Gå til innhold

Gjerrighet. Igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hahahahaha!!! Er det mulig å være så frekk... 

Minner meg om svigermor som kommer på besøk og får alt hun peker på, samt hjelp til alt. I gjengjeld gir hun søppel fra boden sin i gaver og til sitt barnebarn! Hun er så gjerrig at når hun kjøpte pizza til seg selv lot hun meg og samboer se på mens hun spiste, når vi var på tur med henne uten penger og vi fortalte at vi ikke kunne spise fordi vi var helt blakke. Til slutt ble hun sur fordi hun mente vi så slitne og tiggete ut så jada hun skulle legge ut for pizza den gangen der... Hadde på forhånd av turen/bryllupet sagt at vi egentlig ikke kunne være med fordi vi var studenter og hadde bare 3000kr i måneden å leve på etter husleie og regninger, men hun tvang oss med!  

Gjerrighet! Ofte når hun låner bilen er bensintanken helt tom når bilen kommer tilbake. Ofte får hun samboer til å legge ut for henne, og hun betaler aldri tilbake fordi «hun glemmer det»!!!!! 

Skulle egentlig på ferie med henne i sommer men avlyste, jeg hadde nok kastet henne på sjøen om hun hadde begynt med gjerrigheten sin til meg! 

Anonymkode: 17aa5...124

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at slike folk mangler sosiale antenner! 

Anonymkode: 17aa5...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må bare ta tyren ved hornene. Si at «det var koselig at dere kom, men vi har dessverre ikke mulighet til å forsørge gjestene våre i ti dager. Jeg vil gjerne at vi spleiser på maten vi har kjøpt, samt at dere selv betaler inngangsbilletter hit og dit. Vil dere vippse eller betale cash?»

Såpass ærlig og utilslørt må man være når folk ikke forstår sosiale spilleregler/koder. 

Anonymkode: 2a0cb...a2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Sånt sier man i fra dag en. Ikke etter ti dager. 

Anonymkode: 287bc...c77

Man går ut i fra at folk forstår såpass - de har tross alt invitert seg selv! 

Om man besøker familie og nære venner over tid i en ferie (mer enn to-tre dager) så er det god folkeskikk å være med på butikken, betale handlekurven annenhver gang, betale is, brus og annen luksus selv - og selvsagt betale billettene og aktivitetene selv. Noe annet er rett og slett ufordragelig. 

Anonymkode: f9416...6f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 17.42, AnonymBruker skrev:

En familie har invitert seg på besøk til oss. Koselig, tenkte vi. Vi har rigget til for dem og tok imot med et deilig måltid og god drikke. 

Nå har de vært her i 10 dager og vi betaler alt. Inkludert aktiviteter. Og is. Mannen min sa i dag at vi synes det er naturlig at de betaler noe av gildet fra nå, men da ble de fornærmet. 😱 

Gud hjelpe meg. De har mistet hele sjarmen. 

Jeg tror vi sier at besøket er over snart. 🤷‍♀️

Anonymkode: 63e81...b77

Dette er like mye din/deres feil når dere ikke sa ifra tidligere...

Anonymkode: b60c9...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man går ut i fra at folk forstår såpass - de har tross alt invitert seg selv! 

Om man besøker familie og nære venner over tid i en ferie (mer enn to-tre dager) så er det god folkeskikk å være med på butikken, betale handlekurven annenhver gang, betale is, brus og annen luksus selv - og selvsagt betale billettene og aktivitetene selv. Noe annet er rett og slett ufordragelig. 

Anonymkode: f9416...6f6

Derfor burde ts sagt ifra myyye tidligere. Ikke etter ti dager.........

Anonymkode: b60c9...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere må bare ta tyren ved hornene. Si at «det var koselig at dere kom, men vi har dessverre ikke mulighet til å forsørge gjestene våre i ti dager. Jeg vil gjerne at vi spleiser på maten vi har kjøpt, samt at dere selv betaler inngangsbilletter hit og dit. Vil dere vippse eller betale cash?»

Såpass ærlig og utilslørt må man være når folk ikke forstår sosiale spilleregler/koder. 

Anonymkode: 2a0cb...a2e

Det heter tyven ved hornene i dette tilfellet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er like mye din/deres feil når dere ikke sa ifra tidligere...

Anonymkode: b60c9...967

Det er det virkelig ikke, normale mennesker forstår at man betaler ferien sin selv uten at noen må si i fra. Påstår du at dersom du besøker noen i 14 dager så faller det deg ikke inn at dere bør betale for mat/aktiviteter selv om de ikke sier det til dere?

