Gå til innhold

Hund på kafe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg jobbet et sted med uteservering tillot vi hunder ute, men jeg syntes det var ekkelt, fordi jeg var redd for å tråkke på en hale/pote. Det skjedde en gang, dette var en ganske stor hund da.. husker ikke om det var halen eller poten. Det er vanskelig å se akkurat hvor du trør når man bærer brett med 7 øl på.. 🙈 

Anonymkode: a1b7c...daa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Oslo er det lov med hund på de aller fleste stedene med uteservering. Flere steder får man også egen vannskål til hunden. 

Visse restauranter på vestkanten har en policy som sier nei, men i bydelene i sentrum øst er hunder veldig velkomne. Det er så koselig. 😊

Anonymkode: 6fa66...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 14.17, Viktualia skrev:

Spennende. Her sier regelverket at så lenge det ikke er fare for mattryggheten kan hunden faktisk være med inn i restauranten. (Ja, jeg vet restauratøren bestemmer på sitt sted, så de kan si nei både ute og inne) 

Anonymkode: e5577...7c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hold den i bånd under ditt bord, jeg synes det er litt slitsomt når hundene ligger i veien sånn at man må drive å tråkke over dem for å komme seg til et bord, og en gang fikk jeg en som kom og sleiket meg på leggen, utrolig ekkelt. 

Anonymkode: 4236b...ca3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2019 den 21.37, Hmmmmmm skrev:

Jeg har hatt med hunden på flere restauranter. Det har gått fint. Han sitter under bordet som regel. Ingen har reagert

Melder noen fra til mattilsynet, og gjerne legger ved bilder, så kan i verste fall stedet bli stengt. 

Fatter ikke at dyreeiere kan være så egoistiske. 

Anonymkode: c91e1...acc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er drittlei av at dyr skal bli med overalt, tas overhodet ikke hensyn til folk med alvorlige allergier i det hele tatt. Å nei, her skal du måtte proppe deg full av medisiner for å i det hele tatt ta buss...

Anonymkode: a13dc...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er drittlei av at dyr skal bli med overalt, tas overhodet ikke hensyn til folk med alvorlige allergier i det hele tatt. Å nei, her skal du måtte proppe deg full av medisiner for å i det hele tatt ta buss...

Hele verden kan ikke ta hensyn til at du har allergi heller. Skal vi brenne ned alt grønt fordi folk har pollenallergi?

Anonymkode: 1ff8b...256

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig har du allergi mot dyr nettopp fordi du aldri har vært i nærheten av dyr. Tror du unger på gård vokser opp med allergi mot dyr? Nei, det er et urbant fenomen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England hvor jeg bor er det helt normalt å ha hunder inne på puber, cafeer osv. Stod bak en dame med en liten Shiba Inu i bånd på Starbucks idag, var så koselig! Eierene av puber har ofte en hund som vandrer rundt, samt mange andre hunder som ligger og chilelr under bordene osv mens man spiser lunsj/middag. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: c68a3...145

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melder noen fra til mattilsynet, og gjerne legger ved bilder, så kan i verste fall stedet bli stengt. 

Fatter ikke at dyreeiere kan være så egoistiske. 

Anonymkode: c91e1...acc

Nå har det seg slik at, hvis eieren kan få sånne konsekvenser så må den personen si ifra. Hvis ikke så tar jeg fortsatt med han rundt. Alternativet er å la han ligge i bilen eller båten til jeg er ferdig. Hvorfor skal jeg det?! Når det ikke er noe problem for folk flest heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dritt lei av at alle disse allergikerne skal være med overalt, sitter og snyter seg alle steder. Taes ikke hensyn til folk med misofoni i det hele tatt!  Å nei, her skal du måtte ha på deg hørselvern for i det hele tatt ta buss... 🙄

Anonymkode: 4cfeb...8b4

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mye hensyn det taes i forhold til folk med allergi?? Hunder er jo bannlyst på de fleste steder akkurat av den grunn. Det er også veldig betenkelig at det finnes så mange med allergi akkurat her i Norge i forhold til andre lend, inkludert vår nærmeste naboer Sverige og Danmark. Tror det er mange her til lands som ikke liker dyr, og påberoper seg allergi for å ha en "lovlig" grunn til å unngå dem. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare hold den i bånd under ditt bord, jeg synes det er litt slitsomt når hundene ligger i veien sånn at man må drive å tråkke over dem for å komme seg til et bord, og en gang fikk jeg en som kom og sleiket meg på leggen, utrolig ekkelt. 

Anonymkode: 4236b...ca3

Jeg synes det seriøst er ekkelt at det finnes personer som reagerer sånn på at en hund slikker deg på leggen. Ta deg sammen!! 

At det finnes så mange egoistiske mennesker som ikke tåler synet av dyr her inne, finner jeg utrolig kvalmende. Slike mennesker er fratøtende på alle måter. Det er disse folka som er egoistiske, ikke hund/dyreeierene. 

