Gå til innhold

Dere som har vært alkoholiker eller alkoholavhengig?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne nå i voksen alder som har spurt meg om hjelp til å slutte å drikke, så trenger gode råd fra dere som har vært i samme situasjon selv!! Hun har drukket mye noen år nå, stort sett daglig, ikke sprit eller vin men mye øl..

En fantastisk god venninne, smart, empatisk og hun jobber mye, setter stor pris på henne som menneske, så jeg vil prøve å stille opp så godt jeg kan!

Har sett for lenge siden at hun har et stort problem men hun har ikke ville innse det selv og prøve å få hjelp før nå, hun er utslitt og forakter seg sterk for å ha havna i denne situasjonen. Har tipset henne om AA og få hjelp fra fastlege men hun vil ikke pga bor på et lite sted og er redd for å miste førerkortet også! Har tilbydd henne å bo hos meg ei stund hvis hun trenger det, noe hun vil prøve..

Så spørsmålene er jo hvordan kan hun klare dette, hvordan kan jeg hjelpe henne og være der for henne, og hvor ille abstinenser osv kan man forvente?!

Håper på gode råd fra dere som har klart dette selv!!

Anonymkode: b3c46...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Misbrukere har oftest et "avhengighetsgen" som gjør de mer sårbare for å utvikle avhengigheter enn andre. Det er derfor alkoholisme ofte går i arv.

Jeg har arvet genet fra min far som er alkoholiker. For å klare å slutte må man bli avhengig av noe annet. Misbrukere må alltid ha ett eller annet, så man må erstatte avhengigheten med en annen.

Trening ble redningen min. Trener bare 3 ganger i uken, men jeg bare "må" ha det. Det er uansett bedre enn alternativet.

Anonymkode: d6730...d45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Misbrukere har oftest et "avhengighetsgen" som gjør de mer sårbare for å utvikle avhengigheter enn andre. Det er derfor alkoholisme ofte går i arv.

Jeg har arvet genet fra min far som er alkoholiker. For å klare å slutte må man bli avhengig av noe annet. Misbrukere må alltid ha ett eller annet, så man må erstatte avhengigheten med en annen.

Trening ble redningen min. Trener bare 3 ganger i uken, men jeg bare "må" ha det. Det er uansett bedre enn alternativet.

Anonymkode: d6730...d45

Takk for svar!

Hun trener ikke men jeg gjør det selv, så kanskje jeg kan ta henne med på trening og gå turer da, at det vil hjelpe?!

Hun har såvidt jeg vet ingen i resten av familien med samme problem, var vel mer traumer som utløste det hele..

Hvordan var avrusnings prosessen for deg?!

Anonymkode: b3c46...cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne en god psykolog, eller tereapeutisk hjelp. Det er jo ikke din oppgave å være det. Man må gjerne ta tak i de bakenforliggende årsakene også, som traumer. Løse opp, og jobbe seg igjennom. Alkohol er medisin for psykiske lidelser vet du. Da slipper man angst og vonde følelser i noen timer..

Anonymkode: 032ae...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...