Gå til innhold

Nabo vil ikke bli kjent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.. 

Jeg liker heller ikke å banke på døra i tide og utide. Jeg er veldig for at hjemmet skal være en privat sone,når naboene sitter ute i hagen så tar jeg ikke en prat, for da er de hjemme i mine øyne. 

Jeg har hatt en nabo i mange år i min forrige leilighet, vi hadde god kontakt men det gikk måneder hvor vi ikke snakket sammen og kun sa hei fordi det rett og slett ikke var nødvendig, vi ikke hadde tid osv. 

det eneste jeg mente med dette var å vær hyggelig, ha god tone og kunne stille opp og hjelpe med noe ved behov. Verken mer eller mindre. Synes det er merkelig at det skal være en isfront mellom så nære naboer og jeg ble bare litt flau fordi jeg følte jeg ble avvist gang på gang. Men folk er forskjellige og det skjønner jeg. Jeg har italienske røtter så muligens det ligger i meg å skjemme bort naboene med pasta og bakst 😂

Anonymkode: e69d3...a9c

Jeg synes du har fått mange gode svar. Dessverre er det ikke merkelig at noen holder avstand. Mulig hun tør opp når hun blir mer trygg på deg. Gi henne tid, og ikke forvent noe .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kontormus skrev:

Jeg har ikke STORE problemer. Det er nok værre for de bor tett og som ikke vil ha folk rundt seg.

Og dagen blir ikke akkurat ødelagt om naboen ikke hilser, men syns det er trist at samfunnet skal være så kaldt. Men heldigvis er de fleste normale her jeg bor...

Det er trist ja, godt å høre at de fleste er normale, det er de fleste her jeg bor også, heldigvis. Har én sær nisse i gården som mumler med ryggen til om noen er så frekke og hilser, men ellers er det en trivelig gjeng. :Nikke: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne vært nabodama. Jeg har sterk angst og hadde fått panikk om naboen hadde ringt på med boller. Hadde syntes det hadde vært skikkelig invaderende. La det utvikle seg litt roligere og på litt mer naturlig måte. Jeg snakker nå med par av naboene og det er fordi det har gått seg gradvis til. Ingen har invadert hverandre med noen fuckings boller, ihvertfall.

Anonymkode: 862ea...76d

Godt poeng! Problemet er nettopp de som på  død og liv bare MÅ bli kjent med alle og enhver med en gang. Det kan bli for voldsomt for oss som ikke er så sosiale eller sliter med angst, og som trenger litt tid til å bli trygge og se an folk først. De sosiale må lære seg å plukke opp folks signaler! Ha litt antenner. Men et lite nikk eller et høflig hei, synes jeg alle skal spandere på seg. Det gir andre et signal om anerkjennelse og at man blir sett, noe jeg tror betyr mye for de fleste mennesker. 

Anonymkode: 6a44c...fe0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kontormus skrev:

Nei, ikke fordi de ikke vil være venner med meg. Men fordi de ikke tåler andre menneskers nærvær, eller tåler å bli hilset på. Noe som ihvertfall jeg ser på som normal høflighet

Du forstår ikke helt sosiale ting i livet, da blir man selvsentrert å bare tenker på seg selv.

Anonymkode: 00f25...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde faktisk plagd meg veldig om noen ikke ville snakke i det hele tatt. Tenker på typ fem minutter i gata en gang i uka. Og folk som ikke sier hei, får jeg helt noia av. Så utrolig usympatisk! 

Det er ikke sikkert man har så mye til felles med naboene, men det er hyggelig å vite litt om hvem de er, hva de jobber med eller hvor de skal på ferie. Og når man er to par med barn på samme alder, synes jeg det er veldig rart at man ikke for barnas skyld prøver å finne på litt sosialt sammen. Hvis alle er like asosiale, blir det veldig lite hyggelig for dem som ønsker å utvide omgangskretsen litt. Er det rart så mange nordmenn er ensomme? 

Anonymkode: 718e7...e5f

Så frekk du er, skal grave i andre sitt liv. Du skal bestemme om andre skal hilse OG snakke med deg, vinge mennesker sammen. Barna leker sammen uansett om foreldrene ikke har noe nær kontakt.

