Gå til innhold

Hvordan slutte å bruke så mye penger på mat og klær som ikke er nødvendig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag en inntekt på 14 tusen i måneden. Klarer som oftest å spare 1000-3000 kr hver måned, men det hender også at jeg bruker opp pengene på skrap jeg egentlig ikke trenger. Bruker ofte mye mer penger enn nødvendig på unødvendig og usunn mat (spise på mc donalds, kaffe og annet på kafé og mye godteri og ferdigmat hver gang jeg handler dagligvarer). Kjøper også ofte nye klær selvom jeg har mye jeg kan bruke fra før. Det er kanskje ikke så ille, for det er jo ikke slik at jeg sitter her med fullt av ting jeg aldri bruker og som jeg har betalt mye penger for (som forskjellige elektronikk produkter, bøker, spill, pynteting og andre duppedingser). 

Jeg ønsker nå å fokusere på å kjøpe sunn, næringsrik og billig mat og bare kjøpe nye klær dersom det virkelig er krise (om jeg bare har igjen to bukser eller trenger en kjole til et bryllup o.l). Jeg har tenkt på dette i flere måneder allerede, men det å faktisk gjennomføre det i praksis har jeg ikke helt klart. Jeg begynner forhåpentligvis å studere til høsten også og da vil jeg jo bare få en inntekt på 8000 kr i måneden (er usikker på om jeg vil klare å jobbe ekstra i tillegg til studiene). Er redd jeg kommer til å slite veldig dersom jeg ikke klarer å skjerpe meg snart.

Er det noen som har noen gode råd til meg? Hvordan skal jeg klare å gjennomføre dette og ikke skli ut? 

Anonymkode: aaf7e...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst bør du sette opp et realistisk budsjett. Etter hver måned (eller gjerne uke i starten) følger du det opp for å sette deg selv til ansvar for dette! 

Når det gjelder matutgiftene: sett opp en matplan og begynn med ukeshandling hvor du kun går i butikken og handler det du trenger for en uke. Dermed slipper du å bruke mer tid og penger på unødvendige butikkbesøk. Ta med deg matpakke eller eple rundt om, slik at du har noe å spise i stedet for å gå på McDonald's. 

Unngå å gå i klesbutikker hvis du vet at du ikke trenger noe, du bare utsetter deg selv for fristelser (det gjelder forsåvidt alle butikker). I stedet for å treffe venninner o.l på kafe hele, kan man treffes hjemme hos hverandre og spare penger der :) mulighetene er mange! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det kan hjelpe deg, men jeg har lister på mobilen. Først en liste over middager jeg skal ha denne uka, og handleliste. Da gjelder det å holde seg til lista på butikken, men det går som regel fint. Handler én gang i uka. Kjøper jeg en brokkoli og bare bruker halve, må jeg ha en annen middag den uka hvor brokkoli passer.

Jeg har også liste over hva slags klær jeg trenger, eller eventuelt hva som kan passe med de andre klærne mine. Jeg passer også på at jeg bare kjøper klær i gode materialer. Kan være dyrere, men varer lenger og er ofte finere så man ikke føler for å bytte ut så ofte. Ser jeg at jeg trenger en mørk bukse og en varm genser kommer det på lista, for eksempel. Kjøper ikke noe som ikke er på lista. Her må man også holde seg litt hard, men lettere hvis man ikke drar på shopping på måfå, men drar spesifikt for å lete etter det man trenger.

Til slutt har jeg en liste over hva jeg trenger i huset. Her bruker jeg heller litt ekstra penger på noe dyrt jeg vil ha, enn å kjøpe kopper og pynt på Nille, f.eks. Bruker heller 200 på én kaffekopp og samler sammen settet over tid på noe jeg virkelig vil ha, enn å fylle huset med billige ting jeg bare liker halvveis. Fordi det er dyrere kan jeg ikke handle inn alt på en gang, og lærer meg å være tålmodig. 

Jeg ville også gått gjennom kontoutskriften og sett hvor mye du faktisk bruker på kaffe, McDonalds osv. Sånt pleier å skremme meg fra forbruk i hvert fall 🙂

Anonymkode: 5ad06...82f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det letter og si ting til folk en å gjøre det men uansett:

Om du tenker sånn som dette før du kjøper noe "TRENGER jeg virkelig dette? Jeg har klart meg uten så langt, så da klarer jeg meg ganske godt uten.. det er en viktig regel.

sett opp et mat budjsett på hvor mye du trenger, om du bor alene, så kan du overleve lett med 300-600 i uka.

Jeg kjøper klær kanskje 1 gang per 2 år, klarer meg fint med det jeg har, er ikke noe mote fyr så gir meg faen, og tenker ikke på hva folk tenker om meg.

