Gå til innhold

Ny utleier "klager"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utleier selv og kan ikke fatte hvorfor utleier bryr seg. Om det er et vanlig folie for å hindre innsyn er det jo bare å ta bort når du flytter. Men jeg skjønner ikke hvorfor "alle" leieboere skal mure seg inne. Her vi bor er det mange eneboliger hvor de fleste har utleiedel i kjeller. Samtlige av disse har barikert seg inne med gardiner og persienner, aldri et gløtt av innsyn. Skjønner det er bakkeplan. Men det er veldig få som går forbi og man må bevist stirre inn for å se noe... Hva har de der inne som er så "hemmelig"?! 

Mikroen skjønte jeg ikke noe av? Den står i vinduskarmen? Skjønner ikke hvorfor det heller plager utleier. Så lenge du betaler når du skal og oppfører deg, burde det ikke ha noe å si. 

Anonymkode: 6239d...be4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min har også dekket vinduet på den måte. Ser ut som det er ruskefolk som bor der. Fortstår meg mer på utleier enn deg.

Anonymkode: e309d...059

Jeg får ikke sove uten det. Må ha det helt svart, spesielt når jeg har migrene. 

Anonymkode: 2fcdc...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Sånt skjer når en særing møter en annen særing. Altså, folie på vinduet er virkelig ikke nødvendig. Persienner eller rullegardiner holder. Å ha folie på vinduet ser merkelig ut, og ikke minst shabby, får inntrykk av at du driver med ulumskheter og at du derfor er paranoid, så foreslår at du flytter til et annet sted. 

Forstår VELDIG godt at utleier reagerer på dette. Jeg er selv litt småparanoid, vil ikke at noen skulle se inn osv så jeg hengte opp persienner. 

Anonymkode: 6fc65...488

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke sove uten det. Må ha det helt svart, spesielt når jeg har migrene. 

Anonymkode: 2fcdc...757

Gi deg, du kan bruke sovemaske. Man trenger ikke ha tett folie på vinduene........ Kjenner mange med heftig migrene og alle bruker f.eks sovemaske, mørke briller og sorte persienner og lystette gardiner holder. 

Anonymkode: 6fc65...488

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å snakke med utleier?

Forklar at du trenger det helt mørkt på soverommet og bli enig om en løsning.

Når det gjelder micro så tenker jeg det kan være gode grunner. Fleste er allerede nevnt som rømningsvei, fare for at vinduet kan briste, hygiene osv. 

Men mye løser seg ofte ved en god dialog!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du eier leilighet i et borettslag, er det begrensninger på hva du kan gjøre, siden fasadene skal se ordentlige ut. For eksempel er det gjerne ikke tillatt å sette opp parabolantenner, ha en annen type markise enn naboene etc. Så det er ikke helt på trynet at utleier setter visse krav til at det skal se "skikkelig" ut, fra utsiden.

Anonymkode: f4f3e...000

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mikro i vinduet betyr jo at rømningsveien er blokkert. Får du henge opp gardiner? Det må jo være finere enn folie? 

Anonymkode: 3a2e3...587

Denne utleier gir vel blanke faen i om det er utvei eller ei, han bryr seg kun om hav andre mener når de besøker han. 

Anonymkode: 5d299...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utleier selv og kan ikke fatte hvorfor utleier bryr seg. Om det er et vanlig folie for å hindre innsyn er det jo bare å ta bort når du flytter. Men jeg skjønner ikke hvorfor "alle" leieboere skal mure seg inne. Her vi bor er det mange eneboliger hvor de fleste har utleiedel i kjeller. Samtlige av disse har barikert seg inne med gardiner og persienner, aldri et gløtt av innsyn. Skjønner det er bakkeplan. Men det er veldig få som går forbi og man må bevist stirre inn for å se noe... Hva har de der inne som er så "hemmelig"?! 

Mikroen skjønte jeg ikke noe av? Den står i vinduskarmen? Skjønner ikke hvorfor det heller plager utleier. Så lenge du betaler når du skal og oppfører deg, burde det ikke ha noe å si. 

Anonymkode: 6239d...be4

Folk liker privatliv vel, bruk hodet. Ikke alle liker bli sett på. 

Anonymkode: 5d299...9a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde du likt å leid ut deler av huset ditt i god tro og så for leietaker deler av huset til å se ut som et narkoreir?

Anonymkode: 446b8...1bb

Så lenge regler og lover overholdes, så har man loven i sin hånd på at ett hjem skal være ett hjem. Det vil si, utleier kan IKKE bestemme hvor du skal plassere mikrobølgeovnen, eller hva slags vinduer du skal dekke til. Det er faktisk mer utleier sitt problem en den som leier. Så lenge utleier har sitt på rett også så spiller det vel ingen rolle? 

