Gå til innhold

Venninne som ikke har lappen og alltid sitter på. Ba henne spandere taxi. OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom hun er oppegående, har hun nok tenkt tanken innimellom selv også.

Anonymkode: 78233...76b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar hun bussen. Jeg har heller ikke lappen og jeg spør aldri om kjøring. Har til og med tatt med flyttelass på bussen eller leid inn pirattaxi hvis det har hvert skikkelig ille. Venninna mi bor tre timer unna meg,  men til og med der tar jeg bussen annen vær uke for å treffe henne. En time med buss overlever alle. 

Du var tøff som sa i fra og det er bare rimelig at hun skal betale for kyss nå. At en holder seg edru fordi de andre ikke komme seg hjem blir litt for dumt. Det finnes altid en måte å komme seg hjem på. 

Anonymkode: e6c2c...a77

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke urimelig. Nå har ikke jeg lappen, og dette har aldri vært noen issue siden heller ingen i vennegjengen min pleier å kjøre bil (vi bor i en by med et godt kollektivtilbud), men hvis jeg først sitter på med noen så tilbyr jeg meg selvsagt å betale. Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg uten sure miner betalt for taxi om vi var i denne situasjonen (dog hadde jeg nok vært med og betalt for bensin like mye som resten, så da hadde det vært urettferdig om jeg i tillegg måtte betale taxi). Jeg synes venninnen din er egoistisk. 

Men hvordan ble det tatt opp? Var det alle i plenum som sa det til henne så hun følte seg angrepet? Kom det ut av det blå, eller har dere prøvd å snakke med henne om deling av utgifter før?

Anonymkode: 1fae3...4d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke urimelig. Nå har ikke jeg lappen, og dette har aldri vært noen issue siden heller ingen i vennegjengen min pleier å kjøre bil (vi bor i en by med et godt kollektivtilbud), men hvis jeg først sitter på med noen så tilbyr jeg meg selvsagt å betale. Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg uten sure miner betalt for taxi om vi var i denne situasjonen (dog hadde jeg nok vært med og betalt for bensin like mye som resten, så da hadde det vært urettferdig om jeg i tillegg måtte betale taxi). Jeg synes venninnen din er egoistisk. 

Men hvordan ble det tatt opp? Var det alle i plenum som sa det til henne så hun følte seg angrepet? Kom det ut av det blå, eller har dere prøvd å snakke med henne om deling av utgifter før?

Anonymkode: 1fae3...4d6

Snakket i telefonen med venninnen min. Så det var kun oss. Sa det litt rett ut. Men jeg tror helt ærlig de andre vil være enig. For jeg merker at når vi skal hjemover og venninnen vår ymter frampå hvem hun skal sitte på med, så ser jeg flere later som de ikke hører/er opptatt. Tror også de er litt lei. Og noen har gjerne hatt ting de skal gjøre i ettertid osv. 

Anonymkode: 759ea...856

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde tatt det opp før. Blir helt feil å si det på den måten du gjorde nå. Dere som kjører har jo valgt selv å være edru så dere kommer dere hjem, og det er ikke hennes skyld. Og selvfølgelig skal dere ikke be henne ta buss så lenge det er plass. Men normalt så betaler en litt for det, så det burde hun gjort. Men det går an å si fra før det blir et problem når alle vil drikke. Venninner snakker sammen, og kaster ikke sånt ut ved en "passende" anledning. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor. Jeg har ikke lappen så sitter ofte på med en venninne og har et par andre som kjører meg hvis det er noe spesielt. Jeg betaler alltid for meg på en eller annen måte, gjerne ved å spandere middag, kino, sitte barnevakt eller annet som de ønsker/spør om. Jeg tar det overhodet ikke som en selvfølge. 

Anonymkode: 1ba43...b9f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor. Har selv en kompis uten lappen som forventer at vi andre skal fikse hans tranpostbehov hele tiden, og man går lei. Han bor i en annen bydel enn oss andre, så å hente/kjøre han betyr bompenger og minst 30 min ekstra kjøring. Ikke tilbyr han hverken penger eller f.eks en kaffe eller en is om vi må stoppe på veien heller. Nå er alle drit lei, så ingen svarer lenger på meldingene om å bli kjørt/hentet. 

