Gå til innhold

Sjåfør mener at begge som var i bilen skal dele på å betale parkeringsbot?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke sjåfør og eier av bilen som skal betale, når det var sjåføren som parkerte. Og absolutt skulle inn på en viss butikk, i nærheten av der personen parkerte. Jeg sa at jeg nekter å betale, fordi sjåføren parkerte feil. Jeg har ikke engang førerkort. Jeg skulle ikke handle. Men allikevel vil denne personen at jeg skal betale, fordi jeg var med.

Hva er riktig? 

Anonymkode: 517e8...525

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjåføren har alt ansvar. Såfremt dere ikke truet og tvang vedkommende til å parkere akkurat der er det bare å drite i det. Man er ikke solidarisk ansvarlig for slike ting. 

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fører som har alt ansvar. Med mindre du som passasjer har påvirket sjåføren til å parkere der selv om du veit at det ikke er lov, da syns jeg du er moralsk pliktig i å dele, men det er fortsatt sjåførens valg å stå der. 

Anonymkode: 2b6aa...1bd

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er sjåføren. Du har ikke en gang sertifikatet, og vet kanskje ikke om alle reglene om parkering. Det vet vedkommende som parkerte. Å be deg betale halvparten er litt gjerrig, synes jeg.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg er enig i at det er sjåføren. Du har ikke en gang sertifikatet, og vet kanskje ikke om alle reglene om parkering. Det vet vedkommende som parkerte. Å be deg betale halvparten er litt gjerrig, synes jeg.

Litt gjerrig? Det er direkte frekt.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud er jo sjåføren som parkerte ikke passasjer. Tenk om en bussjåfør fikk bot for å kjøre for fort også måtte alle passasjerer betale. LOL 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke insisterte på å parkere nettopp der, noe som virker til å ikke være tilfelle i følge HI, skal jo passasjeren selvsagt ikke betale noe overhodet.

Sjåføren har faktisk et ekstra ansvar som fører av bilen.

Endret av Cleopatra.
La til noe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bøter skal deles er situasjonsavhengig mener jeg. Slik du fremstiller situasjonen er det riktige her at sjåføren betaler såfremt ikke du skulle ha noe i butikker. I andre sammenhenger er det mest riktige å dele. Hørte en situasjon der 4 jenter skulle på fest. En av dem kjørte ic der viste seg at de parkerte ulovlig. I den saken syns jeg det var mest naturlig å dele

Min mann ble henter av en kamerat. De skulle på møte og fordi min mann ble forsinket, gasset sjåføren opp. Det ble det fartsbot av. Mannen min var snar med å si at han tok halvparten 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var personen som kjørte som absolutt skulle stå der, siden da fikk bilen skygge. Og det var 50m å gå til den butikken personen ville inn i. 

Boten kom på rundt 750,-

En annen grunn til at sjåføren ikke parkerte et annet sted var at da måtte vi betale for parkering. Jeg betalte 100,- i bensin. Og vi kjørte knappe 3 mil. 

Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg var med kun som selskap jeg skulle ikke handle noe som helst. Jeg ble spurt å bli med på bytur. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier som regel å fylle bilen med haikere når jeg er ute å kjører, så jeg slipper å betale fartsbøter alene. Har spart meg for mange tusen opp gjennom årene.

Anonymkode: b0e83...03d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var personen som kjørte som absolutt skulle stå der, siden da fikk bilen skygge. Og det var 50m å gå til den butikken personen ville inn i. 

Boten kom på rundt 750,-

En annen grunn til at sjåføren ikke parkerte et annet sted var at da måtte vi betale for parkering. Jeg betalte 100,- i bensin. Og vi kjørte knappe 3 mil. 

Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg var med kun som selskap jeg skulle ikke handle noe som helst. Jeg ble spurt å bli med på bytur. 

Her skal du ikke betale noe som helst. Jeg synes faktisk ikke engang du skulle behøvd å betale bensinpenger. 

Anonymkode: f67bc...6fc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Kommer veldig an på omstendighetene. Om dette er en person som kjører mye rundt på deg, og du aldri betaler for bensin/bompenger/parkering/slitasje, så er jo dette en fin anledning til å gi noe i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med denne logikken så kan jeg kjøre i fylla med 4 passasjerer og blir jeg stoppet av politiet så kan straffen deles på 5.

Selvfølgelig er bøter ansvaret til sjåføren, det er noe alle lærer når de kjører opp for bil.

Anonymkode: dff42...31a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, xfs367 skrev:

Kommer veldig an på omstendighetene. Om dette er en person som kjører mye rundt på deg, og du aldri betaler for bensin/bompenger/parkering/slitasje, så er jo dette en fin anledning til å gi noe i retur.

Jeg pleier å gå tur med hundene til denne personen, vi pleier ikke være sammen. Jeg får aldri betalt for å gå med hundene. Jeg gjør det kun fordi de aldri får tur av eieren sin, og jeg syns synd på dem. Jeg pleier å børste, bade og pusse tennene til hundene også. Jeg skylder ikke personen noe. Personen har aldri kjørt meg et sted tidligere. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
4 timer siden, Arabella skrev:

Litt gjerrig? Det er direkte frekt.

Enig. At sjåføren gjorde en feil får han/hun stå til ansvar for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ha middagsbesøk til helgen. Kan jeg be de være med å betale husleien?

Bare fordi noen ber deg om penger betyr ikke at du skal legge deg flat og logre som en hund mens du tar fram lommeboka. Stå opp for deg selv. Du vil møte på mange slike mennesker i løpet av livet.

Anonymkode: 19e6a...216

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha middagsbesøk til helgen. Kan jeg be de være med å betale husleien?

Bare fordi noen ber deg om penger betyr ikke at du skal legge deg flat og logre som en hund mens du tar fram lommeboka. Stå opp for deg selv. Du vil møte på mange slike mennesker i løpet av livet.

Anonymkode: 19e6a...216

Jeg har ikke tenkt å betale boten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...