Gå til innhold

Noen jurister som vet hvor mye en god advokat hjelper i strafferett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I USA leser man enkelte ganger om superrike mennesker som slipper straff fordi de har de beste advokatene. Er det noe lignende i Norge? Eller er det små forskjeller mellom hjelpen man får ved offentlig oppnevnt forsvarer og forsvarerne man kunne kjøpt om man hadde ubegrenset med penger?

Anonymkode: 306fc...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De beste strafferettsadvokatene er de som jobber med dette som spesialfelt til daglig. Disse er nærmest alltid oppnevnt av retten etter klientens ønske/som fast forsvarer og får da betalt offentlig sats 1040 kr timen.  De gangene klient selv betaler for advokat innen strafferett er hvis ikke krav på forsvarer, gjerne promillekjøring eller gjenopptakelse feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 11.20, AnonymBruker skrev:

I USA leser man enkelte ganger om superrike mennesker som slipper straff fordi de har de beste advokatene. Er det noe lignende i Norge? Eller er det små forskjeller mellom hjelpen man får ved offentlig oppnevnt forsvarer og forsvarerne man kunne kjøpt om man hadde ubegrenset med penger?

Anonymkode: 306fc...05f

Systemet i Norge er annerledes enn i USA. 

Man får oppnevnt forsvarere fra stedets tingrett som er godkjent og har vakt for å hjelpe i straffesaker. Å velge fritt en strafferettsadvokat kan du fint gjøre men du skal få lete lenge etter en trenet strafferettsadvokat i Norge som ikke er i forsvarergruppen til domstolen.

Anonymkode: 359fc...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak for de minst alvorlige sakene har alle krav på forsvarer som betales av staten. Alle forsvarerne får samme timespris - uavhengig av hvem de er. Og de har ikke lov til å kreve ekstra betalt av klientene sine  

valg av advokat er likevel viktig. Man bør ha noen som har god erfaring med strafferett, som ikke er for mye bajas, men som tar de riktige fightene på vegne av klientene. En som er våken i retten og som forbereder deg godt. 

Hilsen en dommer 

 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak for de minst alvorlige sakene har alle krav på forsvarer som betales av staten. Alle forsvarerne får samme timespris - uavhengig av hvem de er. Og de har ikke lov til å kreve ekstra betalt av klientene sine  

valg av advokat er likevel viktig. Man bør ha noen som har god erfaring med strafferett, som ikke er for mye bajas, men som tar de riktige fightene på vegne av klientene. En som er våken i retten og som forbereder deg godt. 

Hilsen en dommer 

 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

Hvordan blir man forberedt godt? Hilsen fornærmet i voldtektssak som snart kommer opp i retten :(

Anonymkode: e1c6f...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fornærmet handler det mest om å få kontroll på situasjonen du står overfor. Din forklaring er viktig for saken, så det er viktig at det legges til rette for at du skal få forklart ting slik du vil. 

Du skal ha fått oppnevnt en bistandsadvokat. Jeg håper denne har brukt tid på å gå gjennom hva som skal skje. 

- Du må selv vurdere hvor mye av sakens dokumenter du vil lese gjennom på forhånd  

- be om å få møte aktor på forhånd, så han /hun ikke fremstår som skummel 

- be om å få besøke rettssalen noen dager før så du har et bilde av hvor de ulike sitter

- bli enig med egen advokat om hvor mye du ønsker / trenger å være tilstede

- vurder om du skal be om at tiltalte setter seg bak i salen under din forklaring 

- lag deg et eget notat med stikkord for egen forklaring. Du har lov å ha med det det

- ta med deg en egen støtteperson (kan ikke være et vitne)

Lykke til!

 

 

 

 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak for de minst alvorlige sakene har alle krav på forsvarer som betales av staten. Alle forsvarerne får samme timespris - uavhengig av hvem de er. Og de har ikke lov til å kreve ekstra betalt av klientene sine  

valg av advokat er likevel viktig. Man bør ha noen som har god erfaring med strafferett, som ikke er for mye bajas, men som tar de riktige fightene på vegne av klientene. En som er våken i retten og som forbereder deg godt. 

Hilsen en dommer 

 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

Interessant uttalelse fra en som angivelig tilhører dommerstanden. De fleste om ikke alle advokater vet å oppføre seg med respekt i rettssalen, av hrnsyn til klientrns ve og vel. 

Og jo, der finnes dommer i straffesaker der den straffedømte blir dømt til å betale deler av advokatutgiftene sine selv, fordi advokaten har gjort langt mer enn det saken krever. Da står dommen over reglene om fri sakførsel til siktede i straffesaker. 

Uttalelsen må være fra en av de dommerne advokater omtaler som en c-dommer? 

Anonymkode: 359fc...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant uttalelse fra en som angivelig tilhører dommerstanden. De fleste om ikke alle advokater vet å oppføre seg med respekt i rettssalen, av hrnsyn til klientrns ve og vel. 