Det blir litt som de trådene her inne hvor kvinner (i hovedsak) klager over at de blir behandlet dårlig og får beskjed om at det er deres egen feil som ikke sier i fra. Selvfølgelig bør man si i fra og stå opp for seg selv, men det betyr jo ikke at det ikke bør være åpenbart for partneren at det ikke er greit slik de oppfører seg (nå snakker jeg om åpenbare ting som at man ikke slår, kaller hverandre stygge ting, eller at man betaler for seg).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Leeloo skrev:

Det er det virkelig ikke, normale mennesker forstår at man betaler ferien sin selv uten at noen må si i fra. Påstår du at dersom du besøker noen i 14 dager så faller det deg ikke inn at dere bør betale for mat/aktiviteter selv om de ikke sier det til dere?

Det blir litt som de trådene her inne hvor kvinner (i hovedsak) klager over at de blir behandlet dårlig og får beskjed om at det er deres egen feil som ikke sier i fra. Selvfølgelig bør man si i fra og stå opp for seg selv, men det betyr jo ikke at det ikke bør være åpenbart for partneren at det ikke er greit slik de oppfører seg (nå snakker jeg om åpenbare ting som at man ikke slår, kaller hverandre stygge ting, eller at man betaler for seg).

Er så utrolig enig med deg. Kan man ikke forvente et slags felles minimum av normal oppførsel? 

Anonymkode: d9df0...412

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk seg gratis ferie😅 

Må legge til at de sikkert til og med har spart mer penger pga denne ferien. Hvor hvis de hadde vært hjemme så hadde de betalt for mat, strøm og div for seg selv. Veldig smart 🤔 Men også veldig ufordragelig 😡

Endret av Heisann1234
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en gang en tante og hennes barn (mine søskenbarn) som kom på besøk til mine foreldre og meg. Er vel ett par år aiden nå, men jeg husker fremdeles hvordan de forsynte seg godt av for eksempel mat fra kjøleskap eller fryser. Mamma og pappa hadde kjøpt inn temmelig mye ett par dager før de dukket opp. Men noen dager seinere var det omtrent helt tomt for melk, og flere andre ting. Da ble tante med når mamma og pappa skulle innom nærmeste kjøpesenter. Men tante kjøpte bare EN bærepose (som ikke en gang var helt full) med to eller tre liter melk, samt ett par andre ting. Når de kom hjem fra handleturen, så tok tante en stor tusj for å skrive navnet sitt på de melkekartongene hun hadde kjøpt + på alle de andre varene som hun selv hadde kjøpt inn.    

Til kveldsmaten noen timer seinere satte hun sin melk, pålegg og så videre rett ved siden av seg på bordet, og gjorde det tydelig at dette var HENNES saker. Så det var bare hun selv og barna hennes som skulle få av denne maten. Samtidig som hun tydeligvis hadde null og niks problemer med å forsyne seg av mat og drikke som foreldrene mine hadde kjøpt inn. Derfor spurte mamma henne om "Hvorfor tar du brød fra oss da, når du kjøpte brød selv?" og tante presterer faktisk å svare "Vi er jo gjester hos dere, ikke sant?" og derfor mener hun at foreldrene mine skulle  spandere på dem hele tiden. Men som "gjest" skulle hun og barna hennes slippe å betale for noe som helst. Kjøper de faktisk inn noe, så skulle alt det gå til dem selv. Samtidig som ting foreldrene mine hadde skaffet, også ble tatt av dem.  

Og dette var faktisk familie-medlemmer som hadde invitert seg selv. Tante hadde vist ringt til foreldrene mine og sagt at "vi har lyst til å stikke innom dere i ferien. Er *bestemt dato* passe for dere?" eller noe sånn. Dette kom visst ganske brått påforeldrene mine fant ikke på noen begrunnelse for hvorfor de IKKE kunne komme innom ett par dager. Men når de først hadde fått foten innom døren, så ble de værende i nærmere to uker. I forkant av besøket hadde de bare sagt "ett par dager" men flere dager inni besøket, når foreldrene mine spurte hvor lenge de egentlig hadde planer omå være på besøk, så sa tante at "de ikke visste, men de tok ferien ganske på sparket!"

Anonymkode: 8dd88...733

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde besøk av en vennefamilie tidligere i sommer. De var hos oss i tre dager og bidro stadig vekk. Hadde med masse god mat da de kom og handlet stadig inn noe underveis i tillegg til å bidra med å ta i et tak ved matlaging etc. Jeg hadde ikke hatt noe imot å betale alt ved et så kort besøk, men synes allikevel det var hyggelig av dem og ville nok gjort det samme selv. 

Anonymkode: d2a59...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...