Om du virkelig må ha noe, se på finn om folk selger billig, gå på bruktmarket. Alt trenger ikke å være nytt.

Faren min eier firma, han har penger, men han sjekker alltid bruktmarkeder før han kjøper noe i en butikk.

:) håper dette var til hjelp!

Endret av Darkrobin27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned appen som heter Mattilbud for å få oversikt over ulike butikker sine ukestilbud og planlegg ukesmeny utifra hva som er på tilbud. Har du fryser så er det lurt å kjøpe inn litt ekstra av det som er på tilbud og fryse ned. Ha restemiddag noen dager i uken. Sjekk skap/kjøleskap/fryser og planlegg menyer etter hva du allerede har av ingredienser. Prøv å begrens antall turer i butikken, det går mere penger hvis du handler daglig. Fort gjort å kjøpe med noe du ikke trenger

Ang klær så anbefaler jeg å kjøpe brukt, sjekk ut appen Tise. Bra for lommeboka og bra for miljøet. Har selv nesten utelukkende kjøpt brukte klær via Tise eller lokale kjøpe/selge-grupper på Facebook. F.eks så hadde jeg behov for nye bukser, og akkurat de buksene jeg liker best koster ca 1000kr i butikk. Fant de på Tise til 300kr pr stk. I samme slengen så la jeg ut mine gamle som var blitt for store til samme pris og fikk solgt de. 

Det samme gjelder ting til huset også; er det noe du virkelig trenger så sjekk bruktmarkedet først. 

En annen ting som kan være lønnsomt er å reparere hvis noe går i stykker. Løsner en såle på en sko så sjekk om det finnes en skomaker i nærheten. Revner en søm eller en glidelås så sjekk om det finnes noen som syr som kan reparere plagget. Jeg f.eks kjøpte meg ei billig symaskin og fikk et kræsjkurs av svigermor i bruk av symaskin. Har reparert både egne klær, pluss mannen og ungen sine klær (ikke noe avanserte greier, men f.eks en søm som har revnet eller en løsnet glidelås)

 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer enn 4000 mer enn deg i mnd. Jeg klarer ikke å spare noe.

Anonymkode: 91d5c...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et gjentagende tema her på KG : hvordan skal jeg bruke mindre penger ? Hjelp meg å sette opp budsjett. Ofte, slik som med deg TS, fremgår det helt tydelig at trådstarter utmerket god vet hva som skal til : kjøpe mindre dyr fastfood og bruke det du allerede har i klesskapet (sikker på at en av kjolene du allerede har ville fungere bra i et evnt bryllup, og to bukser kan faktisk være nok).

Hvilke faste utgifter har du, f eks husleie, strøm, mobil,trening, transport osv ? Du må først og fremst ha dekning for dette. Ha fast overføring til en konto du ikke så lett kan ta av, f eks en BSU konto. Sparer du fast 1000 kroner der hver mnd, er de låst, og du vet at du sparer deg opp til egenkapital.I tillegg får du skattefradrag.

Om du har de utgiftene som er nevnt ovenfor, kan jeg ikke forstå hvordan du skal klare deg med 8000 i mnd, så det alene er en veldig god grunn til å være disiplinert og spare deg opp en bufferkonto. 

Ellers handler alt om selvdisiplin. Klarer du å gå forbi Mc Donalds en gang, så klarer du det to ganger, og etterhvert er det blitt en vane å gå forbi. Ikke gå inn i klesbutikker. Handle inn og lag opp mat som du har i fryseren, så trenger du ikke å kjøpe ferdigmat.

Og husk - dette handler ikke kun om økonomi, men om miljøvern. Å kjøpe mindre, å virkelig ta en reality check på behovet for en kjøper, er et godt bidrag. Sto selv på Rusta i går og vurderte sånne solcellelyspærer til utebruk. De var nedsatt til kr 15, så ingen økonomisk ruin å kjøpe 3 - 4 stykker. Men jeg spurte meg selv : Trenger jeg de ? Er det bra for miljøet (laget av plast) ? Kommer jeg til å angre om 2 uker om jeg ikke kjøper de ? Svaret på alt var nei,nei,nei. Så fordi om jeg også i dag tenker at det hadde jo vært koselig å sett de lysene en liten stund før jeg legger meg, så er jeg glad jeg lot være. 

Så du kan jo bruke tid på å stille deg selv lignende spørsmål, og til slutt blir du så lei av å gjøre det hver gang du vurderer om du skal kjøpe noe, at du rett og slett lar være å gå inn i butikker 🤪

Anonymkode: db032...98a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 14 000 kr utbetalt i mnd. Hva har du i husleie. ? Hvordan klarer du å spare så mye?

Anonymkode: 7b7eb...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...