Gå til innhold

Er det farlig for en 2 måneder gammel baby å smake på ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bedt svigerforeldrene mine om å slutte med å gi den 2 måneder gamle babyen min lov til å slikke på jordbær, melon osv., men de bare kjører på. Jeg var på en liten dotur og da jeg kom tilbake satt bestefar (til babyen) med barnet på fanget og lot babyen få lov til å slikke på en melon. Jeg ble irritert for jeg har gitt tydelig beskjed om at jeg ikke vil at babyen min ikke skal få smake på ting enda, jeg er redd for at babyen skal få vondt i magen av det. Nå mener alle at jeg overreagerer. Svigermor mener at mannen min fikk lov til å slikke på all mulig mat helt fra fødselen av. Svigerforeldrene mine er ikke opprinnelig fra Norge.

Anonymkode: c00b8...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gled deg til de gir godteri og kaker hele tiden fordi barnet skal "kose" seg. Det er en grunn til at nordmenn er feite

Anonymkode: a9d14...372

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedt svigerforeldrene mine om å slutte med å gi den 2 måneder gamle babyen min lov til å slikke på jordbær, melon osv., men de bare kjører på. Jeg var på en liten dotur og da jeg kom tilbake satt bestefar (til babyen) med barnet på fanget og lot babyen få lov til å slikke på en melon. Jeg ble irritert for jeg har gitt tydelig beskjed om at jeg ikke vil at babyen min ikke skal få smake på ting enda, jeg er redd for at babyen skal få vondt i magen av det. Nå mener alle at jeg overreagerer. Svigermor mener at mannen min fikk lov til å slikke på all mulig mat helt fra fødselen av. Svigerforeldrene mine er ikke opprinnelig fra Norge.

Anonymkode: c00b8...a49

Her må du skjerme babyen din fra besteforeldre som skader barnet. Ta barnet med deg på do om nødvendig, eller kast besteforeldrene på dør og lås døra. 

Tarmer og fordøyelsessystemet til barnet er ikke utviklet til å takle denne typen smaksprøver. Jordbær skal heller ikke barn ha. 

Anonymkode: 30456...c5d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du skjerme babyen din fra besteforeldre som skader barnet. Ta barnet med deg på do om nødvendig, eller kast besteforeldrene på dør og lås døra. 

Tarmer og fordøyelsessystemet til barnet er ikke utviklet til å takle denne typen smaksprøver. Jordbær skal heller ikke barn ha. 

Anonymkode: 30456...c5d

Takk for støtten, jeg begynte å lure litt selv på om det var jeg som overreagerte og dette er mer vanlig enn man tror. Det er første barnet så jeg har ikke så mye erfaring, men jeg har hørt fra helsesøster at de "pleier å innføre mat ved fire måneders alderen".

Anonymkode: c00b8...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smake, som i å sleike på? Ja

Smake, som i å svelge? Nei 

Anonymkode: e0c05...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for støtten, jeg begynte å lure litt selv på om det var jeg som overreagerte og dette er mer vanlig enn man tror. Det er første barnet så jeg har ikke så mye erfaring, men jeg har hørt fra helsesøster at de "pleier å innføre mat ved fire måneders alderen".

Anonymkode: c00b8...a49

Babyer skal tidligst begynne med fast føde når de er 4 måneder gamle. For de som får men, så begynner man gjerne når de er 4 måneder. Dersom man fullammer anbefales det å vente til 6 måneder dersom baby går fint opp i vekt, men man kan begynne ved 4 måneder da også, om mor/baby har behov for det.

Baby skal ikke ha fast føde før de er 4 måneder, men å slikke på en melon var neppe noen krise. Verre er det at besteforeldrene ikke respekterer beskjeder fra mor og far.

Anonymkode: 99f86...899

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du skjerme babyen din fra besteforeldre som skader barnet. Ta barnet med deg på do om nødvendig, eller kast besteforeldrene på dør og lås døra. 

Tarmer og fordøyelsessystemet til barnet er ikke utviklet til å takle denne typen smaksprøver. Jordbær skal heller ikke barn ha. 

