Gå til innhold

Kj-lyden, nå også i skriftlig versjon.


Cata

Anbefalte innlegg

I flere kvelder har jeg nå sett innlegg på KG der noen konsekvent skriver "skjenne" og "skjenner" når det er helt tydelig at vedkommende mener "kjenne" og "kjenner". Jeg håper virkelig det bare er en bruker som roter det til og at ikke det blir den nye trendfeilskrivingen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Cata said:

I flere kvelder har jeg nå sett innlegg på KG der noen konsekvent skriver "skjenne" og "skjenner" når det er helt tydelig at vedkommende mener "kjenne" og "kjenner". Jeg håper virkelig det bare er en bruker som roter det til og at ikke det blir den nye trendfeilskrivingen.

På nyhetene her om dagen gikk det et innslag om en jente som spurte på et nettsted om hun var "sjukk". (Altså ikke i betydningen sjuk, men tjukk). Innslaget tok kun for seg det bekymringsfulle i kroppsholdninger hos dagens unge, men jeg  tillot meg å bekymre meg litt over språkferdighetene også. 

Anonymkode: 74539...bb5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cata skrev:

I flere kvelder har jeg nå sett innlegg på KG der noen konsekvent skriver "skjenne" og "skjenner" når det er helt tydelig at vedkommende mener "kjenne" og "kjenner". Jeg håper virkelig det bare er en bruker som roter det til og at ikke det blir den nye trendfeilskrivingen.

Se min sjole, den er sjønn som shørtet mitt, men nå må jej gå å steke shøttet på sjøkkenet :mynona:

Anonymkode: 5e858...ccd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skikkelig spennende blir det når mange i tillegg sliter med dobbel vs enkel konsonant.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det samme, og jeg krymper meg bare av tanken for å være ærlig. Jeg stritter fremdeles i mot å skrive verken og ikke hverken feks. Men akkurat den kj-lyden ligger hjertet mitt så nære at det nesten gjør fysisk vondt å se sånne feil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Cata skrev:

I flere kvelder har jeg nå sett innlegg på KG der noen konsekvent skriver "skjenne" og "skjenner" når det er helt tydelig at vedkommende mener "kjenne" og "kjenner". Jeg håper virkelig det bare er en bruker som roter det til og at ikke det blir den nye trendfeilskrivingen.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver jo riktig i forhold til uttale da. 😁

Anonymkode: fad8b...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se min sjole, den er sjønn som shørtet mitt, men nå må jej gå å steke shøttet på sjøkkenet :mynona:

Anonymkode: 5e858...ccd

Ouf, jeg får helt vondt av å lese det der.. 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tråder til dere hær :yvonne:

 

 

Anonymkode: 5e858...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Ouf, jeg får helt vondt av å lese det der.. 😐

Sorry :troest:

Anonymkode: 5e858...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i årevis på Facebook at folk har vært «forskjøla», så jeg vil dessverre si at ting tyder på at det ikke er en enkeltbruker eller et enkelttilfelle. 😢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry :troest:

Anonymkode: 5e858...ccd

Håper virkelig ikke det blir standard blant de yngre 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Håper virkelig ikke det blir standard blant de yngre 😕

Enig med deg :) 

Anonymkode: 5e858...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelige dere er, da. 

 

 

:ironi:

Anonymkode: 4b1a5...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skjærer i ørene mine å se og høre disse feilene. Lærer ikke de unge riktig norsk lenger?

Anonymkode: a9294...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjærer i ørene mine å se og høre disse feilene. Lærer ikke de unge riktig norsk lenger?

Anonymkode: a9294...277

Det er norsk. Det er Østlandsdialekt.

Anonymkode: d711d...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...