Gå til innhold

Vil at 500.000 hytteeiere skal få stemme i hyttekommunen sin – hvis de har lyst


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Hytteeiernes interesseorganisasjon Norsk Hyttelag foreslår valgfri stemmekommune for landets hytteeiere ved kommunevalg.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/jdr7Ve/Vil-at-500000-hytteeiere-skal-fa-stemme-i-hyttekommunen-sin--hvis-de-har-lyst

Så hva synes dere, er dette et bra forslag eller et idiotisk forslag?

 

Jeg kaller det et idiotisk forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idiotisk forslag.  Skal de få stemme to ganger, eller skal de miste retten til å stemme i bokommunen sin?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pillarguri skrev:

Idiotisk forslag.  Skal de få stemme to ganger, eller skal de miste retten til å stemme i bokommunen sin?

Bare to? De som har en del penger har da gjerne både to og tre hytter. Jeg skulle gjerne kjøpt meg noen skur i nabokommunene og fått 5-6 stemmer i kommunevalget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de hytte eierne blir i flertall, skal flertallet av de stemmene stemme over de som allerede bor der, og skal da kommunen overkjøre lokalbefolkningen? 

Jaja, Norge er nå sjakk kjørt seg som et demokratisk land så dette blir nok de å stemme ja til kjenner jeg det nye kommunist Norge rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man må stemme der man bor. 

Men forstår jo at man ønsker en viss påvirkning der man har sitt 'andre hjem'. Men slik valgordningen er nå, så må man stemme i hjemkommunen. Er ikke helt riktig at man skal påvirke alt som skjer i kommunen bare fordi man oppholder seg der annenhver helg, men ikke har noe med bl.a skoler og helsetjeneste å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Hva om de hytte eierne blir i flertall, skal flertallet av de stemmene stemme over de som allerede bor der, og skal da kommunen overkjøre lokalbefolkningen? 

Jaja, Norge er nå sjakk kjørt seg som et demokratisk land så dette blir nok de å stemme ja til kjenner jeg det nye kommunist Norge rett.

Ja, for det å gi bemidlede borgere fordeler basert på hvor stor grad de benytter seg av privat eiendomsrett er så typisk kommunister... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke forslaget har så veldig mye for seg, siden kommuner med et flertall av hytteeiere da lett vil kunne prioritere preparering av skiløyper fremfor drifting av gamlehjemmet. På den andre siden forstår jeg jo at det kan virke provoserende med svært høy eiendomsskatt på hytter, mens det brukes masse penger på kulturhus for 14 fastboende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomting som kanskje kunne hatt noe for seg er en spørreundersøkelse blant hytteeierne. Bare for å få vite litt om hva de mener. Så hadde politikerne (og de som bor der) fått litt info om hva hytteeierne mener. Så kan de velge om de skal ta hensyn til deres ønsker eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2019 at 1:34 AM, solmåneogstjerner said:

Nei. Man må stemme der man bor. 

Men forstår jo at man ønsker en viss påvirkning der man har sitt 'andre hjem'. Men slik valgordningen er nå, så må man stemme i hjemkommunen. Er ikke helt riktig at man skal påvirke alt som skjer i kommunen bare fordi man oppholder seg der annenhver helg, men ikke har noe med bl.a skoler og helsetjeneste å gjøre. 

De som bor i utlandet kan stemme i en kommune hvor de ikke bor, de som aldri har bodd i Norge kan stemme i Oslo. I noen tilfeller så kan de stemme i to lokalvalg, der de bor og i Norge.

Hvis hytteeiere må stemme der de bor flest dager, hvorfor gjelder ikke det samme logikken for utenlandsnordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Camlon skrev:

De som bor i utlandet kan stemme i en kommune hvor de ikke bor, de som aldri har bodd i Norge kan stemme i Oslo. I noen tilfeller så kan de stemme i to lokalvalg, der de bor og i Norge.

Hvis hytteeiere må stemme der de bor flest dager, hvorfor gjelder ikke det samme logikken for utenlandsnordmenn.

For å stemme i lokalvalg må man vel bo i kommunen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, solmåneogstjerner said:

For å stemme i lokalvalg må man vel bo i kommunen?

Nei, du kan stemme i lokalvalg selv om du ikke bor i kommunen. Det er til og med mulig å kunne stemme i Oslo selv om du aldri har bodd i Oslo. 

Dette betyr også at en del utlandsnordmenn har dobbelt stemmerett. De kan stemme i kommunen de tidligere bodde i, og de kan stemme på stedet de faktisk bor. Jeg sier ikke at dette er feil eller riktig, men det finnes ingen generell prinsipp i Norge at for å stemme i lokalvalg så må man bo i kommunen.

Dersom du bor i utlandet, men har vært registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge noen gang i løpet av de siste 10 årene, blir du automatisk ført inn i manntallet i den kommunen der du var registrert som bosatt da du flyttet fra Norge.