Og jo, der finnes dommer i straffesaker der den straffedømte blir dømt til å betale deler av advokatutgiftene sine selv, fordi advokaten har gjort langt mer enn det saken krever. Da står dommen over reglene om fri sakførsel til siktede i straffesaker. 

Uttalelsen må være fra en av de dommerne advokater omtaler som en c-dommer? 

Anonymkode: 359fc...7b5

Skjerp deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant uttalelse fra en som angivelig tilhører dommerstanden. De fleste om ikke alle advokater vet å oppføre seg med respekt i rettssalen, av hrnsyn til klientrns ve og vel. 

Og jo, der finnes dommer i straffesaker der den straffedømte blir dømt til å betale deler av advokatutgiftene sine selv, fordi advokaten har gjort langt mer enn det saken krever. Da står dommen over reglene om fri sakførsel til siktede i straffesaker. 

Uttalelsen må være fra en av de dommerne advokater omtaler som en c-dommer? 

Anonymkode: 359fc...7b5

Lekdommere kalles vel også dommere🤷‍♀️

Anonymkode: 0331d...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir man forberedt godt? Hilsen fornærmet i voldtektssak som snart kommer opp i retten :(

Anonymkode: e1c6f...6ee

Jeg har vært fornærmet i en voldtektssak selv, og kan fortelle det at dette kommer til å gå helt fint. 

I mitt tilfelle hadde han ulike forsvarer i tingretten og lagmannsretten. I tingretten var forsvareren opptatt av å stille flest mulig spørsmål og prøve å forvirre meg. Aktor grep da inn og stoppet det.

i lagmannsretten hadde han byttet til en kvinnelig forsvarer. Hennes taktikk var å spørre om jeg husket hva jeg hadde sagt i avhør om forskjellige ting rundt hendelsen. Svarte da at jeg trodde det var «sånn og sånn» var jeg usikker sa jeg det. Hun påsto også at det kom frem mye nytt i lagmannsretten, men aktor som var i begge rettsrundene sa det ikke hadde gjort det. Ikke kunne hun komme med noen eksempler heller.

Noen tips: 

Du må ikke bruke de samme ordne som i avhør. Bruk det som er naturlig der og da.

Ikke tenk på at du skal fortelle om voldtekten, men at du skal inn og svare på noen spørsmål.

Ha gjerningsmannen i rommet under forklaringen din. Jeg ville opprinnelig ikke det selv, men aktor sa han ville det fordi da fikk retten mulighet til å se hans reaksjoner på det jeg sa. Men be ham gjerne flytte under forklaringen din. Vanligvis går det helt  fint. 

Og husk på at det et faktisk ikke opp til deg, men aktor å vinne saken.

Lykke til!

 

PS: Kan legge til at i mitt tilfelle ble han dømt begge gangene til 4 år og 150 000 i oppreisningserstatning. Han anket til høyesterett, men anken ble forkastet. 

Endret av The Kitten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et par ting til. I min sak hadde han totalt fire eller fem ulike forsvarere. Forklaringen på de ulike byttene var at han hadde fått beskjed om at første var for dyr (aktor påpekte at det var jo gratis) og at han hadde blitt nektet å ha advokat tilstede under avhør. Beviset på det var at politiet hadde stoppet avhøret da de fortalte dette. 

Jeg trodde forresten det kom til å være helt jævlig å se ham igjen, men det var ikke det. Før første rettsrunde så jeg ham over alt selv om jeg visste han bodde i en annen by. Da jeg faktisk så ham, roet det seg betraktelig. Skjer fremdeles, men i langt mindre skala og er ikke noe som plager meg. 

Ikke heng deg opp i forsvareren hans, men fokuser på at du skal svare på noen spørsmål fra aktor. I begge rundene jeg gikk gjennom ble jeg bare irritert av forsvarer sine spørsmål. Et eksempel: Forsvarer: Ble du sykemeldt etter hendelsen? Meg: Nei, jeg hadde uansett fri i noen uker p.g.a vaktbytter.  Forsvarer: Jeg ber retten merke seg at hun ikke ba om sykemelding.. Hvorfor skulle jeg det hvis jeg uansett hadde fri?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant uttalelse fra en som angivelig tilhører dommerstanden. De fleste om ikke alle advokater vet å oppføre seg med respekt i rettssalen, av hrnsyn til klientrns ve og vel. 

Og jo, der finnes dommer i straffesaker der den straffedømte blir dømt til å betale deler av advokatutgiftene sine selv, fordi advokaten har gjort langt mer enn det saken krever. Da står dommen over reglene om fri sakførsel til siktede i straffesaker. 

Uttalelsen må være fra en av de dommerne advokater omtaler som en c-dommer? 

Anonymkode: 359fc...7b5

Det kommer vel an på definisjonen på bajas. De aller fleste oppfører seg ordentlig, men unntak finnes alltid. 

