Gå til innhold

Bli sammen med noen som tidligere har hatt rusproblem?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært singel i mange år uten å treffe på en eneste en som har vekket noe interesse i meg. Nå har jeg møtt en som faktisk vekker litt interesse, og han virker litt interessert i meg å.. problemet er jo at han har levd et hard rus liv tidligere, vært ordentlig narkoman med alt det fører med seg. Men har hatt alt på stell de siste 3 årene og mistet all interesse for rus og sånne ting. Han lever nå et normalt liv med fast jobb, utdannelse osv osv. Han er 30 år gammel. 

Så jeg lurer litt på erfaringer rundt dette? Og om jeg i det heletatt burde dyrke interessen min for han? Er det helt høl i huet? Er det stor sannsynlighet for at slike faller tilbake til gamle spor så fort man får litt motgang f.eks? 

Anonymkode: 211e3...5d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært singel i mange år uten å treffe på en eneste en som har vekket noe interesse i meg. Nå har jeg møtt en som faktisk vekker litt interesse, og han virker litt interessert i meg å.. problemet er jo at han har levd et hard rus liv tidligere, vært ordentlig narkoman med alt det fører med seg. Men har hatt alt på stell de siste 3 årene og mistet all interesse for rus og sånne ting. Han lever nå et normalt liv med fast jobb, utdannelse osv osv. Han er 30 år gammel. 

Så jeg lurer litt på erfaringer rundt dette? Og om jeg i det heletatt burde dyrke interessen min for han? Er det helt høl i huet? Er det stor sannsynlighet for at slike faller tilbake til gamle spor så fort man får litt motgang f.eks? 

Det blir opp til hver enkelt, men jeg hadde ikke gjort det. 3 år rusfri er ikke lenge, og ja det er stor sannsynlighet for at en narkoman faller tilbake ved litt motgang for eksempel. Vet ikke om du røyker/snuser, men jeg vet om flere som har sluttet med dette i noen år og som likevel har en anelse av lyst på det igjen, tar seg en røyk/snus og er igang igjen. Rusmidler er MANGE ganger sterkere og mer avhengighetsskapende. Det virker på belønningssystemet i hjernen, og har man en gang vært rusmisbruker vil hjernen fortsatt ha denne "belønningen". Han er sikkert en flott fyr, men jeg hadde ikke tatt sjansen om jeg var deg. 

Anonymkode: bcba2...5f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vært rusfri i ti år nå, så ja, det går an.

Anonymkode: f973e...6ed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er han det. Han er rusfri og har fått livet sitt på stell. De fleste som har kommet så langt holder seg unna det. 

Hvordan i all verden skal vi som har levd vonde liv og havnet ut i rusen kunne komme oss til å ha det godt og normalt igjen, hvis vi blir valgt bort bare fordi vi har slitt med rus? Jeg er en helt normal og god person selv om jeg har den historien bak meg. Faktisk er jeg mer omsorgsfull enn de fleste. 

Anonymkode: b01f0...52a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk inn i et forhold med en som hadde vært rusfri i 1,5 år. Aldri igjen, han havna langt ut på kjøret igjen, mishandlet meg og var ikke noe ålreit. Brukte fem år på å komme meg ut, og bygger meg fremdeles opp igjen. Jeg kommer aldri til å gå inn i et forhold med noen som har hatt rus problemer igjen. 

Men selv om min opplevse var alt annet enn en dans på roser, så kan det hende han din er fantastisk. Eneste jeg vil at du skal gjøre er å være oppmerksom. Ikke godta ting, ikke la ting surre og gå. Nei er nei, dine grenser er like viktige son hans. 

Anonymkode: 2ecfc...458

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette avhenger helt av personligheten. Jeg kjenner flere som kommer fra et belastet miljø hvor de har vært sterke rusmisbrukere, men som også klarer å legge dette bak seg. Det krever da selvfølgelig at flere broer brennes og det hjelper også å «emigrere» fra sitt tidligere holdested.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør være forsiktig. Han kan gå på en smell med tilbakefall om han får litt motgang i livet. 

Anonymkode: 75b34...8d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er han det. Han er rusfri og har fått livet sitt på stell. De fleste som har kommet så langt holder seg unna det. 

Hvordan i all verden skal vi som har levd vonde liv og havnet ut i rusen kunne komme oss til å ha det godt og normalt igjen, hvis vi blir valgt bort bare fordi vi har slitt med rus? Jeg er en helt normal og god person selv om jeg har den historien bak meg. Faktisk er jeg mer omsorgsfull enn de fleste. 