Du har null sosiale antenner, skjerp deg.

Anonymkode: 00f25...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng! Problemet er nettopp de som på  død og liv bare MÅ bli kjent med alle og enhver med en gang. Det kan bli for voldsomt for oss som ikke er så sosiale eller sliter med angst, og som trenger litt tid til å bli trygge og se an folk først. De sosiale må lære seg å plukke opp folks signaler! Ha litt antenner. Men et lite nikk eller et høflig hei, synes jeg alle skal spandere på seg. Det gir andre et signal om anerkjennelse og at man blir sett, noe jeg tror betyr mye for de fleste mennesker. 

Anonymkode: 6a44c...fe0

Selv mennesker med sosial angst, eller sjenerte som det ble kalt før i tiden, burde evne et minimum av folkeskikk og si `hei` eller vinke til naboene. Enig i at det kan alle spandere på seg!

og tenk om den som hilser er en sjenert stakkar som har motet seg opp til å hilse for så å bli avvist av en med såkalt sosial angst. auda......

Anonymkode: a5c80...7be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i et familietun med mannens familie. Jeg låste meg inne de første årene, fordi bare jeg viste meg ute, måtte jeg snakke med familien hans, eller følte de snakket om meg. Jeg fortet meg inn når jeg kom hjem, og satt inne på fine solskinnsdager. Var noe helt annet når mannen var med, eller når vi bevisst var med dem. Nå er det bedre, siden jeg er blitt så vant med dem, men har fremdeles det behovet å ikke omgåes hele tiden. Jeg liker å delvis planlegge å være med andre. Sånn har jeg alltid vært. Er supersosial i selskap, på jobb, med venner, fest, når vi hat avtalt noe med alle osv. Men i hverdagen er jeg nok veldig reservert. 

Anonymkode: 6d05f...425

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er sjenert..? 

Jeg snakker ikke med naboene. Hun ene vil jeg gjerne bli kjent med, men tør ikke. Vi har barn i samme alder, så det hadde vært ypperlig. Men jeg ser kanskje ikke veldig tilnærmelig ut, har jeg fått høre

Anonymkode: dbd89...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎7‎/‎16‎/‎2019 at 8:38 AM, AnonymBruker said:

Det er helt greit altså, jeg skal ikke trenge meg mer, synes bare det er flaut. Her om dagen stirra hun på meg mens jeg fiksa bilen på Park.plassen så snudde hun seg så fort jeg så henne, ble helt svett da jeg synes det var pinlig 😅 men jeg har skjønt det lå, som sagt prøvde bare å være hyggelig. 

 

Merkelig oppførsel, men dessverre ikke helt uvanlig i Norge. Kanskje en kvinnelig nabo der de bodde før prøvde seg på mannen hennes eller noe, siden hun er så kjølig og samtidig studerer deg i smug? Du har i alle fall ingen grunn til å være flau over den hyggelige gesten. Det var hun som var uhøflig. Et minimum av folkeskikk ville vært å si takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike løse fugler, som ikke har fult opp i eget liv, med eget netverk, er det gjerne noe galt med. Det er en grunn til at de har så mye tid til overs til deg som er helt ny.  Eller neida? Bare overskuddsmennesker, som har masse energi og overskudd til alle nykommere, og som ellers henger på NAV og har ME. 

Anonymkode: eb01f...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i blokk og er på hils med alle når jeg møter dem i oppgangen. Den familien som bodde over meg før, pratet jeg med også.  

De som bor i blokka nå, bare hilser jeg på. Egentlig greit at det er sånn, orker ikke laaaange opphold i oppgangen med pratesyke naboer om alt og ingenting.

Man kan jo gjøre et forsøk på å innlede et nærmere bekjentskap, som du har gjort ts, men merker man at de egentlig ikke er så interessert, får man bare trekke på skuldrene og la dem være. Noen er sånn.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min kommer med boller og kjeks innimellom, jeg gir de videre til bestemoren min og later som jeg har laget de selv. Så jeg er kjempefornøyd med bakenaboen. Er bare på hils med alle naboene, orker ikke bli venner med dem, selv om hun prøver iherdig. Hun fisker etter barnevakt. 