Man har rett til å føle seg som hjemme, og man skal føle seg trygg i hjemmet. Hvis man er redd noen kikker inn så selvfølgelig skal man få lov til å dekke til vinduene. Dette kan ikke utleier si noe på. Høres bare pirkete ut og typen som "mitt hus mine regler" selv når andre faktisk betaler for å bo i deler av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha... Sånt skjer når en særing møter en annen særing. Altså, folie på vinduet er virkelig ikke nødvendig. Persienner eller rullegardiner holder. Å ha folie på vinduet ser merkelig ut, og ikke minst shabby, får inntrykk av at du driver med ulumskheter og at du derfor er paranoid, så foreslår at du flytter til et annet sted. 

Forstår VELDIG godt at utleier reagerer på dette. Jeg er selv litt småparanoid, vil ikke at noen skulle se inn osv så jeg hengte opp persienner. 

Anonymkode: 6fc65...488

hvordan kan du forstå utleier? Som leier ut sitt hjem, for betaling? Loven sier at man har rett på at det man leier, skal føles som ditt eget hjem. Det er utleiere som tror de fortsatt kan bestemme over leietakerne sine, når de har leid ut sitt hus. Idiotisk. En særing av en utleier møtte en stakkars utleier som ikke får være i fred. 

Utleier kan ikke under noen omstendigheter bestemme noe som helst, som foregår innenfor husets fire vegger. Så framt det ikke er ulovligheter eller brudd på kontrakt. At det ser "shabby" ut spiller ingen rolle. Folk som ikke har noe å skjule har ikke noe å bekymre seg for heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Så lenge regler og lover overholdes, så har man loven i sin hånd på at ett hjem skal være ett hjem. Det vil si, utleier kan IKKE bestemme hvor du skal plassere mikrobølgeovnen, eller hva slags vinduer du skal dekke til. Det er faktisk mer utleier sitt problem en den som leier. Så lenge utleier har sitt på rett også så spiller det vel ingen rolle? 

Man har rett til å føle seg som hjemme, og man skal føle seg trygg i hjemmet. Hvis man er redd noen kikker inn så selvfølgelig skal man få lov til å dekke til vinduene. Dette kan ikke utleier si noe på. Høres bare pirkete ut og typen som "mitt hus mine regler" selv når andre faktisk betaler for å bo i deler av huset. 

Selvsagt spiller det noen rolle. Utleier skal sørge for at rømningsveier er frie og at huset blir driftet ordentlig. Og det betyr i tilfellet unge og uerfarne leietakere ganske mye og tung voksenopplæring på lufting, viftebruk, fri passasje av luft til begge sider av vinduer døgnet gjennom etc. 

Som du selv så utmerket illustrerer over her. Manglende boevne. 

 

 Legger ts en sort "folie" over vinduet som dekker (deler av) innvendig karm så er det snakk om uker før mugg er et faktum. Noe som ts burde forstå helt på egenhånd.

Anonymkode: 6b8a0...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.google.com/search?q=vindusfolie&tbm=isch

Er det ingen her som har hørt om vindusfolie? Sånn man fester med vann? De er enkle å både ta av og på, lager ingen merker eller forringer boligen på noe vis. Idag er det også mange fine mønsteret og få i vindusfolier, som ofte kjøpes der man kjøper maling. 

 

Anonymkode: 9812b...355

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
4 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Selvsagt spiller det noen rolle. Utleier skal sørge for at rømningsveier er frie og at huset blir driftet ordentlig. Og det betyr i tilfellet unge og uerfarne leietakere ganske mye og tung voksenopplæring på lufting, viftebruk, fri passasje av luft til begge sider av vinduer døgnet gjennom etc. 

Som du selv så utmerket illustrerer over her. Manglende boevne. 

 

 Legger ts en sort "folie" over vinduet som dekker (deler av) innvendig karm så er det snakk om uker før mugg er et faktum. Noe som ts burde forstå helt på egenhånd.

Anonymkode: 6b8a0...434

Nå er det også slik at man har rett på at stedet man leier skal føles som sitt eget. Hvor mange utleiere har man ikke hørt om som låser seg inn uten å si fra, krangler og klager på at ting skal være sånn og sånn, blablabla, så fort de kontakter det offentlige så har plutselig den som leier rett? Fordi loven om at et hjem skal være et hjem. 

