Gå til innhold

Tror jeg har en sjelden spesifikk sykdom...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunnen er fordi at symptomene er veldig konkret og passer blodprøvene jeg har hatt tidligere. Men hvordan går jeg frem med dette til legen? JEg har hatt det vanskelig de siste årene pga uforklarlige symptomer og blodprøver... Det jeg har hatt problemer med leger tidligere er at de ikke ser sammenhengen eller helhetsbilde, men bare behandler en ting f.eks hudproblemer, anemi osv.

 

Så hva gjør jeg? noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 3c951...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Lama_Drama skrev:

Du foreslår diagnosen til legen. Hvorfor gjøre det noe mer komplisert?

Fordi leger ikke liker at man foreslår diagnoser... Det er ihvertfall det jeg får inntrykk av her...

Men hva skal en gjøre liksom? Jeg har kanskje funnet ut hva som har feilt meg i alle disse årene.

 

Anonymkode: 3c951...7b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner med å ikke bruke Google som lege. Hvis jeg skal stole på google + alle symptomer jeg har så har jeg; kreft, aids, svulst, angst, gravid, leversykdom, osv

Deretter går du til lege og spørr om å bli utredet for f.eks denne sykdommen.

Anonymkode: a47de...95e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi leger ikke liker at man foreslår diagnoser... Det er ihvertfall det jeg får inntrykk av her...

Men hva skal en gjøre liksom? Jeg har kanskje funnet ut hva som har feilt meg i alle disse årene.

 

Anonymkode: 3c951...7b9

Du skal jo ikke gi deg selv en diagnose, men si at du lurer på hva legen tenker om deg opp mot det du har lest. 

Hva gjør det om legen liker det eller ikke? Legen er jo legen din, han trenger ikke like deg engang. Han må uansett være proff.

Endret av Lama_Drama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi leger ikke liker at man foreslår diagnoser... Det er ihvertfall det jeg får inntrykk av her...

Men hva skal en gjøre liksom? Jeg har kanskje funnet ut hva som har feilt meg i alle disse årene.

 

Anonymkode: 3c951...7b9

Leger liker ikke at man gir seg selv en diagnose og krever medisiner for det. Leger har det helt fint med at du kommer med en diagnose og spør om dere kan se mere på den diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du begynner med å ikke bruke Google som lege. Hvis jeg skal stole på google + alle symptomer jeg har så har jeg; kreft, aids, svulst, angst, gravid, leversykdom, osv

Deretter går du til lege og spørr om å bli utredet for f.eks denne sykdommen.

Anonymkode: a47de...95e

Jeg har faktisk ikke brukt google men  diverse research sider o.l.. Google er bare et verktøy hvor man kan finne informasjon ang ting.

De fleste klarer også å skille mellom det som er realistisk og ikke selv om man ikke er lege.

Jeg har hele journalen min og kan lese igjennom hva de har funnet og ikke. Så det er ikke sånn at det at jeg foreslår denne diagnosen burde komme som et sjokk når jeg har slitt så mye med anemi osv.

Anonymkode: 3c951...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, batcat skrev:

Leger liker ikke at man gir seg selv en diagnose og krever medisiner for det. Leger har det helt fint med at du kommer med en diagnose og spør om dere kan se mere på den diagnosen. 

Jeg skal ikke kreve noe medisiner men at de tester meg for det, testen er visst ikke noe som blir tatt ofte... Så jeg vet ikke om det er noe h*n blir å gjøre...

Anonymkode: 3c951...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke kreve noe medisiner men at de tester meg for det, testen er visst ikke noe som blir tatt ofte... Så jeg vet ikke om det er noe h*n blir å gjøre...

Anonymkode: 3c951...7b9

Men i så fall, Ts, så har Norge et privat helsevesen. Og det er såpass lite dyrere enn det offentlige at jeg jevnlig bruker det for å kontrollere om fastlegen gjør feil (jeg mener - jeg spør 3 snekkere før jeg bygger carport. 2 leger før jeg konkluderer på sykdom er på grensen til uansvarlig. 1 er helt uaktuelt) Jeg kan virkelig ikke forstå hva du tenker at du har å tape på å foreslå diagnosen. Enten tester hen eller så tester hen ikke og har en forklaring som er plausibel. Har hen ikke en plausibel forklaring så kjører du konklusjonen gjennom en lege til.

Anonymkode: 7815a...a74

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i så fall, Ts, så har Norge et privat helsevesen. Og det er såpass lite dyrere enn det offentlige at jeg jevnlig bruker det for å kontrollere om fastlegen gjør feil (jeg mener - jeg spør 3 snekkere før jeg bygger carport. 2 leger før jeg konkluderer på sykdom er på grensen til uansvarlig. 1 er helt uaktuelt) Jeg kan virkelig ikke forstå hva du tenker at du har å tape på å foreslå diagnosen. Enten tester hen eller så tester hen ikke og har en forklaring som er plausibel. Har hen ikke en plausibel forklaring så kjører du konklusjonen gjennom en lege til.

