Gå til innhold

Begynne i ny jobb


MiniMaya

Anbefalte innlegg

Begynner i ny jobb etter sommeren.  Bør jeg sette prøvingen på pause? Og hvor lenge? halvt år? Ett år? 

Veldig ambivalent. På den ene siden så er det vel ganske dårlig gjort mot ny arbeidsgiver og gir et dårlig innrykk av meg 

på den andre siden er jeg 33 år og har ikke all verdens tid. Har jo allerede gått uten prevensjon i over ett år. Og ikke minst -jeg har jo ikke lyst å sette det på pause 

Hva syns dere? 

Endret av MiniMaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga alder ville jeg ikke ventet!

Anonymkode: 9c731...7c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jo at arbeidsgiver har ansatt deg fordi hun tenker at du er en ressurs, og har planer om å beholde deg i jobben i mange år. Så hvis du blir borte 7-8 mnd av arbeidslivet så går nok det helt fint. Kjør på! 

Jeg ble gravid 1 mnd etter at jeg fikk ny jobb, og var 5 mnd på vei da jeg startet i ny jobb. Gikk fint det, bare skikkelig ubehagelig å si før jeg hadde startet. Sjefen ble ikke sur (på telefon), og har aldri sagt noe negativt til meg om det. Bare litt teit av han å sette meg på team med to andre i samme alder, som også hadde barn fra før, for innen 6 mnd var alle gravide 😂

Anonymkode: 97a08...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper jo at arbeidsgiver har ansatt deg fordi hun tenker at du er en ressurs, og har planer om å beholde deg i jobben i mange år. Så hvis du blir borte 7-8 mnd av arbeidslivet så går nok det helt fint. Kjør på! 

Jeg ble gravid 1 mnd etter at jeg fikk ny jobb, og var 5 mnd på vei da jeg startet i ny jobb. Gikk fint det, bare skikkelig ubehagelig å si før jeg hadde startet. Sjefen ble ikke sur (på telefon), og har aldri sagt noe negativt til meg om det. Bare litt teit av han å sette meg på team med to andre i samme alder, som også hadde barn fra før, for innen 6 mnd var alle gravide 😂

Anonymkode: 97a08...cc1

Og derfor ansetter man ikke kvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrodeF skrev:

Og derfor ansetter man ikke kvinner. 

Og vi har fedrekvoten også. Syns vi kun skal ansette roboter. 

Anonymkode: 7357a...731

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Om du skal prøve så vet du jo ikke når eller om du blir gravid. Sånn er det jo bare. Damer får barn. Kanskje ikke alltid det passer like bra for arbeidsgiver, men det er jo en grunn til at vi har de rettighetene vi har her i landet. 

Anonymkode: 8dea5...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal du ikke sette prøvingen på vent! 

Du er i din fulle rett å bli gravid. Og selv om du prøver, kan det ta månedsvis å bli gravid - og så tar det åtte måneder før du skal ut i permisjon. 

Jeg brukte 10 mnd på å bli gravid. Du er 33 år, da har du ikke allverdens med tid om du ønsker flere barn også. 

Om arbeidsgiveren blir sur for noe sånt, viser det at du har havnet i en dårlig bedrift. Min nyeste kollega var 6 mnd på vei da hun begynte her, og det var arbeidsgiver fullstendig klar over da hun ble ansatt. 

Anonymkode: eb010...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i ny jobb hadde nettopp hatt en spontanabort to uker før min første dag. Ble gravid igjen tre måneder senere, og gikk ut i permisjon når jeg hadde jobbet der nesten ett år. Var i god form hele svangerskapet heldigvis. Alle var bare glade på mine vegne. De setter ofte inn en vikar for deg og den personen får jo en god mulighet til en referanse og en fot innenfor arbeidslivet.

Anonymkode: 9eb25...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å utsette prøvingen. Du vet uansett ikke hvor lang tid det kommer til å ta før dere evt. blir gravide, og forhåpentligvis er du i god nok form til å jobbe gjennom mesteparten av graviditeten også. Kjør på 😊

Anonymkode: 89e47...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Tusen takk alle sammen ❤️ nå føler jeg meg utrolig mye bedre. Har jo allerede prøvd lenge så føles litt skummelt å sette ting på pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg trengte også denne tråden! Har prøvd i snart et år uten hell, og nå har det plutselig dukket opp en veldig spennende jobb som jeg gjerne vil søke på. Jeg er også 33, og har ikke lyst til å sette prøvingen på vent, men kjenner på det «moralske» ved å prøve å bli gravid og søke ny jobb samtidig. Men etter denne tråden blir det litt enklere 😊 Takk alle sammen!

Anonymkode: 600dd...1f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, jeg trengte også denne tråden! Har prøvd i snart et år uten hell, og nå har det plutselig dukket opp en veldig spennende jobb som jeg gjerne vil søke på. Jeg er også 33, og har ikke lyst til å sette prøvingen på vent, men kjenner på det «moralske» ved å prøve å bli gravid og søke ny jobb samtidig. Men etter denne tråden blir det litt enklere 😊 Takk alle sammen!

Anonymkode: 600dd...1f9

Da er vi jo i nøyaktig samme båt! Hehe. Håper vi snart blir gravide da! Hold meg oppdatert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i samme situasjon og har tenkt likt som deg. Har prøvd i over et år og hadde nylig en SA. Begynner i ny jobb etter ferien og fortsetter prøvingen videre. Jeg vet jo allerede at det er vanskelig for meg å bli gravid og da skal jeg ikke utsette det mer pga en arbeidsgiver. Det er som flere skriver her en dårlig bedrift dersom ikke arbeidsgiveren tar dette greit. 

Ønsker deg masse lykke til i både ny jobb og med prøvingen 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også i samme båt. Jeg vil jobb, og har søkt på en veldig interessant jobb! Skal på intervju i august, men samtidig har jeg lyst på en til og vil slutte på prevensjon i august. Men kjenner det føles feil pga moral eller hva jeg skal kalle det. I tillegg skal jeg skrive master, men det kan jeg evt ta permisjon fra. 

På en måte prioriterer man familie uansett.. jobb eller ny baby. Men ja, helt klar for å bli gravid igjen. Og er kun den følelsen av å skuffe evt ny arbeidsgiver som er "står i veien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 9 uker på vei da jeg skrev under på arbeidskontrakt. Jeg forventet å miste. Og var 18 uker på vei første arbeidsdag og fortalte det til sjefen den dagen. Det gikk helt fint. Går snart ut i perm og er bare halvveis i prøveperioden på jobben. Men jeg er 31 år og har ikke tid til å vente med barn. En jobb kan vente. Ingen takker deg på jobb for å vente med å bli gravid.. 

Anonymkode: abc76...eeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...