Anonymkode: 30456...c5d

Utdatert. Barn kan spise både jordbær, reker og nøttepålegg. Introduserer man allergener fra tidlig av, er det mindre sannsynlig at de utvikler allergi. 

Anonymkode: 57dbb...f63

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt forbanna hvis noen hadde vist meg så lite respekt. Du er barnets mor, og du bestemmer om babyen skal smake frukt eller ikke. Jeg ville heller ikke latt en to måneder gammel baby smake på melon og jordbær, og synes absolutt ikke du overreagerer. 

Anonymkode: 3719f...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klikket fullstendig i vinkel. Synes ikke du overreagerer.

Anonymkode: be9af...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt forbanna hvis noen hadde vist meg så lite respekt. Du er barnets mor, og du bestemmer om babyen skal smake frukt eller ikke. Jeg ville heller ikke latt en to måneder gammel baby smake på melon og jordbær, og synes absolutt ikke du overreagerer. 

Anonymkode: 3719f...9fb

Enig! 

Er på ferie med svigers og (ugift, barnløs) svigerinne spm også har en tendens til å «overta».  Har akkurat «gitt de inn» og vært svært tydelig på at når det gjelder vårt barn så er det jeg og min mann som.bestemmer! Sa også at jeg ikke bryr meg hvorvidt de er enig eller uenig i det - det er våre grenser og for at vi alle skal kunne være sammen må de respekteres. De ødelegger for seg selv når de holder på slik. Mye mer fristende å tilbringe dyrbar tid (ferie) med folk som viser respekt.

De tok det greit og sier man i fra på en myndig men høflig måte er det uproblematisk! Man er faktisk nødt til å tydeliggjøre grenser når det blir slik. 

 

Anonymkode: a7264...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal gi babyer noe å smake på. Nå som min har bikket 6 mnd er det hele tiden "han må jo få smake is!" eller "gutten må vel også få litt kake?"

Nei, de trenger ikke godis og søtsaker! Seriøst folk er irriterende, og veldig respektløst å la babyen smake på ting (selv om den bare slikker eller sutter) når dere har sagt nei. Ville selv ikke likt det! Når de er 2 mnd får de smake ting gjennom morsmelk. Og selv om de får MME skal de ikke ha smaksprøver før de er 4 mnd, men man begynner gjerne da siden MME smaker det samme hver gang.

Du overreagerer ikke, men folk har en lei tendens til å skulle gi babyer masse greier hele tiden, som om foreldrene ikke vet å gi de mat..

Anonymkode: e798e...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Utdatert. Barn kan spise både jordbær, reker og nøttepålegg. Introduserer man allergener fra tidlig av, er det mindre sannsynlig at de utvikler allergi. 

Anonymkode: 57dbb...f63

Babyer kan spise alt du nevner, men skal fortsatt ikke ha dette før den er fylt 4 måneder.

Anonymkode: 99f86...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke ha det. Hadde aldri gitt mine babyer det. 

En annen ting, det spiller ingen rolle hva som er rett og feil. Om du har sagt babyen ikke skal ha og de gjør det er det svært respektløst og de har ingen rett til å gjøre det. Uansett hva du bestemmer for barnet ditt så har de ingen rett til å overkjøre det. Spiller ingen rolle om de er enig eller ikke. 

Anonymkode: 698e8...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en lik svigermor. Hun har en tendens til å presse på med å gi fast føde og kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke begynte med fast føde når baby var 3 mnd. Følte hun syns jeg var dum og uvitende som ikke bare begynte da. Gav også beskjed at jeg ikke ville ha baby sittende å glo på tv, men hver gang hun passet baby mens jeg var ute en tur så satt hun baby foran tv. 

Hvor forbanna vanskelig skal det være?! 

Hvorfor kjører svigerforeldre totalt over ens meninger og driter i hva du syns og vil for ditt eget barn?! 

Jeg vil helst ikke la dem passe babyen men jeg trenger litt avlastning av og til så da er det godt å ha hjelp, skulle bare ønske at jeg ble respektert 😑

Anonymkode: f4dc4...abb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...