Gå til innhold

Når kan jeg kjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drakk to bokser øl(0,5l) og ett glass vin i går kveld. Begynte å drikke rundt klokken 20.30, og sluttet å drikke klokken 00.30.

Når kan jeg kjøre tror dere? Er en kvinne på nesten 50 kilo.

Anonymkode: dc78c...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hvor stort er ett hull? 

Du kan kjøre når du ikke lenger har alkohol i blodet, og er i form til det. 

Hvor lenge det tar er individuelt, og så lenge du er i tvil så ville jeg ikke ha kjørt. 

Personlig så kjører jeg ikke dagen derpå hvis jeg har vært på fest. Dels på grunn av at førerkortet er viktig for meg, dels på grunn av dårlig generell form. Alkoholen er sikkert ute av kroppen leeeenge før jeg tør å kjøre. 

 

 

Anonymkode: 83850...56d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligst 12 timer etter siste enhet er en tommelfingerregel, men det er stor variasjon i hvordan forbrenning man har.. Ville ikke stresset med å kjøre i allefall.. Finnes også noen promillekalkulatorer på nett som kan gi deg en pekepinn.. 

Anonymkode: 3ad2f...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tidligst 12 timer etter siste enhet er en tommelfingerregel, men det er stor variasjon i hvordan forbrenning man har.. Ville ikke stresset med å kjøre i allefall.. Finnes også noen promillekalkulatorer på nett som kan gi deg en pekepinn.. 

Anonymkode: 3ad2f...82c

Den tommelen er bare tull. 

Drikker man feks 3 øl må man åpenbart ikke vente 12 timer.......... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrodeF skrev:

Har de ikke promillekalkulator på Internett der du bor? 

Jo, men kan jeg stole på den når den sier 0 i promille da?

Anonymkode: dc78c...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, hvor stort er ett hull? 

Du kan kjøre når du ikke lenger har alkohol i blodet, og er i form til det. 

Hvor lenge det tar er individuelt, og så lenge du er i tvil så ville jeg ikke ha kjørt. 

Personlig så kjører jeg ikke dagen derpå hvis jeg har vært på fest. Dels på grunn av at førerkortet er viktig for meg, dels på grunn av dårlig generell form. Alkoholen er sikkert ute av kroppen leeeenge før jeg tør å kjøre. 

 

 

Anonymkode: 83850...56d

Men jeg har jo ikke drukket like mye som jeg ville gjort på fest.

Anonymkode: dc78c...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet til onsdag for å være på den sikre siden.

Anonymkode: 41f63...e02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig rart om du har promille nå. En liter øl og ett glass vin er ikke så mye akkurat. Har du sovet og vært litt i bevegelse tror jeg neppe det er noe problem 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Drakk to bokser øl(0,5l) og ett glass vin i går kveld. Begynte å drikke rundt klokken 20.30, og sluttet å drikke klokken 00.30.

Når kan jeg kjøre tror dere? Er en kvinne på nesten 50 kilo.

Anonymkode: dc78c...ada

I boka står det etter 6 timer etter du har drukket, men noen ganger er det også best å ikke kjøre den dagen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SoWhat? said:

Syns det er veldig rart om du har promille nå. En liter øl og ett glass vin er ikke så mye akkurat. Har du sovet og vært litt i bevegelse tror jeg neppe det er noe problem 🙂

Aktiviet forbrenner ikke alkohol, iallefall det det står i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare råd ute og går her, om du vil ha et faktisk råd så kan du regne ut promillen din (dette er enkelt med diverse apper/nettsider). Som en kvinne på 50kg forbrenner du alkohol ganske mye saktere enn en voksen mann, du vil nok gå ned rundt 0.1 promille i timen (for å være på den trygge siden). Dvs om du har drukket deg opp til 1 i promille må du vente 8 timer før du er under den lovlige grensen på 0.2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk 4 halvlitere i går og en rusbrus, siste kl 24.00. blåste grønt på sånn promillemåler kl 11.30 i dag. Kvinne på ca 55kg. 

Anonymkode: 8f3df...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

Aktiviet forbrenner ikke alkohol, iallefall det det står i boka.

Å. Jeg trodde det jeg. Hm. Men da tok jeg feil. Jeg tenkte bare at når jeg fester en gang iblant og drikker mer enn to glass, så føler jeg meg litt småskolen etter søvn. Så jeg sørger alltid for å gjøre noe. Føler meg mye bedre da. Men ok. 

Ikke småskolen. Småsliten. Fatter ikke hvorfor jeg kjøpte denne telefonen. Den irriterer meg. Bare for å få det ut liksom.

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drakk to bokser øl(0,5l) og ett glass vin i går kveld. Begynte å drikke rundt klokken 20.30, og sluttet å drikke klokken 00.30.

Når kan jeg kjøre tror dere? Er en kvinne på nesten 50 kilo.

Anonymkode: dc78c...ada

Har du hørt hovedregelen for spørsmålet ditt? 

Er du usikker på om du kan kjøre, så skal du ikke kjøre, men vente til du er sikker på at du kan kjøre. Regelen gjelder enten det er snskk om tretthet, alkohol eller andre forhold. 

Når du ikke klarer å vurdere din egen situasjon, så har du ingenting på veien å gjøte uansett situasjon eller diskusjon. 

 

Anonymkode: 25e42...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å vente til klokken var 12 med å kjøre, da det nesten hadde gått tolv timer siden inntaket. Hadde nok ikke turt det enda hvis jeg hadde drukket mye mer.

Anonymkode: dc78c...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.7.2019 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Har du hørt hovedregelen for spørsmålet ditt? 

Er du usikker på om du kan kjøre, så skal du ikke kjøre, men vente til du er sikker på at du kan kjøre. Regelen gjelder enten det er snskk om tretthet, alkohol eller andre forhold. 

Når du ikke klarer å vurdere din egen situasjon, så har du ingenting på veien å gjøte uansett situasjon eller diskusjon. 

Anonymkode: 25e42...cad

Jeg forstår TS godt.. 

Det er vel ikke så uvanlig at folk føler seg pigg nok i massevis til å kjøre, men blir tatt i promillekontroll. 

Jeg drikker sjelden og ikke særlig mye. Har derfor ikke satt meg veldig mye inn i hvor fort promillen synker, siden det sjelden er en aktuell problemstilling. Derfor synes jeg det er betryggende å få "hjelp" av en promillekalkulator som indikerer at jeg sannsynligvis kunne kjørt flere timer tidligere enn jeg har behov for å kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Jeg drakk 4 halvlitere i går og en rusbrus, siste kl 24.00. blåste grønt på sånn promillemåler kl 11.30 i dag. Kvinne på ca 55kg. 

Anonymkode: 8f3df...e9d

Har du en sånn hjemme?

 

Jeg drikker maks to enheter hvis jeg skal kjøre på noe tidspunkt dagen etter i det hele tatt. Da er jeg på den sikre siden.

Anonymkode: 2d6bd...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Promillekalkulatoren til Din Side virker å følge promillemåleren jeg har ganske greit. Ved større mengder forbrenner jeg raskere enn den skulle tilsi, men det er selvsagt helt individuelt.

Nå skal man selvsagt ikke stole på slike promillemålere, selv om den jeg har kostet litt og har blitt kåret best i test. Allikevel tester jeg to-tre ganger siden resultatet kan variere fra forsøk til forsøk. Allikevel ikke verdt å miste førerkortet på.

Om du vil prøve pomillekalkulatoren må du vite hvor mange cl vin du drakk og prosent på både den og øl.

Anonymkode: cff97...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...