Anonymkode: a7e7f...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjorde var veldig hyggelig og snilt. Hadde blitt glad om en nabo gjorde det for meg 🙂

Men noen er bare ikke interessert i å prate med eller bli kjent med naboene. Sånn er det bare. Bor selv i rekkehus, og noen av naboene prater og er sosiale, mens andre hilser så vidt. Folk er forskjellige. Ikke føl deg dum ts

Men er irriterende når jeg sitter ute og naboen kommer hit for å snakke. Jeg liker å sitte i fred på uteplassen. Hyggelig å slå av en prat om vi møtes i søppelboden f.eks

Endret av smalls
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.7.2019 den 8.22, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn type som har null behov for å være sosial med naboer.

Rekkehus/leilighet er noe jeg må bo i fordi jeg ikke har råd til noe annet, det er ikke noe jeg har valgt selv.

Og hjemmet mitt er hellig, mitt sted, min frisone, hvor jeg selv skal kunne velge hva og hvem jeg omgås med, og hvor jeg selv styrer hva jeg vil ta inn av inntrykk.

Jeg hilser selvfølgelig på naboer når jeg treffer dem ute på vei til eller fra bilen, men utover det vil jeg ha med frabedt å bli oppsøkt eller invadert i mitt "space".

De fleste naboene mine har heldigvis skjønt det nå.

Anonymkode: 859a4...176

Dette gjelder for meg og. Jeg prøvde å holde kontakten med naboene på hilse-stadiet, men de tok ikke hintet.  Jeg hater at folk stikker spontant innom uansett grunn, men det skjedde stadig i mitt nabolag (rekkehus / småhus).  Det ble så plagsomt for meg at jeg flyttet, og fant meg en fin blokkleilighet.  Elsker det, null kontakt med naboer,  annet enn et hei i heisen.  Perfekt for meg ☺ 

Anonymkode: b17b4...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Syns det blir veldig over-kill å bake boller til nye naboer. Den slags overhyggelighet er i hvert fall sånn som gir meg småpsykopatiske people pleaser - vibber, og det er av erfaring. Ser på det som et forsøk på å låse noen fast i et tvangsvennskap hvor man liksom står i takknemlighetsgjeld fra starten, og ikke en egentlig "god handling". Stress! Hvorfor ikke bare ta ting i et rolig, naturlig tempo? Har ikke noe imot å bli kjent med naboer, men ikke naboer som spiser deg opp med en gang du gir dem lillefingeren.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke helt sosiale ting i livet, da blir man selvsentrert å bare tenker på seg selv.

Anonymkode: 00f25...f72

Åh, jeg klarer meg bra i det sosiale liv. Jeg trenger i hvertfall ikke slenge dritt bare fordi jeg kan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Kontormus skrev:

Åh, jeg klarer meg bra i det sosiale liv. Jeg trenger i hvertfall ikke slenge dritt bare fordi jeg kan.

Du trenger ikke svare de særingene. Jeg er helt enig med deg, kontormus og ville sagt det samme selv. Glad vi er flere som deg i lille Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, xfs367 said:

Syns det blir veldig over-kill å bake boller til nye naboer. Den slags overhyggelighet er i hvert fall sånn som gir meg småpsykopatiske people pleaser - vibber, og det er av erfaring. Ser på det som et forsøk på å låse noen fast i et tvangsvennskap hvor man liksom står i takknemlighetsgjeld fra starten, og ikke en egentlig "god handling". Stress! Hvorfor ikke bare ta ting i et rolig, naturlig tempo? Har ikke noe imot å bli kjent med naboer, men ikke naboer som spiser deg opp med en gang du gir dem lillefingeren.

Enig. Hadde blitt stressa av boller ihvertfall. Kan ikke fordra å få noe når jeg ikke kan gjøre gjengjeld. 

