Gå til innhold

MÅ man forsvare bachelor/masteroppgaven foran et publikum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser med skrekk og gru på dette. Er det mulig å kun ha sensorene tilstede? Nesten så jeg vil la være å begynne på høyere utdanning på grunn av det.

Anonymkode: 769a9...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, eller i hvertfall ikkje i litt fag. Du måtte vell strengt tatt ikkje framfør det muntlig da det va den skriftlige oppgaven som bedømt karakteren. Trur riktig nok alle valgt å framføre 

Anonymkode: d19ba...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer mellom de ulike universitetene/høyskolene og de ulike utdanningene. Kommer ikke til å skrive hva og hvor jeg studerte, men vi hadde ikke forsvaring av bacheloroppgaven. En venninne av meg som studerte noe annet måtte presentere sin bachelor sammen med den hun skrev oppgaven sin (presentasjon foran alle som studerte det samme). En annen venninne av meg måtte i presentere bachelor, men måtte forsvare masteroppgaven - dette var en samtale mellom hun og to sensorer hvor hun fikk spørsmål om oppgaven og det hun hadde skrevet.

Anonymkode: 1c901...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette varierer mellom de ulike universitetene/høyskolene og de ulike utdanningene. Kommer ikke til å skrive hva og hvor jeg studerte, men vi hadde ikke forsvaring av bacheloroppgaven. En venninne av meg som studerte noe annet måtte presentere sin bachelor sammen med den hun skrev oppgaven sin (presentasjon foran alle som studerte det samme). En annen venninne av meg måtte ikke presentere bachelor, men måtte forsvare masteroppgaven - dette var en samtale mellom hun og to sensorer hvor hun fikk spørsmål om oppgaven og det hun hadde skrevet.

Anonymkode: 1c901...a37

La til ikke.

Anonymkode: 1c901...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi presenterte bacheloroppgaven for sensor og veileder, og hadde ikke annet publikum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer an på studiet. Ingen forsvar på min bachelor. 

Anonymkode: af371...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke på min bachelor. Der "presenterte" jeg oppgaven foran sensorene, men egentlig pratet vi bare litt om den og så stilte de noen spørsmål.

Jeg trodde også at alle måtte det og gruet meg etter at en medstudent påstod at vi måtte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leverte gruppeoppgave, og måtte forsvare oppgaven muntlig hver for oss med sensor, veileder og to lærere/ forelesere til stede.  Vi fikk en B på den skriftlige oppgaven og det gjorde tre av oss i den muntlige delen også. En fra gruppa snakket seg da opp til en A som tellende karakter, vel fortjent. :) 

Anonymkode: 03a43...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser med skrekk og gru på dette. Er det mulig å kun ha sensorene tilstede? Nesten så jeg vil la være å begynne på høyere utdanning på grunn av det.

Anonymkode: 769a9...829

Hadde ikke det på bachelor, tror heller ikke det er vanlig før ved master.

Anonymkode: c7c35...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bare leverte skriftlig. Ingen presentasjon til noen.

Anonymkode: 1c20a...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsvarte ikke bachelor, trodde ikke det var vanlig før master. Men det hadde ikke vært noe problem for min del, selv om jeg hater sånne ting. For bacheloren hadde jeg selv lest og lest til, skrevet og lest mer. Jeg kunne virkelig oppgaven, jeg eide den. Jeg hadde jo skrevet den selv. 

Anonymkode: 9fad1...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på bachelor, men gjorde det på master. Kjapp presentasjon av oppgaven, problemstilling, relevans, metode og resultat, deretter utspørring fra sensorene. Åpent for de som ville og du kan invitere hvis du vil. Vi inviterte ingen, foruten sensorene og veilederne kom en del av de ansatte på vårt fag/fakultet. Høres verre ut enn det er, men det var absolutt ikke valgfritt. Muntlig avgjør endelig karakter, gikk opp en karakter så definitivt verdt det. 

Anonymkode: 6d5a2...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastern min på uio måtte jeg først presentere offentlig (åpen for hvem som helst som ville høre) i 30 min, deretter 30 min forsvar med kun sensorer og veileder tilstede

Anonymkode: 9f03b...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mastern min på uio måtte jeg først presentere offentlig (åpen for hvem som helst som ville høre) i 30 min, deretter 30 min forsvar med kun sensorer og veileder tilstede

Anonymkode: 9f03b...fec

Eller, det med kun sensor og veileder var vel mer eksaminasjon/utspørring

Anonymkode: 9f03b...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mastern min på uio måtte jeg først presentere offentlig (åpen for hvem som helst som ville høre) i 30 min, deretter 30 min forsvar med kun sensorer og veileder tilstede

Anonymkode: 9f03b...fec

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller, det med kun sensor og veileder var vel mer eksaminasjon/utspørring

Anonymkode: 9f03b...fec

Samme med Master på OsloMet. 

Anonymkode: 3df14...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en Batchelor i Norge og en i England,  måtte ikke forsvare dem noen steder. Kan hende hvis jeg tok gradene mine på mer prestigetunge underversitet. 

Anonymkode: d6ba8...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer an på studie og sted du studerer. Jeg skal ikke forsvare masteroppg og jeg går på NTNU. Virker som om det er vanlig på de opprinnlige universitetene (UIB og UIO). 

Anonymkode: bb98b...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i økonomi, UiB: Man kunne velge mellom å ha veileder og å presentere oppgaven foran "kullet", eller å ikke ha veileder og dermed slippe presentasjonen. Jeg valgte sistnevnte, har samme skrekk som deg.

Jeg skal snart begynne å skrive masteroppgave, er ikke sikker på om det er åpent for publikum. Håper det er valgfritt, jeg blir uvel av tanken.

Anonymkode: 3b06f...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bachelor i utlandet som tilhørte et BI studie og master i Norge. Måtte presentere begge steder, men på bachelor var det lukket rom, altså bare forelesere og inviterte, mens på master var det åpent. På master var det også åpent for at alle kunne stille spørsmål, noe som var gull fordi man kunne alliere seg med medstudenter og få dem til å stille spørsmål om det du visste var uklart men ikke hadde tid til å adressere i presentasjonen 👌👌

Anonymkode: 45891...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk sykepleie, vi hadde ikke presentasjon for publikum. Kun forsvar av bacheloren foran veileder og sensor, noe som gikk veldig fint. Man utvikler seg en hel masse iløpet av studiet, så ikke la det stoppe deg fra å ta høyere utdanning. 

Anonymkode: 4c05f...69a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...