Gå til innhold

Er hunden deprimert, og hva kan gjøres?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått hit en hund som kom hit forrige søndag. Den har ikke hatt det godt, og kan ikke være med flere for øyeblikket. Jeg går tur hver morgen med den, fra 06 til 09. Det er en blanding av schæfer og Husky, så trenger mye mosjon. Den er blitt utrolig flink på turer, mye takket suverene hundeeiere her.

Det første døgnet ville den ikke ha nærkontakt, så jeg lot den ligge i sengen min, med døren åprn. Den kom inn nå og da, og jeg ga den da bare en godbit. Den spiste heller ikke på et døgn. Så gikk det bedre. Den lå i fanget mitt døgnet etter, så et godt tegn. Men.

Den ligger bare her omtrent hele tiden. Jeg har ikke villet gått fra den annet enn når jeg må handle. Den spiser godt, og er med på lek i fem minutter. Så vil han ikke mer. Bare ligge inntil meg hele tiden. Kroppsspråket er litt utydelig. Han logrer når jeg tar på skoene og det er tid for tur. Logrer lite ellers. 

Han skal til veterinær på tirsdag, for generell sjekk. Jeg har hatt hunder med ulike problemer før, men nå lurer jeg på om denne er deprimert rett og slett. Han sover mye, og er så utrolig rolig. Reagerer ikke særlig på lyder, og ja..Bare ligger inntil. Prøver å leke med han, men liten interesse. Han er to år, så burde være mer aktiv tenker jeg. 

Jeg skal ha han til han er blitt tryggere. Et par naboer og et par venner har vært her, og han har ikke vært redd, men mer likegyldig. 

Så er han deprimert? Hva kan jeg gjøre videre? Vi går også på tur om ettermiddagen, men han er ikke så lysten på det, så det blir korte turer bare. Nye eiere skal overta han når han er blitt bedre. Ser stor forbedring mht redsel osv, men jeg lurer på om han er deprimert altså. Håper på noen gode råd her nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har fått hit en hund som kom hit forrige søndag. Den har ikke hatt det godt, og kan ikke være med flere for øyeblikket. Jeg går tur hver morgen med den, fra 06 til 09. Det er en blanding av schæfer og Husky, så trenger mye mosjon. Den er blitt utrolig flink på turer, mye takket suverene hundeeiere her.

Det første døgnet ville den ikke ha nærkontakt, så jeg lot den ligge i sengen min, med døren åprn. Den kom inn nå og da, og jeg ga den da bare en godbit. Den spiste heller ikke på et døgn. Så gikk det bedre. Den lå i fanget mitt døgnet etter, så et godt tegn. Men.

Den ligger bare her omtrent hele tiden. Jeg har ikke villet gått fra den annet enn når jeg må handle. Den spiser godt, og er med på lek i fem minutter. Så vil han ikke mer. Bare ligge inntil meg hele tiden. Kroppsspråket er litt utydelig. Han logrer når jeg tar på skoene og det er tid for tur. Logrer lite ellers. 

Han skal til veterinær på tirsdag, for generell sjekk. Jeg har hatt hunder med ulike problemer før, men nå lurer jeg på om denne er deprimert rett og slett. Han sover mye, og er så utrolig rolig. Reagerer ikke særlig på lyder, og ja..Bare ligger inntil. Prøver å leke med han, men liten interesse. Han er to år, så burde være mer aktiv tenker jeg. 

Jeg skal ha han til han er blitt tryggere. Et par naboer og et par venner har vært her, og han har ikke vært redd, men mer likegyldig. 

Så er han deprimert? Hva kan jeg gjøre videre? Vi går også på tur om ettermiddagen, men han er ikke så lysten på det, så det blir korte turer bare. Nye eiere skal overta han når han er blitt bedre. Ser stor forbedring mht redsel osv, men jeg lurer på om han er deprimert altså. Håper på noen gode råd her nå. 

