Gå til innhold

Mye fostervann etter OUL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jm mistenker at jeg har for mye forstervann, skal på ultralyd på fredag. Har selvsagt googlet og får opp masse misdannelser i nervesystem og fordøyelsessystem som kan gi for mye fostervann. Blir jo redd - men jeg har jo vært på OUL hvor alt var perfekt normalt? Hun kommenterte ikke ett eneste avvik, sa at alt var fint. Misdannelser i magen feks burde de vel sett på OUL? Hun viste oss jo både nyrer og magesekk og forklarte hvordan det fungerte.. 

Noen med erfaringer rundt dette? 

Hilsen livredd førstegangsmamma :( 

Anonymkode: 00a6c...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror jordmor at du har for mye fostervann? 

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok helt sikkert fint forsatt. Men det er jo ikke godt å gå rundt og engste seg så om du ikke finner roen med at alt var fint på OUL og tror at du har for mye fostervann så bør du oppsøke jordmor eller lege slik at dette blir sjekket opp i og du kan slippe og bekymre deg mer.

Anonymkode: 81659...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo at jordmor mistenker for mye fostervann?

Anonymkode: 8dbf7...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo at jordmor mistenker for mye fostervann?

Anonymkode: 8dbf7...27a

Hun skriver ingenting om hva som får jordmoren til å mistenke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye fostervann i begge svangerskap. Helt friske barn.. 

Husk at helsepersonell er der for å passe på deg og barnet. Det betyr at absolutt alt som kan tenke seg å være unormalt skal sjekkes. Det skal være en trygghet, men samtidig er det jo også sånn at man da blir ekstra bekymret når de ønaker å dobbeltsjekke.

Men hvis helsepersonell virkelig er bekymret så sender deg ikke hjem for å vente og ta en ny ultralyd om en uke, da hadde de sendt deg videre.

Anonymkode: ed48b...f82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min fikk den beskjeden langt ut i svangerskapet, der hadde også alt vært normalt på OUL og alle andee ultralyder hun hadde vært på. Hun googlet masse og ble veldig bekymret, men hun fødte en helt frisk unge. Fikk i ettertid høre at stort sett finner de ingen forklaring på hvorfor noen har mye fostervann. 

Anonymkode: 23986...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo at jordmor mistenker for mye fostervann?

Anonymkode: 8dbf7...27a

Beklager, det var sløvt av meg 🤦‍♀️ Til Ts: jeg har selv ikke erfaring fra dette, men har en bekjent der det ble påvist for mye fostervann etter OUL. På OUL fant de ingen avvik på organene og alt så fint ut. Barnet hadde ingen misdannelser, men hadde lav fødselsvekt og ble født litt prematurt.

Anonymkode: 81659...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde jo jm informert litt mer, slik at du ikke reiste hjem redd!

Veldig vanlig, og det er størst sjanse for at alt er tipp topp 😊

IKKE google! Spesielt ikke når du er gravid... Det meste kan tyde på kreft og død.. 🤪 

Anonymkode: da9a9...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye fostervann, fikk vite det i en bisetning under oul og fikk et barn med misdannelse som de ikke oppdaget før etter fødsel. Ei venninne hadde så mye fostervann at hun hadde ultralyd hver uke og fikk et friskt barn😊  

Anonymkode: 217fa...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye fostervann i mitt første svangerskap, og var på flere kontroller. Og fikk en frisk flott jente. 

Anonymkode: 7b58c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye fostervann i siste svangerskap, oppdaget på UL uke 39. Antydet 5x normal mengde. Friskt barn født uten komplikasjoner

Anonymkode: bedf7...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nerine_ skrev:

Hun skriver ingenting om hva som får jordmoren til å mistenke det. 

Det er vanlig å måle mengde fostervann på ultralyden og da kan man oppdage mye eller lite fostervann. 

TS, du hadde fått beskjed om jordmor så noen avvik. Så ikke Google. Mye fostervann trenger ikke bety at noe er galt i det hele tatt. 

Anonymkode: c468d...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mest vanlige årsakene til for mye fostervann eller polyhydramnion som det heter på fagspråket; er at det ikke er noen spesiell årsak eller svangerskapsdiabetes. Noen ganger er det misdannelser, men det er sjelden... Så ved ultralyd på fredag så sjekker de mengden, veldig sjelden noe å være engstelig for. Jm kan mistenke det f.eks ut fra symfysemål, eller at barnet er mer bevegelig ved palpering. 

Anonymkode: 65264...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å måle mengde fostervann på ultralyden og da kan man oppdage mye eller lite fostervann. 

TS, du hadde fått beskjed om jordmor så noen avvik. Så ikke Google. Mye fostervann trenger ikke bety at noe er galt i det hele tatt. 

Anonymkode: c468d...d1d

Ja det vet jeg. Men utifra hva jeg forstår av HI, er det jordmor som har oppdaget et eller annet under rutinekontroll, for så å henvise videre til UL. TS sier jo at ingenting ble bemerket som unormalt under OUL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nerine_ skrev:

Ja det vet jeg. Men utifra hva jeg forstår av HI, er det jordmor som har oppdaget et eller annet under rutinekontroll, for så å henvise videre til UL. TS sier jo at ingenting ble bemerket som unormalt under OUL. 

Jordmor kan også mistenke mye fostervann uten ul. Var en som skrev mer om det over. 

Anonymkode: c468d...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jordmor kan også mistenke mye fostervann uten ul. Var en som skrev mer om det over. 

Anonymkode: c468d...d1d

Ja det vet jeg også, men det kan være x antall ulike tegn/sympomer på det. Jeg lurte bare på hvorfor jordmor mistenkte det, altså hvilket tegn hun observerte. 

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye fostervann, men ungen var frisk og rask den😉

Anonymkode: e0192...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...