Gå til innhold

Katten går oppå buret og skremmer undulatene


Lillevaffel

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ganske nylig flyttet inn til min kjæreste. Han har katt - jeg har fugler. 

Har hatt fuglene her i en måneds tid nå, og har forsåvidt "lært" katten at den ikke skal røre buret. Den holder seg unna buret når vi er ute i stua. Likevel, omtrent hver morgen kl 06, benytter den sjansen mens vi sover og  klatrer oppå buret og skal jakte på de. Undulatene blir jo livredde stakkars, og begynner å flakse vilt inni buret.

Har teppe over buret om natta, både for at de skal være rolige og for at katten skal ha mindre sjanse til å få skadet noen av de. 

Jeg forstår jo at katter har instinkter og alt dette, og at det er naturlig at den oppfører seg deretter, men er det noen som har noen gode tips til å få den til å holde seg unna? Undulatene blir kjempestressa! Det hjelper jo ikke akkurat å snakke til den heller, som med en hund. 

Katten kan ikke være ute om natta, da den alltid havner i slåsskamp... 

Endret av Lillevaffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere bør sørge for at fuglene er på eget rom om natta. 

Anonymkode: ac9f1...903

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør sørge for at fuglene er på eget rom om natta. 

Anonymkode: ac9f1...903

Dessverre bor vi for tiden i en ganske liten leilighet med kun soverom, bad og stue/kjøkken. Soverom og bad er supertrangt, og det er ikke plass til buret. De får heldigvis et eget rom til sommeren igjen, da vi flytter til en større leilighet med to soverom.

Endret av Lillevaffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sprut med vannflaska kan fungere, men så snart dere er ute av syne er nok katten på buret igjen med en gang. Jeg ville prøvd å omplassere fuglene for en liten periode. 

Anonymkode: 820cd...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten sprut med vannflaska kan fungere, men så snart dere er ute av syne er nok katten på buret igjen med en gang. Jeg ville prøvd å omplassere fuglene for en liten periode. 

Anonymkode: 820cd...275

Har tenkt på det med å sette de hos noen i mellomtiden. Vannflaska har fungert mens vi er tilstede, men det er jo som du sier - den benytter sjansen når vi er ute av syne  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommeren skal dere flytte, altså først om ett år? Høres risikabelt ut, dere kan jo ikke bare ha fuglene i bur, de må jo også få beveget seg, har dere dem ute på dagtid når katten er ute da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buret kan henges opp i taket, nær et vindu så de får lys. Festes godt. Katten kan ikke komme opp. Evt. putt katten i et annet bur og la dem få fly fritt noen timer hver dag. 

Anonymkode: 4ff4c...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har instinkter, og en god del katter skjønner fint grensen mellom lov og ikke lov, men "ikke lov" gjelder ikke når mennesket snur ryggen til...... 
Mine katter får ikke lov å gå på kjøkkenbenken, og jeg har ikke sett dem prøve seg på kjøkkenbenken på mange år, men jeg har like fult mistenkelige poteavtrykk på komfyren ganske ofte... 
Det er veldig vanskelig dressere en katt, og spesielt en voksen en, såpass bra at den overholder reglene fullstendig selv når dere ikke ser den... 

Gjør buret ubehagelig for pus som mulig.
Legg noe oppå buret om natten som er ubehagelig for katten, bobleplast, teppe med borrelås på, aluminiumfolie, eller noe annet. 
Eventuelt heng buret i taket slik at pus ikke når det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillevaffel skrev:

Dessverre bor vi for tiden i en ganske liten leilighet med kun soverom, bad og stue/kjøkken. Soverom og bad er supertrangt, og det er ikke plass til buret. De får heldigvis et eget rom til sommeren igjen, da vi flytter til en større leilighet med to soverom.

Enten må pus være ute eller så må den være på bad eller soverom. De må holdes atskilt. Evt. ha buret så høyt at ikke pus når opp.

Anonymkode: 4d29d...ce2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng buret i taket i krok, så når ikke pus dem. Av nysgjerrighet, hvordan løser dere dette de timene hver dag som fuglene flyr ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 

Fuglene flyr fritt mens katten er ute. Når alle er inne igjen, får katten komme inn. Buret er såpass stort at en krok i taket dessverre ikke er noen mulighet. Og så har vi dessverre ikke noen dør inn til gangen 🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å dressere en katt. En katt har instinkter de følger. De kan være veldig egne og vil bestemme selv. Selv om pus vet godt hva hun ikke får lov til, så gjør hun det noen ganger når jeg snur ryggen til eller sover.🙈

Har egentlig ingen gode råd, men kan kanskje noen ha fuglene i et år? Familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet ligger i at katten fortsatt ser på dem som bytte. Ofte når de førstes har forstått at små kjæledyr ikke er ment som mat slutter de å "jakte" på dem. 

Om pus syns det er greit å bli løftet på, så hold den opp slik at den kan se på fuglene mens du snakker rolig til begge dyr. La gjerne fuglene fly fritt mens du holder katten også, bare du er sikker på at den ikke kommer til å vri seg løs. Dette funket for meg i forhold til katt sammen med kanin og rotte. Kan ta litt lenger tid med fugler, men verdt å prøve :) 

Endret av Deerinspotlight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha fugler og katt i samme leilighet er seriøst dyremishandling. Katten er antagelig superstressa hele tiden, fordi den ønsker å jakte på fuglene. Katter er ekstremt flinke til å skjule stress. Fuglene er også superstressa hele tiden, fordi de vet at katten er der, og lever nå i konstant dødsangst. 

Anonymkode: c2808...003

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...