Som straffedømt kan du bli dømt til å betale saksomkostninger, men dette har ingen sammenheng med betaling til forsvarer eller forsvarers arbeid å gjøre. 

En forsvarer kan ha jobbet mer enn det stykkpris-betaling dekker, men om domstolen ikke innvilger å betale det skal det gå på advokatens kappe - ikke klienten  

 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre vært ung og dum og gjort mye teit og ulovlig. De gangene jeg bare fikk en off oppnevnt forsvarer anbefalte han tilståelsesdom. Men jeg bytta til en av disse forsvarnerne som ifte er i media (et hakk eller to under Elden) og fikk mye bedre betingelser. Ville aldri gått med på å bruke off oppnevnt forsvarer, ihvertfall. De er uengasjerte samlebånds-advokater.

 

Jeg er helt lovlydig nå, altså.

Anonymkode: 2ad52...f81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lekdommere kalles vel også dommere🤷‍♀️

Anonymkode: 0331d...983

Lekdommere er utgått på dato. 

De skal heller ikke titulere seg som noe annet enn nettopp lekdommer..

Anonymkode: 359fc...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lekdommere er utgått på dato. 

De skal heller ikke titulere seg som noe annet enn nettopp lekdommer..

Anonymkode: 359fc...7b5

Lekdommere gått ut på dato??

forøvrig enig i bruk av tittel 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak for de minst alvorlige sakene har alle krav på forsvarer som betales av staten. Alle forsvarerne får samme timespris - uavhengig av hvem de er. Og de har ikke lov til å kreve ekstra betalt av klientene sine  

valg av advokat er likevel viktig. Man bør ha noen som har god erfaring med strafferett, som ikke er for mye bajas, men som tar de riktige fightene på vegne av klientene. En som er våken i retten og som forbereder deg godt. 

Hilsen en dommer 

 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

Men når alle forsvarsadvokatene får samme (lave) timepris, hvorfor er det da sånn at når det gjelder saker som dekkes av media dukker det alltid opp en kjent forsvarsadvokat fra en av de største advokatfirmaene i norge (feks Meling for Krekar eller advokat fra Elden for 17 åringen som knivdrepte ei jente)? Hvordan kan det ha seg at disse kjente advokatene, som sikker har de høyeste timesprisene i norge som er langt over den faste lave timeprisen staten betaler, tar disse 'lavt-lønnede' forsvarsjobbene?

Anonymkode: 28afb...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lekdommere er utgått på dato. 

De skal heller ikke titulere seg som noe annet enn nettopp lekdommer..

Anonymkode: 359fc...7b5

Aner ikke hvorfor du mener de er utgått på dato.

Bare fordi de ikke skal titulere seg med noe annet betyr vel ikke at de ikke gjør det. 

Anonymkode: 0331d...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når alle forsvarsadvokatene får samme (lave) timepris, hvorfor er det da sånn at når det gjelder saker som dekkes av media dukker det alltid opp en kjent forsvarsadvokat fra en av de største advokatfirmaene i norge (feks Meling for Krekar eller advokat fra Elden for 17 åringen som knivdrepte ei jente)? Hvordan kan det ha seg at disse kjente advokatene, som sikker har de høyeste timesprisene i norge som er langt over den faste lave timeprisen staten betaler, tar disse 'lavt-lønnede' forsvarsjobbene?

Anonymkode: 28afb...dd4

Jo mer kjent man er - jo flere saker får man - mere tjener man. Og jo mer erfaring du har, jo mindre tid må du bruke på forberedelse. Da kan man ta inn mange saker på en gang  

De fleste forsvarsadvokatene jeg kjenner er drevet av en idealisme og en «forkjærlighet» for det å gå i retten. Flere av de kunne nok tjent langt mer om de hadde begynt med forretningsjus, men da går du sjelden i retten. Å jobbe som forsvarer er spennende, så de har rett og slett valgt å jobbe med den typen saker. 

Anonymkode: 5ebcb...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når alle forsvarsadvokatene får samme (lave) timepris, hvorfor er det da sånn at når det gjelder saker som dekkes av media dukker det alltid opp en kjent forsvarsadvokat fra en av de største advokatfirmaene i norge (feks Meling for Krekar eller advokat fra Elden for 17 åringen som knivdrepte ei jente)? Hvordan kan det ha seg at disse kjente advokatene, som sikker har de høyeste timesprisene i norge som er langt over den faste lave timeprisen staten betaler, tar disse 'lavt-lønnede' forsvarsjobbene?

Anonymkode: 28afb...dd4

«Topp advokatene» prioriterer ofte saker som er spesielle. Elden har sikkert mange saker vi ikke leser om i VG også gjennom et år. 

Nå er det slik at jo større en sak er jo mer kan faktureres, ergo mer attraktiv for kjente advokater. Tro det eller ei så er det uansett ikke slik at alle advokater velger saker kun ut fra timelønn, interesse og kompetanse spiller også en rolle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...