Anonymkode: 862ea...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lysestake skrev:

Du trenger ikke svare de særingene. Jeg er helt enig med deg, kontormus og ville sagt det samme selv. Glad vi er flere som deg i lille Norge. 

Nei, jeg vet. 😊 Bare litt fasinerende hvor skrudd enkelte er som får TS (i dette tilfellet, kunne mange andre) til å fremstå som frekk og invaderende fordi hun ville gi nye naboer en varm velkomst. 

Endret av Kontormus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg hadde satt pris på en nabo som deg, TS. Får helt fnatt av all denne selvdiagnoseringen av "sosial angst" og dyrkingen av den. Skulle ønske disse var hensynsfulle nok til å flytte til en bunker i skogen.... 

Jeg kan ikke snakke for de andre som har nevnt sosial angst i denne tråden men min diagnose fikk jeg av psykolog og ikke av meg selv (med en kommentar om at jeg var en av de verste tilfellene hun hadde vært borti). Det at det finnes folk som gir seg selv denne diagnosen for å bruke som unnskyldning kan jeg være enig i er litt tullerusk.

22 timer siden, Kontormus skrev:

Nei, ikke fordi de ikke vil være venner med meg. Men fordi de ikke tåler andre menneskers nærvær, eller tåler å bli hilset på. Noe som ihvertfall jeg ser på som normal høflighet

Jeg har dager hvor jeg unngår mennesker så mye som mulig men selv på disse dagene har jeg ingen problemer med å si "hei", så jeg ville nok ikke ødelagt dagen din... men diverse ting som ekstra småprat og denslags kan gjøre meg stresset i flere timer etterpå, gjøre meg svimmel, kvalm eller gi meg akutt diaré fordi jeg blir fort overveldet og nervøs.

7 timer siden, Kontormus skrev:

Ja, det er jo logisk at jeg som ikke har problemer med å ha mennesker rundt meg flytter ut i skogen... 

Og det er ikke å være selvsentrert å forvente normal høflighet fra andre.

Det å slite med noe mentalt (med eller uten diagnose) har ingenting med høflighet å gjøre. Jeg ville gjort alt for å slippe å ha det sånn som dette.

7 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg har ikke STORE problemer. Det er nok værre for de bor tett og som ikke vil ha folk rundt seg.

Og dagen blir ikke akkurat ødelagt om naboen ikke hilser, men syns det er trist at samfunnet skal være så kaldt. Men heldigvis er de fleste normale her jeg bor...

Jeg anser ikke meg selv som en kald person, jeg er WWF-fadder, jeg blir lett rørt, jeg tar hånd om de jeg er glad i... er det virkelig så ille om jeg vil unne meg selv å beskytte meg selv fra situasjoner som gir meg ubehag?
Nei vent, sånne som meg er jo ikke normale ifølge innlegget ditt.
Ville du sagt det samme til en som var fysisk syk?

2 timer siden, Kontormus skrev:

Åh, jeg klarer meg bra i det sosiale liv. Jeg trenger i hvertfall ikke slenge dritt bare fordi jeg kan.

Supert å høre at du har det bra sosialt men basert på alle innleggene dine her som jeg har sitert så fremstår du som lite hyggelig og forståelsesfull, kanskje ikke direkte drittslenging men det setter deg ikke i et godt lys heller så det er kanskje noe du burde ha i bakhodet.

1 time siden, Kontormus skrev:

Nei, jeg vet. 😊 Bare litt fasinerende hvor skrudd enkelte er som får TS (i dette tilfellet, kunne mange andre) til å fremstå som frekk og invaderende fordi hun ville gi nye naboer en varm velkomst. 

Jeg syntes ikke TS er frekk eller invaderende (hun høres veldig hyggelig ut) men hun burde kanskje lære seg at folk er forskjellige og at den slags oppførsel ikke alltid er et tegn på at man er kald, unormal, uhøflig, osv... kan hende damen ikke sliter mentalt engang, kanskje hun bare er introvert!

Selv syntes jeg forresten det er fascinerende at du som viser så lite forståelse for lidelser som sosial angst har Marilyn Monroe som profilbilde da hun også slet mye mentalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...