Gå til innhold

Kast «flink pike» på historiens skraphaug!


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

– Jeg begynner å bli lei av kvinner som føler et behov for å unnskylde at de presterer og jobber hardt, skriver kronikkforfatteren. 

Hvorfor har dyktige damer tillatt at deres kompetanse, vilje til å jobbe grundig og være godt forberedt, blir brukt til å undergrave deres egen posisjon?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/6jyz7Q/kast-flink-pike-paa-historiens-skraphaug?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

Er dere enige med Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre ?

Burde man kaste begrepet "flink pike" på historiens skraphaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Storebror

Synes flink pike er et flott begrep for det beskriver en bestemt type personer. At enkelte ikke liker å bli stemplet som flink pike betyr ikke at begrepet hører hjemme på historens skraphaug.

Så lenge ord og begreper gir mening så har de en plass i språket. Jeg ønsker ikke bli kalt "Han feite", men jeg mener ikke at ordet feit burde fjernes fra språket av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes vel mest om de som presser seg til bunns,alltid skalvære perfekte og blide og ender opp utbrent og deprimert. 

Anonymkode: 473c0...e0c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det brukes vel mest om de som presser seg til bunns,alltid skalvære perfekte og blide og ender opp utbrent og deprimert. 

Anonymkode: 473c0...e0c

Jeg og tenker at det er det «flink pike»-begrepet betyr. Det er ikke noe galt i å være flink og stå på, så man trenger ikke å sykeliggjøre det! 

Jeg har ikke inntrykk av at begrepet brukes til å undergrave kvinners prestasjoner. Snarere at det setter fingeren på et spesifikt problem endel sliter med. At de sliter seg ut, blir utbrent og deprimerte i forsøket på å være flink (perfekt). Og det er jo et problem! Ikke at man er flink i utgangspunktet. 

Kan jo forsåvidt være enig i at begrepet er litt misvisende da. Som at det er negativt å være en flink jente. 

Anonymkode: 3f40c...e55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater begrepet flink pike. FIkk høre flere ganger av en mann på jobb at jeg var sånn flink pike. Jeg var fersk og litt usikker men ville så klart gjøre en god jobb. Det er da ikke å være flink pike? Jeg sa også at jeg er en person som alltid er presis. Det var visst også å være flink pike. WTF?? Dette ble jo bare hersketeknikker fra han. 

Anonymkode: 7534e...d4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

– Jeg begynner å bli lei av kvinner som føler et behov for å unnskylde at de presterer og jobber hardt, skriver kronikkforfatteren. 

Hvorfor har dyktige damer tillatt at deres kompetanse, vilje til å jobbe grundig og være godt forberedt, blir brukt til å undergrave deres egen posisjon?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/6jyz7Q/kast-flink-pike-paa-historiens-skraphaug?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

Er dere enige med Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre ?

Burde man kaste begrepet "flink pike" på historiens skraphaug?

Hva betyr  begrepet "flink pike" for deg?

Anonymkode: cd693...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva betyr  begrepet "flink pike" for deg?

Anonymkode: cd693...e25

Er du en idiot ?

Eller er du ikke i stand til å forstå at jeg siterer Mathilde Tybring-Gjedde og spør om dere er enig med det hun skriver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

 

Eller er du ikke i stand til å forstå at jeg siterer Mathilde Tybring-Gjedde og spør om dere er enig med det hun skriver.

 

Selvfølgelig forsto jeg det. Er det noe forbud mot å stille spørsmål til trådstartere her på KG?

Anonymkode: cd693...e25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er et ganske bra begrep som beskriver en ganske spesifikk type person. Jeg tenker ikke at alle kvinner som er flinke eller dyktige er "flinke piker". Jeg tenker det, for å fortsette skole-analogien, typisk peker på jentene som er flinke til å lese og pugge, står på og gjør alle leksene perfekt, og dermed oppnår gode resultater. Disse skiller seg markant fra de som rett og slett bare tar stoffet veldig fort og derfor lykkes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flink pike-tullet kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, men jeg ser jo at veldig mange faktisk tror de må leve opp til det kunstige kvinneidealet på SoMe. Det er på tide at kvinner retter opp ryggen og stoler mer på sine egne vurderinger om hva som er viktig og nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2019 at 7:03 PM, AnonymBruker said:

Det brukes vel mest om de som presser seg til bunns,alltid skalvære perfekte og blide og ender opp utbrent og deprimert. 

