Gå til innhold

Fremmede bakterier i norske farvann, og hvordan dem forekommer


TrekStar

Anbefalte innlegg

For noen dager siden, så var det en artikkel i dagbladet som handlet om kjøttetende bakterier i Norge, i badevann ved enkelte strender, og da hvor en kan bli smittet.

En tanke slo meg, at cruise-skip og handelsskip som kommer til Norge, kanskje kan være dem som tar disse bakteriene til Norge. Kom til å tenke på ballastvann, eller at skipene pumper inn sjøvann fra steder hvor slike bakterier forekommer, ment for å brukes til å kjøle motorer og andre anlegg. Når skip kommer til våre farvann, så kanskje vannet her smittes ved at slikt bakteriesmitet vann, slippes ut i vannet her.

Hvis dette er tilfelle, burde egentlig skip få lov til å legge til kai i Norge, eller få oppholde seg i norsk farvann. Skip som da kommer fra steder hvor slike bakterier forekommer, burde i beste fall settes i karantene, og kanskje det burde bli gjennomført bakteriedrepende desinfeksjon av skipets anlegg som da har vært i kontakt med slike utsatte farvann.

Vet ikke om det blir uført slike inspeksjoner av mulige smitte fra skip, per i dag, men kanskje det burde gjennomføres i dagens klima, hvor norske og europeiske farvann blir varmere, noe som også tillater fremmede bakterier å like sitt nye miljø.

Endret av TrekStar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men nå er vel ikke bakterien som gir nekrotiserende facitt fremmed i Norge. Man kan få det uten å bade også. 

Anonymkode: e5ebb...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå er vel ikke bakterien som gir nekrotiserende facitt fremmed i Norge. Man kan få det uten å bade også. 

Anonymkode: e5ebb...fed

Men kan ikke skip ta slike bakterier med seg til Norge?

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som den rotta som kom med skipet den tiden tilbake... Hmm...Hva var det igjen...

Anonymkode: 4cc05...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sånn som den rotta som kom med skipet den tiden tilbake... Hmm...Hva var det igjen...

Anonymkode: 4cc05...705

Svartedauen? Pest var det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TrekStar skrev:

For noen dager siden, så var det en artikkel i dagbladet som handlet om kjøttetende bakterier i Norge, i badevann ved enkelte strender, og da hvor en kan bli smittet.

En tanke slo meg, at cruise-skip og handelsskip som kommer til Norge, kanskje kan være dem som tar disse bakteriene til Norge. Kom til å tenke på ballastvann, eller at skipene pumper inn sjøvann fra steder hvor slike bakterier forekommer, ment for å brukes til å kjøle motorer og andre anlegg.

Hvis dette er tilfelle, burde egentlig skip få lov til å legge til kai i Norge, eller få oppholde seg i norsk farvann. Skip som da kommer fra steder hvor slike bakterier forekommer, burde i beste fall settes i karantene, og kanskje det burde bli gjennomført bakteriedrepende desinfeksjon av skipets anlegg som da har vært i kontakt med slike utsatte farvann.

Vet ikke om det blir uført slike inspeksjoner av mulige smitte fra skip, per i dag, men kanskje det burde gjennomføres i dagens klima, hvor norske og europeiske farvann blir varmere, noe som også tillater fremmede bakterier å like sitt nye miljø.

Her er du på villspor. 

Brakkvann fra turistskip og andre skip er der strenge regler for. 

Så langt jeg leste og hørte om kjøttetende bakterier den aktuelle damen ble syk av, så skyldtes det stillestående vann/vann i Oslofjorden der folk ble frarådet å bade i en aktuell periode. 

Kjøttetende bakterier kan man få overalt. Hvor og når de dukker opp er helt avhengig av forholdene på stedet. 

Bakterier skal ha gode vekstforhold, riktig "mat" og temperaturforhold samt riktig fuktighet for å utvikle seg. 

Et sted mange bakterier trives godt er i små plaskebasseng med stillestående vann i sommervarmen. Der er det ikke et eneste krusskip i nærheten. 

Anonymkode: f0508...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Her er du på villspor. 

Brakkvann fra turistskip og andre skip er der strenge regler for. 

Så langt jeg leste og hørte om kjøttetende bakterier den aktuelle damen ble syk av, så skyldtes det stillestående vann/vann i Oslofjorden der folk ble frarådet å bade i en aktuell periode. 

Kjøttetende bakterier kan man få overalt. Hvor og når de dukker opp er helt avhengig av forholdene på stedet. 

Bakterier skal ha gode vekstforhold, riktig "mat" og temperaturforhold samt riktig fuktighet for å utvikle seg. 

Et sted mange bakterier trives godt er i små plaskebasseng med stillestående vann i sommervarmen. Der er det ikke et eneste krusskip i nærheten. 

Anonymkode: f0508...069

Ja, tenkte det sikkert var regler på dette med ballastvann, men sikkert ikke alle som tar hensyn til dette, og slipper ut noe allikevell. Det finnes alltid slike.

Men disse typene med kjøtttetende bakterier må da vel ha kommet fra et sted, eller blir dem da til helt av seg selv ved å mutere fra vanlig bakterier til kjøttetende? Forandrende miljø og dens varme, lager nye bakterier fra skratch?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, TrekStar skrev:

Men kan ikke skip ta slike bakterier med seg til Norge?

