Gå til innhold

Jeg har så utrolig dårlig samvittighet for at min kamerat koliderte, er egentlig min skyld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spurte min kamerat om han kunne kjøre å hente en sofa jeg kjøpte fra finn, han var snill og kunne kjøre og hente. Men dessverre så klarte han å kolidere på turen bort, det var brudd på vikeplikt til høyre ut i et kryss. Jeg satt ved siden av fremme og var da sannsynligvis litt i veien for sikten for kameraten ifølge han. Men han skylder ikke på meg for det altså, men jeg føler så veldig skyldfølelse på det hele da han ikke hadde kollidert om ikke jeg hadde spurt han om hjelp og kjøring. 

Jeg vil betale han alt han vil måtte ut med men har rett og slett ikke så mye penger å rutte med. Han har heller ikke kaskoforsikring så han får ikke dekket skadene på sin bil men kun på motparten visst nok. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe ny bil til han, men det er jo egentlig det jeg burde ha gjort, min kamerat er like fattig som meg og har heller ikke råd til ny bil. 

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre, jeg er bare så utrolig lei meg.

Hvor mye mener dere jeg må betale han for dette? Jeg må isåfall søke om lån fra banken men tror ikke jeg vil få det med min årsinntekt, då må nok da heller spørre andre kjente om et privatlån. 

Jeg vil betale for meg, jeg vil ikke at han skal tape masse penger for å skulle være snill og hjelpe meg.

Anonymkode: 4fe3e...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det kompisen din sitt ansvar å kjøre forsvarlig. 

Anonymkode: 14b05...38f

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hans tabbe å ikke ha forsikring. Å kun ha kasko er billig, men risikofylt. 

Og kjøringen er også hans ansvar. 

Anonymkode: 1a0e7...6ed

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hele bilen grusa? Og hvor mye var den bilen verdt egentlig? Alt kommer jo an på det. 

Anonymkode: 5e3a5...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au! Jeg er redd for det samme hver gang jeg spør om noen kan kjøre meg/for meg. Hvem betaler når ulykker skjer?

Ja, det er jo hans ansvar -på papiret. Men at du hjelper han å betale for skadene synes jeg blir moralsk riktig. Hvor mye er bilen verdt? Sjekk samme bil og samme årsmodell på finn.no. Betal det du kan betale, men ikke sett deg i alt for mye gjeld. Ansvaret er som sagt hans eget, men at du hjelper han ut av denne knipa synes jeg er veldig riktig.

Men hvor mye avhenger av hva bilen er verdt. Er den verdt 100.000,- skal du ikke betale alt. Men har han dårlig råd er den kanskje verdt 20.000?

Anonymkode: fe5c4...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hans tabbe å ikke ha forsikring. Å kun ha kasko er billig, men risikofylt. 

Og kjøringen er også hans ansvar. 

Anonymkode: 1a0e7...6ed

Tror du har misforstått hva kaskoforsikring er. 

Anonymkode: 3982d...dac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ærlig talt. Du skal da ikke betale for at han kræsja! Han er sjåfør - han har det fulle ansvaret. Jeg hadde aldri tenkt tanken på at en passasjer skulle betalt noe, om jeg kræsjet. 

At han har valgt kun ansvarsforsikring er hans problem, ikke ditt. 

Anonymkode: 5cc5b...b17

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er hele bilen grusa? Og hvor mye var den bilen verdt egentlig? Alt kommer jo an på det. 

Anonymkode: 5e3a5...315

Ja fått en real smell på høre side i fronten, var ikke kjørbar, ble hentet av viking. 

Jeg vet ikke helt hva den er verdt men regner med rundt 50-70 000 en plass

Anonymkode: 4fe3e...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Au! Jeg er redd for det samme hver gang jeg spør om noen kan kjøre meg/for meg. Hvem betaler når ulykker skjer?

Ja, det er jo hans ansvar -på papiret. Men at du hjelper han å betale for skadene synes jeg blir moralsk riktig. Hvor mye er bilen verdt? Sjekk samme bil og samme årsmodell på finn.no. Betal det du kan betale, men ikke sett deg i alt for mye gjeld. Ansvaret er som sagt hans eget, men at du hjelper han ut av denne knipa synes jeg er veldig riktig.

Men hvor mye avhenger av hva bilen er verdt. Er den verdt 100.000,- skal du ikke betale alt. Men har han dårlig råd er den kanskje verdt 20.000?

