Gå til innhold

Kan man la barna bruke nettbrett og oppfordre til å lese samtidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke barn enda, men jeg planlegger å få snart. Min søster har tre barn, og jeg syns at de bruker nettbrett veldig mye. Eldstemann er 9 år og hen bruker nettbrett og telefon hele tiden. Hen vil ikke lese selv, selv om hen har blitt litt flinkere. Ikke en gang tegneserier vil hen lese selv. Alle barna liker bøker før leggetid, men det går litt i Bø og Bæ siden det er stor aldersforskjell. Da jeg var 9 år leste jeg Harry Potter alene.

Jeg veldig glad i litteratur og jeg holder på å skrive bok selv. Jeg ser de positive sidene med nettbrett, fordi det kan brukes til å utvikle ferdigheter, men jeg vil ikke at barnet mitt skal bli avhengig av nettbrett, og jeg vil gjerne oppfordre barnet mitt til å lære å lese tidlig. Jeg forstår at enkelte barn sliter med å "knekke lesekoden", og jeg kommer ikke til å tvinge dem på noen som helst måte, men jeg ønsker jo at barnet mitt skal oppdage hvor fint det er å kunne lese selv. :) 

 

Anonymkode: 9c181...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn enda, men jeg planlegger å få snart. Min søster har tre barn, og jeg syns at de bruker nettbrett veldig mye. Eldstemann er 9 år og hen bruker nettbrett og telefon hele tiden. Hen vil ikke lese selv, selv om hen har blitt litt flinkere. Ikke en gang tegneserier vil hen lese selv. Alle barna liker bøker før leggetid, men det går litt i Bø og Bæ siden det er stor aldersforskjell. Da jeg var 9 år leste jeg Harry Potter alene.

Jeg veldig glad i litteratur og jeg holder på å skrive bok selv. Jeg ser de positive sidene med nettbrett, fordi det kan brukes til å utvikle ferdigheter, men jeg vil ikke at barnet mitt skal bli avhengig av nettbrett, og jeg vil gjerne oppfordre barnet mitt til å lære å lese tidlig. Jeg forstår at enkelte barn sliter med å "knekke lesekoden", og jeg kommer ikke til å tvinge dem på noen som helst måte, men jeg ønsker jo at barnet mitt skal oppdage hvor fint det er å kunne lese selv. :) 

 

Anonymkode: 9c181...236

Hva med fast lesetid hver dag/ noen dager i uken?

Anonymkode: 3af10...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne nettopp :

https://www.nrk.no/ho/forskning_-skjermlesing-gjor-oss-utalmodige-1.14629872

Erfarer det samme med egne barn. 

Vi prøver med en tidsbegrensning på bruk av skjermbasert underholdning. 

Erfaringen i sommer er at når ungene spiller mye på pad og mobil, blir de gretne. Mens når de ikke får lov, har de det så gøy. 

Men det ikke så enkelt når far sitter på KG: 

Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør! 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn enda, men jeg planlegger å få snart. Min søster har tre barn, og jeg syns at de bruker nettbrett veldig mye. Eldstemann er 9 år og hen bruker nettbrett og telefon hele tiden. Hen vil ikke lese selv, selv om hen har blitt litt flinkere. Ikke en gang tegneserier vil hen lese selv. Alle barna liker bøker før leggetid, men det går litt i Bø og Bæ siden det er stor aldersforskjell. Da jeg var 9 år leste jeg Harry Potter alene.

Jeg veldig glad i litteratur og jeg holder på å skrive bok selv. Jeg ser de positive sidene med nettbrett, fordi det kan brukes til å utvikle ferdigheter, men jeg vil ikke at barnet mitt skal bli avhengig av nettbrett, og jeg vil gjerne oppfordre barnet mitt til å lære å lese tidlig. Jeg forstår at enkelte barn sliter med å "knekke lesekoden", og jeg kommer ikke til å tvinge dem på noen som helst måte, men jeg ønsker jo at barnet mitt skal oppdage hvor fint det er å kunne lese selv. :) 

 

Anonymkode: 9c181...236

I går kom det frem på radio at rn undersøkrlse viser at mennesker som bruker mye å lese på elektroniske brett, telefonet m.m. leser dårligere på papir, er mindre tålmodige og sitter og leser mye kortere tid, enn dem som leser på papir og har begrenset bruk av elektronsiek digser. 

Enda en grunn til å frata barn og unge telefoner og nettbrett? Læring foregår mye på papir i skolene enda, blir dette ødelagt av nettbrett og telefonlesing er det ikke bra. 