Dersom du ikke har vært registrert bosatt i Norge de siste 10 årene, må du søke din siste bostedskommune om å bli ført inn i manntallet.  Dersom du ikke noen gang har vært folkeregisterført som bosatt i Norge, skal du søke til Oslo kommune.

https://valg.no/kommunestyre--og-fylkestingsvalget-20192/stemmerett/er-du-innfort-i-manntallet/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Camlon skrev:

Nei, du kan stemme i lokalvalg selv om du ikke bor i kommunen. Det er til og med mulig å kunne stemme i Oslo selv om du aldri har bodd i Oslo. 

Dette betyr også at en del utlandsnordmenn har dobbelt stemmerett. De kan stemme i kommunen de tidligere bodde i, og de kan stemme på stedet de faktisk bor i. Jeg sier ikke at dette er feil eller riktig, men det finnes ingen generell prinsipp i Norge at man må bo i kommunen for å ha stemmerett.

Dersom du bor i utlandet, men har vært registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge noen gang i løpet av de siste 10 årene, blir du automatisk ført inn i manntallet i den kommunen der du var registrert som bosatt da du flyttet fra Norge.

Dersom du ikke har vært registrert bosatt i Norge de siste 10 årene, må du søke din siste bostedskommune om å bli ført inn i manntallet.  Dersom du ikke noen gang har vært folkeregisterført som bosatt i Norge, skal du søke til Oslo kommune.

https://valg.no/kommunestyre--og-fylkestingsvalget-20192/stemmerett/er-du-innfort-i-manntallet/

Det blir jo litt feil. Etter min mening så skal man ikke kunne stemme i kommunen om man ikke bor der. Man bør ha litt innsikt i de lokale sakene før man sier sin mening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner problemstillingen, men støtter det fremdeles ikke. Det er fortsatt de som bor der som har mest med sin egen kommune å gjøre, og er avhengig av de tilbudene kommunen tilbyr i langt større grad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

Omtrent like dårlig forslag som å innføre stemmerett for 16-åringer. Jeg skjønner tanken bak, men det er selvsagt de som er fastboende i kommunen som skal bestemme, ikke hytteeiere som ikke har behov for de daglige tjenestene innen skole, helse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine
48 minutter siden, Example skrev:

Jeg skjønner problemstillingen, men støtter det fremdeles ikke. Det er fortsatt de som bor der som har mest med sin egen kommune å gjøre, og er avhengig av de tilbudene kommunen tilbyr i langt større grad. 

Enig her.

Mesteparten av pengene i et kommunebudsjett går til å drifte helse og omsorgstjenester, skole og barnehage. Dette er tilbud som ikke betyr noe for en hytteier. Om du har hytte i en kommune så går ikke barna dine på skole der og ikke skal du inn på eldrehjemmet der når du blir gammel heller. Og ikke minst - man skatter jo (av inntekten) til bostedskommunen. 

I en kommune med mye hyttebebyggelse og færre fastboende så kan jo hyttefolket få uforholdsmessig mye makt hvis de kunne velge å stemme der. Og de trenger jo ikke bry seg om helsetjenester, skoler, barnehage eller de ti tusen andre tingene som betyr noe for de fastboende. Det  de trenger å tenke på er vel stort sett eiendomsskatt, hytterenovasjon, reguleringsplaner og vegene til hytteområdene. 

Jeg tenker også det blir grunnleggende urettferdig hvis noen skal få stemme i mer enn en kommune. Da må man i tilfelle velge. Det er jo gjerne de bemidlede som eier hytter, så det blir en skjevfordeling jeg trodde vi var ferdig med for ca 100 år siden (at du får mer makt på stemmeseddelen hvis du har penger og eiendom altså).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.7.2019 den 1.29, Slaskete Maskot skrev:

Hva om de hytte eierne blir i flertall, skal flertallet av de stemmene stemme over de som allerede bor der, og skal da kommunen overkjøre lokalbefolkningen? 

Jaja, Norge er nå sjakk kjørt seg som et demokratisk land så dette blir nok de å stemme ja til kjenner jeg det nye kommunist Norge rett.

Forhistorien er at det er svært mange kommuner der hytteeierene er en viktigere inntektskilde for kommunen enn de fastboende. Det er en del kommuner som aktivt misbruker dette. 

Forslaget går på om at man kan bruke stemmeretten sin i den kommunen som betyr mest for deg som eiendomsbesitter, uavhengig av hvor du er folkeregisterregistrert bosatt. Det er flere og flere i landet som bruker mere tid på hytta enn hjemme og som følgelig er tjent med å få være med å bestemme reguleringsutviklingen der de tilbringer mest tid.

Jeg er en av dem som aktivt ville valgt å stemme i kommunen for hytta mi, siden det ligger infrastruktur utviklingsprosjekter her som er kommune bestemt, i motsetning til der jeg bor , der alt på slutten av dagen handler om statlige prioriteeringer.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...