Kanskje han ikke er vandt til å leke? Hvis jeg kaster en ball til en hund som er vandt med helt annen lek så kan det hende hunden ikke løper etter ballen. Du skriver kun at han ikke hadde det godt før. Han må hvertfall bli trygg og sosial før han får nye eiere 

Anonymkode: 3033c...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han ikke er vandt til å leke? Hvis jeg kaster en ball til en hund som er vandt med helt annen lek så kan det hende hunden ikke løper etter ballen. Du skriver kun at han ikke hadde det godt før. Han må hvertfall bli trygg og sosial før han får nye eiere 

Anonymkode: 3033c...f2f

Mulig. Har prøvd flere leker. Han har lett for å "bite i vilden sky", så må være forsiktig mht til mine hender og armer  🙂 har lite fokus kan du si. Gir jeg godbit så glefser han til. Ja, han må bli tryggere. Absolutt. Men han har blitt så mye bedre på bare de fem dagene jeg har hatt ham. Så han har absolutt godt potensiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SoWhat? said:

Mulig. Har prøvd flere leker. Han har lett for å "bite i vilden sky", så må være forsiktig mht til mine hender og armer  🙂 har lite fokus kan du si. Gir jeg godbit så glefser han til. Ja, han må bli tryggere. Absolutt. Men han har blitt så mye bedre på bare de fem dagene jeg har hatt ham. Så han har absolutt godt potensiale. 

Kanskje han er avstengt, at han ikke tør å gjøre noe men bare holder seg passiv. Hunder som er slik avstengte kan ha mye stress som de holder inne, så det passer med det du beskriver her.

Anonymkode: f508c...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunden har blitt forlatt av tidligere eiere eller noe? Kan den være redd for at du skal forlate den også, eller at den savner sine tidligere eiere? Kanskje den er i sorg? Kanskje den logrer med halen når dere skal ut, fordi den tror du skal ta dem med tilbake til tidligere eiere?

Video under, som kan være relatert til lignende overstående problemstilling.

 

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han er avstengt, at han ikke tør å gjøre noe men bare holder seg passiv. Hunder som er slik avstengte kan ha mye stress som de holder inne, så det passer med det du beskriver her.

Anonymkode: f508c...112

Takk for svar. Vet du noen råd? Vi har akkurat kommet fra tur, og han er veldig fornøyd mens vi går. Er snill mot de små hundene vi møter, og tør nå å nærme seg litt andre eiere. Men når vi kommer hjem, så blir han veldig passiv. Vil ligge inntil meg i sofaen hele tiden, og greit nok. Skulle bare ønske han viste litt glede på en måte. Snakker jeg med lys og oppmuntrende stemme så logrer han såvidt. Litt leit å se ham så passiv, men er obs på at det tar tid. Han har vært veldig mye overlatt til seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, TrekStar skrev:

Så hunden har blitt forlatt av tidligere eiere eller noe? Kan den være redd for at du skal forlate den også, eller at den savner sine tidligere eiere? Kanskje den er i sorg? Kanskje den logrer med halen når dere skal ut, fordi den tror du skal ta dem med tilbake til tidligere eiere?

Video under, som kan være relatert til lignende overstående problemstilling.

 

Takk! Ja, har tenkt på at han savner tidligere eiere.... De klarte ikke å ta vare på ham, og vet at han har vært veldig mye alene. Men han er ikke utsatt for vold eller noe! Bare utrolig sky. 

Fikk noe å tenke på etter videoen. Uff, ikke lett. 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har nettopp kommet til deg og er ikke så husvarm enda. For noen tar det lengre tid enn andre. Når vi skaffet vår hund tok det ca et halvt år før hun ville involvere seg i lek med oss. Det trenger ikke ta så lang tid for dere, men vit at det kan ta en god stund. :)

Anonymkode: 08592...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi den ro og det tar mer enn 6 dager å få den trygg. Du skulle jo omplassere den igjen så den trenger jo ikke bli for knyttet til deg. Lek er adferd som krever at de er trygge, for det tråkker over mange grenser, så gi den noe den kan aktivisere seg selv med, matleker og slikt, så kan du etterhvert leke med gjenstanden med den. 

Anonymkode: 396bd...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det selv, du fikk den forrige søndag. Det er ingenting i tidsperspektiv! En slik hund trenger uker, om ikke mnd på å komme ut av skallet sitt helt. Jeg ville gitt hunden hvert fall en mnd før jeg begynte å vurdere den som deprimert. Fortsatt med turer, positive hendelser, kos på hundens initiativ og ro. Gi hunden tid og plass.

Anonymkode: 01775...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...