Gå til innhold

Gjerrighet. Igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 dager?! Hvor lenge skal dette besøket vare? 🤔 Og når du sier dere betaler aktiviteter for de; Inkluderer det inngangsbilletter osv? For det er temmelig spesielt...

Anonymkode: bdcbd...090

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En familie har invitert seg på besøk til oss. Koselig, tenkte vi. Vi har rigget til for dem og tok imot med et deilig måltid og god drikke. 

Nå har de vært her i 10 dager og vi betaler alt. Inkludert aktiviteter. Og is. Mannen min sa i dag at vi synes det er naturlig at de betaler noe av gildet fra nå, men da ble de fornærmet. 😱 

Gud hjelpe meg. De har mistet hele sjarmen. 

Jeg tror vi sier at besøket er over snart. 🤷‍♀️

Anonymkode: 63e81...b77

Huff, kjip situasjon. Hjelper de til, da? Ømtålig tema å diskutere, og jeg skulle likt å visst hvordan de ville gjort det hvis dere kom på besøk til dem. Min erfaring er at da får pipa en annen lyd. 

Har hatt samme problem i sommer, og er drittlei av besøk som setter seg til og venter på mat og drikke. Forventer å bli kjørt hit og dit, osv. 

Hvis de blir sur fordi de får beskjed, så må de jo bare reise hjem. Ingen orker slike gjester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, pinlig og dumt av oss. De ville gjerne bli noe lenger, men vi har sagt at det passer at de drar i morgen. Ingen tilbud om å betale noe og da vi hintet frampå om å dele på noen av utgiftene sa de nei og at det burde vi sagt på forhånd. Vel... det burde vi nok, men nå er jeg bare lei. Har lært litt da og mistet noen illusjoner. 

 

TS. 

Anonymkode: 63e81...b77

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere sa fra om at besøket var over. For noen folk. Håper de har skamvett nok til å tilby å betale noe ved avreise. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du planen klar. De har satt standarden. Neste gang dere har fri, så tar dere en 10 dagers ferie hos dem og forventer å få alt gratis. Når de tar opp penger, ser du uforstående på dem og sier at dette er regler de selv har satt. 

Skulle de kreve penger av dere da, så sender du dem en regning på pengene dere har brukt på dem. 

Med noen mennesker må man dette hardt mot hardt, ellers slutter de aldri å utnytte andre. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En familie har invitert seg på besøk til oss. Koselig, tenkte vi. Vi har rigget til for dem og tok imot med et deilig måltid og god drikke. 

Nå har de vært her i 10 dager og vi betaler alt. Inkludert aktiviteter. Og is. Mannen min sa i dag at vi synes det er naturlig at de betaler noe av gildet fra nå, men da ble de fornærmet. 😱 

Gud hjelpe meg. De har mistet hele sjarmen. 

Jeg tror vi sier at besøket er over snart. 🤷‍♀️

Anonymkode: 63e81...b77

Hvis ikke du er et troll, lurer jeg på hvordan de viste at de ble fornærmet? 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg skjønner at vi har vært litt ‘tøffel’ da. Men helt oppriktig er det ikke så lett heller. Enklere med søsken eller annen nær familie. 

På spørsmål om ‘hvorfor’ så har jeg ikke bedre svar enn at de har regnet med det og f.eks. stilt seg bort fra kassa der man betaler. 

 

TS. 

Anonymkode: 63e81...b77

Vet dessverre om i alle fall en som brukte stille seg borte fra kassa, se vekk, late som ingenting. Det var ingen jeg måtte sponse heldigvis. 

Vanskelig, men tror jeg bare hadde sagt at vi gjør opp med utgiftene når ferien er over, høres det greit ut? (Sånn gjør vi det i min familie - ingen gidder prate om penger under ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. dag FEST

2. dag GJEST

3. dag PEST

 

Alt ut over tre dager blir fort en pine.

Anonymkode: 9e548...c65

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja, pinlig og dumt av oss. De ville gjerne bli noe lenger, men vi har sagt at det passer at de drar i morgen. Ingen tilbud om å betale noe og da vi hintet frampå om å dele på noen av utgiftene sa de nei og at det burde vi sagt på forhånd. Vel... det burde vi nok, men nå er jeg bare lei. Har lært litt da og mistet noen illusjoner. 

 

TS. 

Anonymkode: 63e81...b77

"Da vi HINTET frampå".

Her er litt av problemet.

Slike folk må man snakke tydelig til. Ikke gå rundt grøten på slike temaer.

