Gå til innhold

Retter med spekeskinke?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Fikk tre store pakker med spekeskinke her, og jeg syns det er utrolig godt! Men jeg spiser lite brød, og bruker i så fall å riste det med spekeskinke, tomater og fetaost. Ellers bruke det i pasta. Er ikke så glad i det på pizza faktisk, så hva bruker dere å lage til spekeskinke? 

Hvordan er det å fryse det? Kjøper det sjelden og mest når jeg har lyst på noe litt utenom det vanlige. Kom gjerne med egne "oppskrifter"! Det er spennende å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eggerøre, melon, kremet potetsalat, flatbrød, smør. 

Anonymkode: babbb...3c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetsalat og spekeskinke, omelett, pizza, ertesuppe, pastaretter salat. Spekeskinke er godt til det meste ☺

Anonymkode: 5c0ac...282

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tortilla wraps med smøreost, salt pepper, avokado, legg på spekeskinke med ruccola salat, rull sammen og skjær opp i biter. 

Anonymkode: ef38b...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spekelag med annen spekemat...fenalår og ymse spekepølser. Eggerøre. Potetsalat. Melon og sukkererter. Kalde kokte poteter og flatbrød. Akevitt.

Stekt spekeskinke er nydelig, men vær oppmerksom for tynne skiver brennes fort.

Godt på pizza.

 

PS.   Til mauling en varm sommerdag med melon, sukkererter, paprika og druer.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker det mye i «quesedilla», tar tacolefser med ost og spekeskinke og bretter sammen og freser på stekepanna et øyeblikk. Spises med rømme, guacamole og frisk salat :) 

Eller i wraps med smøreost og ruccola. Evt spiser med eggerøre og foccacia. 

Surdeigsbrød med smøreost paprika, spekeskinke, ost og ruccola er også nydelig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta, wraps, salater og wraps er det jeg bruker spekeskinke mest i. 
Og om jeg lager egg og bacon, eller hamburger, så bytter jeg ut bacon med stekt spekeskinke!! Spekeskinke kan generelt brukes istedet for bacon i de fleste retter hvor bacon er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Potetsalat og spekeskinke, omelett, pizza, ertesuppe, pastaretter salat. Spekeskinke er godt til det meste ☺

Anonymkode: 5c0ac...282

Ertesuppe? Det må jeg prøve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Ertesuppe? Det må jeg prøve! 

Ja det er kjempegodt, og som en annen nevnte her oppe så går spekeskinke fint til alle retter hvor man kan bruke bacon :) 

Anonymkode: 07845...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag. Er veldig glad i kalde poteter, så det må prøves. Og eggerøre. Mye som ser godt ut her! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ertesuppe? Det må jeg prøve! 

Gjør det.  Det er nydelig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er kjempegodt, og som en annen nevnte her oppe så går spekeskinke fint til alle retter hvor man kan bruke bacon :) 

Anonymkode: 07845...6b8

Elsker både bacon og spekeskinke, men bruker mest bacon. Snadder  🙂 skal prøve ut en del her ser jeg 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden, siden du har ferdig skivet...

Men tjukke skiver spekeskinke er godt med kokte poteter og hvit saus. Og ellers tilbehør som passer/du liker.

 

En god stabel ferdig skivet går vel også...   😉

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Litt på siden, siden du har ferdig skivet...

Men tjukke skiver spekeskinke er godt med kokte poteter og hvit saus. Og ellers tilbehør som passer/du liker.

Jeg har satt på poteter nå, og det blir kalde poteter, spekeskinke og rømme( nam) til kvelds her senere 🙂 hvit saus har jeg litt problemer med å lage. Har jeg flaks, blir den god da, men har ikke så mye melk at jeg kan begynne på nytt her nå. Må alltid ha en andre sjanse her 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Jeg har satt på poteter nå, og det blir kalde poteter, spekeskinke og rømme( nam) til kvelds her senere 🙂 hvit saus har jeg litt problemer med å lage. Har jeg flaks, blir den god da, men har ikke så mye melk at jeg kan begynne på nytt her nå. Må alltid ha en andre sjanse her 😄

Lykke til. Håper sausen blir vellykket. Og håper du liker det.     :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet at dette høres helt avsindig ut, men spekemat er faktisk overraskende godt ved siden av rømmegrøt. Bare nevner det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FrankDrebin skrev:

Vet at dette høres helt avsindig ut, men spekemat er faktisk overraskende godt ved siden av rømmegrøt. Bare nevner det. ;)

Ikke avsindig det, Frank.   En helt vanlig, gammel rett.     :spise:

Men det visste du nok, tenker jeg...   😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ikke avsindig det, Frank.   En helt vanlig, gammel rett.     :spise:

Men det visste du nok, tenker jeg...   😊

Var ikke klar over det før jeg smakte det i vest for noen år siden, men det er en svært sympatisk kombinasjon. :spise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...