Uansestt så kan man ikke bestemme hva den som leier gjør, så framt det ikke er brudd på noen kontrakt eller generelle lovforbrytelser. Hun kan faktisk plassere mikroen hvor hun vil, og at fasaden skal se bra ut, kan kanskje være i ett borettslag, men og hindre innsyn til vinduet på bakkeplan, burde ikke være noe problem. Da burde i såfall utleier finne en bedre løsning som funker for alle. Siden det er ett problem. 

Utleier er bare vrang og glemmer at noen faktisk betaler for å trives der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa
8 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Selvsagt spiller det noen rolle. Utleier skal sørge for at rømningsveier er frie og at huset blir driftet ordentlig. Og det betyr i tilfellet unge og uerfarne leietakere ganske mye og tung voksenopplæring på lufting, viftebruk, fri passasje av luft til begge sider av vinduer døgnet gjennom etc. 

Som du selv så utmerket illustrerer over her. Manglende boevne. 

 

 Legger ts en sort "folie" over vinduet som dekker (deler av) innvendig karm så er det snakk om uker før mugg er et faktum. Noe som ts burde forstå helt på egenhånd.

Anonymkode: 6b8a0...434

Det kommer nå helt på ann fuktigheten i leiligheten, og hva slags folie hun evt bruker. Det finnes løsninger som ikke skader leiligheten. Her kommer forøvrig også depositum inn (ja det er jo idiotisk å ødelegge bare fordi man har depositum, så mener ikke det) Dette burde utleier tenkt på før han leide ut. Innsyn. Såklart vil TS prøve å gjøre det hun kan for at hun skal trives der. Utleier burde enten finne en løsning, eller holde kjeft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.google.com/search?q=vindusfolie&tbm=isch

Er det ingen her som har hørt om vindusfolie? Sånn man fester med vann? De er enkle å både ta av og på, lager ingen merker eller forringer boligen på noe vis. Idag er det også mange fine mønsteret og få i vindusfolier, som ofte kjøpes der man kjøper maling. 

 

Anonymkode: 9812b...355

Stygt er det uansett.......

Anonymkode: 8c7e8...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stygt er det uansett.......

Anonymkode: 8c7e8...7dd

Det kommer an på øyet som ser. Å det ser bra ut i forhold til mye annet ts kunne dekket vinduet med for å hindre innsyn. 

Anonymkode: 9812b...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

klassisk eksempel der utleiere skal stjele frihet til leietakere.

Anonymkode: 9d859...a66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

En jeg kjenner dekket vinduene med aluminiumsfolie og fikk politiet på døren, de mistenkte ulovligheter :)

Sikkert naboen min, alle vinduer dekket men nå er det borte :tekola:

Anonymkode: 0086d...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stygt er det uansett.......

Anonymkode: 8c7e8...7dd

Det er jo helt irrelevant hva du eller utleier synes er stygt. 

Anonymkode: 7d29d...5c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
13 hours ago, AnonymBruker said:

Mikro i vinduet betyr jo at rømningsveien er blokkert. Får du henge opp gardiner? Det må jo være finere enn folie? 

Anonymkode: 3a2e3...587

Hvilke enorme type mikroer er det du bruker, egentlig? Personlig har jeg aldri sett en mikro jeg ikke kunne bitchslappe ut av veien om jeg trengte hoppe ut av et vindu 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er utleier selv og kan ikke fatte hvorfor utleier bryr seg. Om det er et vanlig folie for å hindre innsyn er det jo bare å ta bort når du flytter. Men jeg skjønner ikke hvorfor "alle" leieboere skal mure seg inne. Her vi bor er det mange eneboliger hvor de fleste har utleiedel i kjeller. Samtlige av disse har barikert seg inne med gardiner og persienner, aldri et gløtt av innsyn. Skjønner det er bakkeplan. Men det er veldig få som går forbi og man må bevist stirre inn for å se noe... Hva har de der inne som er så "hemmelig"?! 

Anonymkode: 6239d...be4

Om ingen ser inn i kjellerleiligheter er det heller ingen som ser at der er folie. Om så, så forsøkte husverten tydeligvis se inn om han merket folien. Hvordan så han folien om han ikke så bort på vinduet? Han ville da sett rett inn om der ikke var folie 🤔 

Når det gjelder hvorfor folk murer seg inne, så handler det om de få som ser inn og det handler om følelsen av privatliv, der man ikke trenger å tenke på at noen kanskje observerer. For meg er følelsen av privatliv veldig viktig, og jeg likte aldri bo i kjellerleiligheter i min "ungdomstid". Idag bor jeg i et hus uten naboer i nærmeste omkrets, det passer meg utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...