Gå til innhold

Stormkjøkken med eller uten teflon?


lady90

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe stormkjøkken og har sett oss ut disse to:

https://xxl.no/trangia-stormkjokken-25-6-ul-gra/p/1009385_1_style

https://www.gsport.no/712072-trangia-25-4-ul-klassisk-stormkjokken#description

Er jo bare 100 kr prisforskjell. Det ene har teflon belegg. Hva anbefaler dere? Er det lurt med teflon eller ikke? Tenker da på kjelene mtp supper osv. Man kan jo ikke bruke stålvisp feks på teflongryter og jeg bruker alltid visp når jeg lager supper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av de to ville jeg valgt med teflon. Nå spørs det sikker litt hva du skal bruke det til, men jeg ville heller kjøpt en gassbrenner og kjeler etter behov. Rødsprit er mye mer grisete og mer brannfarlig enn gassbrenner, og mye tyngre å bære. Og hvis du skal vandre rundt i fjellet, drar du virkelig på en visp til å lage suppe med?

Anonymkode: f316f...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært på camping nå i 3 døgn og HELT KLART teflon. Da kan vi bare tørke av panna hvis vi ikke har vaskemuligheter, så er den god som ny. Trenger heller ikke å bruke fett i den, noe som er kjekt på tur. Vi har en uten teflon og da må vi skrubbe og styre på. Må bruke smør eller olje og det er bare gris og mas med den. Egget setter seg fast. Må ha med en pakke smør hvis vi skal steke pannekaker. You name it. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av de to ville jeg valgt med teflon. Nå spørs det sikker litt hva du skal bruke det til, men jeg ville heller kjøpt en gassbrenner og kjeler etter behov. Rødsprit er mye mer grisete og mer brannfarlig enn gassbrenner, og mye tyngre å bære. Og hvis du skal vandre rundt i fjellet, drar du virkelig på en visp til å lage suppe med?

Anonymkode: f316f...16b

Har litt angst for gass men... Åssen funker de, og hvor lenge varer de? Er det dyrt? Vi kommer nok ikke til å vandre mye rundt med det, så er ikke bekymret for vekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt med gassbrenner, skru på flasken, åpne for gassen og tenn på. Se video

Gassbrenner kommer i flere prisklasser etter vekt, størrelse og brennevne, jeg har en som ligner på denne https://xxl.no/eagle-products-fms105-brenner-m-slange-og-piezo-tenner/p/1106651_1_style som fungerer utmerket til både korte og lange turer. Den jeg har kom med vinskjerm til å ha rundt så det er trygt mtp brannsikkerhet og for å isolere varmen så det du skal koke/steke blir fortere varmt. Gassbokser kommer også i ulike størrelser, og koster fra 50-lappen og oppover. Bruk avhenger av brenner, jeg bruker som regel 450g bokser og de varer lenge når det gjelder å koke opp vann, lage suppe eller steke egg i alle fall. Ofte står det spesifisert i bruksanvisningen til den enkelte brenneren hva de bruker sånn ca.

Anonymkode: f316f...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...