Gå til innhold

Nabo vil ikke bli kjent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nylig har ett kjærestepar  flyttet rett ved oss, rekkehus. De er i samme aldersgruppe, har like gammel unge som ungen vår og virker veldig sosiale og greie. 

Jeg tenkte å gjøre noe koselig så jeg bakte boller som jeg sendte til dem som en slags velkomst. Mannen takket men dama brydde seg ikke noe særlig. Prøvd å snakke med dem et par ganger, men dama virker totalt uinteressert. Blir bare litt flau. Jeg prøver ikke å bli bestis med naboen men synes det er greit å ha en grei tone og hilse, spørre hvordan det går osv. Nå har jeg slutta å snakke med dama helt, hilser bare og er det noe så tar jeg det opp med mannen..

Vet ikke hvor jeg skal med denne tråden men ble bare veldig flau da jeg innså at jeg kanskje var altfor hyggelig og ble avvist, pluss at jeg føler det er litt awkward når ungene vil leke sammen mens mora ser gretten ut. 

Anonymkode: e69d3...a9c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bry deg om det.

Jeg bor på ett boligfelt med 10 hus og har bodd her i 25 år. Det samme har ene naboen min og han snakker ikke med noen i gata. Knapt så han gidder å nikke til en hils. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en god ide å holde litt avstand til naboene og ihvertfall når man bor så tett. Det har lett for å oppstå konflikter hvis man blir for godt kjent og for husvarme. Barna kan fint leke sammen uansett. 

Anonymkode: d37e6...9c3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at folk ikke ønsker å bli bestis med naboen, men å hilse på folk syns jeg er et minimum. Har man barn som leker sammen er det greit å kunne ha et minimum av høflig samtale og, da skal man mest sannsynlig ha en del med hverandre å gjøre opp gjennom. Hvis hun er avvisende ts så fortsett å hilse, og ta heller småpraten med mannen. 

Anonymkode: 587e1...1d0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at meningen var god, men folk er forskjellige. Det finnes mange måter å være på og alle kan ikke være supersosiale med alle. Syns det må respekteres. Det er ikke mulig å se hvordan et menneske er eller har det, men over litt tid vil man bli kjent med folk som er utadvente. De andre har ikke det behovet og de må også godtas. Kanskje nikker ikke naboen så mye. Kanskje sliter h*n med sosiale ting, eller har smerter i kropp/sinn og vil helst bare slippe all smilende kontakt som er for krevende. Det skal være plass til alle typer mennesker. Unger finner hverandre i lek uansett, så det burde ikke være noe problem. 

Anonymkode: 1c88a...8fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med sosial angst. Jeg har bodd på samme sted og ikke snakket med en nabo på tre år. Jeg synes det er pyton og flaut, men jeg aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Så jeg unngår dem bare 😕

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og sånn som kan troppe opp med nybakte boller eller lignende, og jeg liker å være på hils med naboen, kunne slå av en lett prat når vi møtes ute. Det å ha en det faktisk går an å spørre om å låne en hammer av, eller hjelp til noe hvis man trengs. Men det stopper der. Jeg ønsker ikke å være for tett med naboene. Jeg vil ikke renne ned dørene til hverandre, slarve på verandaen hele kvelden, ha de på besøk vinterstid osv. Så selv om jeg er av den åpne typen, som gjerne serverer noe godt når de flytter inn, eller deler på godene når jeg baker selv, så blir jeg mer avkjølt hvis de blir for nærgående.

Anonymkode: b8344...b59

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit altså, jeg skal ikke trenge meg mer, synes bare det er flaut. Her om dagen stirra hun på meg mens jeg fiksa bilen på Park.plassen så snudde hun seg så fort jeg så henne, ble helt svett da jeg synes det var pinlig 😅 men jeg har skjønt det lå, som sagt prøvde bare å være hyggelig. 

Anonymkode: e69d3...a9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er helt greit altså, jeg skal ikke trenge meg mer, synes bare det er flaut. Her om dagen stirra hun på meg mens jeg fiksa bilen på Park.plassen så snudde hun seg så fort jeg så henne, ble helt svett da jeg synes det var pinlig 😅 men jeg har skjønt det lå, som sagt prøvde bare å være hyggelig. 

Anonymkode: e69d3...a9c

Vel, vi som er litt lite drevne på sosial fremferd og oppførsel må bo et sted vi også, og da kan slike situasjoner oppstå desverre.

Anonymkode: 859a4...176

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun tror du legger deg etter mannen hennes. 

Anonymkode: b36a8...189

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om å være for vennskapelig med naboen. Jeg vet ikke hvem naboene er, de kan være forfylla kranglefanter ut av denne verden for alt jeg vet. Ikke tåler jeg hveteboller heller. Det er det mange som ikke tåler å spise. For å kunne ha det fredelig og godt der man skal tilbringe mesteparten av tiden sin, så er det best å holde avstand. 

