Gå til innhold

Hva betyr «sove igjennom natten» for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo nå hvorfor det er så mange som skriver på kg at ungene sov gjennom natta fra 4 mnd osv... hvis man ikke teller med amming, når de våkner 2-3 min osv. 

Jeg regner sove gjennom natta som å sove fra de legger seg til morgenen. Min på 14 mnd sover absolutt ikke gjennom natta, hun får flaske og hun klynker litt i blandt og må ha trøst i 2 min. Men noen ville vel sagt at det er å sove gjennom. Jeg er kjempesliten for jeg våkner jo mange ganger i løpet av natta. 

Anonymkode: ac154...9bb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier at min sover natta gjennom fordi hun sover sammenhengende i fem timer eller mer. Hun har 1-2 oppvåkninger fra rundt ett om natta til hun starter dagen i 6-tiden, men før det sover hun fra ca 19 uten og våkne. Når hun våkner om natta vil hun enten ha smokk eller flaske og kos. Hun har da som regel sovnet igjen i løpet av ti minutter. Det er en god natt for oss :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marisana skrev:

Jeg sier at min sover natta gjennom fordi hun sover sammenhengende i fem timer eller mer. Hun har 1-2 oppvåkninger fra rundt ett om natta til hun starter dagen i 6-tiden, men før det sover hun fra ca 19 uten og våkne. Når hun våkner om natta vil hun enten ha smokk eller flaske og kos. Hun har da som regel sovnet igjen i løpet av ti minutter. Det er en god natt for oss :) 

Det er sikkert en «god natt» men det er ikke å «sove igjennom». 

Ts

Anonymkode: ee57f...138

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr definisjon sover de vel gjennom natten når de sovet 6 timer sammenhengende, eller var det kun når de er nyfødte? Jeg anser det som helt normalt at en toåring våkner om natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove gjennom natta som baby betyr å sove fra ca 12 til 5 i mine øyne. Som toåring og eldre vil jeg si at å sove gjennom natta er å sove fra de legger seg til neste morgen. Ergo: vår 3åring som våkner hver natt og sover videre i vår seng, sover ikke gjennom natta fordi hun våkner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert en «god natt» men det er ikke å «sove igjennom». 

Ts

Anonymkode: ee57f...138

For meg er det det. Hun er sju måneder, så jeg hadde blitt overrasket om hun sov fra 19-0600... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Marisana skrev:

For meg er det det. Hun er sju måneder, så jeg hadde blitt overrasket om hun sov fra 19-0600... 

Det skjønner jeg. Jeg sier ikke at det er et unormalt sovemønster, men det er ikke å «sove igjennom natten» det er noe annet. 

Ts

Anonymkode: ee57f...138

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr det at de ikke har noen oppvåkninger fra midnatt til ca kl 6. 

Kan jo være at barnet pleier å sove natten gjennom men ble urolig fordi han sov et sted som var ukjent 

Anonymkode: 9c6c6...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg betyr det at de ikke har noen oppvåkninger fra midnatt til ca kl 6. 

Kan jo være at barnet pleier å sove natten gjennom men ble urolig fordi han sov et sted som var ukjent 

Anonymkode: 9c6c6...1bb

Han sov jo hjemme sier TS, kan ikke folk gidde å lese. 

Anonymkode: c6d3d...729

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Må man inn til ett barn med trøst eller mat, så sover ikke barnet natten igjennom. Da tenker jeg fra 22-00 og til morgen, sett til alder. Å sove natten igjennom, så tenker jeg at foreldrene selv har fått en uforstyrret nattesøvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ungene sover gjennom natten når de i all hovedsak ikke trenger assistanse på natt fra de sovner til de står opp og starter dagen.

Det er normalt å våkne i løpet av natten, men et barn som sover gjennom, trenger ikke hjelp til å sovne igjen, med mindre det er snakk om enkelttilfeller med mareritt/natteskrekk/tisseuhell/toalettbesøk.

Det er ikke dermed sagt at det er noe feil med en toåring som kommer inn i foreldrenes seng eller har våkenperioder og trenger hjelp til innsovning i løpet av natten. Han kan bare ikke sies å sove gjennom natten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sover ikke gjennom natta dersom man våkner i tide og utide. 

Vi har en 2 åring som sover stort sett gjennom natta, men det hender at hun ikke gjør det. Kan være drøm, tisset seg ut etc. Da heter det at denne gangen så sov hun seg ikke gjennom natta. 

Er ikke dette egentlig ganske enkelt? 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt ganske overrasket om jeg skulle passe en toåring og fikk beskjed om at han sov igjennom natten, men så må jeg bruke halve natta på å bysse og lulle (og tenker for meg selv at stakkars unge, han må jo være helt utenfor over at det er jeg som er der og ikke moren, siden han våkner så mye) også forteller jeg til moren at han var en del våken, og så sier hun at ja det er jo normalt. 

Da er det ikke det at barnet våknet mye som var problemet, men det at jeg misforsto hva mor mente og brukte halve natta på å bekymre meg og berolige, ettersom jeg trodde natta var unormal. 

 

Jeg regner forøvrig å sove igjennom natta som å sove fra det legges til om morgenen. 2 åringen her gjør det 75% av alle netter, og minien på snart ett gjør det 20% av alle netter. Hun våkner stortsett en gang og vil ha en flaske, og sovner halvveis  med i flaska etter et par minutter. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Marimba skrev:

Jeg hadde blitt ganske overrasket om jeg skulle passe en toåring og fikk beskjed om at han sov igjennom natten, men så må jeg bruke halve natta på å bysse og lulle (og tenker for meg selv at stakkars unge, han må jo være helt utenfor over at det er jeg som er der og ikke moren, siden han våkner så mye) også forteller jeg til moren at han var en del våken, og så sier hun at ja det er jo normalt. 

Da er det ikke det at barnet våknet mye som var problemet, men det at jeg misforsto hva mor mente og brukte halve natta på å bekymre meg og berolige, ettersom jeg trodde natta var unormal. 

 

Jeg regner forøvrig å sove igjennom natta som å sove fra det legges til om morgenen. 2 åringen her gjør det 75% av alle netter, og minien på snart ett gjør det 20% av alle netter. Hun våkner stortsett en gang og vil ha en flaske, og sovner halvveis  med i flaska etter et par minutter. 

Dette!👏🏻👏🏻👏🏻

Ts

Anonymkode: ee57f...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove gjennom natta er å sove fra 00-06. Det gjelder babyer og det gjelder for 2åringer. 

Er det en eneste liten oppvåkning så er der ikke "gjennom natta", selv om det bare er for å bysse i 2 minutter... Om man som voksen må våkne pga babyen må synges i søvn så hjelper det jo lite om det var 2 ganger i 2 minutter, så lenge den voksne bruke 45 min på å sovne igjen. 

Anonymkode: fe935...196

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også reagert på den måten å formulere seg på. Min 2,5 åring gråter og "trenger oss" hver natt, selv om han roer seg raskt og faller i søvn igjen. Min mor mener han "sover natta gjennom". Jeg er uenig. Når man må stå opp for å trøste/trygge midt på natta, hver natt i noe som føles som årevis, da er det ikke det samme som å sove gjennom natta.

Anonymkode: 0c8ce...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...