Anonymkode: 9e548...c65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, jeg skjønner at vi har vært litt ‘tøffel’ da. Men helt oppriktig er det ikke så lett heller. Enklere med søsken eller annen nær familie. 

På spørsmål om ‘hvorfor’ så har jeg ikke bedre svar enn at de har regnet med det og f.eks. stilt seg bort fra kassa der man betaler. 

 

TS. 

Anonymkode: 63e81...b77

Med aktivitetene burde dere bare ha betalt for deres egne billetter og gått vekk fra kassa. Is også. Neste gang gjør dere det, så slipper dere å måtte betale for alt.

Anonymkode: ba530...fd4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man si ting som: Jeg kan legge ut for dette, også vippser dere, OK? 

Anonymkode: ba530...fd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å spare på kvitteringer, så deler dere beløpet i to og vippser hverandre 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

S p e s i e l t. 

Jeg feiret jul hos min tante sist. Fikk jo alt servert og ble vertet opp. For å føle at jeg ga noe tilbake spanderte jeg kafé besøk da jeg fåreslo at vi skulle dra ned til sentere å lufte oss litt uten barna. Jeg sendte mitt søskenbarn som er på samme alder sammen med mitt barn på kino og betalte. Yngste søskenbarn er bare 3 år så ble hjemme. Jeg spurte om barna ville bli med meg på butikken en tur som lå gangavstand, og så handlet vi lørdagsgodt, blader og noen små leker på nille som var det nermeste vi kom en lekebutikk. 

Om jeg bli spandert på for mye så blir jeg helt desperat til å gjøre opp for meg på en eller annen måte. Rart at folk kan gå så langt som i HI. Uforståelig. 

Anonymkode: 8f9d8...db9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var grunnen til at jeg ikke har større plass i huset enn til meg og barnet. Her har vi plass til max 2 gjester, men det er nok ikke sånn at de får egen seng og slikt så max 1 natt i nød.

Anonymkode: 58995...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker trenger at man sier klart ifra til, de forstår ikke hint. Hvis du ikke sier det til dem, så vil dem tro at det er helt greit for deg å betale. 

Man kan vel nesten ikke forlange at noen skal forstå de sosiale kodeksene. Ser hver dag at flere ikke forstår dem, så dette overrasker meg ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 58995...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Med aktivitetene burde dere bare ha betalt for deres egne billetter og gått vekk fra kassa. Is også. Neste gang gjør dere det, så slipper dere å måtte betale for alt.

Anonymkode: ba530...fd4

Jeg vil si at denne oppførselen gjør at vennskapet bør droppes. Snyltere er slitsomme.

Anonymkode: 5fbd2...c81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende tråd! Noen eier bare ikke folkeskikk altså😣 Jeg kunne sikkert fort gått i den fella selv, siden man faktisk ikke tror at folk kan være så frekke. Når gjester kommer, lager man gjerne god mat, og første tur i butikken tenker man at neste gang betaler de.. og vips, så blir det for vanskelig å si fra. Et par dager med dette kunne jeg svelge, men ti?!?? Neppe! Hadde ikke klart å holde meg tror jeg. Oppdater gjerne, hadde vært interessant å høre hvordan dette går/ender🙄 Og så lurerjeg på hvordan de gjorde det da de "inviterte seg selv "? 

Anonymkode: 316bf...d36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke hinte frempå. Du må si fra. Oi nå er det tomt i skapene gitt, vi må ta en tur på matbutikken, kan ikke vi to dra og finne ut hva vi skal handle sammen, så deler vi bare betalingen i to og vippser? 

Jeg synes du skal si at du vil ha tilbake penger for aktiviteter minimum, og mat helst. Du må ikke la deg parkere så lett av "det burde dere sagt på forhånd". Da svarer du at du sier det nå, fordi det skorter på tilbud om å spytte inn som hadde vært det naturlige. Dere har ikke noe forsørgeransvar for dem, og har heller ikke invitert dem til å leve på dere i hele 10 dager!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, pinlig og dumt av oss. De ville gjerne bli noe lenger, men vi har sagt at det passer at de drar i morgen. Ingen tilbud om å betale noe og da vi hintet frampå om å dele på noen av utgiftene sa de nei og at det burde vi sagt på forhånd. Vel... det burde vi nok, men nå er jeg bare lei. Har lært litt da og mistet noen illusjoner. 

 

TS. 

Anonymkode: 63e81...b77

Ikke hint, send krav på vipps og SI face to face at dere har lagt ut ...kr, og ønsker disse tilbake i kveld. Fader ta så mange tafatte folk det finnes.

Anonymkode: cf882...a31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...