Anonymkode: 473c0...e0c

Samme tenker jeg. Har svært negative assosiasjoner til begrepet "flink pike". Det er overhode ikke positivt å ha den merkelappen.

Jeg tenker umiddelbart på utbrente og sure personer som klager over at alt er så stress, og som ikke innser at 90% av det de holder på med er selvforskyldt og unødvendig.

Anonymkode: cdaab...21e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hind skrev:

Det flink pike-tullet kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, men jeg ser jo at veldig mange faktisk tror de må leve opp til det kunstige kvinneidealet på SoMe. Det er på tide at kvinner retter opp ryggen og stoler mer på sine egne vurderinger om hva som er viktig og nødvendig.

Det er veldig rart at du knytter "flink pike" opp mot sosiale medier.

Min mor fikk høre at hun hadde "flink pike-syndromet" allerede på 60-tallet,  jeg selv hørte det første gang om meg selv på 80-tallet.

Jeg føler ikke selv at jeg er en såkalt "flink pike", men jeg vet at andre mener jeg passer inn i den kategorien. 

Anonymkode: 9f6a7...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, herzeleid skrev:

Synes egentlig det er et ganske bra begrep som beskriver en ganske spesifikk type person. Jeg tenker ikke at alle kvinner som er flinke eller dyktige er "flinke piker". Jeg tenker det, for å fortsette skole-analogien, typisk peker på jentene som er flinke til å lese og pugge, står på og gjør alle leksene perfekt, og dermed oppnår gode resultater. Disse skiller seg markant fra de som rett og slett bare tar stoffet veldig fort og derfor lykkes. 

Jeg er enig med deg i beskrivelsen, men det som er viktigst med tanke på "flink pike", er motivasjonen til hvorfor de gjør som de gjør. 

En "flink pike" gjør sjeldent ting for egen del, hun prøver å leve opp til det (hun tror) andre forventer av henne.   

Anonymkode: 9f6a7...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En flink pike gjør det som kreves uten å klage, blir aldri sint, gjør skolearbeidet, jobber hardt, er aldri borte fra jobb, er en tålmodig kjæreste, stiller opp for alle, osv. Det er min tolkning. 

Anonymkode: d4a3b...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En flink pike gjør det som kreves uten å klage, blir aldri sint, gjør skolearbeidet, jobber hardt, er aldri borte fra jobb, er en tålmodig kjæreste, stiller opp for alle, osv. Det er min tolkning. 

Anonymkode: d4a3b...5b7

Det er jo en god del menn som er slik også. Er de også flinke piker da da?

Anonymkode: 41a16...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 22.49, Aragorn ll Elessar skrev:

Er du en idiot ?

Eller er du ikke i stand til å forstå at jeg siterer Mathilde Tybring-Gjedde og spør om dere er enig med det hun skriver.

 

Hvorfor så forbannet over at folk spør deg om DIN mening her? Du spør alle andre men sier ingenting om hva du selv mener. Så presterer du å kalle brukeren som spør for idiot. Jeg hadde tenkt å svare i denne tråden men holdningen din gjør at jeg står over. Har lagt merke til at du ofte er ganske krass i tråder, ro ned litt. 

Anonymkode: bdc13...63e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo en god del menn som er slik også. Er de også flinke piker da da?

Anonymkode: 41a16...979

Uttrykket brukes bare om kvinner, det er vel kvinner som tradisjonelt oftere har tatt rollen.

Anonymkode: d4a3b...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttrykket brukes bare om kvinner, det er vel kvinner som tradisjonelt oftere har tatt rollen.

Anonymkode: d4a3b...5b7

Eller, det er kvinner som tradisjonelt sett har arbeidet mot fortrykket av kvinner, samtidig som de har kjempet for fortrykket av menn. Derfor er det greit å utnytte menn som er "flinke piker", men galt at kvinner som er slik utnyttes. Derfor bekjempes heller ikke uttrykket, men styrkes, slik at det skal fremstå som om det bare er kvinner som oppdras slik. Menn som er slik kalles istedet for "tøfler". Som i at han er patetisk, ses ned på. Noe som er helt greit, i og med at han er en "tøffel". Men det er ikke greit når det gjelder "flinke piker".

Anonymkode: 41a16...979

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink pike, for meg, er en som gjør en innsats og er perfeksjonist på bekostning av seg selv. En som må være flink og medgjørlig uansett, istedetfor å være autentisk. Slitsomme damer!

Anonymkode: d317a...613

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er bare rett og slett bryte flink pike mønsteret og heller gi mer faen i forventninger og gjøre det man helst vil selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...