Anonymkode: fe5c4...57b

Da er jeg heldigvis ikke alene, jeg skal aldri spørre om noen kan kjøre for meg noe mer. 

Ja jeg må betale han og vil betale alt, men har bare ikke råd til det.

Bilen har nok en verdi på rundt 50-70 000 en plass, er en audi a4 

 

Anonymkode: 4fe3e...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ærlig talt. Du skal da ikke betale for at han kræsja! Han er sjåfør - han har det fulle ansvaret. Jeg hadde aldri tenkt tanken på at en passasjer skulle betalt noe, om jeg kræsjet. 

At han har valgt kun ansvarsforsikring er hans problem, ikke ditt. 

Anonymkode: 5cc5b...b17

Jo for han hjalp meg, var for meg han kjørte 

Anonymkode: 4fe3e...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo for han hjalp meg, var for meg han kjørte 

Anonymkode: 4fe3e...1ce

Nå må du gi deg. Han er sjåføren og har ansvaret når han kjører! Uansett hvem han kjører for. Han overholdt ikke vikeplikten, og hvordan kan det være din skyld?

Du må virkelig ta seg sammen, for du kan ikke gå rundt med en så selvutslettende holdning. Jeg har kjørt for andre. Hadde jeg kjørt feil sånn at det ble ulykke, så hadde jeg virkelig lurt på de(n) personen som tok på seg skylden. Jeg tror faktisk at jeg hadde blitt rimelig irritert. Makan 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg heldigvis ikke alene, jeg skal aldri spørre om noen kan kjøre for meg noe mer. 

Ja jeg må betale han og vil betale alt, men har bare ikke råd til det.

Bilen har nok en verdi på rundt 50-70 000 en plass, er en audi a4 

 

Anonymkode: 4fe3e...1ce

La meg bare si at jeg føler sånn med deg! Du har et hjerte av gull, virkelig! Du må være en god venn.

Hva er det som gjør at du ikke har så god råd? Studerer du? NAV? Er du syk?

Hvis du studerer så kan du kanskje låne penger privat av dine foreldre mot at du tilbakebetaler når du kommer i jobb? Da slipper du dyre renter.

Det blir feil om du betaler alt, det går ikke. Ja, kompisen din kjørte for deg, men han har ansvaret for ulykken selv!

Anonymkode: fe5c4...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans egen feil jo.. Om du blokkerte for vinduet, så burde han ha sett bilden fra før av også, det er HANS ansvar.


Om  han brøyt vikeplikta, så e det jo 100% hans skyld, ikke betal!!! betaler du er du ganske dum for da aksepterer du at han kjører som en tullign..

Anonymkode: 42b9d...db9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo for han hjalp meg, var for meg han kjørte 

Anonymkode: 4fe3e...1ce

For all del, vær en dørmatte du. Men jussen er veldig enkel her. Den som kjører har ansvaret. Det har da ikke noe å si hvem man kjører for eller hvorfor man kjører. Man har det hele og fulle ansvaret som sjåfør.

Er det passasjerene som skal betale og unnskylde seg hvis en taxisjåfør kræsjer? Eller hva med piloten? 

Du forstår at det blir for dumt? 

Anonymkode: 5cc5b...b17

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre vedkommende er kjent for å kjøre uforsiktig, så hadde nok jeg også følt meg skyldig og forsøkt hjelpe. De som er bastante og sier du ikke har noe ansvar har nok ikke så dårlig råd selv og forstår ikke helt hvordan dette er for deg og kompisen din. Dere er begge slitere som hjelper hverandre (?) og denne gangen gikk det galt. Så om han er en person som stiller opp for deg og som regel kjører forsiktig, så hadde jeg gjort en ekstra innsats for han. Om han var en egoistisk drittsekk som aldri hjalp uten å få noe igjen og som alltid kjører uforsiktig, så hadde saken vært en annen

 

Anonymkode: e074b...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du ønsker å rette opp i dette siden han gjorde deg en tjeneste. Det vitner om et samvittighetsfullt og godt menneske, som setter pris på andre og andres tjenester. Men i denne situasjonen er du ikke ansvarlig. Det er sjåføren som har ansvaret, uansett. La oss snu det på hodet, hvis det var motsatt og du som gjorde vennen din en tjeneste: du hadde følt deg like dårlig, tenk at du utsatte vennen din for en ulykke, du ville jo bare hjelpe med å gjøre en tjeneste. Så klarte du å sette dere i en vanskelig og potensiell farlig situasjon. Stemmer det at du fungerer litt slik? At du ville tatt på deg skylden uansett i denne situasjonen? Uansett, veldig snilt at du vil hjelpe, men du har ikke ansvaret. 