Anonymkode: b01f0...52a

Det er jo akkurat dette her jeg tenker... når en eks narkoman har klart å stable seg så på beina så fortjener de vitkelig en fullverdig ny sjanse, men man bør vel ta visse forhåndsregler.. er veldig veldig skeptisk..😞

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nonchalant skrev:

Dette avhenger helt av personligheten. Jeg kjenner flere som kommer fra et belastet miljø hvor de har vært sterke rusmisbrukere, men som også klarer å legge dette bak seg. Det krever da selvfølgelig at flere broer brennes og det hjelper også å «emigrere» fra sitt tidligere holdested.

Han er en skikkelig "mannemann" med bein i nesa, selvinnsikt og dønn ærlig. Aldri møtt et menneske som er så fra levra ærlig. Legger ikke skjul på en dritt. Han virker som en skikkelig robust og stødig fyr. Jeg kan ikke skjønne at han kan ha hatt et rusproblem.... 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir opp til hver enkelt, men jeg hadde ikke gjort det. 3 år rusfri er ikke lenge, og ja det er stor sannsynlighet for at en narkoman faller tilbake ved litt motgang for eksempel. Vet ikke om du røyker/snuser, men jeg vet om flere som har sluttet med dette i noen år og som likevel har en anelse av lyst på det igjen, tar seg en røyk/snus og er igang igjen. Rusmidler er MANGE ganger sterkere og mer avhengighetsskapende. Det virker på belønningssystemet i hjernen, og har man en gang vært rusmisbruker vil hjernen fortsatt ha denne "belønningen". Han er sikkert en flott fyr, men jeg hadde ikke tatt sjansen om jeg var deg. 

Anonymkode: bcba2...5f8

Jo, jeg røyker.. men jeg føler ikke at man helt kan sammenligne røyk og narkotika selvom det er avhengighetsskapende midler begge deler (og narkotika er sinnsykt mye mer avhengighetsskapende) røyk ødlegger jo ikke livet, økonomien, rullebladet og psyken til et menneske, røyk endrer ikke adferden til en person osv osv. Joda selvsagt endrer det økonomien med kanskje noen 1000 i mnd og kan gi en kreft på sikt, men allikevel. Jeg tenker at det kanskje er lettere å falle tilbake på røyk som egentlig ikke ødlegger livet sitt, enn å falle tilbake til narkotika som ødlegger det livet man endelig har klart å få på plass? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært rusfri i ti år nå, så ja, det går an.

Anonymkode: f973e...6ed

Har du noen gang ila disse 10 årene opplevd at du har hatt lyst til å ruse deg igjen? Kan du nyte alkohol på normal måte? Har du opplevd f.eks en livsskrise ila disse 10 årene? Hvordan taklet du det da eventuelt ? Om så, tenkte du da på å ruse deg igjen for å døyve de psykiske smertene ? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han er en skikkelig "mannemann" med bein i nesa, selvinnsikt og dønn ærlig. Aldri møtt et menneske som er så fra levra ærlig. Legger ikke skjul på en dritt. Han virker som en skikkelig robust og stødig fyr. Jeg kan ikke skjønne at han kan ha hatt et rusproblem.... 

Siden du skriver som en anonym bruker så tar jeg meg friheten til å komme med en påstand. 

Jeg tror du vet godt hva han har drevet med,;) Men uansett så betyr om, hva, hvem og når svært lite om vi snakker i fortid.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nonchalant skrev:

Siden du skriver som en anonym bruker så tar jeg meg friheten til å komme med en påstand. 

Jeg tror du vet godt hva han har drevet med,;) Men uansett så betyr om, hva, hvem og når svært lite om vi snakker i fortid.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her.

Ja? Jeg vet veldig godt hva han har drevet med, han har fortalt meg mye alerede, ting som er ekstreme. Og kommer det frem enda flere ekstreme ting, så blir jeg ikke sjokert. 

Men okey... jeg skjønte ikke helt hva du ville komme frem til med det du skrev nå? 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her.

Ja? Jeg vet veldig godt hva han har drevet med, han har fortalt meg mye alerede, ting som er ekstreme. Og kommer det frem enda flere ekstreme ting, så blir jeg ikke sjokert. 

Men okey... jeg skjønte ikke helt hva du ville komme frem til med det du skrev nå? 

Jeg ville bare poengtere at det er mulig å legge ting bak seg, eller i det minste ikke la det være en innvirkning på livet. ;) 

Skrevet

3 år uten rusmidler er ikke så veldig lenge når vi snakker om en person som har levd et hardt rusliv tidligere. Det er en stor risiko for at han vil sprekke igjen om livet blir vanskelig. Jeg ville vært skeptisk, og forberedt meg på å bli skuffet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, tøydokka skrev:

3 år uten rusmidler er ikke så veldig lenge når vi snakker om en person som har levd et hardt rusliv tidligere. Det er en stor risiko for at han vil sprekke igjen om livet blir vanskelig. Jeg ville vært skeptisk, og forberedt meg på å bli skuffet. 