Anonymkode: 7815a...a74

Jeg har jo å tape penger! Haha. Ellers så ser jeg hva du mener.

Blir det ikke veldig dyrt å gå til så mange forskjellige private leger? Hva er grunnen til at du ikke stoler helt på fastlegen?

Har ikke så mye penger selv og da er det jo bortkastet å kjøre flere timer for så å bli avvist med tanke på testing. 

Anonymkode: 3c951...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi leger ikke liker at man foreslår diagnoser... Det er ihvertfall det jeg får inntrykk av her...

Men hva skal en gjøre liksom? Jeg har kanskje funnet ut hva som har feilt meg i alle disse årene.

 

Anonymkode: 3c951...7b9

Legen min flirer bare og sier jeg har gjort hjemmeleksa mi denne gangen også, når jeg kommer til han og sier "Jeg mistenker at jeg har ....." og svarer som regel "Jeg mistenker at du har rett" når vi har gått gjennom symptomene og sånt.

Ikke si "Jeg HAR ..." men foreslå heller "Kan vi sjekke om det kan være  ...?"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minya skrev:

Legen min flirer bare og sier jeg har gjort hjemmeleksa mi denne gangen også, når jeg kommer til han og sier "Jeg mistenker at jeg har ....." og svarer som regel "Jeg mistenker at du har rett" når vi har gått gjennom symptomene og sånt.

Ikke si "Jeg HAR ..." men foreslå heller "Kan vi sjekke om det kan være  ...?"

 

Hvorfor flirer han? Er du ofte til legen med sånne mistanker om ting du kan ha? Haha, ja jeg tror mye ligger i hvordan man ordlegger seg eller oppfører seg generelt. Om man virker litt nervøs eller engstelig så blir man kanskje ikke tatt så seriøs som ellers.

Anonymkode: 3c951...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor flirer han? Er du ofte til legen med sånne mistanker om ting du kan ha? Haha, ja jeg tror mye ligger i hvordan man ordlegger seg eller oppfører seg generelt. Om man virker litt nervøs eller engstelig så blir man kanskje ikke tatt så seriøs som ellers.

Anonymkode: 3c951...7b9

Han flirer fordi vi har et godt lege-pasient-forhold og kan tulle litt når jeg er der?
Nei, jeg bare pleier å gå til legen først når det er noe galt, og som regel har jeg funnet ut hva det potensielt er før jeg kommer inn.

Jeg har feks kommet inn og sagt "Jeg mistenker at jeg har senebetennelse i *insert den spesifikke sena her*" og han har, etter undersøkelse, svart at han mistenker jeg har rett.
Jeg har sagt jeg mistenker at jeg har muskelstrekk i serratus anterior (de musklene som sitter langs ribbeina, som du bruker når du puster) og han har svart han mistenker at jeg har rett.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk noe i dette. Selv om jeg mistenker ts for å ha et snev av hypokondri. 

Jeg har skjønt såpass at man ikke skal foreslå noe for leger. De har nemlig meget ømme tær som kan føle seg tråkket på av svært lite. Så jeg spør aldri om noe. Bare kommer med en svært kort forklaring. Noen ganger så godt som ingenting. Så tenkes det et lite øyeblikk, muligens heves et øyebryn og det trekkes konklusjoner. 

Og før jeg skjønner noe som helst så har jeg fått henvisning til psyk. 

Anonymkode: 57ebd...3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege er utrolig vag om du ikke selv kommer opp med spesifikke forslag/ løsninger og spør uten å gå rundt grøten,  så kan hende du ikke har vært tydelig nok på hvordan utredning du ønsker. 

Anonymkode: f7426...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke foreslå noe er nr 1. Nr 2 må være å ikke forsøke seg på humor. Det har de nemlig ikke. 

20190714_192451.jpg

Anonymkode: 57ebd...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt greit å foreslå noe. Si at du har de og de symptomene og at du har lest om en diagnose som kan passe. Spør om du kan ta blodprøve for å sjekke. Hvis legen mot all formodning ikke vil utrede bestill en time hos Aleris eller lignende, der tjener de penger på å utrede så mye som mulig.

Anonymkode: 49b05...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om tråd-starter faktisk har vært hos legen enda...          

Anonymkode: 0717f...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert vært en tur og besøkt dr. Google... 

Anonymkode: 57ebd...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig nysgjerrig på hvordan diagnose Ts tror det er. Har du kommet noen vei Ts? 

Anonymkode: 49b05...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...