Anonymkode: f8f29...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man det, på samme måte som man både kan og bør lære barna moderne teknologi og samtidig sørge for at de går på tur i skogen og får fysisk aktivitet. Og du kan også kalle barna dine hun og han istedenfor hen, fullt lovlig det også. :) 

Anonymkode: 91c22...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men man må begynne tidlig, lese masse for barna og gjøre lesestunden til noe veldig positivt. Vi har alltid hatt en lesestund i forbindelse med leggingen, og ungene har elsket det. Det har ført til at de fortsatt liker å lese papirbøker. Eldstemann er delt når det gjelder digitale skolebøker. Han setter pris på å slippe blytung skolesekk men sier at han konsentrerer seg mye bedre når han har vanlige skolebøker han kan bla i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går kom det frem på radio at rn undersøkrlse viser at mennesker som bruker mye å lese på elektroniske brett, telefonet m.m. leser dårligere på papir, er mindre tålmodige og sitter og leser mye kortere tid, enn dem som leser på papir og har begrenset bruk av elektronsiek digser. 

Enda en grunn til å frata barn og unge telefoner og nettbrett? Læring foregår mye på papir i skolene enda, blir dette ødelagt av nettbrett og telefonlesing er det ikke bra. 

Anonymkode: f8f29...7ae

Min erfaring som lærer tilsier det samme. Der jeg har jobbet som vikar (VGS) har ikke elevene skriveblokk med seg en gang. Jeg kom rett fra universitet, og jeg kunne ikke bare endre på noe. På den skolen er PC normen, og jeg liker det ikke. Skolen har ikke mobilhotell heller, men ettersom jeg er vikar føler jeg ikke at jeg kan bare lage egne regler. Jeg gir tusen beskjeder hver time om mobilbruk, og må stadig gi anmerkninger (som ingen bryr seg om). Elevene har ikke noe grunnleggende kunnskap om læringsstrategier de kan bruke til å ta til seg kunnskap. Når jeg begynner i fast jobb kommer jeg til å ta med meg denne erfaringen. 

Anonymkode: 9c181...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips foreldrene om sommerles. Genialt for å få de i 1-7 klassen til å lese. De får poeng for bøker de leser (eller blir lest for, leser sammen med noen eller hører på lydbok) og får premier på biblioteket på level 10, 20, 30 osv. Ungene mine elsker det, de går lett opp i level, får «trofér» på siden sin og det er en egen sommerles-fortelling de kan følge med på. 

Ellers burde foreldrene finne passende lesestoff til 9åringen. Gutten min elsket Gutta i trehuset da han var 9 år, Bobbie Peers bøker og Amuletten er også populært. Ellers handler det bare om å finne bøker basert på interessene til barnet, de som jobber på biblioteket er utrolig flinke til å finne riktige bøker. 

Her i huset hender det storebror setter seg ned å leser for småsøsknene. Slike øyeblikk er gull. Han får trent på lesing og småsøsknene får kvalitetstid med storebror. 

Anonymkode: b9be4...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det nok lar seg gjøre å stimulere til lesing selv om man også venner dem til kjapp «tilfredsstillelse» med nettbrett, men jeg tror det blir tyngre jo mer de bruker nettbrett. Men har man toleranse for at ungene kjeder seg og lar dem mase og gnåle en del om det uten å tilby lette løsninger, kommer det en god del fin aktivitet ut av det til slutt.

Fast lesestund både før og etter de har knekt lesekoden, hjelper også på, tenker jeg. Det handler mye om å vise dem mulighetene, og så skape rom i hverdagen hvor det ikke skjer noe annet. Da kan lesing raskt bli en aktivitet de velger selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bøker for barnet. Det kan godt være litt avanserte, fks 6-åringer kan godt høre på at noen leser de første Harry Potter bøkene for de. Så kan de lese lettere bøker selv.

Les mye selv. Vær et forbilde.

Les mange bokomtaler og «teasere» for barnet/ la det lese de selv. Så oppdager det mangfoldet, og blir nysgjerrig. 

Anonymkode: aa562...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen ting positivt med nettbrett. Utsett nettbrettet så lenge som mulig, ja, det er fristende å bruke nettbrett som barnevakt når ungen står opp klokken 6 i helgene, men du kan banne på at det blir et moment for krangling i hverdagen. Innarbeid gode leserutiner og skap interesse for barnet. Ta barnet ditt med på biblioteket og la barnet selv plukke ut bøker som dere kan lese før leggetid, eller bildebøker/tegneserier der barnet kan bruke sin egen fantasi til å tolke fortellingen selv. Lykke til med babybaking. Ikke kjøp nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...