Gå til innhold

Hvem kan være vitne på boligdokumenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal overføre en bolig til et familiemedlem. Skjøtet og slikt er klart, trenger bare å overføre via borettslaget og trenger da to vitner. Hvem kan skrive under som vitne? Jeg er så redd for å spørre og så få et nei siden mange tenker på sånt som noe "skummelt" (min oppfatning)

Hvordan har dere gjort det, og har dere noen tips eller råd?

Anonymkode: 48783...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal overføre en bolig til et familiemedlem. Skjøtet og slikt er klart, trenger bare å overføre via borettslaget og trenger da to vitner. Hvem kan skrive under som vitne? Jeg er så redd for å spørre og så få et nei siden mange tenker på sånt som noe "skummelt" (min oppfatning)

Hvordan har dere gjort det, og har dere noen tips eller råd?

Anonymkode: 48783...05f

Rutine for foretningsfører/boligbyggelaget. De sksl bare bevitne at du er du, og ikke noe mer. Ring og spør. 

Anonymkode: 56052...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rutine for foretningsfører/boligbyggelaget. De sksl bare bevitne at du er du, og ikke noe mer. Ring og spør. 

Anonymkode: 56052...bbf

Hvis jeg ikke får noen til å vitne, kan jeg spørre en advokat f.eks, eller folk som jobber i borettslaget?

Anonymkode: 48783...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke får noen til å vitne, kan jeg spørre en advokat f.eks, eller folk som jobber i borettslaget?

Anonymkode: 48783...05f

Du kan spørre en advokat, men da skal du være klar over at de aller fleste tar seg betalt for dette. 

Mye enklere at du spør boligbyggelaget. Eller om du har en fysisk bank så kan du snakke med banken din. 

Anonymkode: 56052...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spørre en advokat, men da skal du være klar over at de aller fleste tar seg betalt for dette. 

Mye enklere at du spør boligbyggelaget. Eller om du har en fysisk bank så kan du snakke med banken din. 

Anonymkode: 56052...bbf

Tusen takk for svar. Dette er helt nytt for meg og jeg ser for meg worst scenario av en eller annen teit grunn.

Anonymkode: 48783...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, du skal bare ha en person som ikke er i slekt/familie med deg. En myndig person som kan bevitne at du er du.  Jeg fikk en kompis og en nabo til å skrive på, ingen ide å blande banker eller myndigheter opp i dette. Eller gå til advokat å betale i dyre dommer.

Bare En ren formalitet fra en person som kjenner deg.  De som skriver på pådrar seg intet ansvar, med mindre du har en dobbeltgjenger som lurer de.

Anonymkode: 0f503...690

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, til det siste innlegget. 

De to vitnene skal bare bevitne at det er du som skriver under. De trenger ikke lese papirene eller bry seg om innholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har fått kolleger til å signere. Riktignok har de spurt om det er helt sikkert at det ikke er kausjon de skriver under på, og da har jeg bare henvist til papirene de signerer på der det står at de skal bevitne at jeg er meg og ved mine fulle fem og har beslutningskompetanse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt kollegaer. 

Anonymkode: aec3d...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger bare å være to (?) personer som ikke er i nær slekt med dere :) Én gang var det naboene til foreldrene mine som vitnet, nå sist var det to kollegaer av meg. Ikke skummelt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerte for en jeg bodde med. Han skulle overta bolig.  Jeg signerte ogaå på hans skillsmissepapirer. Ren formalitet.

Anonymkode: 6a931...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med meg dokumentene mine på universitetet og fikk en medstudent og professoren min til å skrive under. Det kan være hvem som helst utenom din nære familie. 

Anonymkode: 62890...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...