Det tviler jeg sterkt på. Uansett har veldig mange av oss gruppe A-streptokokker på huden vår uten at vi blir syke av den. Så det kan godt tenkes at du allerede har en av bakteriene som kan forårsake nekrotiserende facitt, men det betyr ikke at du får det likevel. 

Anonymkode: e5ebb...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst flere typer bakterier som kan forårsake nekrotiserende facitt. Streptokokk A, Klebsiella, Clostridium, E. Coli, og Gule stafylokokker. I sjeldne tilfeller kan visst også Vibrio vulnificus forårsake nekrotiserende facitt.

Vibrio vulnificus blir funnet ved varme farvann ved sjøen\kysten.

Den vanligste måten å bli smittet av Vibrio vulnificus, er ved inntak av smittet sjømat. Den liker også minst 18 gaders sjøvann og oppover. Folk kan også bli smittet hvis dem har et åpent sår, som kommer i direkte kontakt med sjøvann som inneholder Vibrio vulnificus.

Vibrio vulnificus har blitt påvist så langt nord som Danmark.

Da burde det kanskje være mulig for Vibrio vulnificus å kunne oppstå her i Norge også, ved at denne bakterien tas med fra varmere strøk, i ballasttanker, og kanskje også fra Danmark, hvis akkurat denne bakterien ikke har leverområde i Norge. Men dette vil da være begrenset risiko, siden skip har strenge regler for å slippe ut sjøvann fra andre farvann, i Norge. Så lenge skip respekterer disse reglene da.

Men siden nekrotiserende facitt og de kjøttetende bakterier kan oppstå som følge av mange flere typer bakterier, så er det da tydeligvis forklart at kjøttetende bakterier kan oppstå hvor som helst på jorden. E. Coli, er jo også som kjent, en bakterie som har fått mye oppmerksomhet her i Norge. Dette gjelder forsåvidt også Streptokokk A og Gule stafylokokker.

Siden Vibrio vulnificus ser ut til å ha sitt tilholdssted i sjøvann, så er da en av de andre typene av bakterier årsaken til smitte fra badevann som ikke er regnet en del av sjøen, men som separat badevann. Da er det kanskje E. Coli den som er den største syndebukken. Avføring med E. Coli bakterier kan smitte drikkevann og badevann hvor dyr er den avførende part.

Hvis jeg har forstår rett, så er dette en god forklaring på det hele. Takk til den\dere som satte meg på sporet av nekrotiserende facitt, da den åpnet en helt vei å "studere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

null

49 minutter siden, TrekStar skrev:

Ja, tenkte det sikkert var regler på dette med ballastvann, men sikkert ikke alle som tar hensyn til dette, og slipper ut noe allikevell. Det finnes alltid slike.

Men disse typene med kjøtttetende bakterier må da vel ha kommet fra et sted, eller blir dem da til helt av seg selv ved å mutere fra vanlig bakterier til kjøttetende? Forandrende miljø og dens varme, lager nye bakterier fra skratch?

De skipene som ikke tar hensyn til hvor de skal levere brakkvann får enorme bøter. Se til eksplosjonen i Gulen i 2007 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vest_Tank-ulykken Den saken kan lære deg mye om temaet brakkvann fra skip. 

Hvor bakterier kommer fra? Les det jeg skrev over. 

Hvor kommer bakterier fra når et lik blir liggende og råtne? Hvor kommer bakteriene i kompost fra? Kanskje du skal lese litt realfag? 

Anonymkode: f0508...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om vi kan skylde på cruiseskipene her eller ikke, blir vanskelig å si. For min del skulle det uansett blitt forbudt å seile inn fjordene her med disse gigantiske båtene. Mye mer ugagn en gagn i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, kikkana said:

Nå vet jeg ikke om vi kan skylde på cruiseskipene her eller ikke, blir vanskelig å si. For min del skulle det uansett blitt forbudt å seile inn fjordene her med disse gigantiske båtene. Mye mer ugagn en gagn i dem.

Jeg vet. Jeg forklarte litt i mitt forrige innlegg. Fant ut at det kan oppstå kjøttetende bakterier som følge av E.Coli også bla.

Men mitt første innlegg, lurte jeg bla. på om det var mulig at bakterier som kan forårsake kjøttetende bakterier, kunne komme til Norge via ballastvann, og det var ment uavhengig av de andre typene av bakterier som kan forårsake kjøttetende bakterier.

Siden cruise-skip seiler i sjøen og i saltvann, så fant jeg også ut at Vibrio vulnificus kan en finne i sjøen\saltvann. Hvis skip pumper inn sjøvann, fra steder som inneholder Vibrio vulnificus, da vil jeg tro at Vibrio vulnificus kan påvises i Norge på denne måten, selv om den ikke er kanskje er ment å påvises så langt mot Norge. Og da også om skip ikke overholder de reglene om å ikke slippe ut ballastvann.

Siden ferger seiler fra Danmark til Norge, og siden Vibrio vulnificus er funnet så langt som til Danmark, så er det naturlig å tro at ballastvann kan inneholde Vibrio vulnificus, og da påføre smitte og kjøttetende bakterie i Norge. Dette er såfremt at temperaturen holdes over 18 grader, som Vibrio vulnificus foretrekker, da både ombord i skipet og etter at evt. ballastvann har blitt sluppet ut. Slike temperaturer burde ikke være noe problem for kysten i Oslo\Asker\Sørlandet å holde i sommermånedene.

Jo varmere norske farvann blir, jo vanligere vil nok Vibrio vulnificus også bli ved sjøen og kysten.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...