Anonymkode: 6af71...e1d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er litt både og. Opplevde at noen hadde med en diger hund på uteserveringen på en restaurant i sommer. Plutselig begynte hunden å bjeffe, og skremte vettet av folk rundt. Når de skulle gå så kom hunden bort til bordet vårt og stakk snuten oppi ansiktet på minstegutten min på 5 år, og han ble skremt. Hunden var borti flere andre gjester også på veien ut. I dette tilfellet syns jeg ikke det var greit at denne hunden var der. 

Jeg har ikke noe imot hunder generelt. Dessverre er det mange hundeeiere som ikke har skikk på hunden sin, og enda flere som ikke forstår eller respekterer at noen er redde eller allergiske mot hunder. Disse ødelegger jo for alle andre. 

Anonymkode: 9b4de...526

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

I England hvor jeg bor er det helt normalt å ha hunder inne på puber, cafeer osv. Stod bak en dame med en liten Shiba Inu i bånd på Starbucks idag, var så koselig! Eierene av puber har ofte en hund som vandrer rundt, samt mange andre hunder som ligger og chilelr under bordene osv mens man spiser lunsj/middag. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: c68a3...145

La merke til dette da jeg var i England, merkelig at Norge skal være så forbanna annerledes...

Anonymkode: b9c09...7ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Spennende. Her sier regelverket at så lenge det ikke er fare for mattryggheten kan hunden faktisk være med inn i restauranten. (Ja, jeg vet restauratøren bestemmer på sitt sted, så de kan si nei både ute og inne) 

Anonymkode: e5577...7c8

For meg som er allergisk mor hund ville det absolutt vært til fare for mattryggheten restauranten kan tilby meg. Så de handler også om andre ting enn hvor kjøkkenet er plassert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en utekafe hvor hundeeieren lot hunden sitte på stolen ved bordet (hunden var ikke liten heller) Så ut som de var ett par hehe 😂😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen jobber i en lokal kjede med fire forskjellige resturanter, og den eneste det ikke er tillat med hunder er den hvor man må gå gjennom resturanten for å komme til uteserveringen. Ellers er hunder velkomne, servitørene kommer med vannskåler til de som har med seg hund.

Anonymkode: ef6bc...cd6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.7.2019 den 14.10):

Jeg er absolutt ikke fan av at folk har med seg dyra sine på cafe/restaurant.  Da går jeg ett annet sted. Allergi, røyting, lyder, tar opp plass og ofte lukten av dyret er ikke noe jeg vil spise rundt. Men det er meg da. Du kan sikkert spørre stedet, så kan de vurdere om de vil ha slike som meg som kunder eller ei 🙂

Anonymkode: f44c5...155

Tipper du ikke bryr deg så mye om allergi når du smører deg inn med parfyme før du skal ut å spise... - folk kan havne på sykehus av andres parfymebruk...

Anonymkode: 09070...750

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg veldig allergisk mot parfyme, forventer ikke at alle mennesker på kloden skal unngå å bruke det, tar da forhåndsregler for å gjøre det beste ut av det. Er man så allergisk mot hunder hjelper det lite at jeg står i kø foran deg med masse hundehår uansett. Flaut at nordmenn er så trangsynte, hunder og mennesker hører faktisk naturlig sammen og så lenge hunden er greit oppdragen så burde det være en selvfølge at det er tillatt på uteservering.

Anonymkode: cd4fe...131

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Mattilsynets regler bestemmer spisestedet selv om de vil tillate dyr eller ikke. Dette er en veldig utbredt misforståelse.  Mange plasser tillater hund på uteservering, og flere og flere tillater også hund inne. Fb gruppen "hundevennlige spisesteder" er en grei ressurs (.https://m.facebook.com/groups/492242489297816/). Der kan man søke opp stedet man er på eller legge ut spørsmål for tips om plasser. På hundesteder.no finnes det en oversikt over noen av de hundevennlige serveringsstedene i Oslo. I hovedstaden er det temmelig mange.

Jeg og hunden min titter innom noen plasser en gang i blant. Aldri hatt en negativ opplevelse med det, nå gjør hunden lite ut av seg. Om noen misliker hunder og ikke ønsker meg der er det faktisk ikke mitt problem så lenge jeg og hunden oppfører oss pent. Jeg liker ikke de som snakker høyt i telefonen eller slafser. Forventer ikke at de skal nektes å "utfolde" seg innenfor rimlighetens grenser likevell. Det offentlig rom må deles. 

Kjæledyr kan ha adgang til steder der næringsmidler serveres og omsettes når det ikke er fare for mattryggheten.

Publisert
10.02.2022

Slike steder kan være i kaféer, restauranter, kaffebarer, puber, sportstuer og andre spise- og utsalgsteder. Dette gjelder både inne og utendørs. 

Noen virksomheter som serverer og omsetter mat velger uansett å forby adgang for kjæledyr. Dette kan være av andre grunner enn å sikre trygg mat.

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matservering/tilgang-kjaeledyr

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...