Anonymkode: ff56c...59b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket i telefonen med venninnen min. Så det var kun oss. Sa det litt rett ut. Men jeg tror helt ærlig de andre vil være enig. For jeg merker at når vi skal hjemover og venninnen vår ymter frampå hvem hun skal sitte på med, så ser jeg flere later som de ikke hører/er opptatt. Tror også de er litt lei. Og noen har gjerne hatt ting de skal gjøre i ettertid osv. 

Anonymkode: 759ea...856

Vel, så du våget ikke å si det der før du observerte de andre også var lei????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er mer stress/styr å plukke opp henne enn noen av de andre de gangene dere likevel kjører transport av flere? Og hvorfor har ingen av dere nevnt betaling og kjøreutgifter for henne tidligere?!

Ja, hun burde forsåvidt skjønt dette selv og tilbudt å betale fra start, men det skjedde ikke. Enten fordi hun er dum, fordi hun bevisst utnytter eller fordi hun rett og slett ikke tenker over det (hun har jo ikke slike utgifter i egen hverdag).

Men likevel synes jeg det er rart og litt ufint at dette ikke blir tatt opp med henne som del av det praktiske rundt hver skysstur. Om hun hver gang hadde unnlatt å betale etter oppfordring, ville det vært på sin plass at hun denne gangen besørger og betaler transporten. Men dere har jo selv lagt opp til at det for henne er ganske selvfølgelig at hun får sitte på uansett. 

Er hun venninnen deres, eller en dere egentlig ikke synes passer inn? 

Anonymkode: c2025...680

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var slik alltid, at man deler utgiftene på bensin? Det ser jeg på som en selvfølge om man skal kjøre mer enn et par minutter 😊

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne sikkert ha vært noe mer diplomatisk. Også nevnt at hun bør få andre til å kjøre henne innimellom,samt at hun bør være med på å dele utgifter de gangene hun sitter på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var helt innafor å si fra. Så ble det kanskje litt brått og hun ble tatt litt på senga, men jaja - sånn ble det. Det går jo an å ta det mer "ordentlig" ganske snart, før denne festen kanskje, å forklare litt hvorfor man sa det sånn og kanskje også "alliere" seg med de andre som også føler det sånn, og ikke angripe men forklare at dette har vi følt på en stund og si at dere ønsker at hun bidrar med litt penger til bensin. Det skulle bare mangle! Bensinen i dag er så dyr, at alle som får sitte på bør bidra med noen kr.  Alle mine venner tilbyr seg automatisk å bidra når de sitter på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere kan spleise på den taxien. Det blir jo dyrt.

(Jeg hadde skynda meg å a) avtalt overnatting hos den som har festen, det går som regel greit med én/et par), b) avtalt konkret med en annen som går med på å kjøre og sagt det skal gjengjeldes (konkret gang eller med en flaske vin eller penger), c) avtalt med de andre at dere spleiser på taxi denne gangen, d) forsøkt å finne sjåfør som kan betales/overtales/gjengjeldes, et søsken, student, foreldre, noen som vil låne bilen din. I ingen av tilfellene ville jeg i utgangspunktet inkludert henne, nå har du sagt i fra at hun for ordne seg selv transport.)

I dette tilfellet er det jo ikke penger, men selve festen det gjelder, det er kjedelig å måtte være avholdende ofte. 

Anonymkode: e67b6...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er irriterende med en sånn venninne som aldri bidrar, selv det er naturlige grunner til det da hun åpenbart ikke kan kjøre, derfor kan jeg ikke si at du var helt urimelig, men jeg kan ikke si at du ikke var det heller.

Jeg tipper at venninnen deres ikke har oppfattet at det har vært noe problem at hun sitter på, særlig dersom alle skal samme veien. Det tilfellet du forteller om, hvor du måtte kjøre fram og tilbake for å hente henne, virker jo som et engangstilfelle, og at det de andre gangene har dreid seg om at dere drar fra ca samme sted til en fest? I så fall er det ikke unaturlig at hun sitter på, og hvis jeg var dere ville jeg alltid ha spurt om venninnen skulle sitte på, ikke forventet at det er hun som skulle spørre om det. Hvis jeg var venninnen, ville jeg riktignok ikke ha forventet å sitte på, men nevnt at jeg skulle ta bussen, i tilfelle en av dere hadde spurt om jeg ville sitte på da, så jeg synes det er like merkelig at hun går ut fra at hun kan sitte på...