Anonymkode: 1bf6c...ef3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Made4u

Selv ville jeg aldri ha tatt imot penger fra deg i hans situasjon, det fordi jeg er fult klar over at jeg selv tar en sjanse der noe kan skje hver gang jeg legger ut på kjøretur, det vet jo også han og det var en risiko han selv kjente til og valgte å ta.

Forstår din samvittighet, men synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet for dette, for alt du vet så kunne han vært død i dag dersom det ikke var fordi du på en måte endret mye i hans liv ved å få han til å kjøre for deg - hadde du ikke gjort det så kan det jo hende at han hadde vært på feil sted til feil tid og det kan jo ende fatalt.

Det er ikke alt her i verden man får gjort noe med, folk ville vært tynget av dårlig samvittighet dersom din tankegang skulle vært gjeldende. Ingen skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for ting de ikke skulle hatt dårlig samvittighet for, som f.eks. om noen dør eller skader seg i motorsykkel-krasj, pårørende kan da kanskje komme på å ha dårlig samvittighet fordi de ikke oppholdt personen den dagen ulykken skjedde...

Den krasjen er og blir ikke din feil, så enkelt er det bare. Å hjelpe deg var noe han selv valgte, kjøringen var hans valg og siden denne krasjen tross alt ser ut til å ha endt bra, han har trolig fått seg en nyttig lærepenge og kanskje er det hva som reddet han fra en mer fatal ulykke senere (for jeg går ut fra at han lærte av dette)... Det kan meget godt hende at dette har gjort han til en tryggere og bedre sjåfør, altså at erfaringen sparer han for penger i det lange løp da han her nok trolig tenker seg bedre om før han bryter vikeplikten senere. Mange sjåfører har en tendens til å glemme vikeplikten, krasjen forteller meg at han kanskje er en av dem, og nå fikk han erfaringen sin i en billig bil (det kunne kostet han mye mer senere i dyrere bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du har dårlig samvittighet og føler skyld. Det hadde jeg også følt! Du er en god venn, absolutt. 

Men det er ikke din feil - eller ditt ansvar. Dette ansvaret har man som sjåfør hver gang man kjører, uavhengig av hvorfor man kjører, hvem som har bedt om om det eller hvem andre som er i bilen. Hvis du satt i vegen for sikten, var det hans ansvar å si fra eller gjøre noe med det!

Han brøt vikeplikten. Du kunne ikke gjort noe med det, for det er han som er sjåføren. Dette vet så klart kompisen din. Han vet jo at det er en risiko man tar når man tar på seg å kjøre for andre. Det hadde vært annerledes om du hadde kjørt bilen, da hadde jeg vært enig. Men det var han som kjørte. Da er det også hans ansvar å kjøre slik at det ikke blir kollisjon. 

At han ikke har kasko er også et valg han har tatt - en kalkulert risiko man tar. Han kunne likegodt krasjet en hvilken som helst annen dag, og fortsatt ikke hatt råd til å erstatte bilen. Det blir helt feil at du skal få regninga for skader på hans bil. 

Anonymkode: 739c6...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Da er jeg heldigvis ikke alene, jeg skal aldri spørre om noen kan kjøre for meg noe mer. 

Ja jeg må betale han og vil betale alt, men har bare ikke råd til det.

Bilen har nok en verdi på rundt 50-70 000 en plass, er en audi a4 

 

Anonymkode: 4fe3e...1ce

Det er ikke din feil. Det er han som er sjåfør som har ansvaret uansett. 

 

Og hvilken årsmodell er det på bilen? Delkasko er jo ikke en dyr forsikring heller liksom 

Anonymkode: c8da3...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du roe ned litt TS. Det er ikke din feil at han brøt vikiplikten sin. Om han mener du satt i veien for utsikten hans, burde han spurt deg om å flytte litt på deg eller sjekke om det var klart til å kjøre. Dette gjorde han altså ikke, han tok bare sjansen på å kjøre og er faktisk en uansvarlig sjåfør. Du har INGEN ansvar her og burde ikke betale han en krone fordi han kræsjet!!!! 

Anonymkode: dfbfe...211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...