Anonymkode: eb01f...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn type som har null behov for å være sosial med naboer.

Rekkehus/leilighet er noe jeg må bo i fordi jeg ikke har råd til noe annet, det er ikke noe jeg har valgt selv.

Og hjemmet mitt er hellig, mitt sted, min frisone, hvor jeg selv skal kunne velge hva og hvem jeg omgås med, og hvor jeg selv styrer hva jeg vil ta inn av inntrykk.

Jeg hilser selvfølgelig på naboer når jeg treffer dem ute på vei til eller fra bilen, men utover det vil jeg ha med frabedt å bli oppsøkt eller invadert i mitt "space".

De fleste naboene mine har heldigvis skjønt det nå.

Anonymkode: 859a4...176

Enig i denne.

Det er helt klart å spørre en nabo om man ønsker å komme på besøk, men å invitere seg selv og ta med mat som er laget er helt feil i norge. Hadde selv en kvinnelige voksen nabo som prøvde å invitere seg selv ofte, jeg var ikke interessert i det. Det holder å møtes, hilse. Så tåkeprate litt.

Jeg ønsker å velge selv hvem jeg skal bruke tiden min på.

Anonymkode: 00f25...f72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nylig har ett kjærestepar  flyttet rett ved oss, rekkehus. De er i samme aldersgruppe, har like gammel unge som ungen vår og virker veldig sosiale og greie. 

Jeg tenkte å gjøre noe koselig så jeg bakte boller som jeg sendte til dem som en slags velkomst. Mannen takket men dama brydde seg ikke noe særlig. Prøvd å snakke med dem et par ganger, men dama virker totalt uinteressert. Blir bare litt flau. Jeg prøver ikke å bli bestis med naboen men synes det er greit å ha en grei tone og hilse, spørre hvordan det går osv. Nå har jeg slutta å snakke med dama helt, hilser bare og er det noe så tar jeg det opp med mannen..

Vet ikke hvor jeg skal med denne tråden men ble bare veldig flau da jeg innså at jeg kanskje var altfor hyggelig og ble avvist, pluss at jeg føler det er litt awkward når ungene vil leke sammen mens mora ser gretten ut. 

Anonymkode: e69d3...a9c

Å spørre en nabo hvordan det går? Det blir litt feil, alle sier jo "bra". Slike spørsmål må du spare til venner, folk du har nær relasjon til. Du kan fortsatt ha grei tone med nabo, om det er ting du lurer på. Vil låne etc. Har selv ikke noe nær kontakt med naboene, men er det noe så spør jeg. Har til og med lånt bil, de har lånt andre ting. Verktøy etc. Men man kjenner sine grenser utenom dette, det må du respektere.

Ikke heng deg opp i dette, alle mennesker er forskjellig. Alle vil ikke det samme som deg, vi mennesker lever i hver vår bobble. Tror vår egen bobble er lik andre sin bobble. Du høres litt umoden ut, du kan ikke skrive at mora ser gretten ut. Ikke kjenner du henne heller, du vet hvertfall ikke hva hun føler/tenker.

Anonymkode: 00f25...f72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fysøren så glad jeg er som bor her jeg bor. Nordmenn er bare såå sære og innesluttet! Ojoj 

John Irving skrev at det er det mest depressive folkeslag han vet om. Kan hende han forvekslet det med å være redde andre mennesker 🙂

Wow 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd i samme nabolag i 20 år med barn og kjenner ikke et menneske. Lider av sosial angst og blir helt dårlig når noen snakker til meg. Klarte endelig å puste når folk endelig sluttet med det. Hadde jeg ønsket kontakt så ordner jeg det selv. La nå dama være TS. 

Anonymkode: a6239...4b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen interesse i naboer, liker meg best i fred. Sånn er nordmenn flest, no big deal:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nylig har ett kjærestepar  flyttet rett ved oss, rekkehus. De er i samme aldersgruppe, har like gammel unge som ungen vår og virker veldig sosiale og greie. 

Jeg tenkte å gjøre noe koselig så jeg bakte boller som jeg sendte til dem som en slags velkomst. Mannen takket men dama brydde seg ikke noe særlig. Prøvd å snakke med dem et par ganger, men dama virker totalt uinteressert. Blir bare litt flau. Jeg prøver ikke å bli bestis med naboen men synes det er greit å ha en grei tone og hilse, spørre hvordan det går osv. Nå har jeg slutta å snakke med dama helt, hilser bare og er det noe så tar jeg det opp med mannen..

Vet ikke hvor jeg skal med denne tråden men ble bare veldig flau da jeg innså at jeg kanskje var altfor hyggelig og ble avvist, pluss at jeg føler det er litt awkward når ungene vil leke sammen mens mora ser gretten ut. 

Anonymkode: e69d3...a9c

jeg hadde blitt glad om du hilste på meg og jeg var deres nye nabo. Så dette er veldig forskjellig fra familie til familie dette. 

Anonymkode: 9bb0c...aa7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...