...med mindre dette har pågått lenge, og det virker det som. Og fordi det har pågått over lengre tid (flere år, vil jeg tro, ut fra det du skriver), er det også litt urimelig av deg å plutselig eksplodere sånn som du gjorde. Jeg kan godt skjønne at det satt henne ut. Det virker også som om dere har planlagt over henne i forhold til betaling og samarbeid om hvem som kjører, i stedet for å involvere henne i det, og det var nok dumt. Det er ikke sikkert at hun har oppfattet at dere har et slikt opplegg engang. Men det er lett å være etterpåklok. Nå er situasjonen som den er.

Jeg ville nok ha snakket med venninnen. Sagt unnskyld for at du var så brå, men også forklart at dere har hatt utgifter med kjøring i flere år, mens hun ikke har bidratt. Si at det har vært dumt av dere å ikke nevne det før, for hvis hun ikke er en som snylter til vanlig, er det godt mulig at hun ikke har tenkt noe over hvor dyrt det faktisk er å kjøre. Det ville vært merkelig å be om penger hvis det bare var snakk om en tur, synes jeg, men når det nærmest har blitt et fast opplegg, burde hun selvfølgelig bidra. Men hun har åpenbart ikke tenkt over det. Ta det på din kappe at du ikke har nevnt det før, at det har plaget deg, men at du ikke har visst hvordan du skulle ta det opp, også kom det ut på en litt uheldig måte nå, dessverre. Dvs si unnskyld for hvordan du sa det, men ikke si unnskyld for det du sa. Så blir det litt merkelig å forvente at hun skal spandere taxi på alle, særlig siden dere aldri har sagt noe om det før. Venninnen har mest sannsynlig handlet i god tro og ikke vært klar over at dette har vært et problem før nå, mens du og de andre har gått og gnaget på dette over kanskje flere år? Da er det ikke rart at det plutselig kommer som et sjokk på henne. Hva annet er det dere går og gnager på, liksom? Hva mer er det dere later som at er i orden? Selve vennskapet også? 

For denne festen ville jeg nok prøvd å organisere noe felles, taxi f.eks, ved å spørre alle som pleier å dra sammen, inkludert denne venninnen, om hvordan dere skal komme dere dit. Og dele på utgiftene, selvsagt. Så kan det heller sette en ny standar for deling av transportutgifter i framtiden. Det er kanskje greit å gjøre det slik at alle deler på bensinpenger for hver tur, i stedet for at venninnen alltid betaler litt til den som kjører, mens dere som bytter på aldri gjør det. Jeg skjønner at det uansett vil gå opp i opp, men hvis dere begynner å gjøre det slik at alle alltid betaler litt til sjåføren, er det nok lettere å få penger fra venninnen enn om hun er den eneste det skal innkreves penger fra. Men det er urimelig å forlange at hun skal betale for tidligere turer, det blir bare evt fremtidige.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Du burde tatt det opp før. Blir helt feil å si det på den måten du gjorde nå. Dere som kjører har jo valgt selv å være edru så dere kommer dere hjem, og det er ikke hennes skyld. Og selvfølgelig skal dere ikke be henne ta buss så lenge det er plass. Men normalt så betaler en litt for det, så det burde hun gjort. Men det går an å si fra før det blir et problem når alle vil drikke. Venninner snakker sammen, og kaster ikke sånt ut ved en "passende" anledning. 

Enig i dette. Hvordan kunne venninne vite at hun gjorde noe galt hvis ingen sa det til henne?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, The Kitten skrev:

Enig i dette. Hvordan kunne venninne vite at hun gjorde noe galt hvis ingen sa det til henne?

Hvis hun er normalt oppegående burde hun ikke trenge at noen sa det til henne!

Bra du sa det rett ut, ts! Det at hun sutrer seg til ting er helt krise, så hun er kanskje en bortskjemt drittunge og dermed ikke spesielt oppegående, men tipper hun er ung.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...