som bare vil en vel:)

Anonymkode: 468f5...bbc

Har prøvd. Det går ikke inn tydeligvis.

Anonymkode: b32cc...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo for Gud skyld være et godt råd selv om de kommer feil innpå deg med toneanliggende stemmebåndene som du ikke kan assosiere deg med. Men likefullt kan det være godt ment. Har du ikke egenkapitalen her og nå, så er jo det en ærlig sak, skal ikke føle seg presset opp i et hjørne. 

Anonymkode: 3c05e...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en del parvenner som tror at enslige har det som en dans på roser økonomisk, fordi vi "bare har oss selv å tenke på". Den setningen har jeg hørt en del ganger. At man da også er alene om alle regninger tenker de visst ikke på. Og når jeg likevel klarer meg fint økonomisk og feks reiser utenlands, så kommer den med at jeg har "r**** full av penger", visstnok. Selv om jeg må nedprioritere blant annet bil og uteliv for å klare det. En annen ting som kommer opp iblant er at jeg må klippe istykker kredittkortet mitt, og ikke bruke "penger jeg ikke har". At jeg betaler regningen på forfall og ikke en krone i renter, er nytteløst å forklare om. Folk bryr seg generelt litt for mye om ting de ikke har noe med. 

Anonymkode: 19c50...383

Opplever same shit. Jeg er alenemor, og får KONSTANT spørsmål om hvordan jeg har råd til ditt og datt kun fordi jeg har økonomisk sans og bruker pengene mine smart så klarer ikke folk rundt meg å skjønne hvorfor jeg av alle mennesker skal ha god råd. Dette irriterer meg grenseløst!

Anonymkode: ab0ef...be7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er riktig at hun skal presse meg til å kjøpe en leilighet bare fordi hun syns det er det riktige? Jeg presser ikke henne til å leie selv om det det er det riktige for meg nå. Jeg bryr meg heller ikke om hvordan andre bruker pengene sine. Greit å ha forskjellige meninger, men å presse andre til å gjøre det man selv synes er det riktige er ikke greit.

Anonymkode: b32cc...b52

Nei, det mener jeg ikke er riktig - og dette bør du konfrontere din venninne med. Men at det er lurere å eie fremfor å leie (dersom man har mulighet) er ikke kun din venninnes subjektive mening- det er fakta. Hun ønsker nok bare at du tar smartere økonomiske grep. Om hun er for pågående mtp dette bør du selvfølgelig ta det opp- og forklare hvorfor du ikke ønsker å gjøre disse grepene (og nei, ikke fordi du skylder henne en forklaring- men da vil hun kanskje roe ned maset)..

Anonymkode: ac2f1...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg tror hun prøver å hjelpe deg.. Det er ikke alle som har alt på stell her i livet, og jeg skjønner at det er vondt for deg å bli påminnet om at du ikke har det like «økonomisk fett» som din venninne. Men hun prøver nok sikkert bare å gi deg råd. Noen har lyst til å leie, mens andre har lyst til å eie. Personlig tror jeg ikke helt på folk som sier at de har «lyst» til å leie, fordi de kaster jo tross alt penger ut vinduet å dette er jo allmenn kunnskap. Mennesker jeg kjenner som foretrekker å leie er ofte de som bor i utlandet store deler av året, og som ofte har mye penger og mye frihet, og derav ønsker ingen forpliktelser! 

Har selv enebolig og det meste på stell, og har ei venninne som planlegger å få barn nummer to nå som hun planlegger å si opp 60% stillingen på jobb, og hun og samboer leier og har rotet til mye økonomisk i livet. Jeg synes det er litt vondt å se på hvordan hun roter til ting i livet, og hun spør meg ofte om råd. Ofte snakker hun om hvor heldig jeg er som har så fint hus og god økonomi osv, å jeg har sagt til henne 100 ganger at det er fordi jeg kun takker ja til 100% stilling, og fordi jeg ønsket ikke å ha barn før jeg hadde jobb og var ferdig med skole osv. Har prøvd å skaffe henne jobb også, men hun er for lat til å orke. Har derfor mistet all sympati for henne..

Ja, det er noen ganger litt vondt å ha venner som hele tiden klager over livet de lever, men som på død og liv kan for alt selv. 

Endret av SnartMammaLykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker 2 ting: 

Enten legger hun seg oppi noe hun ikke skal

Eller

Så har hun erfaringer rundt deg som får henne til å snakke sånn. 

Hvorfor tror du hun har denne adferden? Det kan være omsorg eller kontroll - helt umulig for oss å ta stilling tl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker må nok nøye seg med å leie resten av livet fordi de evner ikke å spare, eller fordi de ikke har nok økonomisk støtte/kausjonist fra foreldre, eller fordi de ikke ser gevinsten med å investere. Noen ser på det som å leie som eneste løsning og det er å kaste penger ut vinduet! Noen mener at det er tap å kjøpe bolig, men dette stemmer ikke! Snakket med en eldre herremann som ønsket å leie en leilighet av meg fordi han skulle investere i aksjer, jaja lykke til med det tenkte jeg.. Så han aldri igjen så tror ikke det gikk så bra på aksje-kusjen da han gamblet store beløp. 

Har selv flere leiligheter som jeg driver utleie med å jeg kan ikke forstå at noen voksne med fast jobb gidder å leie.. Jaja, bra for meg som får betalt ned huslånet da😂👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er riktig at hun skal presse meg til å kjøpe en leilighet bare fordi hun syns det er det riktige? Jeg presser ikke henne til å leie selv om det det er det riktige for meg nå. Jeg bryr meg heller ikke om hvordan andre bruker pengene sine. Greit å ha forskjellige meninger, men å presse andre til å gjøre det man selv synes er det riktige er ikke greit.

Anonymkode: b32cc...b52

Å eie er jo bedre enn å leie.. Jeg trodde dette var allmenn-kunnskap. 

At du ikke har råd er vel mer sannheten og bitterheten kanskje? 

De er to muligheter her!!

Din venninne ser kanskje ned på deg, eller så prøver hun å gi deg råd. 

Anonymkode: ed368...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...