Gå til innhold

Retter med spekeskinke?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

3 timer siden, FrankDrebin skrev:

Vet at dette høres helt avsindig ut, men spekemat er faktisk overraskende godt ved siden av rømmegrøt. Bare nevner det. ;)

Spekemat er godt til risgrøt også....

Men min største favoritt er: søyll med spekeskinke!! Flatbrød knuses i smått i en dyptallerken, på med kulturmelk også spekeskinke ved siden av.

Ellers så bruker jeg det i vanlig lefse med en smøreost. På pizza med kantareller, men da steker jeg ikke spekeskinka. Tar den på etterpå. 

Så bruker jeg det på kokt blomkål med ostesaus. Og nypoteter ved siden av. Eller bare nypoteter og spekeskinke. Sammen med potetmos, potetsalat eller hva jeg måtte ha.

jeg bruker det faktisk til det meste om jeg har. Det er det beste jeg vet.....så jeg mauler også.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Var ikke klar over det før jeg smakte det i vest for noen år siden, men det er en svært sympatisk kombinasjon. :spise: 

Ja, enig.  Ikke begeistret for grøten alene, men med spekeskinke...og kanskje fenalår..og flatbrød er det veldig godt.   😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surret rundt en kyllingfilet med brie inni. Veldig godt!

Anonymkode: 1afac...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og surret rundt pølser på grill. Spekeskinkegrillpølser i steden for bacongrillpølser.   ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Thildamor skrev:

Spekemat er godt til risgrøt også....

Men min største favoritt er: søyll med spekeskinke!! Flatbrød knuses i smått i en dyptallerken, på med kulturmelk også spekeskinke ved siden av.

Ellers så bruker jeg det i vanlig lefse med en smøreost. På pizza med kantareller, men da steker jeg ikke spekeskinka. Tar den på etterpå. 

Så bruker jeg det på kokt blomkål med ostesaus. Og nypoteter ved siden av. Eller bare nypoteter og spekeskinke. Sammen med potetmos, potetsalat eller hva jeg måtte ha.

jeg bruker det faktisk til det meste om jeg har. Det er det beste jeg vet.....så jeg mauler også.....

Risgrøt har jeg ikke tenkt på, men kan forestille meg det. :)

28 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja, enig.  Ikke begeistret for grøten alene, men med spekeskinke...og kanskje fenalår..og flatbrød er det veldig godt.   😀

Ja, kan ikke ha spekemat uten flatbrød. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet 

21 timer siden, SoWhat? skrev:

Fikk tre store pakker med spekeskinke her, og jeg syns det er utrolig godt! Men jeg spiser lite brød, og bruker i så fall å riste det med spekeskinke, tomater og fetaost. Ellers bruke det i pasta. Er ikke så glad i det på pizza faktisk, så hva bruker dere å lage til spekeskinke? 

Hvordan er det å fryse det? Kjøper det sjelden og mest når jeg har lyst på noe litt utenom det vanlige. Kom gjerne med egne "oppskrifter"! Det er spennende å prøve. 

Vet ikke om det alt er nevnt, men blomkålhode med hvit ostesaus og spekeskinke er kjempe godt.😄

Endret av HalldirV2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, FrankDrebin skrev:

Vet at dette høres helt avsindig ut, men spekemat er faktisk overraskende godt ved siden av rømmegrøt. Bare nevner det. ;)

Jeg er ikke kresen når det gjelder mat altså, og jeg har smakt rømmegrøt. Klarte to skjeer og den første var god! Den neste fikk jeg nesten ikke ned! Jeg elsker rømme, men det ble veldig "tung" rett. Var masse smør på også, men kunne jo prøvd uten det da. Ble litt for mye av alt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Vet 

Vet ikke om det alt er nevnt, men blomkålhode med hvit ostesaus og spekeskinke er kjempe godt.😄

Det så godt ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det ertersuppe og spekeskinke. Det gjorde meg nysgjerrig  🙂 morsomt med ideer her, og har spekeskinke nok til å prøve ut mye her. Blir sånn ferdig pose med ertesuppe da, men den smaker jo ikke så verst. Tror jeg putter oppi noen potetbiter fra jeg kokte i går. Gleder meg til middag nå kjenner jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

I dag blir det ertersuppe og spekeskinke. Det gjorde meg nysgjerrig  🙂 morsomt med ideer her, og har spekeskinke nok til å prøve ut mye her. Blir sånn ferdig pose med ertesuppe da, men den smaker jo ikke så verst. Tror jeg putter oppi noen potetbiter fra jeg kokte i går. Gleder meg til middag nå kjenner jeg...

Flott.   ☺   Ja, pælm oppi potetene, også.   Kos deg. God middag.   😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Flott.   ☺   Ja, pælm oppi potetene, også.   Kos deg. God middag.   😊

Takk for det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg er ikke kresen når det gjelder mat altså, og jeg har smakt rømmegrøt. Klarte to skjeer og den første var god! Den neste fikk jeg nesten ikke ned! Jeg elsker rømme, men det ble veldig "tung" rett. Var masse smør på også, men kunne jo prøvd uten det da. Ble litt for mye av alt 🙂

Tror det finnes litt "lettere" varianter også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...