Er vanskelig det her... jeg har ikke så mye mer igjen på "skuffa kvota" mi.. men er samtidig synd da at fortiden til en person skal stå i veien... men samtidig så tar man alltid en stor sjans når man går inn i forhold. Man blir jo som regel skuffet en gang uansett.. utroskap blandt annet florerer jo som svartedauen selv... og det mest rundt "veldstående" forhold føler jeg." Rike, kalde, kyniske, aldri opplevd motgang- folk" er ikke alltid bra folk de heller. Føler at de menneskene som er best er de som har opplevd livet på den harde måten. 

Skrevet

Det kommer an på flere ting. Hva slags behandling har han vært igjennom og hvordan personligheten hans er. Hvorfor snakker han så mye om ekstreme ting allerede nå? Det ville jeg stilt meg litt skeptisk til. Spør du? Forteller han selv?

Ellers opplever jeg at hn jeg kjenner snakker lite om fortiden sin. Han har fortalt at han var hard narkoman, men ingen detaljer. Kanskje han ville delt mer om vi datet, men jeg tviler på det. Han har lagt ting bak seg og fokuserer på livet nå og framover. Har vært rusfri siden 2013 da. 

Mange faller tilbake. Noen klarer seg. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det kommer an på flere ting. Hva slags behandling har han vært igjennom og hvordan personligheten hans er. Hvorfor snakker han så mye om ekstreme ting allerede nå? Det ville jeg stilt meg litt skeptisk til. Spør du? Forteller han selv?

Ellers opplever jeg at hn jeg kjenner snakker lite om fortiden sin. Han har fortalt at han var hard narkoman, men ingen detaljer. Kanskje han ville delt mer om vi datet, men jeg tviler på det. Han har lagt ting bak seg og fokuserer på livet nå og framover. Har vært rusfri siden 2013 da. 

Mange faller tilbake. Noen klarer seg. 

Vært igjennom en kjempe god behandling. Grunnene til at han begynte å snakke om det er mange, men jeg ønsker ikke å fortelle om de grunnene her... vil liksom ikke bli gjenkjent. Men ja, hadde han begynt å fortelle ut av det blå, så hadde jeg nok syntes det hadde vært rart. Men pga omstensighetene som oppstod så er det ikke noe rart i det heletatt :) så det stiller jeg meg ikke kritisk til.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vært igjennom en kjempe god behandling. Grunnene til at han begynte å snakke om det er mange, men jeg ønsker ikke å fortelle om de grunnene her... vil liksom ikke bli gjenkjent. Men ja, hadde han begynt å fortelle ut av det blå, så hadde jeg nok syntes det hadde vært rart. Men pga omstensighetene som oppstod så er det ikke noe rart i det heletatt :) så det stiller jeg meg ikke kritisk til.

Å, ok. Jeg vet ikke hvorfor du ikke skal gi ham en sjanse da i så fall. Kompisen min er ihvertfall en veldig bra fyr som ser andre mennesker veldig godt. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at de vil falle rett utpå ved motgang 🙂

Kan du ikke ta opp disse tankene med ham? Han vil sikkert forstå hvorfor du tenker sånn. Snakk om det ut en å vis mistillit. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Å, ok. Jeg vet ikke hvorfor du ikke skal gi ham en sjanse da i så fall. Kompisen min er ihvertfall en veldig bra fyr som ser andre mennesker veldig godt. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at de vil falle rett utpå ved motgang 🙂

Kan du ikke ta opp disse tankene med ham? Han vil sikkert forstå hvorfor du tenker sånn. Snakk om det ut en å vis mistillit. 

Nå har vi liksom ikke noe greie enda da, vi har fått et vennskap på en måte men jeg merker at han er veldig min type, og jeg merker hans interesse ovenfor meg. Men om det skulle blitt noe mer, så kan jeg ta opp de tankene ja. Ja, han vil garantert ha forståelse for mine tanker uten tvil isåfall. Han er veldig lett å snakke med, og han har gode svar og meninger på alt.

Men spørsmålet var jo om det er vits av meg å dyrke interessen min to the next level, eller om jeg skal prøve å glemme det... jeg er jo ikke forelsket, bare interessert, har ikke vært intime heller. Jeg får aldri noen spesielle følelser før jeg har vært intim med personen... så liksom... lurer på om det er lurest å glemme det, eller dyrke det vidre.. 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...