Gå til innhold

Brukt for stor pinne - OG for få masker per 10 cm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Goddammit, altså. Viser seg nå at jeg har strikket en hel bol på feil pinnestørrelse.

Skulle bruke 3,5 - men jeg har brukt 4. I tillegg strikker jeg for løst. På 10 cm skal det være 22 m, men jeg har bare 17.

Hvor for stor blir denne genseren nå? Bør jeg rekke opp bolen og begynne på nytt? En hel ukes arbeid RETT i dass :(

Anonymkode: 0b2f8...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg hadde rekket det opp igjen, fare for at den blir ganske stor 🙈 

hvor mange masker har du på arbeidet? 

Anonymkode: ff46d...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Goddammit, altså. Viser seg nå at jeg har strikket en hel bol på feil pinnestørrelse.

Skulle bruke 3,5 - men jeg har brukt 4. I tillegg strikker jeg for løst. På 10 cm skal det være 22 m, men jeg har bare 17.

Hvor for stor blir denne genseren nå? Bør jeg rekke opp bolen og begynne på nytt? En hel ukes arbeid RETT i dass :(

Anonymkode: 0b2f8...cdb

Det er rimelig stor forskjell på 22 og 17  masker per 10 cm, så her ville jeg rekket opp og startet på nytt... Ikke noe vits i å tenke på den "bortkastede" arbeidstida, det er like bortkastet hvis du strikker en genser du ikke bruker... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Goddammit, altså. Viser seg nå at jeg har strikket en hel bol på feil pinnestørrelse.

Skulle bruke 3,5 - men jeg har brukt 4. I tillegg strikker jeg for løst. På 10 cm skal det være 22 m, men jeg har bare 17.

Hvor for stor blir denne genseren nå? Bør jeg rekke opp bolen og begynne på nytt? En hel ukes arbeid RETT i dass :(

Anonymkode: 0b2f8...cdb

Ja slik blir det når du ikke strikker prøvelapp @Vera Vinge burde jo med alle sine innlegg ha lært oss alle viktigheten av nettopp prøvelapper. Derbnest når du ikke kontrollerer strikkefastheten tidlig i arbeidet. 

Hvordan se rstrikketøyet ut? Og hvordan skulle det se ut? Garnet har vel kostet deg så mye at genseren bør bli perfekt og ikke et irritasjonsmoment? 

Anonymkode: b0912...f8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil dessverre bli alt for stor. 

Men i tillegg, om du trenger litt ekstra motivasjon for å begynne på nytt, så vil plagget bli løst strikket og holde formen dårlig, antakelig fare for at plagget vil sige mye i bruk. Du må også regne med å trenge mye mer garn enn oppskrifta - når det blir større i omkrets vil det gå med mer garn for å få rette høyde/lengdemål.

Rekk opp og begynn på nytt - og sett det på kontoen for livserfaring ❤️ 

 

Anonymkode: 8aafe...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 1.32, AnonymBruker skrev:

Ja slik blir det når du ikke strikker prøvelapp @Vera Vinge burde jo med alle sine innlegg ha lært oss alle viktigheten av nettopp prøvelapper. Derbnest når du ikke kontrollerer strikkefastheten tidlig i arbeidet. 

Hvordan se rstrikketøyet ut? Og hvordan skulle det se ut? Garnet har vel kostet deg så mye at genseren bør bli perfekt og ikke et irritasjonsmoment? 

Anonymkode: b0912...f8f

Nettopp👌 Er man usikker eller uerfaren med garnet eller bytter ut anbefalt garn, burde man absolutt sjekke noe relatert til strikkefasthet før man er nesten ferdig med et stort plagg.

I ts sitt tilfelle vil forskjellen bli ganske stor. Kanskje du syns det er greit med en stor kosegenser? Da er det jo greit. Hvis ikke, kan du enten rekke opp eller vurdere å sy en søm i hver side av bolen for å gjøre den smalere. 

Men la oss si at genserens overvidde skulle vært 100 cm (altså det målet du får når du måler over brystet når genseren ligger flatt og ganger det med ro) og du la opp 220 masker. Ved å avvike fem masker i strikkefasthet for hver 10ende cm, vil du få en genser som er 30 cm videre rundt brystet, i mitt eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...